X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הרב אריאל פיקאר משיב לביקורת על זרם החינוך הממלכתי החילוני-דתי
▪  ▪  ▪

חינוך יהודי משמעותי היה אמור להוות חלק מתוכנית הלימודים בכלל בתי הספר בישראל. אולם, בקיצוץ אחר קיצוץ הצליחו ממשלות ישראל לרוקן את בית הספר הממלכתי מתכנים יהודיים, מלבד לימודי התנ"ך.
אי הנחת ממצב זה היא בראש ובראשונה נחלתם של הורים רבים שאינם מגדירים את עצמם כדתיים אך המבקשים להעניק לילדיהם את הידע וההכרה של המסורת היהודית לרחבה ולעומקה. הביקוש בא לידי ביטוי בדרישה הגבוהה להכנסת מערכות תל"י לבתי ספר יסודיים, ובביקוש הגדול לתוכניות של מכון הרטמן בחטיבות הביניים ובבתי ספר תיכוניים.
מזה כשנה אני מנהל את המרכז לחינוך במכון שלום הרטמן, מרכז האחראי בין השאר על הכשרת מורים ליהדות בבתי ספר תיכון ממלכתיים, כתיבת תוכניות למודים לבתי ספר אלו, ליווי והדרכה של מורים ליהדות, וגולת הכותרת – פרויקט בארי התומך כספית במימון שעות לימוד ביהדות לכלל תלמידי חטיבת הביניים והתיכון ב 20 בתי ספר ברחבי הארץ. בתי ספר רבים מתדפקים על שערנו ומבקשים להשתלב בפרויקט זה ובינתיים עושים ככל יכולתם לתגבר את הוראת היהדות ולעצב את אוירת בית הספר ברוח יהודית.
חשוב לציין, בתי הספר הללו מפוזרים על פני רחבי הארץ והמגזרים השונים בתוכה, בעיר ובהתישבות העובדת, באזורי יוקרה כמו גם בשכונות מצוקה.
לא רק בעלי ההון
זוהי תקוותי גם לגבי החוק החדש. התחזיות השחורות אותן צופה הרב רוטנברג, על חינוך מפלג לעשירים בלבד, הן מוגזמות. הניסיון שלנו מראה שההתעניינות ביהדות אינה נחלתם של בעלי הון בלבד (ואף לא הון תרבותי). על-פי החוק אין צורך ביוזמה של רוב ההורים אלא רק בהסכמתם. נדמה לי שצפוי תהליך הפוך, ודווקא באזורים בהם ישנה אוכלוסיה מסורתית יותר, שם נראה רצון רב יותר של הורים. הם אינם צריכים ליזום את הרעיון, ובוודאי שאינם נדרשים לגייס כספים לשם כך. המטרה היא להביא כמה שיותר בתי ספר ברחבי הארץ למעמד של מוסד משלב.
אנשי החינוך שהיהדות יקרה ללבם, צריכים לעודד את יישומו של החוק בצורה נאותה ולמנוע זליגה למצב של סגרגציה ויצירת חינוך בעל גוון אליטיסטי. ולוואי שהתהליך המבורך הזה יגרום לכך שרוב בתי הספר יהיו "משלבים", זהו תהליך ארוך אך את תחילתו אנו רואים כבר במו עינינו.
קשה להעריך את אשר יקרה, אולם, אין בטיעון של פגיעה בבתי הספר הממלכתיים דתיים כדי להאפיל על הצורך בתגבור למודי היהדות בבתי ספר ממלכתיים. ישנם הורים רבים המעוניינים בחינוך יהודי אך לא ישלחו את ילדיהם לבית ספר הדורש מתלמידיו קיום מצוות מלא.
נכון, אין בחוק זה מענה לשבר החברתי הקורע אותנו. יהודים חרדים, יהודים חרד"לים, כמו גם מיעוט חילוני מסוים, אינם מעוניינים בגשר שעליו עוברת תנועה דו כיוונית ושעליו מתקיים דיאלוג מפרה. את זה לא ניתן לשנות על-ידי חוק כזה או אחר, לכך דרושים מהלכים תרבותיים וחינוכיים מעמיקים וארוכי טווח. אולם, רוב הציבור היהודי בישראל מבקש ליטול חלק ברצף הקיום היהודי ומבקש לחשוף את ילדיו למגוון העשיר של התכנים היהודיים ואורח החיים היהודי, ובלבד שהדבר לא יכפה עליו ושתהיה לו הבחירה לנהל את חייו וחיי משפחתו לפי רצונו. את הציבור הגדול והשקט הזה בא חוק החינוך המשלב לשרת.
ניטיב לעשות אם נאחד את הכוחות לקידומו ויישומו של החוק ונדאג לכך שהוא אכן יקדם את חזונה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.

הרב ד"ר אריאל פיקאר הוא מנהל המרכז לחינוך, מכון שלום הרטמן ויו"ר מועצת מימד.
תאריך:  17/08/2008   |   עודכן:  18/08/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נועם בדין
בזמן ששר הביטחון אהוד ברק מעביר תקציבים למשכורות הפלשתינים בעזה, בחמישי שעבר, נכתב שברק אישר כי משרד הביטחון אינו יכול לעמוד בתקציב של מיגון ומקלוט בתים או מבנים ציבוריים ב-45 קהילות בעוטף עזה
אלעזר לוין
מקרה פרטי האופייני למאות אלפים: העמלות לא התייקרו ב-16%, אלא ב-100% ויותר    הבנקים המציאו תיאוריות, אבל הן לא ישימות בשטח    אי אפשר להפקיד צ'קים במכשירים אוטומטים, כי "השירות אינו זמין"
אנדי ציגלמן
אתרי שיווק המידע באינטרנט משמשים לחקר שוק וחיפוש שותפים עסקיים, אך לא תמיד ניתן לסמוך על המידע באתרים אלו, ולכן רצוי לאמתו דרך מקור מידע נוסף
נרי אבנרי
כשמדובר בניקיון כפיים, יש לדיכטר יתרון על לבני. אומנם שניהם לא יוותרו על הפוסטר של המושחת שקדם לאולמרט, ובכל זאת, דיכטר יכול להטיח בפרצופה: "אני מעולם לא גנבתי מנדט, את כן! ואני מעולם לא בגדתי בציבור ששלח אותי, ואת כן!"
עו"ד דוד בסון, מתמחה שירן שי
מציאות חיינו היא כזו שבה תיקון קטן ותמים לכאורה, באחת מתקנות התכנון והבניה, מתגלה כמשנה מדיניות ארוכת ימים    הלכה למעשה, יש בה בהוראת השעה כאמור משום האדרת כוחו של מינהל מקרקעי ישראל, והעלאתו למעמד-על, כרשות שופטת ומבצעת, יחדיו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il