X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
גם במקרים בהם גורמי הרווחה מתרשמים כי תיתכן בעייתיות קשה בתפקודה של האם עד כדי גלישה מסוכנת מהמציאות או שיקול דעת פתולוגי במיוחד - הדבר זוכה בדרך כלל לתגובה סלחנית ומבינה מצד פקידות הסעד
▪  ▪  ▪
רוז. טובת הילד

לאחרונה הזדעזנו קשות למשמע מקרים של התעללות בילדים או הזנחה קשה שלהם, ע"י הוריהם הביולוגיים, כאשר ברוב המקרים היה מדובר דווקא באמהות. שמענו על האם "הטליבנית" שהפליאה מכותיה בילדיה, ואף העלימה עין כאשר קיימו יחסי מין זו עם זה. שמענו גם על אותה אם "רחמניה" ששלחה את ילדיה במטוס לבריטניה, כביכול מחשש שרשויות הרווחה יקחו את ילדיה.
בימים האחרונים המציאות אף עלתה על כל דמיון עם המקרה המזעזע של רוז הקטנה, שנפלה קורבן לסב פסיכופט ואם אכזרית. והנה שוב שמענו על אותה אמהות "דכאוניות" שהטביעו למוות את בניהן הקטנים, בים או באמבטיה.
בישראל -הגישה העקרונית היא שראוי לילדים לגדול בחיק משפחתם. עפ"י חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות - ”להורים החובה והזכות לדאוג לילד". באמנת האו"ם לזכויות הילד, שהתקבלה גם בישראל, נאמר: “דאגתם העיקרית של ההורים תהא טובת הילד".
מסוגלות הורית הנה מידת התואמות של הורה מסוים להעריך נכונה את צרכיו הפיזיים, הרוחניים והנפשיים של ילדו, בקונטקסט גילו והתפתחותו, ולהיות זמין ונכון לענות על צרכים אלה.
אמנם נהוג להאמין כי אין "דרך אחת נכונה" לגדל ילדים. ידוע גם כי נורמות מקובלות של גידול ילדים שונות ממקום למקום, משתנות עם הזמן וקשורות בערכים ובסטנדרטים של החברה הספציפית בה הם גדלים. גם אין קורס להורות - שאנשים חייבים לקחת לפני שהם נעשים הורים.
למרות זאת, הרי שבמצבי התעללות והזנחה קשים של הורים כלפי ילדיהם - קיימת תמימות דעים בדבר הצורך בהפעלת החוק כלשונו ובמלוא החומרה הראויה. עפ"י חוק האימוץ - העילה המרכזית להכרזת ילד בר-אימוץ היא כאשר "ההורה אינו מסוגל לדאוג לילדו כראוי בשל התנהגותו או מצבו, ואין סיכוי שהתנהגותו או מצבו ישתנו בעתיד הנראה לעין על אף עזרה כלכלית וטיפולית סבירה כמקובל ברשויות הסעד לשיקומו".
ניתן להיתקל בשאלות על מסוגלותם של ההורים לגדל את ילדיהם גם במצבי פרידה וגירושין של ההורים, למרות שקודם לגירושין- לרוב היה מדובר בהורים נורמטיביים ומסורים. במצבים כאלה, עולה באופן טבעי השאלה - אצל מי יישארו הילדים לאחר פרידת ההורים?
במקרים מסוימים ההחלטה לגבי קביעת ההורה המשמורן - קלה יחסית. וזאת כאשר אחד ההורים אינו רוצה בחזקה על הילד או כשההורה אינו מסוגל מטעמים של פגיעה נפשית אקוטית, פיגור קשה, התמכרות לסמים קשים, או עקב תנאים פיזיים וכלכליים קשים.
הבעיה מתעוררת במלוא חומרתה כאשר שני ההורים נראים, לכאורה, כמתאימים להחזיק בילד, כפי שאכן קורה ברוב המקרים. אבל, בשל קושי להגיע להחלטה משותפת, מורה בית המשפט על ביצוע מבחני מסוגלות הורית להורים, כדי לקבוע מי הוא ההורה הראוי ביותר לקבל את אותה חזקה על הילדים.
מה שאמור לסייע ולהדריך את בית המשפט בנושא קביעת הזכות למשמורת הוא עיקרון "טובת הילד" שאמור להבטיח לילד סביבה יציבה ומתמשכת מבחינה רגשית, כלכלית וחברתית.
הערכת פקידות הסעד
לצערי הרב, הגורם המסייע בידי בתי המשפט בהערכה הראשונית של המסוגלות ההורית הן פקידות הסעד. למרות ההתקדמות הרבה שחלה בתפיסה ובנהלים שמנסות להנחיל פקידות הסעד הראשיות והפקידות המחוזיות, בדבר חשיבותם המכרעת של שני ההורים בחיי ילדיהם, הרי שבשטח- פקידות הסעד, ברובן, עדין תופסות את האם כגורם הבלעדי הראוי להמשיך ולטפל בילדים, אפילו אם הממצאים במציאות אינם תואמים להנחה זו.
גם במקרים בהם גורמי הרווחה מתרשמים כי תיתכן בעייתיות קשה בתפקודה של האם עד כדי גלישה מסוכנת מהמציאות או שיקול דעת פתולוגי במיוחד - הדבר זוכה בדרך כלל לתגובה סלחנית ומבינה מצד פקידות הסעד.
אפילו בדיעבד, כאשר מסתבר כי רשויות הרווחה כשלו בהערכת הסכנה הטמונה באם לילדיה, דבר שהוביל לפגיעה קשה בילד ולעתים אף למותו- הרי שהדבר זוכה בד"כ למתן מסכת שלימה של הסברים ותירוצים מקלים: זו הייתה אם "דכאונית", וההיא הייתה צעירה מדיי ו"תלותית". הסברים כאלה שומעים גם כיום, המנסים לצאת להגנת האמהות האכזריות שהיו אחראיות למקרים האחרונים.
לרוב, מוטלת משימת בדיקת המסוגלות ההורית על פסיכולוגים שונים, שלרוב נעדרים הכשרה מיוחדת לנושא זה ונוהגים להתשמש לרוב במבחנים פסיכולוגיים ומבחני אישיות שהנם בעייתיים מאוד ורובם ככולם אינם מתאימים לאבחון ספציפי זה מבחינת מהימנותם ותקפותם. ישנה גם בעייתיות באופן הניתוח שלהם וההטיה הבסיסית לכיוונו של הורה מסוים (לרוב לטובת האם), וביכולת שלהם לנבא את אשר יקרה בעתיד.
מן הראוי כי המדינה תקבע את הגורמים המוסמכים לבצע בדיקת מסוגלות הורית, הן במצבי גירושין והן במצבי התעללות או הזנחה. ראוי כי גורמים אלה יהיו בעלי ידע נרחב בפסיכולוגיה של הילד ובדינמיקה של הורים וילדים, ובעלי הכשרה ספיציפית לעניין זה. ראוי גם שגורמים אלה יהיו חפים מתפיסות מקדמיות וסטראוטיפיות ויבחנו כל מקרה לגופו, על סמך הנתונים והעובדות הקיימים בשטח.

ד"ר מוטי חיימי, מומחה ברפואת ילדים והמטו-אונקולוגיה פדיאטרית, פעיל לקידום שוויון בהורות ושמירה על טובת הילד.
תאריך:  10/09/2008   |   עודכן:  10/09/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
איזה מין הורים?
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
כל מילה בסלע
אביגיל  |  11/09/08 09:46
2
מאמר חשוב. ל"ת
שי ברק  |  11/09/08 09:56
3
מאמר חשוב
ד"ר נמרוד  |  11/09/08 10:23
4
האמת נחשפת במערומיה
NBA24353  |  11/09/08 12:41
5
פק''ס הם זרוע של שדולת הנשים
אלקזאי  |  11/09/08 14:39
 
- מייצרים נפגעים לטיפול עתידי ?
מזועזע  |  9/12/08 02:16
6
למה האמהות הן תמיד קורבנות?
יאיר תיבון  |  11/09/08 16:47
7
אנו עדים לאלימות נשית לתפארת
ירון זכאי  |  12/09/08 01:33
 
- כח=שררה=זילות חיים !
מלח-הארץ  |  13/09/08 05:28
8
ברור שככה זה
סדיסטית  |  3/10/08 16:22
9
אתה כנראה צודק.
סתם אחת.  |  3/10/08 21:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הילה צפריר, רוני בלקין
האתגר המקצועי של המטפל, אם כן, הוא הסרת הכבלים מאותם מחסומים או פגיעות בעולמו הפנימי של המטופל על-מנת שיוכל לחיות בשלום עם אותם גורמים מעכבים, להתיידד איתם, לקבל אותם, להכיר אותם ולהכיר בהם
נרי אבנרי
זה לא הוגן, ואפילו מקומם, לכרוך את נתניהו עם ברק שרון ואולמרט. נכון, גם הוא כמוהם נחקר במשטרה, אבל בשונה מהם, מנקודת מבטה של התקשורת והאליטה השמאלנית, נתניהו היה ועודנו "לימון חמוץ", וכל השלושה היו "אתרוגים" יקרי ערך
עו"ד יראון פסטינגר
"המהפכה החוקתית" לא באה לידי ביטוי בביטול חוקים רבים, אלא בעיקר באמירות אידיאולוגיות ופוליטיות שאין להן אח ורע
עו"ד נבון קצב
שעה של געגועים למנחם בגין ז"ל, לוחם האצ"ל וראש ממשלה יהודי צנוע ומיוחד במינו, מנהיג אמיץ ללא חת, מנהיג שלא חשש לחירותו האישית, לחייו ולגורלו הפוליטי והאישי, מנהיג שקיבל החלטות אמיצות גם כשגורלו הפוליטי היה בסכנה וגם כשהן היו לא פופולריות ונשאו בחובן סיכונים לא מעטים
איתמר לוין
שר הספורט מתרפס בפני שגריר סין בעקבות התבטאותו של שחר צוברי. מילא שאין לו כבוד אישי; איש אינו מרשה לו לספסר בגאווה הלאומית שלנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il