X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ההאטה החזקה בכלכלה האמריקנית תגרור קיטון חד בגביית המיסים ומכאן גידול נוסף בגרעון הממשלתי שחלק ניכר מהוצאותיו הן קשיחות, לרבות הריבית על החוב הממשלתי עצמו והאינפלציה שתגביר את הוצאות הממשלה. על-רקע זה אנו חוזים משבר כלכלי חמור שעלול, להערכתנו, להימשך 5 שנים
▪  ▪  ▪
משבר ארוך

לפני למעלה משנה (29.1.07) התפרסם מאמר שלי בהארץ שבו חזיתי משבר כלכלי עולמי. המאמר מסתיים במשפטים הבאים :"... נראה שהתדרדרות כלכלית היא בלתי נמנעת עקב חומרת הגרעונות המצטברים של ארה"ב ויום אחד יכריז מישהו "הדולר הוא עירום" ונעמוד בפני רעידת אדמה בכלכלה הבינלאומית - הדולר יצנח ושוקי ההון יקרסו".
יחד עם המחמאות על הנבואה המדויקת אני נשאל היום, לאחר משבר ה-Sub Prime, האם אני שותף לתחזיות של מרבית המומחים "שהרע ביותר כבר מאחורינו" וש"הדולר רואה בימים אלו את התחתית שלו ומכאן פניו כלפי מעלה", או אמירה בנוסח : "יהיה מיתון מחזורי כמו רבים אחרים שראינו בעשורים האחרונים וב-2009 תחזור הכלכלה העולמית להמשך הצמיחה שלה".
לפני שארחיב אומר:"אני משוכנע שהרע ביותר עוד לפנינו, ושהרע ביותר בארה"ב יגיע לממדים שעלולים להזכיר את 1929 ולא עוד מיתון מחזורי".
הראייה הפסימית שלי נובעת מהניהול הכושל של המשבר בידי ההנהלה הנוכחית של הבנק המרכזי האמריקני, אותו בנק שהביא עלינו, בניהולו הקודם, את המשבר הנוכחי. המשבר האמריקני נובע בעיקרו מהמדיניות המרחיבה חסרת האחריות של מימשל בוש ושל הפד בניהולו של אלן גרינשפן. בתקופתם הגיע הגרעון הפדרלי השנתי לכ-0.8 טריליון דולר לשנה ולחוב כולל כולל של כ-10 טריליון דולר! אם נצרף את החוב הכולל של העסקים ומשקי הבית נגיע לכ-60 טריליון דולר (וזאת ללא חוב אדיר בגין התחיבויות נצברות של Social Security ו-Medicare ומה שקרוי (Off Budget Debt.
ועכשיו, כשתוצאות פעילות זו של הבנק המרכזי מראות את פניהן ממשיך בן ("הליקופטר") ברננקי במדיניות מרחיבה יותר. עוד לא נשמע בעולם הרפואה שמחלה שנגרמה מהזרקת חומרים מזיקים ("הדפסת דולרים") ניתנת להבראה ע"י הזרקת יתר מסיבית נוספת של אותם חומרים.
כלכלת צריכה
הכלכלה האמריקנית היא כלכלת צריכה מובהקת (כ-70% מהתל"ג), רמת החיסכון בה נעה סביב האפס ורמת החוב האישי הגבוה מגובה בנכס המגורים. ירידה משמעותית של שווי זה הביאה משפחות רבות למצוקה והן נאלצות "להחזיר" את בתיהן לבנקים (Foreclosure). ההיצע הגובר של מגורים מקטין מצידו את כח הקניה של האמריקני הממוצע ומכאן פגיעה גורפת בכל מערכת הכלכלה האמריקנית. בשלב הבא מתחילות גם משפחות ה- Prime להתקשות בפרעון המשכנתא שלהן, גם קיטון הזמינות של הלוואות לרוכשים חדשים מקטינה אף היא את הביקושים וחוזר חלילה - מה שנקרא Vicious Cycle.
לכל הצרות הללו מצטרפות צרות נוספות שבראשן התייקרות מחירי הנפט. התייקרות זאת נובעת מהצמיחה הדרמטית של המשקים במזרח הרחוק ביחד עם מדיניות המימשל וסגנון חיים בזבזני של משק הבית האמריקני. בנוסף לכל אלו מנהל המימשל שתי מלחמות סרק יקרות נגד גורם טרור ערטילאי-חמקמק מחד ומשחרר את האלפיונים העליונים מתשלום מס מאידך. הפד, מצידו, ממשיך להלוות כספים בריבית של 2% לזמן קצר בעידן של אינפלציה של 4%!
מדיניות זו מנחיתה על ארה"ב את המכה הגרועה מכל - את הסטגפלציה. אינפלציה הנובעת מהדפסת כספים המלווה בהאטה חריפה הנובעת מפקיעת הבועות השונות. שנתו של ברננקי נודדת בימים אלו מאחר והוא מצוי היום בין פטיש - האינפלציה, לסדן - הדפלציה.
ניתן היה לחשוב שפיחות הדולר יגביר את היצוא ויקטין את היבוא, אך דא עקא: יכולת הייצור והתחרות בסקטורים שלמים עברו מארה"ב למה שנקרא Off Shore במזרח הרחוק. נזכיר את Lenovo הסינית שרכשה את חטיבת המחשבים של IBM, כל ייצור ההלבשה, האלקטרוניקה, תעשיית הרכב שסובלת מקיטון משמעותי ומהפסדי ענק (פשיטת רגל של GM- סמלה ההיסטורי של התעשיה האמריקנית - היא אפשרות כמעט ודאית). הפער העצום בין השכר במערב למזרח לא יאפשר לארה"ב להפוך תחרותית עוד שנים רבות. כך, למשל, היורו פוחת לעומת הדולר ב-4 השנים האחרונות בכ-100%! ולעומת היואן הסיני בכ-15-20% ובמקביל, ראו זה פלא, נמשכה העלייה המתמדת בגרעון הסחר האמריקני.
התפוצצות בועות
התמונה המתקבלת היא כי ארה"ב עומדת בפני התפוצצות של בועות רבות. הראשונה - הבנקים המחזיקים משכנתאות בהיקף של כ-12-15 טריליוני דולרים (בראשם Fanny Mae ו- Freddie Mac הסמוכות על שולחן המימשל), גם FAS 157 ישפיע על הצגה ריאלית נמוכה יותר באופן משמעותי ביותר של רווחי הבנקים, אחריהם בועת קרנות הגידור והמט"ח ועולם הנגזרות (עולם שבו רב הנסתר על הנגלה בהיקף של מאות טריליוני דולרים - בסדרי גודל גדולים מהתוצר הריאלי העולמי), אחריהם בועת החוב של משקי הבית בארה"ב (כרטיסי אשראי ומשכנתאות) הנעה סביב 2.5 טריליון דולר, אחריהם בועת הנדל"ן המניב (מי צריך כל כך הרבה קניונים ומשרדים כאשר הצריכה בנסיגה). ולא נתייחס כאן להוצאות הממשלתיות התופחות, בסדר גודל של עשרות טריליוני דולרים של ה- Social Security וה- Medicare של השכבות החלשות ושל דור ה- Babyboomers המזדקן.
קשה לראות כיצד ארה"ב תצא מהמצב החמור בטווח הזמן הקרוב (ללא תלות במי שיבחר כנשיא הבא). ההאטה החזקה בכלכלה האמריקנית תגרור קיטון חד בגביית המיסים ומכאן גידול נוסף בגרעון הממשלתי שחלק ניכר מהוצאותיו הן קשיחות, לרבות הריבית על החוב הממשלתי עצמו והאינפלציה שתגביר את הוצאות הממשלה. על-רקע זה אנו חוזים משבר כלכלי חמור שעלול, להערכתנו, להימשך 5 שנים.
כיצד ניתן להתגונן בפני הבאות? יש הממליצים להמיר את הדולר כבר כיום למטבעות אחרים, דוגמת האירו ויש הממליצים לקנות זהב שהוא נכס המפלט האולטימטיבי בעיתות משבר. מתכת אצילה זו משמשת Store of Value המוביל המנותק למעשה ממשק מדינתי כלשהו ובעיקר - לא ניתן להדפיס אותו. בשנות ה-80, על-רקע האינפלציה הגוברת, עלה מחיר הזהב לכ-800 דולר, שהם כ-2,500 דולר במחירי 2008. בפני הפעילים בשוק ההון עומדת, כמובן, האפשרות לנצל את המכשירים הפיננסיים המתאימים (שורט, פוט וכו').
לגבי ישראל מדובר לא רק בשאלה כלכלית קשה אלא בתרחיש משמעותי מבחינה מדינית. הסכנה של החלשות ה"ענק האמריקני" כגורם משפיע בזירה הכלכלית העולמית תפגע קשה גם במוניטין שלו כמעצמה. ישראל נסמכת כיום על שולחנו של הדוד סם לכל דבר כמעט, כולל סיוע כלכלי נדיב הנתון בסימן שאלה. אך חשוב יותר: ארצות הברית חלשה עלולה גם שלא להגן על ישראל במועצת הביטחון, ולאפשר למדינות ערב להוביל יוזמות לכפיית פתרון משלהן על הסכסוך הישראלי-פלשתיני.

הכותב הוא מנכ"ל חושן - אסטרטגיה, רכישות ומיזוגים בע"מ.
תאריך:  17/09/2008   |   עודכן:  17/09/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרע ביותר לפנינו
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אין מנוס מהעלאת מיסים לעשירים!
תורה&עבודה  |  17/09/08 16:21
2
אם כבר מסתכלים על אבני החושן
מרק טווין  |  17/09/08 16:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עדי טייכר
מה הקשר בין פשיטת הרגל של ליהמן ברדרס ומסעדות היוקרה בתל אביב? כיצד ישפיע המשבר בוול סטריט על הישראלים? מה חושבים המומחים על המצב?
עו"ד פנחס (פיני) פישלר
בימים אלו ממש עושה המפכ"ל מאמצים ניכרים לקדם את אחיו תנ"צ מוטי כהן לכהונת סגן מפקד מחוז ת"א. האם מדובר במועמד המתאים ביותר?
עידו סרפר
"אין לנו על מי לסמוך אלא על אבינו שבקביים"
רות פורסטר
מפלגת קדימה לא תשתנה עם הזזתם של אנשיה ממשבצת אחת לשנייה    מפלגה זו הוקמה על-ידי מר שרון, אשר חשדות רבים נקשרו לשמו ונסיונו לבנות מפלגה בעלת ערך וחזון חדש לא צלחו משום שמעולם לא היו כאלה במפלגה זו
ד"ר ורד רייך
לפי הערכה, כמיליון וחצי ישראלים סובלים מחרדה דנטאלית ובשל כך אינם פוקדים את מרפאת השיניים ומסתכנים בהזנחת שיניהם ובפגיעה משמעותית בבריאותם: שכן, מחלות חניכיים מכפילות הסיכון ללקות בהתקפי לב ואף למוות, מחישות הפלות, סוכרת ושבץ מוחי וכמובן - אובדן שיניים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il