X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"פתק לבן - מפלגת הנמנעים" מציעה לבוחר את הדרך למחאה פעילה, מחאה שנשארת בכנסת עד תום כהונתה בדמותם של כיסאות ריקים במליאה. לא מדובר בכיסא ריק של ח"כ השוהה בחו"ל או בסיור למטרת מילוי תפקידו, אלא בכיסא שלא מאוייש דרך קבע, כהבעת מחאה, כיסא ריק שראש הממשלה הנבחר לא יוכל לגייס למען הרכבת ממשלתו
▪  ▪  ▪
פתק לבן [צילום: AP]

"ערעור והתנגדות, הבעה של התנגדות נמרצת לדבר מה", זוהי הגדרתה של מחאה על-פי מילון אבן שושן. המחאה היא חלק מחופש הביטוי, מאבני היסוד של מערכת שלטונית דמוקרטית. פעולות מחאה שונות ננקטות דרך קבע על-ידי חברי כנסת ואזרחים - ומכנה אחד משותף להן; המחאה מסתיימת בדיוק ברגע בו מסתיימת הפעילות המחאתית.
במעמד הבחירה לכנסת, לאזרח הנמצא בקלפי ישנן שתי דרכים להביע מחאתו:
  • הצבעה בעזרת פתק לבן (או כל פתק פסול אחר)- הבעת מחאה בתוואי שיצר המחוקק.
  • הצבעה למפלגה שערכיה שונים במהותם מרצונותיו של הבוחר, דוגמת מפלגת הגמלאים בכנסת ה-17.
בכנסת ה-17, קרוב ל-50,000 קולות נספרו פסולים - קולותיהם של אזרחים שטרחו לסור משיגרת יומם, לעמוד בתור, להיכנס לקלפי ולבחור בפתק שאין לו השפעה על הכנסת. לצערנו, מחאה זו מדוכאת באופן מיידי על-ידי מערכת הבחירות - הפתקים הלבנים לא נכללים במניין הקולות הכשרים והם חסרי משמעות לחלוטין. ראה בעניין זה בג"צ 3895/96 עו"ד יעקב טל נ' ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ולראש הממשלה, שם נדחו טענותיהם של המערערים על כך שאילו נלקחו פתקי ההצבעה הריקים במניין הקולות הכשרים, איש מבין שני המועמדים לכהונת ראש הממשלה לא היה זוכה ביותר ממחצית הקולות הכשרים.
בכנסת ה-17, הפתיעה מפלגת "גיל" (הגמלאים) את תוצאות הבחירות וצברה 7 מנדטים - כמעט כפול מהסקרים המוקדמים, תוצאה של הצבעת מחאה מצידם של צעירים רבים. בפועל, המפלגה הצטרפה לממשלה ותמכה בה ללא סייג, וכל מעשיה הם ההפך הגמור מהבעת המחאה לה כיוונו חלק ממצביעיה.
"פתק לבן - מפלגת הנמנעים" מציעה לבוחר את הדרך למחאה פעילה, מחאה שנשארת בכנסת עד תום כהונתה בדמותם של כיסאות ריקים במליאה. לא מדובר בכיסא ריק של ח"כ השוהה בחו"ל או בסיור למטרת מילוי תפקידו, אלא בכיסא שלא מאוייש דרך קבע, כהבעת מחאה, כיסא ריק שראש הממשלה הנבחר לא יוכל לגייס למען הרכבת ממשלתו.
"פתק לבן - מפלגת הנמנעים" יוצרת מושג חדש בפוליטיקה העולמית. מעתה, הפתק הלבן הוא פתק כשר, שווה זכויות, במניין הקולות, אשר בניגוד לפתק פסול - נשאר בתחומי הכנסת ומאפשר מחאה פעילה לאורך הכנסת ה-18.

תאריך:  10/11/2008   |   עודכן:  10/11/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
המועמדים לראשות עיריית תל אביב מבטיחים גדולות ונצורות. לי יש בקשה הרבה יותר צנועה, אבל סביר להניח שהיא לא תתמלא
עו"ד חיים קליר
מה קורה כאשר חברת ביטוח מתכחשת לחבותה, ונוקטת, כאופייני לחברות הביטוח בארצנו בסחבת הלקוח?
נרי אבנרי
כמדי שנה, בהתקרב יום הזיכרון לרצח רבין, האמת מסתתרת. עוד לא נמצא הפסיכולוג או המדובב, שיצליח לשכנע אותה לצאת ממחבואה. המכות שחטפה "מהם" השאירו בה טראומה. גם אם תצמידו אקדח לרכתי, וגם אם תאנסו אותי לצפות בטקסי הפולחן לרבין מיליון פעם, לא תצליחו לשכנע אותי שאני טועה: יצחק רבין לא אלוהים!
עליזה גרשון
כדי שנוכל להמשיך להתקיים כחברה שבה חיים זה לצד זה אנשים בעלי השקפות עולם שונות, אין אנו יכולים להרשות למפלגות ולרשויות המקומיות לזרוע פחד בקרב הבוחרים
קובי לירז
יצחק רבין ז"ל לא וויתר על ירושלים רבתי ותמך בהרחבת הבנייה בה, הסכים שלפלשתינים תהיה רק "פחות ממדינה", ראה בגוש-קטיף מודל לחיקוי, הסתמך על כוחו של צה"ל כאמצעי נגד לסכנות תהליך השלום, וכמעט ניבא את פיגועי ה-11 בספטמבר. האיש שחלם על שלום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il