X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם הכנסת הבאה תהיה ירוקה יותר מהכנסת היוצאת? זה תלוי רק בנו
▪  ▪  ▪
ירוק במשכן הכנסת?
לבעלי המפעלים המזהמים נוח יותר להמשיך ולזהם במקום להשקיע את הסכומים הנדרשים בהפסקת הזיהום; לאלה שהשתלטו באופן לא-חוקי על חופי הים ששייכים לכולנו משתלם יותר להמשיך ולגבות דמי כניסה מהמתרחצים, וכן הלאה. לעתים קרובות, המזהמים והורסי הסביבה למיניהם הם גורמים עתירי-ממון, כוח וקשרים פוליטיים

הבחירות האחרונות גרמו מפח נפש לפעילי סביבה רבים, לאחר שאף אחת מהמפלגות הירוקות לא עברה את אחוז החסימה, וכתוצאה מהמלחמה בעזה המפלגות האחרות התעלמו כמעט לחלוטין מנושאים סביבתיים במהלך הקמפיין.
מאידך, לכנסת השמונה-עשרה נכנסו לפחות שני ח"כים חדשים בעלי אג'נדה סביבתית מובהקת: ניצן הורוביץ (מרצ) - לשעבר עיתונאי בערוץ 10, שיצר, בין השאר, את סרט התעודה הסביבתי המעולה אגדה אורבנית; ולאה נס (ליכוד), ח"כית חדשה-ישנה, שבכהונתה הקודמת, לפני כמה שנים, נחשבה לח"כית סביבתית מצטיינת. בין השאר הייתה נס מיוזמי חוק אוויר נקי; ו"חוק התניית מענקים", שעל פיו מפעלים שמזהמים או לא משלמים לעובדיהם שכר מינימום לא יקבלו יותר מענקים מהמדינה.
לצידם של נס והורוביץ יכהנו בכנסת השמונה-עשרה כמה ח"כים ותיקים, שכבר הוכיחו את עצמם כמחוקקים סביבתיים מצטיינים - למשל, הח"כים ארדן (ליכוד), פז-פינס (עבודה), גפני (יהדות התורה) וחנין (חד"ש), שאף זכו בשנה שעברה לאות הוקרה מטעם עמותת "אדם טבע ודין". בין השאר, הח"כים הנ"ל יזמו והעבירו את חוק הסדרת הטיפול בחופי הכינרת, שמגביל את הבנייה בקרבת החוף, ומחייב מתן מעבר חופשי בחופים ציבוריים; וכן את חוק המזהם משלם ואת חוק האכיפה הסביבתית, שמגדילים את הקנסות ומגבירים את האכיפה נגד מזהמים.
אם כן - האם הכנסת החדשה תהיה יותר "ירוקה" יותר מהכנסת היוצאת?
זה תלוי רק בנו!
עם כל הכבוד לכישוריהם ולכוונותיהם הטובות של נס, חנין ושאר הח"כים ה"ירוקים", היכולת שלהם לשנות ולשפר את הסביבה שאנו חיים בה, תלויה בעיקר בנו.
המחשבה של הישראלי הממוצע, שזכותו/חובתו הדמוקרטית מסתכמת בהצבעה בבחירות פעם בשנתיים-שלוש מעידה שמשהו בשיעורי האזרחות שלנו היה פגום. ח"כ שרוצה לקדם איזשהו עניין סביבתי לטובת הציבור הרחב, כמעט תמיד יתקל בבעל אינטרס, שדווקא מרוויח מהמשך הזיהום וההרס: לבעלי המפעלים המזהמים נוח יותר להמשיך ולזהם במקום להשקיע את הסכומים הנדרשים בהפסקת הזיהום; לאלה שהשתלטו באופן לא-חוקי על חופי הים ששייכים לכולנו משתלם יותר להמשיך ולגבות דמי כניסה מהמתרחצים, וכן הלאה. לעתים קרובות, המזהמים והורסי הסביבה למיניהם הם גורמים עתירי-ממון, כוח וקשרים פוליטיים. אף ח"כ - מקצועי ונמרץ ככל שיהיה - לא יוכל לגבור על הגורמים האלה לבדו.
מה לעשות? לעשות!
הארגונים הסביבתיים הגיעו בשנים האחרונות להישגים גדולים ומשמעותיים: ביטול תוכנית ספדי, הקמת פארק איילון, העברת חוק אוויר נקי ועוד. מה שהביא להישגים האלה הוא קודם כל ההשתתפות של הציבור הרחב - בהפגנות, בפניות לתקשורת, ואפילו בכתיבת טוקבקים אוהדים למאבק.
לרבים מהח"כים המצטיינים יש רשימות תפוצה. הם שולחים מדי שבוע-שבועיים עידכון על פעילותם - ומבקשים מהציבור עזרה: כתיבת מכתבי לחץ לח"כים אחרים, כדי שיתמכו בהצעות חוק, הגעה להפגנות ולכנסים וכן הלאה. זוהי, בעצם, הדמוקרטיה האמיתית: נבחר הציבור מדווח לתומכיו על פעילותו, מבקש מהם עזרה - ועונה לפניותיהם.
היכולת של הח"כים החברתיים והסביבתיים המצטיינים לקדם נושאים בכנסת, לטובת כולנו, תלויה במידת הגיבוי שנעניק להם במאבק נגד כוחות מושחתים ואינטרסנטים. לפיכך, מומלץ מאוד לבקר באתרים של הח"כים הנ"ל, ואף להצטרף לרשימות התפוצה שלהם, כדי לחזק אותם בתוך מפלגותיהם - בלי קשר לעמדותיהם המדיניות (למשל, אני חבר ברשימת התפוצה של ח"כים ממפלגות שונות, מימין ומשמאל).
  • קישורים לאתרים של חברי הכנסת שזכו באות הגלובוס הירוק או באות של עמותת "במעגלי צדק", על פעילות חברתית: יחימוביץ', פינס-פז (עבודה), סער (ליכוד), אורלב (הבית היהודי), חנין (חד"ש).

הכותב הנו פעיל ב"מגמה ירוקה".
תאריך:  19/02/2009   |   עודכן:  19/02/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כנסת ירוקה?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כל מילה בסלע ל"ת
אור20  |  20/02/09 08:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
התורה אוסרת לענות את חסרי הישע ומטילה עונש חמור ביותר על מי שכן מענה אותם. מדוע? משום שזוהי רשעות לשמה
ראובן לייב
גם מי הברז וגם המים המזוקקים בישראל אינם מן המשופרים. בוודאי שלא בהשוואה לאלה הנובעים ממעיינות זכים וטהורים שמעבר לים
עו"ד אברהם פכטר
הזכות להגנה עצמית - גם בפני טרור, עומדת לכל מדינה ומוכרת הן ע"י המשפט הבינלאומי והן על-פי מגילת האו"ם    ישראל לא חתומה על אמנת רומא - ולכן אי-אפשר לשפוט את קציני צה"ל ומנהיגיה בבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג    אין מלחמות מידתיות - אין מלחמות יפות ואין מלחמות ללא טעויות. המטרה היא לנצח
ד"ר אברהם בן-עזרא
לא צריך לעשות תרגיל נורבגי כדי להגדיל את חבורת הח"כים+שרים, אפשר לעשות את זה באמצעות חקיקה ישירה. בעצם, מדוע לא להגדיל ב-50, 100 או יותר? נגמרו החברים?!
עו"ד משה גולדבלט
אי-אפשר "לשקם" כיום מפלגה גדולה מאחר שאי-אפשר כנראה לשפר את רמת הדיון הציבורי והתקשורתי בכל הנושאים שעל סדר היום הציבורי. לציבור הרחב פשוט אין סבלנות לעיסוק בנושאים אלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il