X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במדינות בעולם נחגג במקביל ל"יום האם" גם "יום האב”. מטרת היום הזה היא לחלוק כבוד והערכה לתפקידיו של האב ולתרומתו למערכת המשפחתית - מדוע בישראל אין נוהג כזה? מן הראוי כי גם בישראל תזכה להכרה חשיבותו המכרעת בחיי המשפחה בכלל והילדים בפרט
▪  ▪  ▪
חשוב ביותר. גבר-אב [צילום: AP]
למרות שהן מאוד מרוצות מהגבר החדש, עדיין ניתן להיתקל בתגובות מלגלגות ומזלזלות בקרב חלק מהנשים הנועצות את כל השינויים הללו כאילו היה מדובר בשינויים אסתטיים חיצוניים בלבד, ולא בדמות חדשה של האב, שמשקפת אב שהוא טוב יותר

לאחרונה נחגג בישראל "יום המשפחה". למרות השינוי של השם המסורתי "יום האם" וניסיון להכליל את כל המשפחה תחת החגיגה, הרי שבישראל הוא עדיין משקף את חגה של האם העברייה, ואף מצויין בל' בשבט - תאריך פטירתה של הנרייטה סולד, שהקימה את ההסתדרות הציונית "הדסה" ושכונתה "אם הילדים".
במדינות אחרות בעולם נחגג במקביל ל"יום האם" גם "יום האב”. מטרת היום הזה היא לחלוק כבוד והערכה לתפקידיו של האב ולתרומתו למערכת המשפחתית. תמה אני מדוע בישראל אין נוהג כזה. אולי ניתן לקבל הסבר כלשהו לכך מהתבוננות בשינוי שחל במעמדו של הגבר בכלל ושל האב בפרט בחברה הישראלית.
"אם חדשה" בעקבות המהפכה הפמיניסטית
עד תחילת המאה ה-20, תפקידי האישה והגבר במשפחה היו די ברורים. מודל הנישואין התבסס על חלוקת תפקידים מסורתית לפיה הגבר היה ראש המשפחה בעל הסמכות הבלתי מעורערת. תפקידיו התרכזו בתחום ה"גשמי" - הוא דאג לפרנס את משפחתו ולהגן עליה, להשיג את המשאבים החומריים, ולהתמודד עם ניהול כספי המשפחה. בנוסף היה לו תפקיד חינוכי כלפי ילדיו.
לעומת זאת, האישה הייתה עסוקה בפעילויות שבעיקרן קשורות לבית ולילדים, ולקחה את האחריות לטיפוח הקשר הזוגי ואיכותו. תפקידה היה לציית לבעלה, לטפל בו ובילדים, ולהיות אחראית על התחום ה"רוחני" של המשפחה.
למרות מעמדה הנחות של האישה על-פי ההלכה, הרי שחל שינוי ניכר במשך הדורות בתפיסת תפקידה ומעמדה של האישה בחיי משפחתה. ההלכה נותנת כבוד רב לאישה בחיי המשפחה ורואה בה שותפה לבעלה בבניין ביתם המשותף, "כי מאיש לוקחה זאת". יחד עם זאת, האישה נמדדה בעיקר על-פי יכולתה לדאוג ולטפל בבעלה ובילדיה, על-פי צניעותה ומידותיה ועל-פי מהותה הנשית. אפילו הנעלות שבנשים הוערכו לפי צניעותן ותפקודן בתוך ביתן, בבחינת "כל כבודה בת מלך פנימה".
במהלך השנים, בעקבות המהפכה הפימינסטית, הלך וגבר מאבק הנשים לשוויון גם בבית, וחלוקה כמעט שווה בכל המטלות המשפחתיות: בגידול הילדים, הכנת ארוחות, רחיצת הילדים והשכבתם במיטות. מאבק זה הוביל לכך שחל טישטוש בתפקידים המסורתיים של הגבר והאישה במשפחה.
"האב החדש" - בנגישות וברגישות
"האב החדש" באמת נגיש ורגיש יותר לילדיו, דואג להם ומטפל בהם, שותף לגידולם ומעורב לא רק בטיפול היומיומי בהם אלא גם בלקיחת החלטות ובאחריות מלאה על גורלם. הוא הולך עם ילדיו לרופא הילדים, מתעורר בלילות כשהם בוכים, מחליף להם טיטולים מבלי להיגעל, בא לקחת אותם מהגן ומבית הספר, ומקפיד להגיע לכל ימי ההורים והאירועים במוסדות החינוך. האב החדש לא מהסס להכין לילדיו ארוחות מושקעות, משחק איתם בפלייסטיישן ובמחשב ומקריא להם סיפורים לפני השינה. הוא לא יהסס גם לקחת יום חופש מהעבודה אם יהיה צורך להישאר עם הילדים כשהם חולים.
הגבר המודרני נותר גם מאוד ידידותי לאשתו: הוא מקשיב ומבין, רוחץ כלים ומוריד את הזבל.
נראה כי אפילו הנשים לא פיללו לתוצאה כל כך מיטיבה. למרות שהן מאוד מרוצות מהגבר החדש, עדיין ניתן להיתקל בתגובות מלגלגות ומזלזלות בקרב חלק מהנשים הנועצות את כל השינויים הללו כאילו היה מדובר בשינויים אסתטיים חיצוניים בלבד, ולא בדמות חדשה של האב, שמשקפת אב שהוא טוב יותר לילדיו.
הנשים אף הטביעו את המונח "גבר מטרוסקסואל" שבא לתאר, באופן די פתטי כביכול, את הגברים החדשים ככאלה שכל עניינם הוא לטפח את עצמם, ללכת לחדר כושר על בסיס קבוע, ליטול ויטמינים ולשים קרם פנים, תוך שהם מתמצאים היטב באופנה ובריחות של אפטר-שייבים.
נראה כי התנועה הפמיניסטית הביאה להוצאת הגבר ממקומו ומתפקידו המסורתי והבטוח, לחצה עליו להשתנות ולקחת מהנשים הרבה תפקידים ומטלות, אך היא מתקשה להתמודד עם התוצאה הסופית המרשימה, העלולה לעלות (חלילה) לעתים אפילו על המקור.
תוצאה שלילית: האישה מנצלת את הגבר
בד בבד עם השינוי בתפקידו ובתפיסתו של הגבר-האב, חל שינוי גם בנשים עצמן שחלקן נעשו יותר כוחניות ואסרטיביות, לפעמים עד כדי אימוץ של מאפיינים ויריליים (זכריים) טהורים. הן נעשו קרייריסטיות ודואגות להעצמתן האישית והחברתית. במהלך ההתמודדות בין המינים נראה לעתים כי התפתחותה האישית של האישה נעשתה חשובה לה יותר מכל תפקיד אחר, כולל תפקידי האם והרעיה.
לצערי, לעתים נדמה כי חלק מהנשים ממשיכות לתפוס את הגבר החדש, למרות השינויים המיטיבים שחלו בו, במדדים חומריים בלבד: הוא נתפס בעיניהן ככלי זול המהווה שילוב יעיל של מתקן להורדת זבל, בייבי סיטר לילדים, ויברטור קל לשימוש, שאינו מצריך אפילו החלפת סוללות.
מן הראוי כי גם בישראל תזכה להכרה חשיבותו המכרעת של האב בחיי המשפחה בכלל והילדים בפרט.

הכותב הנו רופא ילדים והמטו-אונקולוג ילדים. פעיל לקידום שוויון בהורות ושמירה על טובת הילד.
תאריך:  01/03/2009   |   עודכן:  01/03/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מעמדו של האב החדש
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
יישר כוח ד"ר חיימי
גיל רונן  |  1/03/09 19:22
2
כל הכבוד - כתבה נפלאה
דודודודו  |  1/03/09 19:37
3
יפות הן מילותך - ישר כוח ל"ת
הגבר של פעם  |  1/03/09 23:06
4
3 טעויות בידך:
מתמצא בשטח  |  2/03/09 02:32
5
פה מפתחים יתמות.כמו תרופות ל"ת
איפה הילדים  |  2/03/09 02:50
6
יום המשפחה - של מי?
nba24353  |  2/03/09 13:48
7
מאמר מצוין ל"ת
אלכס פז  |  2/03/09 18:45
8
כואב כמה שאתה צודק ל"ת
5135351  |  2/03/09 20:56
9
הייתי אבא...
אוריאור6  |  3/03/09 10:07
10
תודה! תמשיך ותכתוב ובסוף ננצח ל"ת
מאן דהוא  |  3/03/09 14:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עפרה ליאור, דלית פת
כיצד ניתן לעבור טיפולי פוריות מבלי לפגוע במקום העבודה, ביחסים בין בני הזוג והמשפחה ובחיי החברה
ד"ר צ'לו רוזנברג
בצורה מוזרה משהו, הברנש מאירן הפך להיות לדבק האולטימטיבי הנמצא בבזאר הפוליטי כדי ליצור אחדות. אולי נזמין אותו לתווך בין ביבי ללבני ואולי ברק, ואז נכונן ממשלה שתתבסס על כ-100 ח"כים?
זאב גלילי
חוקי המלחמה האוסרים על פגיעה במטרות לא צבאיות אינם תופסים עוד במלחמה נגד טרוריסטים המסתתרים מאחורי אוכלוסיה אזרחית    כך קבעה הפרקליטות הצבאית האמריקנית    אך הפרופסורים הישראלים עדיין לא שמעו על מגדלי התאומים והמלחמה בעירק
יוסף דוריאל
נתניהו, יש לך כיום 65 חברי כנסת, בלי שום צורך לקנות קולות לתגבורת, ואין שום סיבה שלא תרכיב מייד ממשלה שתתחיל לחלץ את ישראל מהבוץ העמוק אליו נדחפנו על-ידי שתי ממשלות הזדון האחרונות
עו"ד נבון קצב
למרות רצון העם ורוב סיעות הבית בממשלת אחדות רחבה בראשות נתניהו אנו רואים בתנועת קדימה פוליטיקה קטנה ופוליטיקאים קטנים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il