X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הצעה קונקרטית לשינוי שיטת המשטר בישראל למשטר "סמי נשיאותי"
▪  ▪  ▪
ממשלה אחרת [צילום: פלאש 90]

מבוא
שיטת המשטר הנוכחית לא מצליחה להבטיח למדינה יציבות שלטונית. ממשלות וכנסות לא מצליחות למלא את הקדנציות הקבועה בחוק. חוסר יציבות שלטונית פוגעת באיכות השלטון, ביכולתו לממש את מדיניותו ואת ההבטחות לבוחר. חלק גדול מזמנם של השליטים הנבחרים מוקדש להישרדות יומיומית. הצורך לגבש קואליציות בכנסת שיתמכו בממשלה, ולהבטיח לאורך זמן את שרידותן, לא מאפשר לממשלה הנבחרת לתפקד, כפי שתיפקדו ממשלות בעבר, בימי בן-גוריון ואשכול, כאשר מפלגות השלטון נהנו מרוב יציב בכנסת ויכלו לתת גב של תמיכה יציבה לאורך זמן לממשלה הנבחרת לממש את יעדיה.
הכנסות האחרונות מאופיינות בפיצול מפלגתי רב, להרבה מפלגות קטנות, כאשר כנגדן אין ציר של מפלגות גדולות שמאפשרות הקמת קואליציות שנהנות מרוב ברור ויציב בכנסת. דבר שגורם לחוסר היציבות השלטונית, עד כדי סכנה לטווח ארוך להמשך קיומו של המשטר הדמוקרטי אצלנו. הפיצול המפלגתי הרב וצמצום כוחן של המפלגות הגדולות, אינו ככל הנראה עניין קוניוקטורלי, בר-חלוף, אלא הוא משקף את השינויים העמוקים בחברה הישראלית שחלו בעשרות השנים האחרונות, בעקבות גלי העליות וכן בעקבות שינויים במצב הסוציו-אקונומי וההשכלה של ציבור הבוחרים.
מה אפשר לעשות
כולם מחפשים שינויים קונסטוטיציוניים, שיאפשרו לקיים שיטת משטר אחרת שתבטיח יתר יציבות ומשילות שלטונית, למרות השינויים במאפיינים כאמור של החברה הישראלית.
מדברים על שני סוגי שינויים:
א. מעבר לשיטת משטר נשיאותי;
ב. מעבר לשיטת משטר חדשה, "סמי נשיאותית", שתתבסס על שימור השיטה הפרלמנטרית הקיימת, תוך הכנסת מספר תיקונים בחוק, שיאפשרו חיזוק הממשלה והבטחת יציבותה.
אני סבור כי שיטת משטר נשיאותית אינה מתאימה לחברה מקוטבת כמו שלנו, לכן אני מבקש להציג הצעה קונקרטית לתיקונים בשיטת המשטר הקיימת שלנו, שיאפשרו מעבר לשיטת המשטר הרצויה, "סמי נשיאותית", שתושג ללא מהפכות גדולות ובזמן קצר יחסית (במידה שניתן יהיה לגבש הסכמה להם בכנסת), תוך השגת שיפור משמעותי ביותר באיכות השלטון, במידת היציבות והמשילות שלו, וזאת במסגרת המשך קיומה של שיטת המשטר הפרלמנטרית.
ההצעה הבאה מכניסה כלים יעילים של משטר נשיאותי לשיטה הפרלמנטרית שלנו, ובכך להקנות לו גם יתר משילות ויציבות. תחת עיקרון יסוד אחד מרכזי, לאפשר לראש הממשלה להתרכז בעיקר, ולהפנות את כל זמנו ומרצו להנהגת המדינה.

עיקרי ההצעה:

1. שינוי שיטת הבחירות לכנסת, כך שכשליש עד חצי מחברי הכנסת יבחרו בשיטה אזורית.
2. העלאת אחוז החסימה בבחירות לכנסת ל-5%.
3. תקופת כהונה של כנסת נבחרת תהיה בת 5 שנים. לא ניתן יהיה לקצר את זמן כהונתה של כנסת נבחרת, אלא ברוב של 80 חברי כנסת או בקרות המקרים שמתוארים להלן שגורמים לפיזור הכנסת והליכה לבחירות כלליות מיוחדות.
4. לאחר בחירות, ראש המפלגה הגדולה ביותר, הוא יהיה ראש הממשלה. יבוטל התהליך שבו הנשיא מטיל על חבר כנסת להרכיב ממשלה. לנשיא לא יהיה שום חלק בקביעת מי יהיה ראש הממשלה החדש, שכן הציבור אמר את דברו בבחירות, ואין צורך להוסיף על כך דבר.
5. ראש הממשלה הנבחר והממשלה שלו לא יידרשו לעמוד להצבעת אמון של הכנסת, ואולם בתוך 21 יום מתום הבחירות יידרש ראש הממשלה הנבחר להציג את ממשלתו בפני הכנסת ולהישבע אמונים כחוק. ניתן להאריך את התקופה ל-42 ימים. בתום התקופה, אם נבצר מראש הממשלה להציג את ממשלתו בפני הכנסת, הולכים לבחירות כלליות חדשות. שחרור הממשלה מן הצורך לעמוד למבחן אמון של הכנסת יבטל את הצורך להקים ולשמר קואליציות בין מספר מפלגות. פשוט לא יהיה לממשלה עוד צורך פורמלי להישען על קואליציות, לפחות לא במידה כפי שזה קיים כיום. ראש הממשלה יוכל להתחיל לעבוד מיד למחרת הבחירות.
6. הכנסת לא תוכל להדיח ראש ממשלה נבחר, אלא ברוב מיוחד של 80 חברי כנסת.
7. הודח ראש ממשלה על-ידי הכנסת, או נבצר ממנו להמשיך למלא את תפקידו, מחמת מחלה או מוות, הכנסת מתפזרת והולכים לבחירות כלליות, בתוך 90 יום, כדי לבחור ראש ממשלה אחר.
8. ראש הממשלה ימנה את אחד השרים בממשלתו, כממלא-מקום, כדי שיחליפו במקרה של נבצרות להמשיך בכהונתו, עקב מחלה או מוות, ובלבד שממלא המקום יהיה חבר כנסת.
9. לא ניתן יהיה לחקור או להעמיד לדין ראש ממשלה מכהן עד לסיום תקופת כהונתו. תקופת הדחייה, לא תיחשב במניין השנים להתיישנות העבירה.
10. מינוי שרים בממשלתו, ייעשה על-פי שיקול דעתו של ראש הממשלה הנבחר. אין הכרח שהשר הנבחר יהיה חבר כנסת. מינוי של שר יוצג לכנסת והשר הממונה יושבע כחוק, ואולם המינוי לא יחייב אישור של הכנסת.
11. נבחר חבר כנסת לכהן כשר בממשלה, תופסק כהונתו בכנסת ובמקומו ייכנס לכנסת המועמד הבא ברשימת המועמדים במפלגתו. עם הפסקת כהונתו כשר בממשלה, תופסק כהונתו של מחליפו בכנסת והוא, השר לשעבר, יחזור ויכהן במקומו כחבר כנסת חדש.
12. תקציב המדינה:
הממשלה תציג את תקציב המדינה המוצע לשנת הכספים הבאה בפני הכנסת ותבקש את אישור הכנסת לתקציב המוצע. הצעת התקציב של הממשלה תונח על שולחן הכנסת עד סוף חודש ספטמבר של השנה השוטפת. לא אישרה הכנסת את תקציב המדינה המוצע עד 31 לחודש דצמבר, הכנסת מתפזרת והולכים לבחירות כלליות בתוך 90 יום.
סיכום ההצעה
ההצעה שלעיל, אם תיושם, תכניס יתר יציבות ומשילות לכל מערכות הממשל שלנו. היתרון המרכזי שאני רואה בהצעה, הוא יציבות הממשל, הכנסת והממשלה ישלימו ויכהנו קדנציות מלאות. מיד לאחר הבחירות יהיה ידוע לכל מי ראש הממשלה, והוא יוכל בעיקרון לסיים את הרכבת הממשלה שלו בתוך יום, בלי צורך לשאת ולתת על הקמת קואליציה. כי הרי אין הממשלה צריכה לעמוד למבחן אמון של הכנסת, הממשלה תוכל למלא את תפקידה עד היום האחרון של הקדנציה שלה. ראש הממשלה יוכל לבחור את שריו על-פי שיקול דעתו, לפי מידת התאמתם לתפקיד. כמו-כן, ראש הממשלה יוכל להקדיש את כל זמנו ומרצו לעיקר להנהגת המדינה, כי לא ניתן יהיה, בפועל, להדיח ראש ממשלה, אלא ברוב מיוחד ונדיר של 80 חברי כנסת. כמו-כן, כי גם לא ניתן יהיה לחקור או להעמיד לדין ראש ממשלה בתקופת כהונתו.
יש אולי חסרון להצעה והוא, שחיזוק הרשות המבצעת בא לכאורה על חשבון החלשת הרשות המחוקקת. ואולם, לכן אני סבור כי יש טעם לחשוב על הוספת חיזוקים בהצעה לרשות המחוקקת, ואולם זאת בתנאי שלא יכניסו מקלות בגלגלי הרשות המבצעת ולא יפחיתו ממידת משילותה. ואולם על-פי הצעה זו, גם הרשות המחוקקת מתחזקת עקב המעבר לשיטת בחירות אזוריות.
והעיקר, בעיניי, זה השגת יתר "יציבות ומשילות".

תאריך:  08/10/2009   |   עודכן:  08/10/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ישראל "סמי נשיאותית"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הדרך לגהינום רצופה כוונות טובו
איל  |  8/10/09 20:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד רונן דליהו
כספי הפוליסה אינם מגיעים בהכרח באופן אוטומטי ליורשים משום שחוסר המודעות של הציבור למעמד המשפטי של הכספים הנצברים בפוליסות, ולעובדת אי-היותן חלק מעזבונו של המוריש, גורמת לעתים קרובות לטעויות רבות ובלתי מכוונות
תמי מולד-חיו
ראוי שניצב אהרון פרנקו, כמו גם אחרים בזרועות הביטחון והממשל, יבינו סוף-סוף שסופו של דיכוי להסתיים במרד - הפלשתינים אינם ילדים סוררים שאם ניתן להם סוכריה או פרס יתנהגו יפה - הם אנשים בעלי זכויות ממש כמו כל אדם אחר
מתי דוד
שלום עכשיו, הקטר והדגל של השמאל הנאיבי והדוגמטי
ד"ר יובל ברנדשטטר
החמאס מנפץ את האשליה של הערביות הישראלית, את החלום באספמיא של שכנות טובה עם ערבים וקובע: כל ערבי יכול לקנות מקום של כבוד דרך תרומה לפתרון הסופי של מדינת היהודים    ההנהגה הישראלית הולכת לקראת שפיות?
אורי פז
השופט בדימוס צבי טל מדבר על הפיחות במעמד בית המשפט העליון ("ברגע שאתה מתעסק עם הבוץ הפוליטי, זה נדבק בך"), על ההינתקות ("מלבד שנאת מתנחלים אני לא מוצא לה סיבה") ועל הקשיים ביישום החוק הקרוי על שמו ("לא באמת רוצים את החרדים בצבא")    על בנו משה, שנהרג במלחמת יום כיפור, הוא מסרב להרחיב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il