X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יש להקים גוף שאינו אינטרסנטי (לא כמו הכנסת), ואשר יוכל לכתוב חוקה לישראל יותר פשוט ממה שחשבתם
▪  ▪  ▪
"אנו מכריזים בזאת" - ההזדמנות לכינון חוקה לא נוצלה בתש"ח, אבל לעולם לא מאוחר [צילום: לע"מ]
לא לשיטת בחירות אזורית
ענבל בר-און
שיטת בחירות אזורית תבטל ותמחק אינטרסים של ציבורים שלמים * היא לא תחזק את קשרו של הח"כ עם הבוחר
לרשימה המלאה

כך ביטל בג"צ חוקים לא חוקתיים
ענבל בר-און
לבג"צ דימוי ציבורי של 'מתערב בפעולות הכנסת' * בפועל במשך 17 שנה, מאז היחקק חוקי היסוד, בוטלו אך ורק חמישה סעיפי חוק שנמצאו סותרים את חוקי היסוד * לקרוא ולשפוט * מאמר שישי בסדרה
לרשימה המלאה

הקדמה
הרבה אנשים רציניים וטובים, עוסים מאז הקמת המדינה בשאלת כינון חוקה לישראל וכן בשאלות של שינוי שיטת המימשל, וכן בשאלת שינוי שיטת הבחירות לכנסת לשיטה איזורית. כל הנסיונות שהיו עד היום, כדי לקדם חקיקה בכנסת של נושאים אלה התנפצו וכשלו על סלעי הפוליטיקה המפלגתית הצרה. בדרך כלל בחייה של אומה ישנו רגע חסד, אחד, בד"כ לאחר מהפכה או מיד לאחר הקמת המדינה, לפני שמתקבעים מוסדות השלטון ודרכי הממשל, שבו ניתן להחליט ולקבוע את סדרי המימשל וכללי המשחק הרצויים, ואת העקרונות שעל פיהם תנוהל המדינה. בדרך כלל נהוג להקים לצורך זה גוף חד פעמי, שנקרא " אספה מכוננת" שמטרתו האחת והיחידה היא ניסוח חוקה.
לפני זמן מה כתבתי מאמר בשם "הצעה לשינוי שיטת מישטר בישראל למישטר "סמי נשיאותי", שבו גם נכללת שינוי שיטת הבחירות לכנסת ומעבר לשיטה איזורית. כל מי שקרא את ההצעה והסכים לה, אמר לי, הם, הכנסת, לא יתנו לך להעביר דבר כזה, כי אתה דורש מהם למעשה להתאבד והם לעולם לא יסכימו לכך.
אז חשבתי שאולי זו הדרך לחזור לאותו רגע חסד מכונן שהיה עם הקמת המדינה כדי לשוב ולהקים את האספה המכוננת, כדי שזו תמלא ותשלים היום את המשימה שהוטלה עליה בשנת 1949, דהיינו כינון חוקה לישראל ושינוי שיטת המימשל ושיטת הבחירות לכנסת.
אז הנה הצעה כזו להקמת אספה מכוננת בישראל של שנת 2009, כדי להשלים את המלאכה ,
היום כל עוד הדבר אפשרי , ולפני שיהיה מאוחר מידי.

1. מבוא

אספה מכוננת מהי?
אֲסֵפָה מְכוֹנֶנֶת היא גוף נבחר או ממונה, אשר מטרתו העיקרית היא לדון בשאלה איזו חוקה רצויה למדינה, ואולי גם לנסח הצעת חוקה, או אף להציע לאמץ חוקה מסוימת, המתאימה למדינה במצבה.
הסטוריה, הקמת האספה המכוננת בישראל בשנת 1949
1. בדוח של הוועדה המיוחדת של האו"ם בעניין ארץ ישראל (UNSCOP), ששימש יסוד להחלטת עצרת האו"ם מנובמבר 1947 בדבר חלוקת א"י למדינה יהודית ולמדינה ערבית, נכללה הצעה שלפיה כל אחת מהמדינות החדשות הייתה אמורה בתקופת המעבר, שמסיום המנדט הבריטי עד להענקת העצמאות, להקים אסיפה מכוננת נבחרת שתכין חוקה . זה היה הבסיס לאמור בהכרזה במגילת העצמאות על הקמת מדינת ישראל, שבה נאמר כדלקמן:
2. "אנו קובעים שהחל מרגע סיום המנדט, הלילה, אור ליום שבת ו' אייר תש"ח, 15 במאי 1948, ועד להקמת השלטונות הנבחרים והסדירים של המדינה בהתאם לחוקה שתיקבע על-ידי האספה המכוננת הנבחרת לא יאוחר מ-1 באוקטובר 1948 תפעל מועצת העם כמועצת מדינה זמנית, ומוסד הביצוע שלה, מנהלת העם, יהווה את הממשלה הזמנית של המדינה היהודית, אשר תיקרא בשם ישראל".
3. מעצם שמה של הרשות הנבחרת "האספה המכוננת ברור כי מטרתה הראשונית של זו הייתה לדון בהצעת חוקה, ואולי אף לחוקק חוקה. כך גם עולה מן הניסוח של מגילת העצמאות. בפועל נמנעה האספה המכוננת מלחוקק חוקה, וב"החלטת הררי" משנת 1950 הוחלט כי החוקה תחוקק בפרקים, שייקראו חוקי יסוד. מלאכה זו לא הושלמה עד היום.
4. לאחר הבחירות לאספה המכוננת (אשר התקיימו ב-25 בינואר 1949), קיימה האספה המכוננת את ישיבתה הראשונה בט"ו בשבט תש"ט, 14 בפברואר 1949 בבניין הסוכנות היהודית בירושלים. ב-16 בפברואר 1949 קיבלה האספה המכוננת את "חוק המעבר" בו שינתה את שמה ל"כנסת", והפכה בכך ל"כנסת הראשונה". עם הקמתה של האספה המכוננת התפזרה מועצת המדינה הזמנית והעבירה לאספה המכוננת את סמכויותיה, וכך הייתה האספה המכוננת, היא הכנסת הראשונה, למוסד המכונן, דהיינו המחוקק את החוקה, ולפרלמנט, שתפקידו העיקרי הינו לחוקק חוקים.

2. הצעה להקמת אסיפה מכוננת בישראל

מוצע בזאת, כי הכנסת הבאה, עם התכנסותה, לאחר הבחירות, או כל כנסת שתבוא אחריה, תחוקק את החוק להקמת אספה מכוננת ע"פ העקרונות הבאים:
2.1 מטרות האספה המכוננת
1. דיון וניסוח הצעת חוקה לישראל,
2. דיון באפשרות שינוי שיטת המישטר, וגיבוש הצעה מוסכמת למעבר למישטר נשיאותי או אחר
3. דיון באפשרות של שינוי שיטת הבחירות בישראל וגיבוש הצעה מוסכמת למעבר לשיטת הבחירות הרצויה לכנסת.
4. הבאת ההצעה למשאל עם, על-מנת לחוקק חוקה וכן כתוספת או כתחליף לה ההצעות לשינויים בשיטת המישטר ובשיטת הבחירות לכנסת.
5. הבאת ההצעות שהתקבלו במישאל העם לאישרור הכנסת .
מהי חוקה
החוקה קובעת את עקרונות היסוד של המדינה, את ערכיה ואת הנורמות הפוליטיות שלה, וכן את הכללים שעל-פי הם תתנהל המדינה.
החוקה כוללת פירוט של זכויות האדם והאזרח ולעתים גם זכויות קבוצה של מיעוטים. תפקידה של חוקה דמוקרטית להגביל ולרסן את רשויות השלטון, למנוע שימוש לרעה בכוח השלטון ולמנוע עריצות הרוב, להגן על זכויות האדם ועל זכויות המיעוט במדינה.
בחוקה מוגדרות רשויות השלטון, נקבעות סמכויותיהן ותפקידיהן, נוהלי הרכבת הרשויות ויחסי הגומלין ביניהן.
החוקה היא חוק או אוסף של חוקים, ("חוקי יסוד"), אשר מוקנה לה מעמד בכיר על פני חוקים אחרים, בכירות זו באה לידי ביטוי מאפיינים הבאים:
• אין לחוקק חוק רגיל הסותר את העקרונות או ההוראות הקבועים בחוקה, אם נחקק חוק כזה, בית המשפט מוסמך יכול לבטלו.
• החוקה מוגנת מפני שינויים, יש בדרך כלל קושי רב להכניס בה שינויים.
הצורך בהקמת אספה מכוננת
נשאלת השאלה למה יש צורך להקים את האספה המכוננת להשגת המטרות של כינון חוקה ושינוי שיטת המימשל ושיטת הבחירות לכנסת, האם אי-אפשר להטיל את המשימות האלה על הכנסת, מבלי להקים לצורך זה את הגוף החדש.
התשובה שלי היא, שאי-אפשר להטיל משימה כזאת על הכנסת, מאחר שההנחה היא שחברי כנסת יהיו תמיד אינטרסנטים בשיקוליהם, הם יטרפדו כל ניסיון לייצר חוקה איכותית שתהיה טובה לישראל. כי השיקול המרכזי שמנחה אותם יהיה תמיד שיקול מפלגתי צר, ואני לא אומר את זה לגנותם, אבל זה ככה. לכן יש להוציא את הענין מידי הכנסת, ולהפקידו בידי גוף חד פעמי, שיוכל לשקול רק את השיקול של טובת המדינה ללא שיקולים זרים. עד היום, מאז הקמת המדינה, המפלגות השונות טירפדו, כל ניסיון לחוקק חוקה וכל ניסיון לשנות את שיטת הבחירות לשיטה איזורית. מאז הקמת המדינה נעשו ניסיונות על-ידי בן-גוריון ואחרים לשנות את שיטת הבחירות לכנסת לבחירות איזוריות, ותמיד ניסיונות אלה כשלו על-ידי מפלגות כאלה ואחרות, שמנעו את השינוי כי הן סברו שהשינוי לא ייטיב עימן. אספה מכוננת, בהיותה גוף חד פעמי שיש לה תפקיד אחד ויחיד לכונן חוקה שתשנה גם את שיטת המימשל ושיטת הבחירות לכנסת, תוכל לבצע את מלאכתה על-פי השיקול של מה שטוב למדינה, עם מינימום של שיקולים צרים, של טובת המפלגה או אף שיקולים של טובתם האישית של חברי האספה המכוננת.
2.2 הרכב האספה המכוננת
1. מוצע כי האספה המכוננת תמנה 120 חברים בדומה למספר חברי הכנסת המכהנים בכנסת נבחרת.
2. באספה המכוננת יהיו חברים חברי כנסת לשעבר, וכן אנשי רוח, אישים מהאקדמיה או מעולם המשפט, אשר יוצעו על-ידי המפלגות הקיימות, בכנסת המכהנת , ויאושרו על-ידי ועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת המכהנת.
לא יוכל לכהן באספה המכוננת אדם שמכהן במקביל גם כחבר בכנסת המכהנת.
3. מספר המועמדים שיוצעו על-ידי כל מפלגה לאספה המכוננת, יהיה זהה למספר חברי הכנסת שלה בכנסת המכהנת.
4. האספה המכוננת תבחר ותכהן ברציפות על לקבלת חוקה, ואישרורה הסופי.
5. המפלגות תוכלנה לבקש להחליף חברים באספה המכוננת בחברים חדשים, מפאת נבצרות, בעקבות מחלה או מוות או מסיבות של חוסר התאמה, החברים החדשים יאושרו על-ידי ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת המכהנת.
6. עם סיום הכנת ההצעה לחוקה, לרבות ההצעות לשינוי שיטת משטר ושיטת בחירות, יערך משאל עם לאישור החוקה על-ידי העם. לאחר שהחוקה התקבלה במשאל עם, תאושרר החוקה על-ידי הכנסת ותכנס לספר החוקים.
7. לאחר אישרור החוקה על-ידי הכנסת, תסתיים תקופת כהונתה של האספה המכוננת והיא תהפוך ל"בית שני" (הבית העליון), כפי שיוגדר בחוקה.
8. לאחר שהכנסת תאשרר את החוקה,יערכו בחירות כלליות לבחירת כנסת חדשה וממשלה חדשים, על-פי החוקה ושיטת הבחירות החדשים.
9. חבר, באספה המכוננת לא יוכל להיות מועמד בבחירות לכנסת, לאחר כינון החוקה, לתקופה של לפחות שתי כנסות רצופות, כדי להבטיח שהוא יוכל לפעול באספה המכוננת באופן עצמאי ללא ניגוד עניינים.
10. האספה המכוננת תשב בבנין הכנסת, ותקיים את ישיבותיה בימים שבהם הכנסת לא פעילה.
11. האספה המכוננת תבחר יושב-ראש וסגנים כמו בכנסת. בעקרון היא תאמץ את שיטות העבודה של הכנסת ותתבסס, ככל האפשר, על סגל העובדים הקבוע של הכנסת.

תאריך:  13/10/2009   |   עודכן:  13/10/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הצעה לכינון אסיפה מכוננת על-ידי הכנסת
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
בקרוב יהיה עוד רגע מכונן לאומה
ירון זכאי  |  13/10/09 21:21
2
אסיפה מכוננת: עוד ג'ובים לשמאל
לא תודה !!!  |  13/10/09 22:23
3
הוועדה לא תהיה חסינה ממושחתים ל"ת
חץ  |  14/10/09 15:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר אברהם בן-עזרא
מעניינו של רוכש דירה להתעניין בחוזה שנכרת בין החברה היזמית לבין הקבלן המבצע    בהיות חוזה זה גורם משפיע על זכויותיו של הקונה
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
פס"ד חדש דן בטיפול בדרכי קביעת הפחת והוצאות השיפוצים לצרכי מיסוי מקרקעין    לא תמיד היעדרה של קבלה צריכה מן הנישום הכרה בהוצאותיו
דני בז
שומר מצוות יקר, עבודת הקודש שלך לא תהיה שלמה ואולי אף תהיה לריק, אם לא תלמד תחילה מעט דרך ארץ    די לשיח הציבורי הבוטה! מניחים לשנאת החינם
ד"ר צ'לו רוזנברג
אין ספק שהראיון בגלי צה"ל החזיר את פרופסור יונת אל תוך אותו סד ממנו אין דרך אלא לחזור לעבודה הקשה והאפרורית במעבדה    מילים גורליות
ד"ר אברהם בן-עזרא
נגיסה באפשרויות לחקור את מומחה ביהמ"ש אל מול חוות הדעת המקצועיות של מומחי הצדדים, כפי שעולה מתקנות סדר הדין האזרחי, בצד צמצום מהותי של אפשרויות חקירת מומחי הצדדים, אומנם תחסוך זמן יקר מבית המשפט, אך חיסכון זה אינו צמצום הביורוקרטיה, אלא מיעוט הדין ופגיעה באושיות הצדק
רשימות נוספות
"להוציא השליטה בבג"צ מהפוסט-ציוניים"  /  עידן יוסף
ביניש: "תמרורי אזהרה באשר ליציבות הדמוקרטיה בישראל"  /  ענבל בר-און
תוקפי אהרן ברק לא הבינו דבר  /  ענבל בר-און
פסקי הדין הכי נקראים של בית המשפט העליון   /  עידו באום, נורית רוט, הילה רז ועמית בן-ארויה
יהודית, ציונית ודמוקרטית  /  פרופ' שמעון שטרית
דמוקרטית - כן, יהודית - לא  /  אודי לבל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il