X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כניסת הבלוגוספרה לעולם הפרסומים המדעיים הכניסה את המדענים ל'ברוך' מחד, אסור להם לדבר על עבודתם טרם פרסומה בכתב העת המדעי מאידך, הטוקבקים מדסקסים את עבודתם שזה עתה התפרסמה בבלוג עליהם נאסר להגיב
▪  ▪  ▪
מטוקבקים, אבל לא יכולים לענות בחזרה. מדענים במלכוד [צילום: blogger.com]

יותר ויותר חוקרים צריכים לעסוק בבלוגוספירה, טוען נייצ'ר. האם עיסוק בבלוג הוא חלק מהמדע, מעיתונאות או מהדיסקורס הציבורי? למעשה הוא יכול להיות כולם יחד - ערפול שלפעמים מותיר את המדענים עם תחושה של אי ודאות אודות הכללים של המשחק.
דמינו, למשל, מקרה שבו הבלוג של נייצ'ר, שקרוי The Great Beyond, מפרסם תוצאות מדעיות חדשות שמוצגות בכנס. ערך הבלוג הזה מעורר ויכוח שלם ברשת.
כאשר אנשים מסוימים שעוסקים בתחום מפרשים את התוצאות בדרכם שלהם, ואחרים עדיין מכחישים את התוצאות. נניח שהעבודה מתוארת במאמר שכבר התקבל לפרסום, אבל עדיין לא התפרסם בכתב העת נייצ'ר. המחברים של המאמר נכנסים לתגרה, אבל חשים מעט עקבה מלהיכנס יותר מידי לעסק. מדוע? בגלל האמברגו ש-נייצ'ר מטילה עליהם, כמו גם כתבי עת רבים אחרים בעת שהם מסרו את המאמר לפרסום: לא לדון בעבודה בטרם היא פורסמה.
כתב העת שומר בסודי סודות את המאמר המדעי שנמסר לפרסום אצלו, כך שרק העורכים שישירות אחראים למאמר הנדון יודעים אודותיו ועל תוכנו. רק משהמאמר התקבל לפרסום ועבר שיפוט, צוות נוסף יודע עליו ובלבד שלא ידליף אודותיו ועל מחבריו. באותה מידה כתב העת אוסר על המחברים לעסוק בפעילות שתקדם את עבודתם בתקשורת ובציבור בטרם פרסום המאמר. המדען יכול להציג את עבודתו בכנסים ובמפגשים בטרם המאמר פורסם. זה לא נחשב שבירת האמברגו של נייצ'ר. כל עוד החוקר לא מקדם בתקשורת את עבודתו הוא עומד בחוזה האמברגו.
נשאלת כאן השאלה: מדוע נייצ'ר פרסם בבלוג שלו את עבודתם של החוקרים לפני שהיא בכלל התפרסמה בכתב העת נייצ'ר? או אז נייצ'ר עצמו הכניס את החוקרים שהגיבו לקוראים שלהם לתסבוכת איומה. אומנם הבלוגוספירה שונה מהתקשורת המקצועית במובנים רבים. אולם אותם השיקולים בדיוק תקפים לבלוגוספירה כאשר מפיצים שם תוצאות מדעיות חדשות.
למחברים של מאמרים, שמצויים עדיין בדפוס וטרם פורסמו, יש את הזכות המלאה לתקן ולהעיר כאשר הם מוצגים בצורה לא נכונה בבלוגוספירה, ולהעיר לתוצאות שיוצגו במאמרם. אולם הם צריכים לחכות לויכוח המלא הזה רק כאשר המאמר שלהם יופיע בדפוס.
מסיבה זו, תרחיש זה מדגיש את הצורך להבהרה מקיפה של המהלכים של פרסום מאמרים, וגם את הצורך לנסח את האופן שבו האמברגו תקף לגבי בלוגים. ואולי יותר מכל הוא מדגיש את החשיבות הפוטנציאלית העצומה של המדענים הרבים שגולשים וקוראים בלוגים.

תאריך:  19/10/2009   |   עודכן:  03/11/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מדענים היזהרו - הבלוגרים מאחוריכם (ב)
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר אברהם בן-עזרא
מומחה בית המשפט צריך להיות מקצועי ונטול פניות    בית המשפט, בתורו, אינו אמור לקבל את חוות דעתו כ'כזה וראה קדש'    והמציאות? רחוקה מכך!
עו"ד אברהם פכטר
מנקה, מבקר, מסדר, מייעל, מזהיר - את הממשלה, מוסדותיה ופונקציוניה - זה לב תפקידו של מבקר המדינה    מי שחשב בזמנו כי מינויו של השופט מיכה לינדנשטראוס, למבקר המדינה והאומבודסמן, הוא בנוסח הישן והקלאסי, לאמור: מגיש דוח ומתייקים אותו - טעה בגדול
יפעת ארליך
הנה המידע ששירות בתי הסוהר לא רוצה שתדעו: עשרות אסירים מסוכנים, בהם רוצחים מורשעים, נמלטו בשנים האחרונות מהכלא    הם לא נדרשו לתכנן מבצע חילוץ נועז באמצעות מסוק או מנהרה סודית - רק למלא טופס בקשה ליציאה לחופשה    מאז נעלמו עקבותיהם    דוח מיוחד
ד"ר אורנה אבני, עמוס עמירן
אורנה אבני יוצאת נגד הפקעת נכסים ציבוריים כמו פארקים לטובת אירועים אליטיסטיים של זמרים זרים (כמו לאונרד כהן), והעמדת יציע כבוד מסוקר למשעי ומיושב אחר כבוד בשמנה וסלתה של החברה    ואילו עמוס עמירן מבקש להרגיע. לגישתו, הציבור הרחב יוצא נשכר מכך ורבים רבים גם משתתפים ונהנים
עפרה ישועה-ליית
כאשר חמישים מיליארד שקל נשפכים מדי שנה כדי להתגונן מפני זורקי אבנים, יורי צינורות חלולים וקומץ מתאבדים שאדמותיהם וכבודם נשדדים ללא הרף, באמת קטנוני להתקמצן על מיליון שקל לביקור ממלכתי בפריז
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il