X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
סרבנות הפינוי מקורה בתפיסות הרואות בהתנחלות מעשה דתי שהסמכות לגביו הינה רבנית, ולא מדינית. טשטוש גבולות זה בין דת וצבא, הינו תוצר ישיר של אי-ההפרדה בין דת ומדינה בישראל. אולם גם אם החברה בישראל מרשה לעצמה להתמהמה בהכרעה על ענייני דת ומדינה, את הפרדת הדת מהצבא אי-אפשר לדחות אפילו ברגע אחד נוסף
▪  ▪  ▪
הסרבנים - הם יהיו אלו שיחליטו? [צילום אילוסטרציה: AP]

בכל פעם שהמשא-ומתן עם הפלשתינים עולה לסדר היום הציבורי, מחריף המתח בין הממשלה והצבא לבין קבוצות מסוימות בציבור המתנחלים והימין הדתי. קבוצות אלה רואות בכל פשרה טריטוריאלית, ולמעשה בכל פעולה שאינה מחזקת היאחזות יהודית בכל שטחי ארץ ישראל, הפרה בוטה של העקרונות הבסיסיים ביותר של ההלכה ושל האמונה היהודית.
מתח כזה נראה בבירור כבר בפינוי בעמונה ולאחר מכן בחברון, והוא פורץ בעוצמה בכל פעם שהצבא נקרא לפנות בית או מאחז בלתי מורשה. אולם המתח אינו מתרחש רק בין הצבא לחלק מן המתנחלים; הוא קיים, ובאופן גובר, גם בתוך הצבא עצמו.
לנוכח מספרם הגדל של חיילים מקרב הציבור הציוני-דתי בצבא, בסיירות ובשורות הקצונה הזוטרה, כבר אין זה מובן מאליו שהממשלה תוכל להישען על צה"ל לצורך יישום מדיניותה בשטחים. נכון - חשש דומה, שעלה ערב ההינתקות, התבדה במהלכה וכמעט כל החיילים חובשי הכיפה צייתו להוראות מפקדיהם, אולם מיד לאחר ההינתקות הצהירה הנהגת המתנחלים שההיענות להוראות שרשרת הפיקוד לא תחזור על עצמה אם יפונו ישובים יהודיים נוספים ביהודה ושומרון.
ההסכמה הרווחת בישראל שהצבא נמצא מחוץ לשיח הפוליטי ופועל בהתאם להוראות הממשלה, מקבלת תפנית חריגה כשנושא פינוי התנחלויות עולה לדיון. רבים בקרב הציבור הציוני-דתי מאמינים כי סוגיית ההתנחלויות ופינויין אינה פוליטית, כי אם דתית. לפי גישה זו חייל רשאי, ואף מחוייב, לטעון שאם לצבא אין זכות לפקוד עליו לחלל שבת, על אחת כמה וכמה אין הוא רשאי להורות לו לפנות ישובים יהודיים, משום שיישוב ארץ ישראל נחשב קדוש יותר אף משמירת השבת.
תפיסה זו לא צמחה לפתע פתאום, יש מאין: בתחום הדתי חלים במדינת ישראל כללים שבשלהם לא תמיד קיימת הבחנה ברורה בין עמדות אישיות למדיניות ציבורית. למעשה, אין בישראל הפרדה בין דת ומדינה, וחוקי המדינה מוכתבים על-ידי ההלכה בשלל תחומים כמו מעמד אישי, נישואין, גיור, שבת ומכירת חמץ בפסח. לכאורה, ניתן לטעון שבאותה מידה אין ליצור הבחנה בין חוק המדינה להלכה כאשר מדובר בקדושת הארץ.
אלא שההבדל שריר וקיים: הכרעות בנושאים כמו נישואין וגיור מתמהמהות מזה שנים בשל היעדר חקיקה המפרידה דת ממדינה. לעומת זאת, חוקי המדינה אליהם כפופות החלטות הממשלה בסוגיית פינוי ההתנחלויות הינם ידועים וברורים, וקיומן מאפשר, לפיכך, את ביצוען המיידי של החלטות אלה. יתרה מכך, הדינאמיות הנגזרת מעצם קיומו של תהליך מדיני אינה מאפשרת דחיית ביצוען של החלטות על פינוי יישובים, והיא גם מעלה על הדעת קבלתן של החלטות דומות נוספות עם התקדמות תהליך זה.
חוסר הגבולות הברורים בכל הנוגע לתפקיד הדת בחברה מובנה גם בתוך הצבא עצמו, בדמות הרבנות הצבאית. ראשיה היום אינם תופסים את תפקידו של הרב הצבאי כמסתכם בפיקוח על חוקי הכשרות וסיפוק צרכי הדת של החיילים הזקוקים לכך. הרבנות הצבאית רואה עצמה כמעורבת גם בהוראה ובחינוך לערכים, ואף מביעה דעתה, כפי שראינו לאחרונה, בשאלות של מוסר במלחמה. איני מאשים בטשטוש גבולות זה את הרבנות הצבאית לכשעצמה, משום שפני הצבא הם פני העם. החברה הישראלית בכללותה חייבת, לכן, לקיים שיח הרבה יותר מורכב על תפקידה של הדת במדינה, על הגבולות שבין תחום הפרט לתחום הציבור בענייני דת ועל פלורליזם דתי. שיח כזה ודאי יועיל גם להבהרת תפקידה של הדת בצבא, אך הוא צפוי להימשך שנים רבות; וזה, כנראה, הרבה יותר משנוכל להרשות לעצמנו לחכות.
עד אז, יש הכרח מיידי לנתק את הצבא מכל שיח דתי החורג מקיום המצוות האישי של חייליו; בנושאים אלו פיתח הצבא רגישות ויכולת תפקוד שאינה פוגעת ביכולתו המבצעית וביכולת מפקדיו להנהיג את פקודיהם. על כל חייל להבין ששבועת האמונים שלו משמעותה התחייבות למלא, ללא עוררין, אחר הוראות ממשלת ישראל ולציית לשרשרת הפיקוד הצבאי, בכפוף, כמובן, לכך שהפקודות הניתנות לו חוקיות ודגל שחור אינו מתנוסס מעליהן.
בהתייחסותו לחיילי שמשון ונחשון, הצבא אמר את דברו באופן ברור. עתה, הבחירה בידי הציבור הציוני-דתי כולו. אם מחויבותו של ציבור זה לקדושת הארץ היא כה מרכזית עד כדי כך שהיא גוברת על כל שיקול אחר; אם, עבור ציבור זה, למדינה יש ערך ומוסדותיה בעלי סמכות רק במידה שהם מעודדים יישוב יהודים בכל חלקי ארץ ישראל, אזי הציבור הציוני-דתי מתנתק מציוניותו ומתחבר למגזר החרדי.
הצבא חייב להיות מנותק לא רק מפוליטיקה, אלא גם משיח דתי הפוגע ביכולתו לתפקד כמנגנון המגן על המדינה כיהודית וכדמוקרטית. ממשלת ישראל, הכפופה לחוק, ומפקדי הצבא הכפופים לה הם הסמכות הבלעדית לה חייבים החיילים להישמע. על רבני הציונות הדתית להיות הראשונים שמחנכים לכך. ולא, פניה של הציונות הדתית אל העולם החרדי, הרואה את עצמו כפוף לריבונות ההלכה, ולא לזו של המדינה.

לאתר מכון שלום הרטמן
הרב ד"ר דניאל הרטמן הוא נשיא מכון שלום הרטמן.
תאריך:  08/12/2009   |   עודכן:  09/12/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מחברים דת ומדינה, מקבלים סרבנות פינוי
תגובות  [ 14 ] מוצגות  [ 14 ]  כתוב תגובה 
1
כבוד הרב, לך תנפח פוקים...
מטאטא  |  8/12/09 22:31
2
אתה בור ועם הארץ ?
ישמעאל  |  8/12/09 22:31
3
זה רב זה ? מאיפה בא? ל"ת
אזרח מתעניין  |  8/12/09 22:40
 
- מטיפה סרוחה!
יופיטר  |  9/12/09 05:55
4
למען הגילוי הנאות
שמוליק 22  |  8/12/09 23:21
 
- הערך הזה לא שייך לויקיפדייה
מטאטא  |  8/12/09 23:58
5
להפריד את החילוניות מן המדינה ל"ת
פנחס  |  8/12/09 23:23
6
הלואי ותצליח לשנות
זארה  |  9/12/09 05:46
7
לך תלמד פרק בדמוקרטיה
מיכאל הירושלמי  |  9/12/09 06:51
8
יהודית ודמוקרטית
סער פז  |  9/12/09 08:22
9
עוד שמאלן סהרורי הזוי שמדמיין
מציאות הזויה,אח"כ  |  9/12/09 10:00
10
סרבנות שרות מול סרבנות פינוי
יוסיניו השני  |  9/12/09 10:48
11
וזה מזכיר לי........
מורה נבוכים  |  9/12/09 14:58
12
הרב דוגמא איך הלכנו כצאן לטבח!
דש-דש  |  16/12/09 11:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרופ' יאיר לורברבוים
בניגוד לעמדתם של מרבית הפרשנים והחוקרים הקלאסיים, האל המקראי נתון לסערות נפש ומושפע מיחסיו עם בני אדם    כמיהתו של האל לקשר עם בני האדם מתנגשת לעתים עם תוכניותיו ההיסטוריות, ואולם, ביסודו של דבר, כמיהה זו עצמה היא המניע העמוק לתוכניותיו
ציפורה בראבי
מה טומן עתידה של עיתונות המודפסת? ומי בכלל צריך אותה? היש לה זכות קיום כלכלית?    נראה שפג לו עידן העיתונות הכתובה והמאוחרת
עידן יוסף
השופט נעם סולברג מותח ביקורת על העיתונאים רוני דניאל, שלום קיטל ורפיק חלבי    ביקורת גם על האלוף גיורא איילנד שבידיעת אילנה דיין ניסה לשבש הליכי משפט
בצלאל לביא
מרוב שנתניהו רואה כסאות ואת שרידות הקואליציה לנגד עיניו, הוא עיוור לשיקולי טווח רחוק - אי היעילות של תוכנית ההקפאה והסכנה לאובדן ריבונות כתוצאה מעסקת שליט
יוסף אליעז
אנו עם חפץ חיים ואנו גם עם חפץ שלום    אולם - שלום יציב, כמו בנין, דורש יסודות חזקים, לבל יתמוטט על בוניו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il