X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בניגוד למוסכמה הרווחת הרואה באורי צבי גרינברג משורר אקספרסיוניסטי מובהק, התאפיינו יצירותיו ביכולת ההגבה המגוונת והמשתנה שלהן להווה התרבותי בו התחברה כל אחת מהן מחקר חדש של פרופ' ליפסקר
▪  ▪  ▪
דיוקנו של אורי צבי גרינברג
המשורר היחיד שחזה את השואה
זאב גלילי
17 שנים לפני השואה חזה אורי צבי גרינברג יהודים מומתים בגז * 7 שנים לפני פרוץ מלחמה כתב שיר שתיאר את השואה וביאליק אמר כי זהו שיר משוגע אך פירסם אותו * איש לא האמין לו, אבל הוא חזה גם מטוסים מעל הר הבית והזהיר מפני חורבן נוסף
לרשימה המלאה

ספרי השירה של אורי צבי גרינברג ראו אור ביידיש ובעברית במהלך שבעה עשורים של המאה העשרים. שירתו הגיבה תמיד למאורעות זמנה, מימי שירותו כחייל בחזית הסרבית במלחמת העולם הראשונה, דרך תקופת היותו אמן אוונגרדיסט בוורשה ובברלין בשנות העשרים ועד להצטרפותו למפעל הציוני בסוף שנת 1923 כמשורר-חלוץ בן העלייה השלישית. בניגוד למוסכמה הרגילה הרואה באורי צבי גרינברג משורר אקספרסיוניסט מובהק - איש המהפכה של המודרניזם האירופאי באירופה - מבקש מחקרו של פרופ' אבידֹב ליפסקר לשרטט מחדש את התפניות שעברה כתיבתו של גרינברג ולהאיר את 'אזורי ההיסוס' הפואטיים והאידיאולוגיים שלה, את ה'התחלות' המפתיעות המתגלות בה דווקא על רקע המוסכמות המקובלות שהציעו לה פואטיקות ואידאולוגיות בנות זמנה.
כל אחת מעבודותיו הספרותיות, בין שנדפסו כספרי שירה ובין שראו אור ככתבי עת בעריכתו ('אלבאטראס' בוורשה ובברלין ו'סדן' בארץ-ישראל), מציגה דרמה אסתטית ורעיונית עצמאית הנטועה כולה בהווה התרבותי שבו נוצרה. בכך הייתה תמיד שירת גרינברג תגובה ססמוגרפית לקולות המיוחדים של זמנה ותעודה מיוחדת של ההיסטוריה הנפשית של אינטלקטואל מודרניסט שמקום הגידול שלו הוא מזרח אירופה ומרכזה. גרינברג היה מודע היטב לאיכות הזו של כתיבתו וביטא אותה במישורים שונים של עיצוב הטקסטים שלו - ספרים, קונטרסים וחוברות - בעלי חזות שהעמיד כמין אייקון של מסריו שלו ושל הזמן התרבותי העכשווי שבתוכו כתב את שיריו.
מפעל הכינוס של שירת גרינברג, הרואה עתה אור במוסד ביאליק בידי העורך דן מירון, משקף את ההיקף העצום של השירה הזו (ארבעה-עשר כרכים בפורמט אלבומי). אולם, הוא מביא להאחדתה המו"לית החזותית של שירה שהצטיינה דווקא במעברים דרמטיים מסגנון לסגנון, בפניה מתחלפת ליעדי קריאה משתנים ובעיקר בביטוי הלכי נפש שונים ביותר זה מזה: החל משירה לירית אימפרסיוניסטית שנכתבה ביידיש ובעברית לפני מלחמת העולם הראשונה, שירה אקספרסיוניסטית אוונגרדית סמוך למלחמה ולאחריה ('מעפיסטא' וורשה 1921), שירה אקזיסטנציאליסטית אורבאנית ('אנקראון על קוטב העיצבון', תל-אביב תרפ"ח), שירה פוליטית רוויזיוניסטית ('ספר הקטרוג והאמונה', תרצ"ז) ושירה לירית-הגותית מופנמת ורוויה בסימבוליקה של מעמקים מיסטיים ומדיטטיביים (שירי 'לוחות הארץ' בשנות החמישים). מול הופעה מאוחרת זו של הכתבים המקובצים - כמעשה של האחדה - מבקש המחקר של ליפסקר להעמיד מחדש את נקודות הראשית של המהלכים הפואטיים המשתנים האלה כציוני דרך של פניות, שברים ומעקשים שעברה תודעתו של אינטלקטואל יהודי מזרח-אירופאי בנדידה שלו ממקום לידתו בפולין אל ההוויה הציונית הפוליטית בארץ-ישראל.
בניגוד לעמדה המקובלת הרואה במהלך הזה תנועה רציפה וישרה מהוויה של גלות טרום-ציונית אל מרחב ציוני חלוצי, תנועה שהמניע הפואטי שלה הוא האקספרסיוניזם החברתי והאידאולוגי (מ'מעפיסטא', וורשה 1921, עד 'כלב בית', תל-אביב 1930), חושף מחקרו של ליפסקר את רגעי התפנית השונים כשברים מודרניסטיים ברצף שתודעת המשורר מבקשת לשמור עליו. שירת גרינברג מגלה מימד מיוחד של 'רציפות משברית', שבתוכה היא לא רק מושפעת מן הסביבה שלה, אלא משתתפת בעיצוב התפיסות המבקשות להביא מרפא למשברי הרוח של האינטלקטואלים היהודים בתקופה שבין שתי מלחמות עולם ואחר כך לאוונגרד הציוני-יהודי בארץ ישראל ('אימה גדולה וירח', תרפ"ה).
זהו אפוא מחקר על תודעה שירית אחת שהרֵאשיוּת שלה בכל אחד מפרקי חייה מציגה סוגיה עצמאית נבדלת ובעלת חיים משלה ברצף הכרונולוגי של המשברים שעוברת תודעתו של אינטלקטואל יהודי במאה העשרים. לכך שייך גם מרקם היחסים הספרותיים שבין הסופרים לבין עצמם והספר מבקש להצביע על יחסים ממשיים וטקסטואליים כאלה בין גרינברג ומשוררים עבריים אחרים (נתן זך ודן פגיס) לבין המשוררת אלזה לסקר-שילר.
חשיפת העבר הספרותי המהסס-המתלבט של אורי צבי גרינברג מחזירה את הקריאה בשיריו אל המחוזות השואלים של התרבות הישראלית כבלם מפני קריאת השירה הזו כפלקט פוליטי ופואטי חד-ממדי.

לאתר מכון שלום הרטמן
פרופ' אבידב ליפסקר מלמד במחלקה לספרות עם ישראל באוניברסיטת בר-אילן והוא עמית מחקר בכיר במכון שלום הרטמן. הוא עורך 'האנציקלופדיה של הסיפור היהודי' בהוצאת אוניברסיטת בר-אילן ועורך כתב העת 'ביקורת ופרשנות'. ספרו 'שיר אדום שיר כחול: שבע מסות על שירת אורי צבי גרינברג ושתיים על שירת אלזה לסקר שילר' ייצא לאור השנה (תש"ע) בהוצאת אוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  12/01/2010   |   עודכן:  12/01/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לשחזר את האתמול המתלבט של השירה העברית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עדי גלעד
אחת הדילמות המרכזיות העולות מצד צרכנים השוקלים מעבר לקבלת שירותים ב-SaaS נוגעת לנושא אבטחת המידע    אז מה בעצם ההבדל בין השרת המשרדי לבין ספקית השירות בתחום אבטחת המידע?
אלכס נחומסון
יש לטפל במתקפה המסוכנת של טורקיה, אך גם לדעת להתנהג כפי שמדינה המתיימרת להיות תרבותית וריבונית אמורה להתנהג
עפר דרורי
בכל הקשור לאינטרסים החיוניים שלנו כמדינה, צרכינו קודמים לאלו של אמריקה    רק בישראל נותרו מעריצים עיוורים של אובמה
ד"ר בת-שבע שפירא
'הקוסם', בנימין נתניהו, כונה כך בכהונתו הקודמת בראשות הממשלה - זאת, עד שכינויו שונה ל'להטוטן' עם כניסתו לתפקיד שוב
גיא חזן
האם מחירי המניות משקפים את המצב האמיתי?    כל המומחים ה"צודקים" יודעים לנתח את העבר, אך ניתוח העתיד הוא לא קל
רשימות נוספות
חקיקה ומשפט קדום  /  דניאל הרטמן, פרופ' יאיר לורברבוים, ולריה סייגלשיפר
המיסטיקה ביצירתו של ש"י עגנון  /  ד"ר צחי וייס
גיור ישראלי  /  ד"ר אריאל פיקאר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il