X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אומנם החורף בישראל אינו בעל נוכחות "מקפיאה" למעט ימים ספורים בשיאה של העונה הקרה, אך למרות זאת, קיימת תופעה של פגיעת קור, כאשר אחד מהסוגים שלה היא רגישות יתר לקור, או בשמה המקצועי "אבעבועות קור"
▪  ▪  ▪
ד"ר אבשוביץ [צילום: מרכז רפואי הלל יפה]

אבעבועת קור - זו שמה של תופעה עורית המופיעה באזורי כפות הגפיים, אוזניים והאף בעונה הקרה. מאפייניה העיקריים הם: נפיחות, אודם וקילוף בעור, תוך כאבים עזים גם במגע העדין ביותר, גרד ודקירות "שריפה".
התופעה אופיינית דווקא באזורים בהם הקור אינו עז - כלומר טווח הטמפרטורה נע בין אפס עד 16 מעלות צלזיוס ומלווה באוויר לח. נשמע לכם מוכר? - זה רק בגלל שהתיאור מתאים לעונה הקרה בישראל.
במהלך החורף מדברים רבות על כוויות קור ועל תת-חום הגוף, או בשפה המקצועית היפותרמיה אפשרית. שתי התופעות האלו מתרחשות לרוב בטמפרטורות של אפס מעלות ומתחת לזה. לעומת זאת, רגישות לקור מתפתחת בטמפרטורות שבין אפס ל-16 מעלות צלזיוס, ועלולה להופיע כתוצאה מחשיפה קצרה יחסית לקור ולחות ולהמשך עד מספר שבועות. אבל, דווקא על התופעה הזו, של הרגישות לקור, מדברים הרבה פחות וחבל.
מדובר בתופעה מציקה מאוד, שישנן אוכלוסיות מסויימות שרגישות אליה יותר מאחרות, כאשר בחלק מהמקרים אף עלולה להוות אינדיקציה לקיומן של מחלות אחרות שטרם התפרצו. לצערי, זוהי גם תופעה שלא נחקרה רבות בגלל הקושי באבחון שלה בזמן אמת, ולכן לא ידוע מה האחוז באוכלוסיה שסובל ממנה.

למה זה קורה?

הסיבה להופעת "אבעבועות קור" מקורה בשילוב שבין הקור היחסי ללחות התמידית האופיינית לאקלים הים תיכוני בחורף. המעבר בין ימים שהם חמים ונוחים, לבין ימים גשומים וקרים, הוא עניין שבשגרה בעונת החורף בישראל.
לא תמיד אנחנו מתלבשים בהתאם לשינויים מהירים במזג אוויר ולכן חשופים יותר לפגיעות קור, כאשר אחד מהסוגים שלה היא רגישות יתר לקור, או בשמה המקצועי "אבעבועות קור". כאמור, הבעיה היא שמרבית האנשים אינם מודעים לאפשרות שתיווצר מעין פגיעה כזו בשל החורף המתעתע בישראל והבדלי הטמפרטורות של חום רב לקור בימים בודדים.
רק בשבוע שעבר הגיעו להלל יפה מספר מקרים של אנשים הסובלים מ"אבעבועות קור", ביניהם נערה בת 15 עם אודם משמעותי, מלווה בנפיחות וכאבים עזים בכפות הרגליים. בשיחה איתה, התברר שתופעה דומה התרחשה גם בחורף שנה שעברה.
כל הבדיקות שביצענו לה היו תקינות ולכאורה לא נראתה סיבה לכאבים העזים. נעשתה בדיקה מול הנערה לגבי אופן הלבוש האופייני לה מתחילת החורף וכיצד התנהגה בשבוע האחרון שהיה חורפי במיוחד. התשובה שלה - נעלי ספורט קלות ובגדים רגילים.
הילדה הייתה במצב טוב ולא היה צורך בטיפול כלשהו, למעט השגחה והדרכה כיצד עליה לנהוג מעתה ואילך, גם כשמזג האוויר לכאורה לא מאוד קר, על-מנת שהתופעה לא תחזור על עצמה.
כפי שניתן להבין, האבחנה של "אבעבועות קור", אינה פשוטה ונסמכת כיום בעיקר על מראה האזור הפגוע, ניסיונו של הרופא, וכן על סמך שלילת מחלות אחרות אפשריות.

מי האוכלוסיות הרגישות ל"אבעבועות קור"?

התופעה הזו מופיעה בשכיחות יתר בנשים צעירות והן בסיכון קצת יותר גבוה מהגברים, חולים הסובלים מבעיות בכלי הדם כגון: חולי סוכרת, מעשנים, אצל מי שסבל בעבר מפגיעות קור (כוויות קור), ישנה גם נטייה גנטית לפתח רגישות לקור.
הופעת סימפטומים ראשונים בגיל מבוגר יחסית אף דורשת בירור לשלילת מחלות המטולוגיות, ריאומטולוגיות ואחרות כסיבה הראשונית להופעת "אבעבועות קור".
לצערי, הרבה פעמים אנשים הסובלים מ"אבעבועות קור" / רגישות יתר לקור, מגיעים צומת לב של הרופאים רק כשיש מתפתחים הנזקים כגון כאבים בלתי נסבלים מלווים בפגיעה קוסמטית מקומית בחומרה שונה (אודם ונפיחות העור, יצירת שלפוחיות, כיבים, עיוות של הציפורניים). במקרים חמורים, הפצעים עלולים להזדהם.

מניעה וטיפול

חשוב להבין שמניעת הופעת הסימפטומים של "אבעבועות קור" / רגישות יתר לקור, פשוטה ויעילה הרבה יותר מאשר טיפול שניתן אחרי שהפגיעה מתפתחת, ולכן מידת ההיכרות עם התופעה והעלאת המודעות לאבחונה בקרב הרופאים המטפלים, חשובה ביותר.
לגבי המניעה יש מספר נקודות עיקריות:
  • חולה ב"אבעבועות קור" צריך לקבל הדרכה לגבי התנהלות יומיומית, משום שהתופעה חוזרת על עצמה. בהתאם, יש לבצע בדיקות נוספות לשלילת מחלה סיסטמית אחרת שאולי הרגישות לקור מעידה על קיומה או התפתחותה. זה נכון בעיקר בגיל המבוגר;
  • אדם שיודע על רגישות לקור, או שסבל בעבר מכוויות קור, צריך להימנע מחשיפה לקור. לבישת כפפות, כובע והקפדה על חום גוף קבוע בכל מקום בו נמצא, עשויים בהחלט למנוע את הישנות התופעה. כמו-כן, יש להקפיד שהנעליים תהיינה נוחות ולא לחוצות, והרגליים יהיו יבשות תמיד;
  • בקרב ילדים - להקפיד על הלבוש ב"שיטת הבצל" - מספר שכבות, כך שהלבוש יתאים בין אם קר ובין אם חם;
  • הימנעו מעישון אקטיבי או עישון פסיבי - הללו גורמים לתפקוד לקוי של כלי הדם;
  • במידה שהופיעו חלק מהתופעות - להימנע מלחמם את המקום על-ידי קומפרסים חמים או טבילה במים חמים שעלולים דווקא להרע את מצב המקום הפגוע;
  • להימנע מגרד או נגיעה באזורים הפגועים שאינם שלמים - לא לפתוח שלפוחיות או לקלף את העור במקום. בהתאם לא לנסות לנקות את המקום או לנגוע בו יתר על המידה;
  • להיעזר במשחות שמורידות את רגישות היתר והגרד המקומי. ישנן משחות המכילות סטרואידים במינונים נמוכים המסייעות לסימפטומים באופן מקומי. כל אלו ניתנות רק לאחר התייעצות עם הרופא המטפל;
  • אם יש סימני זיהום או נוצרים פצעים, לפנות מייד לרופא ולא לחכות שיעבור מעצמו;
  • אם שוהים בתנאי קור - להקפיד על ביצוע פעילות מתמדת כדי לשפר את זרימת הדם גם ברגליים.
לסיכום
, אם למרות ההקפדה על ההמלצות הנ"ל, מתפתחת התופעה של "אבעבועות קור" ואף מחריפות משנה לשנה, אפשר להיוועץ ברופא לשם קבלת טיפול מונע כגון תרופות להרחבת כלי דם.

מחברת המאמר הינה מנהלת המרפאה הריאומטולוגית ורפואה בכירה במחלקה לפנימית ג' במרכז הרפואי הלל יפה
תאריך:  09/02/2010   |   עודכן:  09/02/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קובי לירז
אפשר אולי להבין את חוסר שיתוף הפעולה הסיני עם המערב, אם נלמד מהטעות בהבנת הסובייטים ערב מלחמת העולם השנייה
רפי לאופרט
מלחמה היא המשך המדיניות באמצעים אחרים, כדברי קלאוזביץ; לפיכך, ניצחון במלחמה הוא השגת מטרותיה המדיניות בפרק הזמן ובמחיר שנקבעו לכך מראש. כל מאמץ לטשטש אמיתות אלה הוא מאמץ סרק ומקח טעות
איתן קלינסקי
"חֶלְאַת עָרָב מְזַהֶמֶת מַלְכוּת - אֵין שָׁלוֹם לָעִבְרִים עִם זְאֵבֵי עָרָב בְּצִיּוֹן" - כבר היו אמירות מזוויעות בעבר, אז אל תלינו על ליברמן
אלעזר לוין
מי ימנע ממצלאווי לבנות מגדלי משרדים צפופים בגבעתיים ולגרוף רווחים?    אם לא תהיה ועדה מחוזית - אף אחד לא ימנע ממנה
איתמר לוין
שאלת הטוקבקים אינה פשוטה ואין לה פתרון חד-משמעי. עם זאת, בתי המשפט הולכים ונותנים מענה משפטי, ואילו לאישי ציבור כדאי דווקא להאזין לנאמר בהם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il