X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שחרור אסירים או מתקפה צבאית לא יצמיחו כנראה פירות בקרוב מה שנדרש הוא קידום ההליכה למתווה של שלום עם הפלשתינים
▪  ▪  ▪
גלעד שליט בקלטת מן השבי [צילום ארכיון: פלאש 90]

נכתב כבר כי העסקה שאמורה הייתה להתבצע בעניינו של החייל החטוף גלעד שליט, זאת שעדיין לא ברור אם תתבצע אם לאו, מסוכנת. זאת, בהנחה כמובן שההסכם שעמד להיחתם בין ממשלת נתניהו וממשל החמאס בעזה כלל את שחרורם של מתכנני ומבצעי פיגועים באזרחים בתמורה לשחרורו של שליט.
נכתב גם שאפילו אם רק אחוז אחד מ-450 המשוחררים המסוכנים יחזור לתכנן ולבצע פיגועים, ויאפשר את הריגתם של עשרות אזרחים ישראלים - מדובר בעסקה שצריך להיות ברור לחלוטין כי מסוכן לבצעה. השילוב של תנאי החיים הבלתי נסבלים בעזה, שלטון החמאס הקיצוני וחבורת המשוחררים - יעשה את שלו, ולכן התסריט הנ"ל יתממש בסבירות גבוהה תחת ההנחה שעסקה זו תתממש. מכאן, הדרך להידרדרות נוספת סלולה - מבצע נוסף של צה"ל בעזה, שהפעם ילווה במטח טילים על תל אביב רבתי ואולי אף על ירושלים.
שחרור "רכים" לעומת "כבדים"
אפשרות אחרת הינה שחרור יותר אסירים שהינם פחות מסוכנים. ממשלות ישראל האחרונות לא חשודות בצדיקות ואף לא בחוכמה יתרה; לפי נתונים רשמיים, מתקני השב"ס מחזיקים כ-7,000 אסירים בסך-הכל. מספר כה גדול של אסירים מחזק את תחושת המירמור ומתדלק את המשך השנאה לאזרחי מדינת ישראל מצד האוכלוסיה הפלשתינית. ייתכן שהצהרה ממשלתית פומבית על מוכנות לשחרור מספר כה גדול של אסירים "רכים", תפעיל לחץ כה גדול על האסירים ה"כבדים" ועל מקבלי ההחלטות בחמאס, כך שמתווה כזה יהפוך לאפשרי. בתור אדם ששמע מספר משפטים צבאיים של פלשתינים במסגרת שירות המילואים שעשיתי כקצין ליווי אסירים פלשתינים, אני יכול להעיד כי רמת הענישה של הנאשמים הייתה בממוצע גבוהה מאוד, ההליך הפלילי היה מהיר עד כדי חוסר תקינות משווע והשונות בין השופטים השונים הייתה משמעותית. לכן, קיצור מושכל של תקופות המאסר לחלק מהאסירים ללא דם על ידיהם - מתבקש.
נראה כי הסיכון בשחרורם של 3,500 אסירים "רכים" וקיצור תקופת המאסר של חלק מהאסירים הנוספים, בתנאי שאין דם על ידיהם - קטן יותר מהסיכון בשחרורם של 450 אסירים, ביניהם מתכנני ומבצעי פיגועים. גם התועלת מעסקה כזו משמעותית יותר בכך שממשלת ישראל תאותת שהיא מעוניינת בשיפור החיים המשותפים עם הפלשתינים. מצד שני - ייתכן מאוד שהידרדרות המצב המדיני לאחר שחרורם של אסירים אלו "תסייע" לחלקם להפוך להיות משתתפים אקטיביים יותר בפיגועים. על-פי נתונים שקיבלתי משירות בתי הסוהר, חלק משמעותי מהאסירים הרכים יותר אינם צדיקים - לכן חלופה זו, שלא ברור האם היא בת-מימוש, הינה במקרה הטוב הרע במיעוטו ובהחלט איננה משוללת סיכון לחיי אדם.
שילוב של חלופות
החלופה השלישית הצבאית כנראה איננה ריאלית, מכיוון שתעלה במקרה הטוב בחיי חלק מהמשחררים.
מאידך-גיסא, גם השארתו בשבי מזיקה למורל הלאומי ופוגעת בכל אזרח שיודע כי חייל ישראלי נרקב במשמורת הפלשתינית. לכן צריך לקדם את ההליכה למתווה של שלום עם הפלשתינים - ייתכן שהליכה במתווה של פדרציה ישראלית-פלשתינית והימור על החלופה השנייה, למרות מגבלותיה - יניב פירות. שילוב הפעולות עשוי לאפשר סיכון קטן יותר לחידוש האלימות באזור.

הכותב עוסק בהקמת גוף פוליטי הקורא להקמת פדרציה דו-מדינתית ישראלית-פלשתינית.
תאריך:  24/03/2010   |   עודכן:  24/03/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עסקת שליט: שלוש חלופות גרועות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
יש עוד הרבה חלופות חכמות
מרק_טווין  |  24/03/10 23:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם אלטלף
בעת עריכת הצוואה יש להקפיד על כל התנאים הקבועים בחוק ובפסיקה ביחס לכך, מתוך שאיפה שלא ניתן יהיה לפסול את הצוואה
יעקב בר-און
כשברקע משתוללת הסערה ברשות השידור זוכים אנשי תחנת "קול המוסיקה" לרגע של נחת    זה קורה היום - כשזמירה לוצקי, עורכת בכירה בתחנה, זוכה בפרס אקו"ם
עמרם שלומי
איש 1: "כן, אבל הפלסטינים מצהירים שהם רוצים שלום והם ממשיכים לירות". איש 2: "והישראלים?" איש 1: "גם"    איש 1: "כן, אבל הפלסטינים לא באמת רוצים שלום". איש 2: "והישראלים?" איש 1: "גם..."
נורית פלד-אלחנן
לזכר ארבעה ילדים הרוגים
יונתן בן הרא"ש
הפרשה כופה על הציבור הציוני-דתי תהליך של התבגרות. עלינו ללמוד כי לעתים המציאות מורכבת ומלאת סתירות, ולהפנים כי בבסיס אמונתנו עומדת הכרעה אישית ואוטונומית, ולא דמותו של רב כזה או אחר    ועוד: דווקא לאור המשבר הזה אנו נדרשים להמשיך להשמיע את קולנו בתוככי הציבור הציוני-דתי הכללי ולשמור על אחדות המחנה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il