מדי שבוע מתאספים מאות אזרחים ישראלים ותושבים פלסטינים בגבעה שמול שכונת שייח ג'ראח, וזועקים על העוול שנגרם לתושבי השכונה. בהפגנות משתתפים סטודנטים רבים, שנפשם קצה בעוול הנגרם למשפחות פלסטיניות החיות בשכונה לפחות משנת 1956. ביום שישי האחרון התאספו כשלושים אנשי רוח ואקדמיה, רבנים ואנשי חינוך, למפגש עם המשפחות הפלסטיניות. לא שמאל רדיקלי, אלא אזרחים מקשת מגוונת של תפיסות עולם, עמוד השדרה של החברה הישראלית.
השתתפתי במפגש כדי להביע הזדהות, ולהבין מקרוב את הסוגיה. בשייח ג'ראח נעשה מעשה נבלה, בשם השבת רכוש יהודי. קבוצת יהודים קיצונים משתלטת על שכונה פלסטינית, ממניעים פוליטיים: ליצור רצף טריטוריאלי מסביב ל"אגן הקדוש", במטרה לסכל כל פיתרון עתידי לירושלים.
נביאי ישראל התריעו על התנהגות יהודית קלוקלת שתוצאתה היא חורבן. ירמיהו זעק: "הוֹי בֹּנֶה בֵיתוֹ בְּלֹא-צֶדֶק וַעֲלִיּוֹתָיו בְּלֹא מִשְׁפָּט בְּרֵעֵהוּ יַעֲבֹד חִנָּם וּפֹעֲלוֹ לֹא יִתֶּן-לוֹ: הָאֹמֵר אֶבְנֶה-לִּי בֵּית מִדּוֹת וַעֲלִיּוֹת, מְרֻוָּחִים וְקָרַע לוֹ חַלּוֹנָי וְסָפוּן בָּאָרֶז וּמָשׁוֹחַ בַּשָּׁשַׁר: ...כִּי אֵין עֵינֶיךָ וְלִבְּךָ כִּי אִם-עַל-בִּצְעֶךָ וְעַל דַּם-הַנָּקִי לִשְׁפּוֹךְ וְעַל-הָעֹשֶׁק וְעַל-הַמְּרוּצָה לַעֲשׂוֹת:" (ירמיהו, כ"ב; יג'-יז'). העם היהודי - שבע גירושים, דיכוי ופליטות - שכח את ערכיו האנושיים, שהם סלע קיומו:
- "לֹא תַחְמֹד בֵּית רֵעֶךָ" (שמות, כ'; יג').
- "וְלֹא תִתְאַוֶּה בֵּית רֵעֶךָ שָׂדֵהוּ וְעַבְדּוֹ וַאֲמָתוֹ שׁוֹרוֹ וַחֲמֹרוֹ וְכֹל, אֲשֶׁר לְרֵעֶךָ" (דברים, ה; יז').
המשפחות בשייח ג'ראח לא זוכות למשפט צדק, וזכויותיהם נרמסות. על כך זועק הנביא מיכה: "שִׁמְעוּ-נָא זֹאת רָאשֵׁי בֵּית יַעֲקֹב וּקְצִינֵי בֵּית יִשְׂרָאֵל הַמְתַעֲבִים מִשְׁפָּט וְאֵת כָּל-הַיְשָׁרָה יְעַקֵּשׁוּ:" (מיכה, ג'; ט'). המשפחות בשייח ג'ראח חשופות להצקות מצד "בֵּית מְרִי" (יחזקאל, י"ב; א'), ומאוימות בידי הממסד.
מצוות "לא תעשה" של תורת ישראל, המופיעות ב"משנה תורה" לרמב"ם (רמה, רמו, רמז, רסו) - שלא לגזול, שנאמר "לא תגזול" (ויקרא יט, יג);
שלא להסיג גבולות, שנאמר "לא תסיג גבול ריעך" (דברים יט, יד); שלא לעשוק, שנאמר "לא תעשוק את ריעך" (ויקרא יט, יג); שלא להתאוות, שנאמר "לא תתאווה בית ריעך" (דברים ה, יז) - הפכו זה מכבר למצוות עשה: לגזול, להסיג גבולות, לעשוק, להתאוות...
לא כך בונים את הבית הלאומי של עם ישראל! הארץ נתנה לנו על תנאי - על תנאי שנכונן כאן חברת מופת, שבה "חֻקָּה אַחַת יִהְיֶה לָכֶם וְלַגֵּר וּלְאֶזְרַח הָאָרֶץ:" (במדבר, ט'; יד'). לא כך בונים את הבית הלאומי של עם ישראל, כי אם "בְּחָכְמָה יִבָּנֶה בָּיִת וּבִתְבוּנָה יִתְכּוֹנָן:" (משלי, כ"ד; ג').
חיזוק לדברים מצאתי אצל אליהו רבה (איש שלום), פרשה כ"ו ד"ה:
- "הגונב לגוי' לסוף שהוא גונב לישראל,
והגוזל לגוי לסוף שהוא גוזל לישראל,
נשבע לגוי לסוף שהוא השבע לישראל,
מכחש לגוי לסוף מכחש על ישראל,
שופך דמים לגוי לסוף שהוא שופך דמים לישראל..."
איש שלום מזהיר אותנו מפני המדרון החלקלק שממנו צריכים להיזהר. שכן, מי שמגרש בני אדם מביתם כיוון שאינם יהודים, סופו שיגרש מביתם יהודים שאינם מחזיקים בעמדות כשלו.
מדרון זה מיטיב לתאר הנביא מיכה: "בֹּנֶה צִיּוֹן בְּדָמִים וִירוּשָׁלִַם בְּעַוְלָה: ... לָכֵן בִּגְלַלְכֶם צִיּוֹן שָׂדֶה תֵחָרֵשׁ וִירוּשָׁלִַם עִיִּין תִּהְיֶה וְהַר הַבַּיִת לְבָמוֹת יָעַר:" (מיכה, ג'; יב').
אני מאמינה כי "צִיּוֹן בְּמִשְׁפָּט תִּפָּדֶה וְשָׁבֶיהָ בִּצְדָקָה:" (ישעיהו, א'; כז'). רק חברה שבה המשפט הוא משפט צדק, רק חברה שבה בני האדם מתגייסים להיאבק נגד כל צורה של עוול ואי צדק ללא הבדל גזע, דת, מין או נטייה מינית - רק לחברה כזו יש סיכוי לשרוד, ליצור ולהתפתח.