X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
91% אומנם מודעים לקיומה של המחלה, אך רק 3% מודע לאפשרויות טיפול ולטכנולוגיות מתקדמות 50% סבורים שפרקינסון היא מחלה של גברים
▪  ▪  ▪
מחלה של זקנים?
[צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

פרקינסון מחלה כרונית פרוגרסיבית תוארה כבר במאה ה-19 על-ידי הרופא האנגלי, ג'יימס פרקינסון, שעל שמו היא קרויה, כתופעה של שיתוק המלווה רעד. הסינים כמעט ולא סובלים ממנה, ואילו בארגנטינה השכיחות בה היא מהגבוהות בעולם.
בישראל, ההערכה היא כי מספר החולים במחלת פרקינסון מגיע לכ-20,000 איש ברמות חומרה שונות. מחלת הפרקינסון פוגעת בתאי המוח המייצרים דופמין, חומר המשמש להעברת אותות מהמוח למערכת העצבים המרכזית. המחלה מתאפיינת בהפרעות במערכת המוטורית, המתבטאות ברעד, נוקשות בגפיים, איטיות תנועה, חוסר יציבות ובעיות קואורדינציה.
סקר ישראלי חדש שנערך על-ידי מכון מותגים, עבור חברת מדטרוניק, יצרנית אקטיבה, מגלה כי מרבית הציבור בישראל (91%) שמע על מחלת הפרקינסון. בנוסף, 81% מהמרואיינים ידעו למסור לפחות סימפטום אחד של מחלת הפרקינסון. הסקר נערך בחודש מרס 2010 בהשתתפות 500 איש מגיל 18 ומעלה, בקרב מדגם מייצג של האוכלוסיה היהודית הבוגרת בישראל.
על-פי ממצאי הסקר, המודעות לפרקינסון עולה עם גיל הנשאלים: המודעות הנמוכה ביותר למחלה היא בקרב צעירים מתחת לגיל 25 (79% שמעו על המחלה) ובקרב גילאי 35 ומעלה המודעות למחלה מגיעה ל-95%. בקרב הציבור הדתי-חרדי, המודעות למחלה נמוכה: אחוז גבוה יותר מהחילוניים שמעו על מחלת פרקינסון לעומת הציבור הדתי (97% לעומת 90%-85%).

במה מתבטאת המחלה?

על-פי הסקר, מרבית הישראלים סבורים שמחלת הפרקינסון מתבטאת בעיקר ברעד (66%), ולאחריו, אובדן זיכרון (13%), קושי בתפקוד והפרעות בתנועה (9%), כאבי שרירים (7%), חוסר יציבות וקואורדינציה (7%), דיבור לא ברור (5%) ותנועה איטית (3%). אחוז גבוה יותר מהחילונים, הדתיים והמסורתיים (75%-64%) מסרו את הסימפטום "רעד" לעומת הציבור החרדי (45%).
למעשה, סימניה המוקדמים של המחלה אינם בולטים ומופיעים בהדרגה. כגון: אי יציבות קלה, שיכחת מילים, קושי בקימה ועוד.
בשלביה השונים מתבטאת המחלה ברעידות בחלקי הגוף, נוקשות שרירים, תנועות בלתי רצוניות ובלתי נשלטות, בדיבור בלתי ברור ומונוטוני, בירידה ביכולת ההבעה בפנים ובשפת הגוף, איטיות תנועה ואי יציבות ו/או שיווי משקל וקואורדינציה פגומים. עיקר פגיעתה של המחלה הקשה היא ביכולת תפקודו של החולה, אשר הופך עם הזמן לנכה בדרגה גבוהה ביותר, הנזקק לעזרה צמודה וקבועה בביצוע פעולות ולו הקלות ביותר.
למחלה גם היבטים נפשיים, כמו: ירידה בקוגניטיביות, דיכאון, חרדה והזיות. חולי פרקינסון רבים מדווחים כי הם מרגישים כלואים בתוך גופם. החולים חווים תנודות קיצוניות ביכולת שליטתם בתנועה מתקופות של תפקד מוטורי נורמלי לחלוטין להתקפות של חוסר ניידות מוחלט. שינויים קיצוניים אלה יכולים להתרחש בהפרשי זמן קצרים.

גורמי מחלת הפרקינסון
מה גורם להתפרצות המחלה?
▪  ▪  ▪

47% מהמרואיינים מסרו לפחות סיבה אחת להתפרצות המחלה כאשר גנטיקה או תורשה (35%) מובילים כסיבה העיקרית. חולי פרקינסון מאבדים 80% או יותר מהתאים במוח המייצרים חומר שנקרא דופמין.
הגורמים לכך אינם ידועים. הסברה הרווחת היום בין החוקרים היא כי שילוב של גורמים סביבתיים יחד עם גורמים גנטיים, הם הגורמים להתפרצות מחלת הפרקינסון.

חוסר מודעות לטיפולים מתקדמים

38% ממשתתפי הסקר מודעים לטיפולים כלשהם למחלת הפרקינסון, כאשר הטיפול העיקרי שנמסר הוא "תרופות" (33%) ואחריו "פיזיותרפיה" (6%). לעומת המודעות הגבוהה למחלה, ממצא מדאיג במיוחד הינו, המודעות הנמוכה לטיפולים מתקדמים כמו "ניתוחי מוח" (3%) והשתלת מערכות זעירות לגירוי חשמלי במוח" (3%).
ממצאים אלה מאששים את המציאות בישראל של חוסר היענות מצד המתמודדים עם מחלת הפרקינסון לטיפולים החדשניים - מעבר לטיפול התרופתי המהווה בסיס לטיפול יעיל ב-6-5 השנים הראשונות. כפועל יוצא מכך, מספר המטופלים המגיע להשתלות של אלקטרודות לגירוי חשמלי במוח, ונהנים משיפור משמעותי בתפקוד ובתנועה, הינו נמוך, לעומת מספר החולים הפוטנציאלים להשתלה. מדובר בטיפול מוכר וידוע מזה 20 שנה ברחבי העולם עם עשרות אלפי חולי פרקינסון מושתלים שחייהם השתפרו לאין ערוך, תופעות הרעד והקיפאון נעלמות או משתפרות מאוד וזה מאפשר חזרה לתפקוד עצמאי, החל מהפעולות הפשוטות ביותר.
הטיפול נכלל בסל הבריאות, אולם מעטים מהחולים מודעים לקיומו. הודות לטכנולוגיה רפואית זו - ניתן להשיב הגלגל אחורנית לתפקוד נורמטיבי ולהביא לשינוי דרמטי בחיי המטופל.

למעלה משליש מהישראלים - סבורים שזו מחלה של זקנים

בעוד שפרקינסון נתפסת בעיני הציבור כמחלה של זקנים (35% ממשתתפי הסקר ציינו כי המחלה מתרחשת בגיל 65 ומעלה) לעיתים מתגלים אותותיה גם בקרב צעירים בשנות ה-30 וה-40 לחייהם.
הגיל הממוצע בו מתגלית המחלה הוא 58 ועל-פי האומדן מגיע מספר החולים במחלת הפרקינסון בישראל לכ-20,000. היארעות מחלת הפרקינסון גדלה עם הגיל. בסקר שנעשה בארה"ב נמצא שהופעת המחלה מתחת לגיל 30 נדירה. כ-10% מהמקרים מתגלים סביב גיל 40. כמו-כן נמצא, שיש 10.9 מקרים של פרקינסון על כל 100,000 תושבים באוכלוסיה הכללית לעומת 49.7 מקרים לכל 100,000 בקרב בני 50 ומעלה.
לגבי צעירים קיים קושי באבחון. במקרים רבים צעירים מאובחנים כחולים בפרקינסון רק אחרי תקופה ארוכה לאחר הופעה ראשונית של התסמינים, היות וסימני המחלה בתחילתה זהים למחלות אחרות, דבר המקשה על אבחון מוקדם ומביא להידרדרות במצבו של החולה. ההערכה על-פי מחקרים, היא שזיהום סביבתי, אורח החיים המודרני, חשיפה לרעלנים, רגישות גנטית ופגיעות ראש, הן הסיבה לעלייה בשכיחות המחלה בקרב אנשים צעירים.
על-פי הסקר, כמחצית מהישראלים (49%) סבורים, כי גברים סובלים יותר מפרקינסון. ידוע על-פי מחקרים, כי שכיחות מחלת הפרקינסון בקרב גברים, גבוהה בכ-1.5 לעומת שכיחותה בקרב נשים.

מחבר המאמר הינו רופא בכיר במחלקה הנוירולוגית בבית החולים סורוקה, מרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת בן-גוריון
תאריך:  20/05/2010   |   עודכן:  20/05/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מה הישראלים יודעים על פרקינסון?
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
המודעות צריכה להיות של הרופאים ל"ת
הניה  |  20/05/10 20:41
2
פרקינסון
רעות 5   |  23/05/10 09:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אריאל דובינסקי
לקראת שבוע הספר, סקירה קצרה של תחום ההגנה על זכויות יוצרים בספרים
יצחק קריספל
אל נא יצהלו תושבי מרכז הארץ, ופוליטיקאים שנבחרו מכוח העם, כי הם חיים ברמת חיים גבוהה    אם לא תהיה מערכת איזונים כלפי החלשים, המיעוטים והזרים הגרים בשערי הארץ המובטחת - לא יהיה שקט גם לדיירי הליבה
אריה אבנרי
על ספרו של הפרקליט הבכיר המוערך דן שינמן    וגם על טוב ליבו בהתערבותו במשפטו של ד"ר ולדימיר יקירביץ' שהואשם בהריגה
עמוס גבירץ
תושבי הכפר אל-פרסיה לא מפסיקים לסבול מנחת זרועם של הצבא והמתנחלים
אברהם שרון
האם על ישראל לשלוף את ציפורניה ו"לשרוט" בהן את האירנים או להשלים, תוך כדי כסיסתן, בתגובה שעלולה לגבות מאתנו, חלילה, מחיר בלתי נסבל?    מתקרבת שעת ההכרעה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il