X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
סרבן הגט לא ייקבר בקבורה יהודית?
הרחקות דרבנו תם על הכוונת: ויכוח על דרכי המאבק בסרבני גט
ועדת החוקה דנה בהצעת חוק ממשלתית שמטרתה להעניק לבתי הדין הרבניים כלים נוספים להתמודדות עם סרבנות גט הוועדה התמקדה בסוגיית תדירות דיוני המעקב ובסוגיית "הרחקות דרבנו תם", הכוללות הגבלות דתיות, חברתיות וכלכליות יו"ר הוועדה דורש ממשרד המשפטים חוות דעת כתובה ביחס לעמדת המשרד לפיה אין מניעה להטיל סנקציה על קבורה יהודית בעניין סרבני גט; זאת לאור כך שבית המשפט לא מתיר אפילו בעת מלחמה לנקוט אמצעים כגון עיכוב קבורת מחבלים
היו"ר ח"כ רוטמן:
"אני לא מוכן לחיות במציאות בה בית המשפט אומר שבהקשר של טרור אסור להרוס בתים כדי ליצור הרתעה או למנוע קבורה או לגרש משפחות מחבלים אבל כשמדובר בסרבני גט הרצועה הותרה"; "אותם שופטים, כשמדובר בטרור ממהרים לקשור את הידיים מאחורי הגב, וכשמדובר על סרבני גט פתאום מותר לעשות כל צעד. זה דבר לא מובן"

ועדת החוקה המשיכה (9.6.24) להכין לקריאות שנייה ושלישית את הצעת חוק בתי דין רבניים (קיום פסקי דין של גירושין) (תיקון מס' 10) התשפ"ג-2023. הצעת החוק הממשלתית נועדה להסמיך את בתי הדין הרבניים להשתמש בכלים משפטיים נוספים אל מול סרבנות גט, ולעגן את סמכות בתי הדין להפעיל בין היתר ”הרחקות דרבנו תם“ ותשלומי כפיית ציות.
דיון הוועדה עסק רבות בשאלת דיוני המעקב שמקיימים בתי הדין בעניין פסקי הדין של גירושין. כיום אמור להתקיים דיון ראשון לסידור הגט עד 45 יום לאחר מתן פסק הדין ולאחריו דיוני מעקב עתיים. במהלך הדיון טענו נציגות ארגוני הנשים כי יש לקיים דיונים תכופים בנושא בין היתר כדי שאישה לא תחמיץ את תקופת הפוריות שלה ועל-מנת למנוע הימשכות ההליך. נציג בתי הדין הרבניים ביקש כי התקופה תעמוד על אחת לארבעה חודשים לדיוני המעקב והיו"ר ח"כ רוטמן הכריע כי דיוני המעקב ייערכו אחת לשלושה חודשים.
לאחר מכן דנה הוועדה בצו ההגבלה "הרחקות דרבנו תם" - הרחקות דתיות, חברתיות וכלכליות, שמטיל בית הדין על-פי דין תורה בשל סרבנות גט, ובכלל זה לעניין צירופו של הסרבן למניין, שיחה עמו, משא-ומתן עימו, אירוחו, ביקורו בחוליו וכדומה. בית הדין רשאי להכריז בצו הגבלה כי הרחקות דרבנו תם יחולו על מי שניתן נגדו פסק הדין, או על מי שבית הדין שוכנע כי הוא דורש, מפציר או גורם למי שניתן נגדו פסק הדין להפר אותו.
הוועדה דנה בבקשת נציגי בתי הדין הרבניים לכלול בהרחקות דרבנו תם גם הוראות שלא יקברוהו לאחר מותו בקבר ישראל ובקבורה יהודית דתית.
היו"ר ח"כ שמחה רוטמן: "חלק גדול מההרחקות הן הוראות לא כלפי צד ג' אלא כלפי צד ד' שהוא הציבור או כלפי כולי עלמא. השאלה איך אפשר לחייב צד ד'. אי-אפשר יהיה לאכוף את זה כלפי הציבור - כלפי שותף עסקי למשל. עם זאת, ביקשתי להוסיף, שאדם הפעל לפי הרחקות דרבנו תם, הדבר לא יהווה עילה לתביעה אזרחית נגדו כגון לשון הרע ועוד".
עו"ד רפי רכס, סגן יועמ"ש בתיה"ד הרבניים: "מדובר על קבורה בבית קברות מסודר, רק לא קבורה יהודית. אנחנו נתקלים לא מעט במקרים בהם סרבן הגט נמצא בחו"ל ושום דבר לא עוזר. הדבר היחיד שנותר הוא הרחקות דרבנו תם. מדובר על אנשים בקהילות סגורות, שלא ישמעו להרחקות דרבנו תם, והאפשרות היחידה שלנו להציל במקרה זה היא הקבורה היהודית".
ח"כ טלי גוטליב: "יש להבדיל בין סרבן הגט לאחרים. אם סרבן גט מת, האישה משוחררת וזה מפליג להתערב בקבורה היהודית. על צד ג' הקביעה בעייתית ועליו נטיל סנקציה כזו? ממש לא. אם הוא מת השפעתו על הסרבן נעלמה".
עו"ד מוריה דיין, מ'יד לאישה': "צריך לזכור שהסרבן בכל רגע נתון יכול לתת את הגט ולפטור עצמו מהסנקציות. סרבנות הגט קיימת במדינת ישראל בגלל שהחוק אימץ את הדין הדתי על שלל בעיותיו ולכן הוא לא יכול למנוע את הדין הדתי על שלל פתרונותיו. הפתרון ההלכתי הזה קיים בהלכה כשצוינה האופציה לא לקבור. יש שלל הפתרונות שההלכה מציעה למצוקה שנולדה בגידרה".
היו"ר רוטמן: "אירוע החקיקה שאנחנו נמצאים בו הוא אירוע חולה, הקו אומר נתתי לכם סמכות הלכתית ותעבדו לפיה, אבל זו לא המציאות בהרבה מאוד תחומים וגם בכפיית גירושין. יש בעיה קשה של חוסר פרופורציה. עגינות וסירוב גט הם רֶשע שקשה לתאר כשאדם מחזיק אדם בכלא ומתעלל בו. עם זאת, אותו בית המשפט עליון שלא היה מוכן לשמוע להבדיל, על החזקה של גופות מחבלים, כשמחבל טרוריסט יכול להיות יותר גרוע מסרבן גט, אמר שלעכב קבורת מחבל זה חילול כבוד האדם. בית המשפט פעם אחר פעם מסביר ביחס להריסת בתים, שהרתעה באמצעות קרובי משפחה, הרס הבית בתוכו פעל המחבל, ששימש ככלי הרצח במקרה של עמית בן יגאל, הוא דבר שלא ניתן לעשות. זה פסק דין שגוי אבל זו המציאות בישראל, אם בזמן מלחמה אי-אפשר לייצר מניעת קבורה או החזקה ללא הגבלת זמן של גופת מחבל, ובית המשפט לא מתיר לעשות מה שההלכה מתירה בעניין טרור, לא אעשה זאת על סרבנות גט. הבעיה נוצרה ע"י ההלכה אבל בית המשפט לא מאפשר לעשות זאת במקרים יותר אקוטיים ולא אצור מציאות הזויה שמה שאסור לעשות למחבל מתאבד ומשפחתו אעשה לסרבן גט. עלינו לייצר עקביות חקיקתית".
עו"ד רכס: "בפסק הדין מדובר על האדם עצמו ולא על בני משפחתו. מקובל על כולם שמחבלי נוח'בה לא ייקברו קבורה יהודית. עד היום בית המשפט העליון לא נדרש להתייחס לסוגית הקבורה של מחבלי נוח'בה - האם קבורה מוסלמית או אזרחית".
היו"ר רוטמן: "זו אמירה ליצנית. השאלה אם אפשר לחוקק שמחבלי נוח'בה לא יזכו לקבורה מוסלמית וכך גם מי שהשפיע עליהם ומי שהיה לו חלק. יש את הסמכות הזו? אם זה יעמוד במבחני המדתיות של בית המשפט העליון, אני הולך איתך. אתה יודע טוב מאוד שזו לא הכוונה. בית המשפט העליון לא מוכן לשמוע על עיכוב גופות. אני לא מוכן לחיות במציאות בה בית המשפט אומר שאסור להרוס בתים, ליצור הרתעה אסור לעסוק בקבורה או בגירוש מחבלים אבל כשמדובר בסרבני גט הרצועה הותרה".
להערתה של עו"ד דיין כי החוק מאפשר עיכוב קבורה, השיב היו"ר כי "המבחן בחקיקה בין היתר בעקבות חוות דעת של הייעוץ המשפטי של הממשלה והכנסת, הוא שבמהלך הלוויה יהיה אירוע טרור. מאוד אשמח שתהיה חוות דעת שתקבע שניתן יהיה למנוע קבורה בשל הרתעה".
עו"ד דיין: "יש הבדל משמעותי לא בדרגת החומרה כשברור שמחבל יותר חמור מסרבן, אבל השאלה היא בתוצאות המעשה. סרבן גט בכל יום חולף ממשיך ועושה עוול וההרחקות נועדו להפסיק את העוול. אם בחייו אומר לו שאני אמנע את קבורתו היהודית ועוד יותר כלפי צד ג'- שיידע שהוא יוכל לקבור את אביו או אמו המטרה אינה ענישתית. ההבדל בין מחבל לסרבן הוא שאת המחבל אני רוצה להעניש".
היו"ר רוטמן: "האפקטיביות אינה חזות הכל. כל גורמי הביטחון אומרים שהריסת בתים וגירוש משפחות מחבלים אפקטיבית למניעת פיגועי טרור, אבל פסקי הדין של העליון אומרים - כבוד אדם, מידתיות ועוד. הם מעבירים את האיזון במקום הלא-נכון, אבל אני פועל במציאות קיימת ולא יכול לייצר עיוות. אנחנו נמנעים בישראל לעשות כל מיני דברים אפקטיביים מכל מיני שיקולים ומשלמים מחירים כבדים".

לאחר מכן פנה לנציגת משרד המשפטים: "אם יש חוות דעת לפיה אני יכול את אותן סנקציות להטיל על טרוריסטים, ככל שמשרד המשפטים חושב שזו סנקציה לגיטימית על קבורה במטרה לייצר כפיית ציות, אבקש חוות דעת כתובה איך אין מניעה משפטית, כשאני זוכר את המניעה הזו לעניין קבורת מחבלים".
עו"ד יעל בלונדהיים, משרד המשפטים: "נושא הקבורה הוא הצעה של בתי הדין הרבניים וההחלטה הייתה שזה יידון בכנסת לקריאה שנייה ושלישית ועמדתנו היא שאין מניעה משפטית. נציג עמדה אחרת ככל שנבקש לשנות את הנוסח שהיו"ר הציג".
רוטמן: "הסיטואציה שבה עולם המשפט מייצר מניעות משפטית כשאנחנו נאבקים בטרור ופתאום כשנאבקים בסרבנות גט אין מניעה, זו עמדה פוליטית יותר ממשפטית. אני לא מוכן לחיות במציאות בה בית המשפט אומר שבהקשר של טרור אסור להרוס בתים כדי ליצור הרתעה או למנוע קבורה או לגרש משפחות מחבלים, אבל כשמדובר בסרבני גט הרצועה הותרה. אותם שופטים, כשמדובר בטרור ממהרים לקשור את הידיים מאחורי הגב, וכשמדובר על סרבני גט פתאום מותר לעשות כל צעד. זה דבר לא מובן".

תאריך:  10/06/2024   |   עודכן:  10/06/2024
+שופטים ללא ביקורת: מבוי סתום במינוי נציב תלונות הציבור
20:41 10/06/24  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

רוטמן כינס דיון דחוף בעקבות אי-מינוי נציב תלונות הציבור על שופטים  ▪  באופוזיציה טענו כי שר המשפטים מונע בכוונה את מינוי הנציב בשל רצונו למנות אדם שאינו שופט עליון בדימוס, בניגוד למסורת, ומסרס את הרשות השופטת  ▪  בקואליציה הציעו לשנות את החוק כך שהנציב לא יהיה בהכרח כזה ואף הציעו שהכנסת תבחר את הנציב  ▪  רוטמן קרא לשר המשפטים להביא הצעת חוק ממשלתית שתפתור את המבוי הסתום וקרא לנציבות למצוא פתרונות זמניים לטיפול בתלונות

אין נציב, ותלונות הציבור נערמות [אילוסטרציה]
+אבקה חשודה התגלתה בלשכת שר הבריאות בכנסת
20:03 10/06/24  |  עידן יוסף

משמר הכנסת פינה לפני שעה קלה את שר הבריאות אוריאל בוסו מלשכתו בכנסת לאחר שפתח מעטפה ובה התגלתה אבקה חשודה. המעטפה הוכנסה למיכל יעודי ואטום המיועד למקרים מעין אלו, ותילקח להמשך בדיקה במכון הביולוגי.
השר נבדק ע״י פראמדיק שנמצא בכנסת ונמצא ללא תסמינים. לשכתו של השר בוסו נסגרה עד לסיום הבדיקה.

+קופות החולים יורשו להנפיק אישור מחלה קצר למבוטחים ללא חתימת רופא
13:20 10/06/24  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

מקרה של חשש לאמינות האישור - מעסיקים יורשו לזמן את העובד לבדיקה- על חשבונם

הדיון בוועדה [צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת]
+פינדרוס לאם חטוף: "רוצים לעשות פוליטיקה?"
10:52 10/06/24  |  מירב ארד

יו"ר ועדת הכנסת יצחק פינדרוס השיב לבקשת אמו של החטוף יגב בוכשטב לדבר: "יש פה משפחות שכולות. אתם רוצים לעשות פוליטיקה, רוצים להעיף את ביבי - תשלחו אותו לאן שאתם רוצים". אסתר בוכשטב אימא של יגב שחטוף בעזה, ענתה: "אני חושבת שאתה צריך להתנצל, אני לא באתי לדבר פוליטיקה - באתי כאמא של יגב שחטוף בעזה".

+ועדת חוקה: מהומה בעת נאומו של צביקה מור שבנו איתן חטוף בעזה
10:36 10/06/24  |  מירב ארד

מהומה בעת דבריו של צביקה מור אביו של איתן החטוף בעזה. אילה מצגר כלתו של יורם מצגר הוצאה מהדיון לאחר שהתפרצה שוב ושוב והפריעה לדבריו של מור. היו"ר ח"כ שמחרה רוטמן, ביקש שוב ושוב להפסיק להתפרץ לדבריו ואמר: "מעולם לא הוצאתי משפחת חטופים מהחדר ואני ממש מבקש מכם לא להכריח את הסדרנים לעשות פעולות כאלו אבל יש פה משפחת חטוף שמדברת ומי שמפריע ייצא מיד".
לאחר דברי משפחות החטופים והלוחמים הכריז היו"ר רוטמן על הפסקה של מספר דקות בדיון וכעת ממשיכה הוועדה להכין לקריאה ראשונה שורת הצעות חוק להקלת רף ההפללה בעבירות של תמיכה או אהדה במחבלים או במעשי טרור.


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אברהם בניהו בצלאל / Avraham Benayahu  Bezalel  אוהד טל  אופיר כץ / Ofir  Katz  אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso  אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen  אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai  אושר שקלים / Osher  Shekalim  אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin  איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir  אליהו דלל / Eli Dallal  אליהו רביבו / Revivo Eliyahu  אלמוג כהן / Almog  Cohen  ארז מלול / Erez  Malul  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  בועז ביסמוט / Boaz  Bismuth  בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky  בני גנץ / Benny  Gantz  גד איזנקוט / Gadi  Eisenkot  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan  גלעד קריב / Gilad Kariv  דבורה ביטון / Dvora  Biton  דוד  ביטן / David Bitan  דן אילוז / DAN Iluz  דני בן יוסף דנון / Dani Danon  ואליד אל הושלה / Waleed  El Hawashla  ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  חמד עמאר / Hamad Amar  חנוך דב מילביצקי / Hanoch Dov Milwidsky  טלי גוטליב / Tali  Gottlieb  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יואב גלנט / Yoav Galant  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יונתן משריקי / Yonatan Mishraki  יוסף עטאונה / Youssef  Atauna  יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano  ינון אזולאי / Yinon  Azoulay  יסמין פרידמן / Yasmin Fridman  יעקב אשר / Yakov  Asher  יצחק קרויזר / Kroizer Yitzhak  יצחק שמעון סרלאוף  ירון לוי / Yaron Levi  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  כבוד האדם וחירותו  לימור סון הר-מלך / Limor  Son Har-Melech  מאי גולן / May  Golan  מאיר כהן / Meir  Cohen  מטי צרפתי הרכבי / Matti  Sarfati Harkavi  מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton  מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari  מירב כהן / Meirav  Cohen  מנסור עבאס / Mansour Abbas  משה אבוטבול / Moshe Abutbul  משה ארבל / Moshe Arbel  משה גפני / Moshe Gafni  משה רוט / Moshe  Roth  מתן כהנא / Matan  Kahana  נאור שירי  ניר ברקת / Nir  Barkat  סימון  מושיאשוילי / Simon  Moshiashvili  סימון דוידסון / Simon Davidson  עודד פורר / Oded Forer  עופר כסיף / Ofer  Cassif  עמית הלוי / Amit  Halevi  צבי ידידיה  סוכות / Tzvi Yedidia  Sukkot  צביקה פוגל / Tzvika  Foghel  צגה צנגש  מלקו / Tsega  Melaku  קארין אלהרר / Karin  Elharar  רון כץ / Ron Katz  רם בן ברק / Ram  Ben Barak  רפי רכס / Rafi Rehes  שלום דנינו / Shalom  Danino  שלי טל מירון / Shelly Tal Meron  שלמה קרעי / Shlomo  Karhi  שמחה רוטמן / Simcha  Rothman  שרון ניר / Sharon Nir  שרן השכל / Sharren Haskel
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרחקות דרבנו תם על הכוונת: ויכוח על דרכי המאבק בסרבני גט
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות כנסת 25
עידן יוסף
מאז חזר לכנסת, ולא קיבל תפקיד שר בכיר או יו"ר הכנסת כבקשתו, שימש דנון כאופוזיציה פנימית בליכוד    סיום כהונת ארדן מאפשר לו לשוב לתפקיד    ח"כ בוארון חוזר לכנסת
מירב ארד
החל מסוף השנה תחול על הפטורים מרישיון שמנפיקים אמצעי תשלום חובת גילוי נאות, והם יצטרכו להודיע ללקוחותיהם על-אודות הפטור מרישוי ועל כך שרשות ני"ע אינה מפקחת עליהם.
עידן יוסף
הרוב מוחלט של מצביעי הליכוד דורשים גיוס שוויוני של החרדים לצבא ומצפים מנציגיהם להתנגד לכל חוק שנותן פטור מגיוס לרוב הצעירים החרדים, גם במחיר של פרישת המפלגות החרדיות מהקואליציה    הם גם תומכים בנקיטת צעדים משמעתיים ופליליים נגד מסרבי גיוס חרדים, וכן בהפסקת תקצוב ישיבות שמעודדות אי-גיוס
עידן יוסף
יו"ר הכנסת: "אין עיתוי מתאים יותר וצודק יותר לשלוח מסר לארגוני הטרור ולכל העולם - באמצעות העברת שגרירות צ'כיה במלואה לירושלים"    ח"כ יוני משריקי נאם בבית הנבחרים הצ'כי
עידן יוסף
רשות מקרקעי ישראל שלחה מכתב התראה לאונרא ודרשה דמי שימוש בסך 27 מיליון ש"ח    ח"כ עמית הלוי דוש פינוי מיידי ולשקול ניתוק שירותים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il