X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אלכס וינרב חבר מועצת העיר מודיעין מכבים רעות
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
כולנו שיכולים לסייע לייעל וליירק את שנת הלימודים הקרובה תשע"א
▪  ▪  ▪
לימוד יסודות איכות הסביבה [צילום: פלאש 90]

השבוע בישיבת מועצת העיר של מודיעין מכבים רעות בה אני מכהן כחבר מועצה (באופוזיציה), הציגה ראש מינהל החינוך את מצב ההיערכות לשנת הלימודים תשע"א וכן את מדיניות החינוך העירונית.
במסגרת הדיון שהתפתח במועצת העיר ולאחר שביקשתי מספר הבהרות, החלטתי להפיץ לתושבי העיר מודיעין מכבים רעות וכן לרשימת התפוצה שלי ברחבי הארץ שאלות ותובנות לשימוש כולנו שיכולים לסייע לייעל וליירק את שנת הלימודים הקרובה תשע"א. אשמח גם לקבל במייל חוזר רעיונות ותובנות ממכם שיכולים לסייע לכולנו בייעול וביירוק שנת הלימודים הקרובה.
1. חסרה השקעה כספית בלימודי איכות הסביבה בגני ילדים ובכיתות א'-ו'. נכון שהיה חם מאד מאד הקיץ! והמים בדרך להיגמר! ואין כמעט חשמל לכל המזגנים שפועלים 24/7! ובכן אלו תופעות הקשורות להתייחסותנו לסביבתנו!!! לכן לדעתי צו השעה הינה השקעה מכספי הרשויות לטובת לימודי סביבה וקיימות. לדעתי חובה שיושקעו תקציבים מהעירייה בתוספת גיוס מקורות מימון חיצוניים ללמד את יסודות איכות ושמירת הסביבה, הקטנת הצריכה, הקטנת יצירת פסולת ושיטת הפרדה במקור של הפסולת הביתית, תגבור המחזור, סכנות הקרינה, זיהום "האוויר והרעש, חשיבות שימור המים וכדומה לתלמידי העיר. התלמידים הם העתיד, והיום נוכל ללמד אותם "דרך חיים" סביבתי ומקיים שישמש אותם היום ובעתיד. ילדינו הם סוכני השינוי הכי טובים שיש!
לתושבי מודיעין אזכיר שיזמתי באביב מפגשים עם מפמ"רי משרד החינוך ונציגי מינהל החינוך בעירייה על-מנת לפתוח בשנת תשע"ב מגמת איכות הסביבה ומגמת מורשת וארכיאולוגיה במספר בתי ספר תיכוניים שבעיר, וזה יצליח רק אם תלמידי בתי הספר היסודיים ילמדו את מגוון נושאי הסביבה וילמדו נושאי מורשת וארכיאולוגיה מקומית החל מגיל צעיר כך שכשיגיעו לביה"ס התיכון ולמגמות הללו-החומר הנלמד יהיה מוכר וידוע להם!
2. חסרה השקעה בלימודי יסודות היהדות. אנחנו כיהודים וכישראלים חייבים ללמד את ילדינו מושגי יסוד של היהדות, תורת ישראל והכרת ארון הספרים היהודי המפואר. חשוב בעיני להשקיע מקצת כספי עירייה ללימודים אלו כלימודי ליבה לתלמידי כל הכיתות.
3. אני מנסה לקדם שמנהלי בתי הספר יעברו להיות מנהלים עצמאיים המנהלים בעצמם משק כספי סגור, קרי יקבלו תקציב ויפעלו באופן עצמאי בהוצאותיהם ובהכנסותיהם. כמוכן יוכלו מנהלי בתי הספר להשכיר חדרים, אולמות ומגרשים, יוכלו להתייעל בחשמל ובמים ואף ליצור חשמל על גגותיהם כדי לייצור הכנסה כספית נוספת משמעותית שתאפשר הצטיידות במעבדות ובמחשבים, או למימון תוספת שעות לימוד, מערכי שיעור וכדומה, או למימון טיולים ועוד דברים שמנהלי והורי בתי הספר יחפצו בהם. היום חדרי ומגרשי הספורט שבבתי הספר מנוהלים בדרך כלל על-ידי המתנ"ס או גורם חוץ כלשהוא הגוזר הכנסה מהטיפול -לדעתי יש לאפשר לבית הספר לטפל ולהרוויח בעצמו את התקורה. אציין שלפני מספר שנים מנהל גימנסיה הרצליה (רון חולדאי כמדומני) הכניס כספים רבים לקופת בית ספרו מהשכרת שטחים וכיתות לאלו הזקוקים להם תמורת תשלום. ניהול עצמאי יגרום גם להתייחסות רצינית יותר של כל המעורבים לציוד הציבורי.
4. חסרה לי מדיניות המחייבת בתי ספר לרכוש בעיקר "מוצרים ירוקים" קרי רכישת נורות חשמל חסכוניות, רכישת נייר ממוחזר, רכישת מדפסות המדפיסות בשני צידי הדף, רכישת סבונים וחומרי ניקיון ידידותיים לסביבה, צביעת חדרי הלימוד בצבעים לא מזיקים, חובת שימוש בכלים רב פעמיים במקום חד פעמיים, הגשת שתייה בקנקני שתייה במקום פחיות שתייה, הקמת מערכות מים ממזגנים להשקיית הצמחייה, התקנת חסכמים ואסלות עם מיכלי הדחה דו כמותיים ועוד. גם ירוק, גם חסכוני!
5. חשוב לדעתי לעודד תלמידים להגיע לבית הספר באמצעות אופניים - פעילות שהינה בריאה, ירוקה ובעיקר תחסוך מאלפי מכוניות מדי יום מלנסוע, לפקק ולזהם את האוויר אותם ילדינו נושמים. יש להשקיע בהעברת הרצאות/סדנאות בנושא חשוב זה לתלמידים (יש רכזי "ערים בריאות" ברוב היישובים המכירים את הנושא), ויש כמובן להתקין בכל בתי הספר מתקני קשירת אופניים. ישנם ערים שהצליחו כבר לסלול שבילי אופניים מיוחדים מהשכונות למוסדות החינוך - מומלץ לפעול לגיוס כספי הרשות למיזם זה.
6. חובה לערוך מדי כמה שנים סקר בדיקה אלקטרומגנטית לבדיקת כמות הקרינה מחשמל הנמצא בקרבת התלמידים ועובדי מוסדות החינוך. מקור הקרינה העיקרי הינו בארונות ובחוטי החשמל במרחב הבית ספרי. יש בתי ספר שקופסת החשמל (המייצרת שדה אלקטרומגנטי) נמצאת לעיתים בגב הכיתות ובגב חדרי המזכירות והמורות וזה יכול להיות מאד מסוכן. בדיקה פשוטה בכל בתי הספר ובגני הילדים יפיג את החשש ויסייע לאתר את אלו הדורשים תיקון מצב. הנחיות לביצוע הסקר ניתן למצוא באתר המשרד להגנת הסביבה (טל' לאלברטו ברנשטיין 02-6495866). מרכז השלטון המקומי הוציא חוזר בנדון ומקווה לגייס בעתיד מימון ממשרד החינוך לבדיקות אלו. בינתיים דאגו לתקציב מהעירייה ובצעו את הסקר -זה חשוב!
7. לתושבי מודיעין: חובה לדרוש הסרת אנטנות סלולריות זעירות של מוני המים המוצבים קרוב מדי למוסדות החינוך. לפני זמן לא רב, נקבעה מדיניות עירייה שכל האנטנות בעיר יוצבו מינימום 100 מטר מבתי ספר על עמודי התאורה ברחובות הראשיות וכך יש לעשות. בנוסף יש לפרסם את מיקומם ועוצמת הקרינה (נמוכה) שלהם לידיעת הציבור.
8. מומלץ לתלות הודעות בכניסה לבתי הספר על סגירת טלפונים ניידים ומיעוט השימוש בהם שכן כל מי שמשוחח בנייד, בעצם "משדר" את שיחתו באמצעות אנטנות סלולריות, וכל סביבת המשוחח בעצם נמצא בתוך "מרחב קרינה" דבר לא בריא ולא מומלץ. מיותר לציין ששיחות המתנהלות מהנייד הצמוד לאוזן של ילדים רך-בשנים מסוכנת ביותר (חשבו על שניצל במיקרוגל - זה תיאור מוגזם מאד של מה שקורה למוחם של המשוחחים בנייד, אך השתמשתי בו כדי שהמסר יובן!). דברו פחות בנייד ויותר בטלפון הקווי שבבית או במשרד.
9. חשוב מאד בעיני ליישם בכל רשות מדיניות שיזמתי במודיעין האוסרת שימוש במפוחי עלים בתוך וליד מוסדות החינוך בכל שעות פעילות בית הספר. מפוחי עלים הינם כלים שמעיפים לאוויר ומשם לריאות ילדינו אבק המכיל מתכות כבדות מסוכנות הנמצאות על רצפת המדרכה והכבישים ואשר נפלטו ממכוניות נוסעות. בנוסף מפוחי עלים מפעילות רעש הרבה מעל המותר.
10. חובה לצייד כל מוסד חינוך (גן ועד תיכון) במיכלי איסוף למחזור של ניירות, בקבוקי שתייה (של אל"ה המזכים את בית הספר בכספי פיקדון 30 אגורות למיכל שתייה), מיכלי איסוף לבטריות משומשות, לדיסקים ולטונרים.
11. אני ממליץ לדרוש מהעירייה שיצבעו על הכביש בסמוך למוסדות חינוך "האט", "מהירות מותרת 20 קמ"ש" וכדומה. לדעתי זה יועיל כתזכורת נוספת ליושבים ברכבים שייזהרו בהגעתם לפתח בתי הספר, ושיורידו מהירות.
12. חיוני לאתר מקור תקציבי מדי שנה להחלפת חול בארגזי חול בכל גני הילדים וגם בפארקים הציבוריים. כמדומני שיש הנחייה שעל סייעת גן הילדים לנקות כל יום בסוף שעות פעילות הגן את ארגז החול מלכלוך וממפגעים ואף לכסות את ארגז החול מפני חתולים הנוהגים לחפור בחול, לעשות שם את צרכיהם ולכסותם שוב בחול. ארגזי החול הינם מקור רציני של העברת מחלות לילדינו הקטנים.
13. חשוב שיוקצה תקציב ל"לוקרים" לכל תלמידי מוסדות החינוך כדי שיוכלו להשאיר בבתי הספר את מרבית הספרים ולא לסחוב אותם מדי יום לכיתות. מי לא עד לילדינו הכורעים מנטל משקל ספרי הלימוד הנמצאים בתרמילי הגב שלהם. "לוקרים" יורידו דראסטית כמויות בעיות הגב שזוכים להם ילדינו.
14. אבקש ליישם מדיניות שיזמתי בעבר שתלמידי מוסדות החינוך יטיילו ראשית בעירם ובסביבתו לפני שיוצאים לטיולים ביישובים מרוחקים. לדעתי חובה שילדי היישוב ילמדו על יישובם ויפתחו הזדהות עם יישובם ("לוקל פטריוטיזם") לפני יצירת היכרות והזדהות עם יישובים אחרים ברחבי הארץ. ניתן לשלב יחד (להוציא את ירושלים בירת ישראל והעם היהודי שחובה שכל תלמיד יבקר שם ) אך נוצר מצב שילדים רבים מסיימים תיכון ללא שביקרו ולו פעם אחד באתריהם ההיסטוריים של היישוב, הם לא מודעים לעבר, להווה או לתוכניות העתידיות של היישוב והם לא ביקרו באתרים הסמוכים לעיר. בנוסף, ישנם תלמידים שמדי שנה נוסעים לטייל בדיוק לאותו מקום שטיילו שנה שנה או שניים קודם שכן לעיתים אין תיאום בין רכזי הטיולים בשכבות השונות! לדעתי זה מאד קל להכין תוכנית טיולים ראשית להכרת היישוב, ואז להכרת סביבתו הקרובה של היישוב ואז להכרת שאר חלקי הארץ!
15. לתושבי מודיעין: שמחתי לשמוח שתיפתח השנה מגמה טכנולוגית (של מוסד ברנקו וייס) אך לצערי שמעתי שהיא מיועדת רק עבור תלמידים מסויימים. וכי למה? הרי לא כולם יכולים להיות כשיגדלו עורכי דין, טייסים, פרופסורים, מהנדסי תוכנה וכדומה. מי יהיו נגרי העתיד ומי יהיו טכנאי המזגנים בעתיד ומי יהיו המוסכניקים בעתיד. אני בעד פתיחת מגמות טכנולוגיות ומקצועיות לכלל תלמידי העיר, ושהם יבחרו מה מעניין אותם ללמוד: לימודים עיוניים, לימודים מקצועיים או שילוב ביניהם!
16. אני בעד "יום לימודים ארוך" עם לימודים עיוניים ולא רק חוגים כיפיים במסגרת תל"ן (תוכנית לימודים נוספת) או ארוחה חמה והופ-לישון בחדר/כיתה. אני בעד שתלמידי העיר ילמדו לימודים עיוניים/מקצועיים עד שעות אחר-הצהריים ושלא יסיימו את לימודיהם בבתי הספר בשעה 11:45 או 12:45 וילכו הביתה/חוגים /ישתעממו/יסתובבו ברחובות ובפארקים/יצפו בטלוויזיה ובמחשב וכדומה. אציין שנודע לי על מספר יישובים שמפעילים שם יום לימודים ארוך, וזה מצליח, וזה עולה הרבה כסף אומנם ולכן יש לשאוף למצוא מקור תקציבי לנושא חשוב זה. הכל עניין של סדר עדיפויות!
לסיום, קיבצתי מספר כללים שאני ממליץ ליישם בבתי הספר לייעולם וליירוקם:
א. בסיום יום הלימודים יש לסגור את התאורה בכיתה, את המזגנים בכיתה ואף את המחשבים ומסכי מחשב שבכיתה/משרד פעילות אשר יחסוך אלפי שקלים בשנה לבית הספר! (לידיעתכם-הישארותם של מחשבים ומסכים וטלוויזיות וכדומה במצב של סטנד-ביי זוללת גם חשמל!)
ב. ייבחר תורן שיסייר בקומת השכבה לפני לכתו הביתה ויבדוק שאכן הנחיות אלו בוצע בכל הכיתות בשכבה/בקומה.
ג. אותו תורן יבדוק בקומת השכבה את ברזי המים בשירותים ובברזיות שתייה/קולרים שאכן הם סגורים ולא נוזלים ושהאסלות בלי נזילות (אם יש נזילות, יש להודיע מיידי לאב הבית, חבל על כל טיפה ומים הם מצרך יקר מאד מאד!)
ג. יש לפעול כך גם במשרדי מזכירות בית הספר.
ד. יועמדו קרטוניות בכל כיתה ובכל משרד בבית הספר לאיסוף ניירות שאין בהם יותר שימוש, ועובדי הניקיון יעבירם מדי שבוע למיכל איסוף מרכזי בבית הספר.
ה. יורכבו בקבוקי פלסטיק ריקים של ליטר וחצי למזגנים. התורן יעביר את המיכלים עם מי המזגנים לחדר השרת/אב בית כדי שהמנקים השוטפים את בית הספר ישתמשו במים אלו. זה יחסוף הרבה כסף מדי שנה.
ו. במי מזגנים ניתן להשתמש גם להשקיית צמחים בגינת בית הספר!
אלו עיקרי שאלותי ותובנות שלי לייעול ולירוק מערכת החינוך ערב פתיחתה, ואשמח לשמוע גם ממכם רעיונות ותובנות נוספות.

הכותב הוא חבר מועצת העיר מודיעין מכבים רעות.
תאריך:  18/08/2010   |   עודכן:  18/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 רון חולדאי / Ron Huldai
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תובנות לייעול ולירוק מערכת החינוך ערב פתיחתה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
בדיקת קרינה אצלנו בגן
רויתמאיר  |  25/08/10 08:48
2
תגובה לסעיף 8
גלי88  |  26/08/10 13:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יאיר דקל
בבריטניה אף לקוח לא יעז לגשת אפילו אל מנהל חנות, יפנו אל המוכרים
יוסי קרמר
מה משדרת האישה לגופה הפיזי? כלומר, מצד אחד האישה רוצה ליהנות מעצם קיום יחסי המין ולא להביא תינוק לעולם, ומצד שני מעצם קיום יחסי המין, האישה מכינה את גופה הפיזי לכניסה להיריון
איתמר לוין
למרות הנזק שנגרם לצה"ל, טוב ש"מסמך גלנט" פורסם. אולי כעת ייאלצו כל הנוגעים בדבר להפסיק את התנהגותם הקלוקלת
שאול דישי
איזו השפעה עכשווית ועתידית תהיה לנוכחותו של האגס (התיעודי!) בארגז התפוחים העלילתיים?!    עוד הגיגים וקטעי מחשבות נוגים בנוגע להחלטת הוועד המנהל שהכשיר ואישר לסרט תיעודי(!) להתחרות בקטגוריה של הסרטים העלילתיים בתחרות השנתית של פרס האקדמיה לקולנוע
רובי בוזגלו
צה"ל עשה ספין מוצלח מבחינתו כדי להסיט את האש מפרשת המסמך המפוברק לכיוון החיילת המסכנה שאינה מבינה על מה כל המהומה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il