X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בעוד המושג "מדינה יהודית" משקף מצב אתני ומהווה קביעה פוליטית, הרי המושג "מדינת העם היהודי" משקף קביעה אידיאולוגית
▪  ▪  ▪
בנימין נתניהו, ראש הממשלה. "למה התכוון המשורר"? [צילום: פלאש 90]

לו היה הדבר בידי, הייתי מנסה לשכנע את הנושאים ונותנים מטעם הרשות הפלסטינית בשיחות השלום הישירות הנוכחיות, למתן את התנגדותם להכרה בישראל כ"מדינה יהודית". זאת, משתי סיבות:
ראשית - הגדרת ישראל כ"מדינה יהודית" מעוגנת בהחלטת החלוקה של עצרת האו"ם משנת 1947, שהיא, ברמה הבינלאומית, תעודת הלידה של מדינת ישראל.
שנית - מזה שנים נוקטת התקשורת הערבית, לרבות הפלסטינית, בנימה עניינית, בכינוי "המדינה העברית" (אל-דוולה אל-עבריה), או "המדינה היהודית" (אל-דוולה אל-יהודיה), כמילה נרדפת לשמה הרשמי של מדינת ישראל.
מאידך גיסא, הייתי מנסה לשכנע את הנושאים ונותנים מטעם ישראל לא להתעקש, בבחינת תנאי מוקדם או תנאי מאוחר, על הכרה פלסטינית בישראל כ"מדינה יהודית", ואף זאת משתי סיבות:
ראשית - הכרת אש"ף בישראל, בהקשר של הסכמי אוסלו, מכירה מכללא במדינה כפי שהוגדרה במסמכי הלגיטימיות הבינלאומית, ובראשם החלטת החלוקה, קרי: "מדינה יהודית".
שנית - ישראל לא הציבה תנאי כזה למצרים ולירדן בעת שכרתה עימן הסכמי שלום, והסתפקה בהכרתן בישראל כמות שהיא, ללא תוספות ושמות תואר. אין סיבה שתתבע מן הפלסטינים מה שלא תבעה ממדינות ערביות אחרות.
אלא שלא בכך העניין. נתניהו כלל אינו תובע מן הפרטנר הפלסטיני הכרה בישראל כ"מדינה יהודית", אלא כ"מדינת העם היהודי". יש הבדל בין השתיים. בעוד המושג "מדינה יהודית" משקף מצב אתני ומהווה קביעה פוליטית, הרי המושג "מדינת העם היהודי" משקף קביעה אידיאולוגית, ולמעשה מבקש לכפות על הצד הפלסטיני הגדרה אידיאולוגית שהצד הפלסטיני, או כל צד ערבי אחר, אינו יכול להיות שותף לה. מנקודת ראות פלסטינית, יש להגדרה מעין זאת השלכות חמורות. משתמע ממנה כי ליהודי מברוקלין, לרבות מי שמעולם לא ביקר כאן, יש זכויות לאומיות ואזרחיות עדיפות על פני ערבי פלסטיני מטייבה או מעכו, ששורשיו נטועים בה מזה דורות רבים (אוסיף, על דרך הלצון, שאם מדינת ישראל היא "מדינת העם היהודי", הרי שנתניהו הוא "ראש ממשלת העם היהודי"...).
בכל מקרה, ראוי לזכור שהסכמי שלום, בכל עת ובכל מקום, אינם מהלך אידיאולוגי אלא פוליטי-פרגמאטי. אם, חרף כל הספקות, יניב המשא ומתן הנוכחי הסכם שלום ישראלי-פלסטיני (קל וחומר, אם ייכון שלום על בסיס יוזמת השלום הערבית), משמעותו תהיה הכרה פלסטינית בישראל (בדומה להכרה המצרית והירדנית) כעובדה פוליטית קיימת, ללא התייחסות לצידוק שהנראטיב הציוני נותן לכינונה של עובדה פוליטית זו. במקביל, תהיה משמעותו הכרה ישראלית במדינה הפלסטינית העצמאית כעובדה פוליטית קיימת, ללא התייחסות לצדקת קיומה הנגזרת מן הנראטיב הלאומי הפלסטיני. כל צד ימשיך מן הסתם לדבוק גם להבא בנראטיב שלו, בלא שדבקות זו תחתור תחת המציאות הפוליטית שתתהווה מכוח הסכם השלום.
בשורה התחתונה, מקובלים עלי דברי אבו מאזן: "אנו, הפלסטינים, כבר הכרנו [בהקשר של הסכמי אוסלו] בישראל כמות שהיא. אתם רשאים להגדיר אותה לעצמכם ככל שתרצו".

תאריך:  14/09/2010   |   עודכן:  14/09/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בין "מדינה יהודית" ל"מדינת העם היהודי"
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
ההתפלספות של יוסי אמיתי לא
עוזרת לאף אחד  |  14/09/10 15:50
2
זה בדיוק העניין, ואת זה פספסת
שם  |  14/09/10 16:12
3
אני מניח שמר אמיתי יוותר
בני בנקר  |  14/09/10 21:13
4
מענין את הסבתא
ע.ג4  |  14/09/10 21:58
5
ותור על יו"ש כמוהו כאובדן הארץ ל"ת
דניאל סבלדי  |  14/09/10 22:56
6
אין לנו שום צורך בהכרה מצד
פלא יועץ  |  17/09/10 14:44
7
מה הנרטיב שלך מר אדון
גדיב  |  21/09/10 13:47
8
דתיים +פלשתינאים = מכירת חיסול
א"א  |  24/09/10 15:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דוד הקסנר
ביקורת כלפי ישראל מותרת ואף רצויה לעיתים, אבל הרוחות הרעות שנושבות באירופה נגד ישראל מקורן לא במוסר אלא במוסר כפול
אליקים העצני
דפדוף במילון המדיני של בנימין נתניהו עם שובו מתיאטרון האבסורד בוושינגטון    כל הפרשנים הישראלים תמימי דעים, שזה אוצר המילים של רבין, מילון אוסלו, ואם הטון עושה את המוזיקה, זו הקקופוניה של אוסלו
יוסף דוריאל
למרות האזהרה שקיבל לפני שנה, החליט נתניהו לשחק את הפיקח, במערכה בה הפיקחות הערמומית של הערבים ועוזריהם בוושינגטון עלולה לנצח את זו שלו    חכם לא נכנס למלכודת שהפיקח יודע איך להיחלץ ממנה
אברהם בן-עזרא
דיון בתורתו של הרמב"ם על-רקע הפילוסופים הערבים והמחשת ייחודו של גדול המאמינים בגישתו למהלך העולם ולטבע האדם
עו"ד אביעד ויסולי
פקידי האוצר סיכלו את תיקון חוק ההינתקות והגדלת הפיצוי למגורשים, והגניבו סעיף שבו מוותרים המגורשים וילדיהם על הזכות לתבוע פיצויים מהמדינה. כל זאת בניגוד מוחלט להוראות חוק ההינתקות ותוך התעלמות מופגנת מפסיקת בג"צ ששלל צעד זה באופן מוחלט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il