X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
קשיי הלמידה מתבטאים במלוא חומרתם עם המעבר לחטיבת הביניים, לתיכון או לאקדמיה. אז מורכבות החומר אינה מאפשרת להישען על אסטרטגיות מפצות באותה מידת יעילות
▪  ▪  ▪
נופלים בין הכיסאות [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

שוב ושוב אנו נתקלים בטענות כנגד תופעת אבחוני היתר בתחום לקויות הלמידה ו/או הפרעות הקשב והריכוז. המקטרגים טוענים כנגד עודף התלמידים שזוכים להתאמות.
טענות אלה מביעות חוסר אמון בצרכים המיוחדים של ציבור גדול של ילדים ובוגרים, הזקוקים לסיוע. מקורן בשתי סוגיות שונות; האחת נוגעת לפקפוק באמינות האבחנות, הנקבעות עבור תלמידי תיכון שפונים לאבחון ראשון בגילאים מבוגרים, והשנייה - לשיעור הגבוה של תלמידים הניגשים כיום לאבחונים לשם קבלת התאמות.
לשתי הסוגיות יש בסיס במציאות - אכן, רבים פונים לאבחון ראשון בגילאים מאוחרים יחסית, לקראת התיכון ובמקרים רבים גם לקראת לימודים גבוהים, ואכן - שיעור ההתאמות הניתנות לתלמידים גבוה. עם זאת, הטענות שכנגד עושות עוול לילדים ולבוגרים הזקוקים לסיוע. מכלול סיבות עשוי להוביל פנייה מאוחרת לאבחון. שילוב של סביבה מגוננת וחומלת בבית הספר היסודי ורמת מורכבות מתונה של החומר הנלמד בגילאים אלה, מאפשר, פעמים רבות, לילדים בעלי מוטיבציה גבוהה או יכולות אינטלקטואליות טובות לפצות על קשייהם הלימודיים באופנים אחרים, להגיע להישגים תקינים בבית הספר ולא לעורר את חשד המורים וההורים כי קיימים קשיים הדורשים התערבות.
קשיי הלמידה מתבטאים במלוא חומרתם עם המעבר לחטיבת הביניים, לתיכון או לאקדמיה. אז מורכבות החומר אינה מאפשרת להישען על אסטרטגיות מפצות באותה מידת יעילות. בעניין ההתאמות, על-אף שיעור ההתאמות הגבוה, יש לזכור כי מרביתן אינן משנות את תוקף הבחינה; תוספת הזמן, הגדלת שאלון הבחינה, הקראת השאלון ואף האפשרות להכתיב את התשובות לבוחן - מסייעות במידה ניכרת לתלמידים ולסטודנטים עם ליקויי למידה ו/או הפרעת קשב להתמודד עם מטלות הבחינה ולהביא לידי ביטוי את ידיעותיהם, אך התאמות אלה אינן מעניקות להם יתרון על פני תלמידים ללא ליקויים.
ועם זאת, הפערים בין אחוז מקבלי ההתאמות בבתי הספר התיכוניים בישובים המבוססים לבין אחוז מקבלי ההתאמות בישובי הפריפריה, כמו-גם הפער העצום בין אחוז מקבלי ההתאמות במגזר היהודי לבין תלמידי המגזר הערבי, הדרוזי והבדווי - מלמדים על אפליה מבנית במערכת החינוך ועל כך שבפועל מספר התלמידים שאמורים לקבל התאמות אמור להיות גבוה יותר!
אזור מרכז הארץ והיישובים המבוססים (כוכב יאיר, שוהם, רעננה, רמת השרון ואחרים), רווי במכוני אבחון ובהורים שיש ביכולתם לסייע לילדים ולממן להם אבחונים. לעומת זאת, ביישובים שבהם מתגוררות אוכלוסיות קשות יום, התמונה שונה. לשם המכונים הפרטיים אינם מגיעים. פעמים רבות, תלמידים שזקוקים להתאמות ולתמיכה בלימודים, אינם מאובחנים, ומתוקף כך הם אינם זכאים ליהנות מתקציבי השילוב בביה"ס. רמת הישגיהם פחותה והשתלבותם בכיתה אינה מוצלחת. ככה נוצרת מציאות של תלמידים אשר נופלים בין הכיסאות, כשהביטוי הקיצוני לתסכול אלה הן תופעות של אלימות מילולית ופיזית בבתי הספר. בלקונה זאת, נכנסת אגודת ניצן ומשקיעה מכספי התרומות שלה (בהיקף 2 מיליון שקל לשנה), במלגות המסייעות לסבסד אבחונים של תלמידים ממשפחות מעוטות יכולת ביישובי הפריפריה ,שיעורי הוראה מתקנת והדרכת הורים.

כל הבריאות בכף ידך
אגודת ניצן: www.nitzan-israel.org.il
הכותבת היא מנכ"ל אגודת ניצן (לקידום ילדים ובוגרים עם ליקויי למידה, קשיי הסתגלות ותפקוד). מייסדת גף לקויות למידה במשרד החינוך.
תאריך:  16/11/2010   |   עודכן:  16/11/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם יש יותר מדי תלמידים עם ליקויי למידה?!
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כ"כ צודקת!
איינ  |  16/11/10 15:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
קשיים רבים מוערמים בדרכם של צעירים וצעירות יוצאי חבר העמים עת מבקשים הם להינשא בארץ ישראל    במקום שיינשאו בחברת משפחותיהם וידידיהם, הם נאלצים להינשא בנכר    המפלגה בה בחרו מפקירה אותם למציאות בלתי נסבלת
אלישע פורת
מי רואה היום את החרמון מגבעות עמק חפר כמאמרו של זאב וילנאי? וכמה ימים עלובים בשנה עוד ניתן לראותו?    הגבעות הקירחות של ילדותנו נעלמו לחלוטין ואיתן גם מה שניתן לראות מראשיהן
ראובן לייב
שרידיה של המושבה הטמפלרית, משלהי המאה ה-19, הידועה כיום כ"קריה", ישוחזרו במתחם תיירותי חדש, שיהפוך לפנינת החן של תל אביב
ציפורה בראבי
רחובות במקומות מסוימים בארץ מקרינים יותר מדי אווירת חג המולד    מי יצילנו מן האווירה העכורה הזאת, בה נצרות מתנוססת בגאון בערי ישראל?
אלעזר לוין
מעללי המנכ"ל שמואל מועלם ובכירים אחרים מצריכים צעדים תקיפים מצד משרד הבריאות, כולל פיטורי אלו שסרחו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il