תיאטרון אנסמבל הפלייבק הישראלי, בהנחיית נילי לוברני-רולניק מופיע בפני חברות וארגונים הנמצאים בשלבים שונים בהתפתחותם העסקית. צוות השחקנים, המוזיקאים והמנחה משקפים באמצעות אמנות המשחק, הסיפור והאילתור מצבים שונים בפעילות הארגונית. הסדנאות והמופעים מיועדים למנהלים ולקבוצות עובדים, מטרתם לגבש, להתניע דיון וחשיבה, להפיג מתחים, לשפר עבודת הצוות, זאת מתוך הקשבה, קבלה והבנה. נסקור מספר מצבים בהם הוזמן אנסמבל הפלייבק הישראלי לשמש כמַרְאָה ארגונית במהלך תריסר שנים.
1. צמיחה מהירה
חברה המתמחה בתקשורת מהירה נרכשת מידי יזמים ישראלים על-ידי חברה עולמית. מספר העובדים גדל פי שלושה. לעובדים נערך יום גיבוש עם אנסמבל הפלייבק הישראלי, במהלכו השחקנים ממחיזים את חוויות העבודה השונות של העובדים הותיקים והחדשים. הסיפורים מוצגים באלתור ומאפשרים למשתתפים להכיר את בעלי התפקידים השונים ולחזק את היחסים עמם. חווית הגדילה והשלכותיה נשזרת במופע האילתורי ומכינה את המשתתפים לפרק חדש בחיי החברה.
2. התכווצות מהירה
שבע שנים לאחר מכן נאלצת חברת התקשורת לצמצם את פעילותה. כשני שליש מעובדי החברה מפוטרים. העובדים הנותרים מתוסכלים, נמנעים מלבטא את תחושותיהם. הנהלת החברה מחליטה להזמין בשנית את מופע הפלייבק. האינטראקציה התאטרלית פותחת לבבות, העובדים מדברים על תחושת התסכול והחששות, צוחקים ופורקים מתחים. התקשורת מתרחבת.
3. שיקום תדמית החברה
בחברת ביטוח עצמאית מתחיל המיתון לפגוע בתדמיתה. המבוטחים והעובדים סבורים שהחברה מתמוטטת, למרות שבפועל היא מרוויחה ואינה מפטרת עובדים. כחלק מקמפיין ההסברה מוזמן אנסמבל הפלייבק הישראלי להופיע בפני מנהלי הצוותים בנושא: 'סיפורים בתקופת אי ודאות'. המשתתפים מעלים מצבים הנוגעים לאתגרי הניהול והמיתון. המתח מתפוגג והקרקע מוכשרת לשיחה עם מנהלי החברה.
4. תפיסה ניהולית ויחסים בין מחלקות
אווירה טעונה ולוחמנית שוררת בבנק בעקבות היחסים בין ראשי הענפים לראשי המחלקות הכפופים להם. ראשי המחלקות טוענים שראשי הענפים מקדמים עובדים ללא נימוק ואינם משתפים עימם פעולה. אנסמבל הפלייבק הישראלי מוזמן לסדנת פלייבק שמטרתה: 'הטמעת תפיסה ניהוליות באמצעות שיקוף המציאות'. צוות השחקנים ממחיז יחד עם ראשי הענפים את נקודות המבט של הצדדים בקונפליקט בשפה תיאטרלית ובלתי שיפוטית. ההמחזה מאפשרת הקשבה הדדית, הסתכלות אמפתית על היחסים בין עובדי הבנק והנחת אבני דרך לניהול נכון.
5. השקת מוצר חדש
חברה המפתחת מערכות רפואיות מתקדמות משיקה מוצר חדש. פיתוח המוצר היה כרוך בעבודה לחוצה ובלוח זמנים צפוף עד להשקה. אנסמבל הפלייבק הישראלי מוזמן להופיע בפני צוות העובדים ולחגוג את סיום הפרויקט והישגיו; הקשבה לחוויות אישיות מהפרויקט והמחזה אילתורית של רגעי התסכול, הלחץ והסיפוק בדרך למטרה המשותפת.
6. עבודה ומשפחה
ביחידה מבצעית מובחרת בחיל הים הישראלי, מתמודדים אנשיה עם השלכות ההיעדרות הממושכת מהבית, המבצעיות והחשאיות. מפקד היחידה מזמין את אנסמבל הפלייבק הישראלי להנחות סדנא בנושא. באמצעות תרגילי תאטרון הפלייבק והאימפרוביזציה מספרים אנשי היחידה על התפקוד בים בתנאי צפיפות וחוסר פרטיות ועל התמודדותם האישית עם ההיעדרות הממושכת מהבית.
7. שינוי ארגוני
סבב ביקור הרופאים הנו מסורת בוקר של שנים בבתי החולים, אולם לאחרונה מתקבלת החלטה בשישה בתי חולים לשנות את המתכונת המסורתית ולאפשר נוכחות בן משפחה בעת ביקור הרופאים. כניסת בן משפחה לריטואל הוותיק מעוררת מחלוקת בקרב הצוותים הרפואיים. אנסמבל הפלייבק הישראלי מוזמן ללוות את השינוי. המשתתפים מציגים מצבים הנוגעים לחוויית ביקור הרופאים במתכונתה הישנה והחדשה מנקודת מבטם של החולים, הרופאים, האחיות ובני המשפחה. נוצר בסיס לשיחה על ההשלכות הרגשיות שבשינוי.
8. מיזוגים
חברה הייטק ישראלית - אמריקנית בתחום התקשורת מתמזגת עם חברת אלקטרוניקה מקומית. חברי ההנהלה מבינים שיש להיערך להשלכות הארגוניות ולעודד שיתוף פעולה בין עובדי החברה הרוכשת לנרכשת. צוות אנסמבל הפלייבק הישראלי מוזמן להשתלב ביום היערכות לקראת השלכות המיזוג. במהלך המופע מעלים העובדים סיפורים המדגימים קושי או הצלחה בשיתוף פעולה. המחזת ההבנות ואי ההבנות בין אנשי ההייטק של החברה הרוכשת לבין אנשי הלאוטק של החברה הנרכשת מביאים לידי ביטוי את המציאות הארגונית החדשה וקשת החששות והציפיות שהיא מעוררת.
9. קשרים בין מטה לסניפים במדינות שונות ובשפות שונות
חברה טכנולוגית העוסקת בפיתוח, יצור, שיווק והתקנת מערכות מקיימת כינוס שנתי של אנשי המכירות והמנהלים הפועלים ב-13 מדינות בעולם. זוהי תקופה של משבר המתבטא בצמצום ניכר במחזור המכירות, קיצוצים ופיטורים כאשר חיצי הבקורת מופנים אל מחלקת המכירות. הנהלת המטה מחליטה על שינוי בסמכויות, בתפיסה ובתרבות הארגונית.
אנסמבל הפלייבק הישראלי מוזמן להשתלב בכינוס. המופע מתקיים באנגלית ובמהלכו מעלים המשתתפים חוויות מעולם המכירות והקשיים בטיפוח קשרי לקוחות. המופע מציג את הזירות התרבותיות השונות בהן פועלים אנשי המכירות ומכשיר את הקרקע לשינוי בהגדרת התפקיד.
10. מעבר לאסטרטגיה שיווקית
חברה למוצרים חקלאיים המתמחה בגנטיקה טבעית חווה שנה של הפסדים ובעקבותיה נערכת הבחנה: החברה זקוקה בדחיפות לשיווק! מנכ"ל החברה מגייס מנהל אגף שיווק ויחד עמו נבנית אסטרטגיה להטמעת תרבות שיווק בחברה. אולם, האסטרטגיה החדשה מעוררת הסתייגות במחלקות השונות.
מנהל השיווק מזמין סדנת פלייבק בנושא: 'הקניית כלים שווקיים וסיוע בבניית זהות אגפית וזהות תפקיד'. באמצעות תרגילים באימפרוביזציה וטכניקת פלייבק מסייעת הסדנה למנהלי המחלקות לפוגג את רגשות התסכול והביקורת ולהתייחס לשינוי כדבר חיובי.
11. כנס מקצועי - לדבר על נושא משותף
קרדיולוגים, דיאטנים ורופאי משפחה מתכנסים לדון בנושא: 'שינוי הרגלי בריאות של המטופלים: תזונה נכונה, הפסקת עישון ופעילות גופנית'. המשתתפים אינם מכירים אחד את השני והם בעלי רקע וניסיון מקצועי שונה. מופע הפלייבק מתניע עבורם את הדיון. הסיפורים המומחזים עוסקים בשינוי מהיבטיו השונים. המפגש מאפשר לאנשי המקצוע להחליף מידע ולבנות קשרים ונותן פתחון פה תיאטרלי למצבים בהם השינוי נחווה כדבר מרתיע, נחוץ ומחזק.
12. לטפל במטפל
חברת תרופות שויצרית שפיתחה תרופה ייחודית לשיפור הזכרון מארגנת כנס רופאים שכותרתו: 'פעם מקרוב, פעם מרחוק - מי מטפל במטפל האלצהיימר?'. המטרה: לדבר, לשתף ולשקף את תחושותיהם של המטפלים במחלת האלצהיימר ולהעלות את המודעות לטיפול במחלה בעזרת התרופה. במפגש בין אנסמבל פלייבק הישראלי לנוירולוגים בכירים המומחים למחלת האלצהיימר מוצגים באילתור האתגרים, המורכבויות והרגשות הכרוכים בטיפול במחלה.
תאטרון אנסמבל הפלייבק הישראלי מציג את הסיפור שלכם אחרת. האנסמבל ממחיז סיפורי חיים באופן ספונטני ומיידי ומקנה לצופיו תובנות אישיות ואוניברסלית. באמצעות אילתור, תנועה, משחק ומוזיקה שחקני האנסמבל מחוללים בקרב המשתתפים שינוי בתפיסה העצמית, בפרשנות, בגישה לחיים ולעבודה. הופעות וסדנאות האנסמבל משפרות את ההקשבה, מעודדות שיתוף פעולה ומסייעות בהתמודדות עם קונפליקטים וליווי תהליכים ארגוניים.