X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
טלי גל מומחית לזכויות הילד האוניברסיטה העברית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
הפרת זכויות הילדים היא הפרה כפולה: היא פוגעת ראשית בזכויות הילדים עצמם; ובנוסף פוגעת בחברה כולה, המגדלת ומטפחת לא את כל ילדיה אלא את צרותיה ומתחיה העתידיים נלחמים למענם ולמעננו
▪  ▪  ▪
להגן עליהם מכל צורה של אפליה [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

כל שנה ב-20 בנובמבר מציינות מדינות העולם את יום הילד הבינלאומי, בו אישרה העצרת הכללית של האו"ם את האמנה הבינלאומית בדבר זכויות הילד. תשע-עשרה שנה חלפו מאז נכנסה האמנה בתוקף במדינת ישראל ודוח של יוניסף שפורסם לאחרונה מותח ביקורת על יישום האמנה בישראל. ללא ספק, שפת הזכויות אכן חילחלה לשיח הציבורי והשפיעה על התגבשותן של נורמות חברתיות ומשפטיות המגינות על ילדים, אבל בצד הרטוריקה, זכויותיהם של ילדים מופרות במקרים רבים בקלות רבה מדי.
מושג זכויות הילד מעורר התנגדויות לא מעטות. יש הטוענים ששפת הזכויות מחלישה את סמכות ההורים והמורים, פוגעת במשמעת ומביאה להתנהגות חצופה, אלימה ובלתי מרוסנת של ילדים, או שהיא מטילה עליהם אחריות שאינה לפי מידתם. אלא שעיון בסעיפי האמנה מגלה מסמך מורכב, מאוזן, המבוסס מצד אחד על ראיית הילד כאדם נפרד מהוריו וכנושא זכויות בעצמו, ומצד שני מדגיש את חשיבותה של המשפחה ואת היותם של ילדים תלויים באחרים לשם מימוש זכויותיהם והתפתחותם הבריאה. בניגוד להצגה המגמתית, אין באמנה דבר שבהכרח מעודד גלישה לפריקת עול ולשבירת נורמות חברתיות.
זוהי הפעם הראשונה שמסמך בינלאומי התייחס לילדים כאל בני-אדם נושאי זכויות בפני עצמם, אותן הם יכולים לממש באופן הדרגתי בהתאם להתפתחותם. הזכויות המעוגנות באמנה נתונות לכל הילדים באשר הם ילדים ובאשר הם בני-אדם, ואין הענקתן לילדים מותנית בכך שיהיו אזרחים, תושבים או בעלי כל סטטוס אחר.
כמו בעולם, גם בישראל, שינתה הרוח החדשה, שהאמנה היא חלק מרכזי בה, את היחס לילדים. כמובן, הפערים בין העקרונות המנחים למציאות נותרו מטרידים: לתלמידים יש זכויות (למרות שחוק זכויות התלמיד מותקף השכם והערב); התעללות נגד ילדים מטופלת בידי רשויות המדינה (אם כי פקידי הסעד מתמודדים עם עומסים בלתי אפשריים וחוסר במסגרות חלופיות); קטינים עוברי-חוק זכאים לייצוג על-ידי סניגור ונהנים מהגנות מיוחדות (למרות שזכויותיהם של חשודים ונאשמים קטינים מופרות תדיר, בעיקר כאשר מדובר בקטינים פלשתינים); ילדים מגיל 3 עד 18 זכאים לחינוך חובה וחינם (אבל ישנם ילדים וילדות שדלתם של מוסדות חינוך מסוימים נעולה בפניהם בשל מוצאם). ועוד דוגמאות רבות.
אחד מהעקרונות המנחים החשובים באמנה הוא עיקרון השוויון, שקובע בין היתר כי: "המדינות החברות ינקטו בכל האמצעים המתאימים להבטיח כי הילד מוגן מפני כל צורה של הפליה". עקרונות נוספים הנוגעים להקצאה של זכויות סוציאליות ולטובת הילד, משלימים את עיקרון השוויון ומדגימים את אופייה הכוללני של האמנה המורכבת מעקרונות משתלבים. מאידך-גיסא, הפערים בקרב ילדים בישראל מראים עד כמה הזכות לשוויון אינה מקוימת ופוגעת גם בזכויות קשורות אחרות. בישראל פערים עצומים בין ילדים ותיקים וילדים עולים; בין ילדים יהודים וערבים; וילדים הגרים בערים הגדולות לעומת ילדים הגדלים בפריפריה או בערים עניות. הפערים מתבטאים ברמת החיים, בנגישותם של שירותים בסיסיים כגון חינוך, חינוך מיוחד, בריאות ורווחה, ובאפשרויות לפתח את הפוטנציאל האישי באמצעות תוכניות העשרה, חוגים ותרבות.
כשעקרונות אלו מופרים בקרב ילדים, הם מהווים את התשתית לבעיות החברתיות בקרב המבוגרים שיצמחו מילדים אלו. בכך, הפרת זכויות הילדים היא הפרה כפולה: היא פוגעת ראשית בזכויות הילדים עצמם; ובנוסף פוגעת בחברה כולה, המגדלת ומטפחת לא את כל ילדיה אלא את צרותיה ומתחיה העתידיים. לא מעט מארגוני החברה האזרחית מנסים להיכנס בריק הנותר, ולהילחם למען הילדים שהאמנה לא הצליחה להגן עליהם בפועל. פעולתם ומידת הצלחתם הן, בהתאמה, ברכה כפולה: לילדים ולכולנו.

הכותבת היא מומחית לזכויות הילד ובוגרת תוכנית המשפטנים של הקרן החדשה לישראל.
תאריך:  24/11/2010   |   עודכן:  01/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
להגן על הילד, וגם על החברה שנהיה מחר
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
הבעיה שלא מלמדים חובות
אלישמע  |  24/11/10 15:26
2
זכות הילד לגבולות
אמא ל-4  |  24/11/10 19:17
3
זכויות ללא חובות הן
פיקציה הרסנית  |  24/11/10 19:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן גנור
חוק משאל העם ממחיש לנו תופעה של חקיקה המובילה הקצנה במפלגות הימין, בדומה לפסיקות ההלכה שהולכות ומערימות יותר ויותר הגבלות וקשיים בחיי היומיום בעולם החרדי    אומרים שבני זוג הנשואים שנים רבות נהיים דומים אחד לשני, כנראה שזה עובד גם בפוליטיקה
יצחק מאיר
"הפרעת האישיות" של ישראל מחלחלת וחודרת לתוך כל אזרח ואזרח, תחילה בנימים הדקים, לאחר מכן בעורקים ובוורידים ומציפה את תאי המוח והופכת כל אחד ואחד בתושבי המדינה הנהדרת הזאת למי שסובל מהפרעת אישיות קשה ביותר
מנחם רהט
ההקפאה המדאיגה: לראשונה מנסה ממשל אובמה להעתיק את תשתית מערכת היחסים בין ארה"ב לישראל, ממחויבות אמריקנית בלתי מותנית, למערכת של תן-וקח ושל סחר-מכר בסגנון הבזאר הטורקי
יוסף עברון
אם מישהו מדור ההנהגה דהיום היה ניצב בימים עברו במקומו של דוד בן-גוריון, באותו רגע היסטורי נורא ומול אותם לחצים מדיניים - האם הייתה קמה מדינת ישראל?    שום דבר לא אבד, לא נשכח
מתי דוד
אלון ליאל, מנכ"ל משרד החוץ לשעבר ופרופ' גבריאלה שלו, שגרירת ישראל באו"ם נכשלו בתפקידיהם במלוא מובן המילה    ליאל איבד את שיקול-הדעת; ושלו לא ייצגה אותנו כראוי בפני האומות המאוחדות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il