X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דוד אדלר ד"ר להנדסה רפואית על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
התקשורת הישראלית נכשלה השבוע - מרוב עיסוקה בפרשיית בר-לב, החמיצה את הדיון בהכרזתו המסוכנת של ראש ממשלת טורקיה
▪  ▪  ▪
אמר דברים חשובים ואלו לא נשמעו. ארדואן [צילום: AP]
אורי בר-לב. פרשייה ולא פרשה [בוצ´צ´ו]

לא נשב בשקט אם ישראל תתקוף בעזה או בלבנון
איציק וולף
ראש ממשלת לבנון טען כי ישראל פלשה ללבנון עם מטוסים וטנקים מתקדמים, וביקשה להרוג נשים וילדים ולהרוס בתי ספר ובתי חולים * "טורקיה לא תשב בשקט אם ישראל תתקוף שוב את עזה או את לבנון"
לרשימה המלאה

"פרשיית בר-לב" היא בלי ספק פרשייה עסיסית המעוררת את מיצי הסקרנות והמציצנות (פרשייה - כי היא לא מספיק חשובה להיקרא פרשה). אודה ואבוש - גם אני מצאתי בה עניין רב. התקשורת עסקה אומנם גם בספיחי הפרשייה - הזילות במעמדה של המשטרה, והחדירה חסרת התקדים לפרטיותם של גיבורי הפרשה. אך התקשורת התעלמה מספיח מסוכן שלה: כל עוד הפרשייה הזו בכותרות, אין כמעט מקום לעניינים אחרים. כתוצאה מכך, ידיעות בעלות ערך גיאו-אסטרטגי רב, אפילו מכריע, היכולות לשנות את המציאות המדינית-ביטחונית מן הקצה אל הקצה, נחבאות אל שולי החדשות, או נעדרות ממנה לחלוטין. וכך קרה שביום ה-25.11.10, בעוד כולם עוסקים בפרשייה, אמר רג'פ טאיפ ארדואן, ראש ממשלת טורקיה, בביקורו בלבנון, ללא תיאום מוקדם עם עורכי החדשות, בין השאר: "אם ישראל תתקוף שוב את לבנון או רצועת עזה, טורקיה לא תשב בשקט".
כשישראל תיזום פעולה צבאית, שכתוצאה ("לא צפויה" כמובן) ממנה תפרוץ מלחמה אזורית רבת-קרבנות, או שתתרחב ("במפתיע") בשל מעורבות של כוחות טורקיים, עם מספר קורבנות קטן יותר - תקום, כרגיל, ועדת חקירה. הוועדה תבדוק מנין נובעת ה"הפתעה". התקשורת לא תעמוד במרכז, וגם לא בשולי עבודת הוועדה. התקשורת הרי אינה נלחמת וגם לא קובעת מדיניות. אם הוועדה תבדוק מדוע לא היה הד מתאים לדברי ארדואן, הסיבה תימצא מיד - פרשיית בר-לב. ייתכן שיהיו עיתונאים אמיצים שיכו על חטא. ההכאה על חטא הפכה להיות אופנתית - כל יחצ"ן ממליץ עליה בחום. נקודות הזכות שהיא מקנה, הוא יסביר, מכריעות וגוברות, בינתיים בנקודות - לא בנוקאאוט - על החטא עצמו. עד כמה - יכולנו לראות בימים אלה. התקשורת ממש התעלתה הפעם על עצמה: בעוד הטור הימני מפרסם פרטים אינטימיים מביכים על עלילות הניצב, בזוגות ובשלשות, הטור השמאלי מכה על כך על חטא. בעבר היו מכים על חטא שחטא כלי התקשורת המתחרה. לא עוד. למה לאבד נקודות זכות.
מדוע התקשורת אשמה בכלל? אם מטרתה היא למכור כמה שיותר גיליונות ולמשוך כמה שיותר צופים - אין בה כל אשמה. אך אם היא מתיימרת להיות ערכית ואחראית ("כלב השמירה של הדמוקרטיה") - היא נרדמה בשמירה דווקא בשעה הכי קריטית. כי הודעתו של ארדואן חורגת מכל מה שנאמר עד כה על-ידי גורם טורקי רשמי. הודעה זו משנה את כל המאזן הגיאו-אסטרטגי האזורי. בהתחשב בהתקרבות הצבאית הטורקית-סינית - אולי גם את המאזן העולמי. למגינת לבה של ארה"ב, כמובן. זו היא תפנית שמתרחשת רק אחת לעשור, אולי אף יותר. הרי ברור שעתה, במצב החדש, ישראל לא תהיה חופשית לפעול כמו בעבר מבחינה צבאית-מבצעית. אם בכל זאת תפעל - היא מסתכנת בהתלקחות אזורית, שאת אחריתה קשה לשער. לכן, חשוב שיהיה דיון ציבורי בהשלכותיה של התפנית הזו. וכאן בדיוק מעדו כלי התקשורת, כי הודעה זו הייתה אמורה להיות מצע לדיון ציבורי נרחב. דיון ציבורי ניצת ומתפתח באמצעי התקשורת, ולכן זו אחריותה הכמעט בלעדית של תקשורת המתיימרת להיות ערכית, חופשית ואחראית.
מי שסומך בעיניים עצומות על הקברניטים - לא נזקק לדיון כזה. אך הוא גם לא נזקק לתקשורת המודעת לאחריותה הציבורית - להפך, היא רק נובחת ומפריעה. מי שאינו סומך, גם בעיניים פקוחות, לאור ניסיון העבר, מאמין שדיון ציבורי עשוי אולי למנוע או לפחות לדחות את האסון הבא. ובעיניו - התקשורת כשלה. לחלוטין.

תאריך:  29/11/2010   |   עודכן:  29/11/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ארדואן חשוב מבר-לב
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
ארדואן מסוכן-שונא יהודים
איזאק  |  29/11/10 21:24
2
התשקורת הצהובה והשמאלנית מסוכנ
קורןנאוה טבריה  |  30/11/10 06:40
3
ארדואן סכנה לשמאלנים? ל"ת
צבי גלברד  |  30/11/10 09:08
4
אצלנו הפיליפינית של ברק תפסה
כותרות יותר......  |  30/11/10 09:17
5
אימפריליזם טורקי איראני
אבי געזונט  |  30/11/10 09:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלמה גזית
למרות היותי איש שמאל, אני תומך במשאל עם לאישור הסכם מדיני, אך מסתייג מכמה שאלות מרכזיות בנוסח החוק שהתקבל    משאל העם יאפשר את עקיפת התככים הפוליטיים הקיימים    וגם: שאלת-תם
רן מלמד
הממשלה ועיריית תל אביב חייבות לכלול במתחמי הדיור החדשים של תל אביב גם אוכלוסיות הזכאיות לסיוע ממשלתי בדיור    אחרת, חובה על אוכלוסיות אלו, ועל הארגונים המסייעים להן, לצאת למאבק ציבורי עיקש
מתי דוד
"בנושאים מכריעים אנחנו לא מספרים לקוראינו ולצופינו את האמת" - אמר את הדברים העיתונאי ארי שביט    דבריו ודברי עיתונאים בולטים אחרים ראויים להתייחסות ולדיון, ולהוצאת מסקנות שלנו, צרכני התקשורת בכלל, ושל מועצת העיתונות בפרט
מרגלית מולנר גויטיין
בכל אירוע תקשורתי מקובל להאשים גם את התקשורת כגורם במהלכים ובתוצאות האירוע    המאמר לא דן בדעות מי צודק או לא, אלא במקומה של התקשורת    עיון בעיתוני סוף השבוע האחרון (26.11.10)
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי קורא להחרים את המעלים את שם עמלק בשיח הציבורי    למילה עמלק, הוא טוען, יש מטען שלילי רב ביותר, שסופו מי ישורנו    בעניינו של ח"כ אמסלם, הוא סבור כי ניתן לחלוק על דעתו, אך אסור להמשיך לכנותו עמלק באיבה ולהתיר בכך את דמו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il