X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
למנגל שעשה נעם, נער עם ליקויי למידה, על גג ביתו, הוא הזמין את המורה לאנגלית והמורה החונך לחבר מתיכון אחר ששאל: "מה פתאום הזמנת אותם?", אמר: "אצלנו זה לא כמו אצלכם. אצלנו אוהבים את המורים" על דרך החתחתים של תלמידים עם ליקויי למידה
▪  ▪  ▪
לא קלה היא דרכם

כשעלה לכיתה ד' אמר נעם (שם בדוי) להוריו: "בית ספר זה לא בשבילי. חלמתי שהלכתי למגדת עתידות והיא אמרה שאהיה שף. אני רוצה ללמוד לבשל, ולפתוח רשת של מסעדות. ואני מחפש משקיע. אתם מוכנים להשקיע בי?". הילד סירב ללכת לבית הספר. ההורים הסבירו, הפצירו - ללא הועיל. באבחון שנעשה לו התברר שהוא לקוי למידה. "הוא יהיה non reader & non writer", קבעה המאבחנת. הבשורה נחתה על הוריו כרעם. עד אז לא הבחינו בשום בעיה. נעם - שהיה נבון, רהוט, חברותי ויצירתי, עקף את הקשיים עד שלא יכול עוד. הוסיפו לזה מורה שקראה לו "מפגר", ילדים שלעגו לו, ומנהלת שהתעקשה על כיתת חינוך מיוחד, ותבינו את תחושת העלבון של הילד שחיפש ומצא פתרון - להיות יזם. אחרי שתכנן את שתי המסעדות הראשונות שיפתח, נרשם נעם לקורס בישול, והמציא רוטב פסטה שנמכר יפה ביריד אוכל. משרד החינוך לא הציע שום פתרון. בלית ברירה שכרו הוריו מורים פרטיים שלימדו אותו לכתוב ולקרוא בעברית ובאנגלית, וחשבון. אבל הוא היה בודד. ועצוב.
כך עברו שלוש שנים. הנער - כבר לא ילד - הודיע שהוא רוצה לפגוש את חברי המאפיה הסיציליאנית ולהתעשר בגדול. מחקרים מעידים כי 40% מהאסירים היו ילדים לקויי למידה שנפלטו מבתי הספר והידרדרו לפשע. מי יערוב להם, דאגו הוריו, כי גם בנם לא יתעל את תסכוליו לכיוון קרימינאלי? שוב חיפשו עבורו בית ספר. מספר התלמידים בכיתה בחטיבת הביניים הוא 40. והדרישות. והלחץ. "הבן שלכם", אמרו להם היועצות בשבעה בתי ספר, "לא ישרוד כאן יותר מחודש". נעם התחיל ללמוד אנגלית אצל מורה שלימדה בבית-ספר פתוח דמוקרטי. היא הפיגה את פחדיו מבית-הספר, ובנתה איתו מערכת עם דגש ויזואלי: צילום, גרפיקה, לימודי מחשב ומוסיקה שאהב. נעם חזר למערכת החינוך, לבית-הספר הפתוח. כמחצית מהתלמידים בתיכון היו לקויי למידה. חלקם למדו שם מכיתה א', וחלקם - אחרי שנשרו מבתי ספר אחרים. כך הפכו רבים מבתי הספר הפתוחים לערי מקלט לילדים שאינם ב"שטנץ" המקובל במערכת החינוך. בכל כיתה למדו 24 תלמידים, בקבוצות קטנות - מה שאיפשר למורים להעניק להם יחס אישי. לכל תלמיד היה מורה-חונך שעזר להתמודד עם בעיות לימודיות וחברתיות. כל תלמיד החליט אם ברצונו לגשת לכל בחינות הבגרות, לחלקן, או בכלל לא. הרוב ניגשו לבחינות הבגרות והגיעו להישגים נאים. כולם היו חברים שווים בקהילה אינטימית, שלא שפטה אותם רק לפי הישגיהם הלימודיים. חברותיות, יצירתיות והומור נחשבו לא פחות. בכיתה י"א קרא נעם, ונהנה מהספר הראשון שלו. בי"ב צילם סרט גמר, שהפך להיט בפסטיבלים של סרטי תלמידים. למנגל שעשה על גג ביתו הזמין את המורה לאנגלית והמורה החונך. לחבר מתיכון אחר ששאל: "מה פתאום הזמנת אותם?", אמר: "אצלנו זה לא כמו אצלכם. אצלנו אוהבים את המורים".
בתחילת כל שנת לימודים מתרוצצים אלפי הורים נואשים ומחפשים בית ספר מתאים לילדיהם שלא השתלבו במערכת החינוך. משרד החינוך מציע מעט מאוד פתרונות. מסגרות תומכות עם כיתות קטנות כמו מב"ר והיל"ה, מועדות לקיצוצים חוזרים, עד שהן מתקשות לענות על צרכי הלומדים. התלמידים מחויבים גם לנורמות המקובלות במערכת הציבורית, מה שלא מתאים לזקוקים למסגרת פתוחה. מה היו הילדים עושים ללא בתי-הספר הפתוחים? מוותרים על מימוש הפוטנציאל? במקום ה"עליהוּם" על בתי-הספר הפרטיים, ראוי שמשרד החינוך יסבסד את הילדים שלא ישרדו בבתי-הספר הציבוריים, ולא יטיל את מימון האבחונים ושכר הלימוד על ההורים. לו הייתה מערכת החינוך נותנת לילדים אלה מענה הולם, לא היו מוקמים כל-כך הרבה בתי-ספר פרטיים.

תאריך:  05/12/2010   |   עודכן:  05/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הילד שלמד בבית-ספר פרטי
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
מזדהה עם הכתבה
יואל קורנבלום  |  6/12/10 05:49
2
ועוד משהו
יואל קורנבלום  |  6/12/10 18:02
 
- הילד שלמד בבית ספר פרטי
אתי דיאמנט  |  23/12/10 22:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
מה שהתחיל ממאבק לעצמאות מדינית, ממאבק למתן זכויות לביטוי דתי וממאבק נגד הקשר בין ההון של הכהונה (הון של העם) והשלטון היווני - הפך לשלטון שהעמיק פערים חברתיים והציב לו יעדי כיבוש לשם כיבוש. שלטון כזה התפורר במהלך של כמאה שנה
עמוס עמירן
אז יש לנו שריפה השבוע, שריפה נוראית עם חיים שאבדו, נזק שעדיין לא מוערך לרכוש ואני מניח, גם פגיה אקולוגית רחבת-ממדים    הבה נתבונן קצת על מה שצפוי ביום המחרת
צבי גיל
המציצנות הייתה תמיד תכונה אנושית    מאז ימי קדם, פרצה תכונה זו גבולות    בימינו אנו, היא פרצה גם את גבול התבונה    המציצנות, כמו כל "גילוי" אחר, לובשת צורה היסטרית בסיוע פעיל של התקשורת
ראובן לייב
יותר מכל מלמד אסון הכרמל על אי-מוכנותו של העורף הישראלי למלחמה או לפיגוע-טרור המוני, כשהאחריות למחדל מוטלת כולה על שר הפנים, אליהו ישי, שלא דאג לשירותי-כיבוי ראויים
ציפורה בראבי
ברשת החברתית פייסבוק, כל אחד הוא רשת הפצה של חברים    אז היזהרו מחברים    אינכם יודע מי הם, אינכם יכולים לעמוד על טיבם, ולעולם לא תוכלו לדעת לאן ה"חברות" הזו תיקח אתכם...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il