X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חרף הפחתת מחירי הבנזין, רוב ההקלות המובטחות נשארו ברמת ההצהרות רה"מ הצטייר כקשוב לרחשי הלב של הציבור, וגם הצליח להוציא את הרוח ממפרשי צעדי המחאה הצלחתו תישמר לאורך זמן? לא בטוח, סימני התסיסה הציבורית לא נעלמו!
▪  ▪  ▪
ראש הממשלה בנימין נתניהו. עובד עלינו? [צילום: פלאש 90]

פרשנים כלכליים נהנו לפני כמה ימים לתאר את ה"צפרדעים" בהן האכיל ראש הממשלה את שר האוצר שלו. אומנם שר האוצר ומשרדו מתנגדים לביטול ההתייקרויות שהוטלו בתקציב האחרון על הציבור, דיווחו, אבל ראש הממשלה קורא את המפה הציבורית ורוצה למנוע התפרצות של "מרד" נגד ההחלטות, בין חברי סיעת הליכוד בכנסת והשבתה כללית של המשק על-ידי ההסתדרות בתגובה להתייקרויות האחרונות. לכן, החליט נתניהו לבטל את הגזירות, לאכוף את הביטול על שר האוצר ומשרדו, ולמנוע את כל המהומה.
על פניו היה זה תיאור די מדויק. מן הסתם, דוברות ראש הממשלה דאגה לצייר כך את התמונה. ואומנם לא חלפו ימים רבים ובמסיבת עיתונאים תיאר נתניהו הקלות והטבות שהוחלט עליהן על-מנת להקל על הציבור. הוא גם הושיב לצידו את שר האוצר, שלא הכחיש שהוא אינו מאושר מההחלטות, אבל יבצע.
נכון לתחילת השבוע (א', 13.2.11), ה"מופע" (מסיבת העיתונאים) שהעלה ראש הממשלה הצליח. הח"כים ה"מורדים" מהליכוד (אלה שמלכתחילה הצביעו בכנסת בעד ההתייקרויות) השתתקו ובירכו על "הרגישות החברתית"; "מטה המאבק" המשותף להסתדרות, לתעשיינים ולשלטון המקומי, השהה את ההחלטה על נקיטת צעדי מחאה (כולל שביתה כללית) והודיע כי ינהל שיחות עם הממשלה על-מנת להבהיר את משמעות ההודעה על ההקלות.
באופן מעשי, למעשה...
נתניהו הצליח, אפוא, לבלום/להרחיק את המהומה שאיימה להתפרץ. אבל מה קורה באופן מעשי? הרושם המתקבל ממעקב אחר הדיווחים המתפרסמים בעקבות ולאחר הודעתו הדרמטית של ראש הממשלה, הוא ש"צפירת ההרגעה" שבקעה ממטות המאבק השונים הייתה מוקדמת.
ביצוע ההקלות שהובטחו לציבור אינו תואם את הציפיות או את הדרישות. אם תהיה הפחתה בנטל, היא תהיה בשוליים ולא תקל את הנטל מעל שכבת הביניים, שהפכה בשנים האחרונות לקבוצת אוכלוסיה עליה מטילים גורמי השלטון הכבדות וגזירות באופן בלתי מידתי.
  • מחירי הדלק – ראש הממשלה הודיע כי תבוטל ההעלאה האחרונה במיסוי מחיר הדלק. בפועל, בוטלה העלאת הבלו בלבד, לא נגזרותיה במס הכולל על הדלק (ביום ב, 14.2.11, צעד זה בוצע ומחיר הבנזין הוזל ב-24 אגורות). אבל, לא תבוטל העלאת הבלו על הסולר, וגם לא תבוטל ההחלטה להטיל מיסוי על הבלו על הדלק בשנת התקציב של 2012. בראשית החודש הבא (מרס) צפויה התייקרות נוספת של הדלק בהתייחס למחיר הנפט בעולם ושער הדולר.
  • הוזלת מחירי התחבורה הציבורית – ראש הממשלה הודיע כי על-מנת להקל את הנטל על הציבור כתוצאה מהתייקרות הדלק, יוזל מחיר התחבורה הציבורית ב-10%. עכשיו מתברר כי מדובר רק ביישובי הפריפריה. תושבי המרכז, חיפה וירושלים – ימשיכו לשלם את המחיר הנוכחי, שמחירו עלה לפני מספר שבועות ב-3% ובסך-הכל התייקר בשנה האחרונה ב–7%. לא ברור כלל מה גורל ההבטחה לייעל ולשפר את שירותי התחבורה הציבורית, שמצבם הירוד היום מתמרץ שימוש ברכב פרטי.
  • מחירי המים - הודיעו על הוזלה של 10% בתעריף. בפועל, תסתכם ההוזלה ב–5%. גם זה עוד לא לגמרי ברור, מפני שההוזלה תושג, על-פי ההכרזות, על-ידי הפחתת המחיר למדרגת הצריכה הבסיסית ותתייקר באופן חד לגבי כמויות צריכה מעבר לכך. אבל אין פירוט. לא ברור האם ובכמה תוגדל מדרגת הצריכה הבסיסית, ואם תוזל, בכמה. גם לא נאמר במפורש בכמה תתייקר הצריכה בחריגה. כך שבסך-הכל לא ברור כלל מה תהיה התוצאה. בכל מקרה, לא יהיה ביטול של המע"מ בסך 16% שהושת על תעריפי המים עם העברת האחריות על הניהול לתאגידים. מגמת החיסכון והייעול שעמדה בבסיס ההחלטה על הקמת אותם התאגידים מתבטאת עד כה ב"חליבת" כספים מהציבור והגברת מצוקתו.
  • העלאת שכר המינימום – הוכרז על הסכמה לתביעת ההסתדרות להעלאת שכר המינימום, אך בשיעור נמוך במקצת מהתביעה וגם בפריסה לשנתיים. חוץ מזה, מההעלאה במגזר הציבורי ייהנו רק עובדים שאינם מקבלים תשלום עבור שעות נוספות, החזר הוצאות רכב, ותוספות אחרות המעלות את השכר ברוטו לשיעור העולה על שכר המינימום. בכך נוטרל הצורך להעלות את שכר המינימום לרוב עובדי המגזר הציבורי ששכרם הבסיסי אומנם נמוך, אך התוספות (שאינן נלקחות בחשבון לצורך גמלה) מעלות את השכר אך לא לרמה המאפשרת למשפחה ממוצעת "לגמור את החודש".
הצהרות, הצהרות, הצהרות
המסקנה העולה מכל האמור היא שההקלות המובטחות נשארו ברמת ההצהרות. ראש הממשלה "הצליח" במחיר של "הפגנת שריר" כלפי שר האוצר והפקידות, להצטייר כבעל רגישות חברתית וקשוב לרחשי הלב של הציבור. את הנטל, במיוחד על שכבות הביניים, כמעט שלא הקל.
הוא הצליח להאכיל את שר האוצר שלו "צפרדעים גדולות" כפי שתיארו הכתבים וחלק מהפרשנים, אבל לציבור זרק רק "עצמות"; בדרך הצליח להוציא את הרוח ממפרשי צעדי המחאה של ההסתדרות, המעסיקים והשלטון המקומי.

תאריך:  16/02/2011   |   עודכן:  16/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפחתת נטל ההתייקרויות - רק למראית עין
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
עוד 'רשימה' ומה היה בעבודה ?
לכותב מ. רבוי  |  16/02/11 22:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
כמו אשת פוטיפר בימים רחוקים, שהתאימה את לחן הדברים לאוזן השומעת, כך אביגדור ליברמן היום משתמש במטבעות לשון של פטריוטיות ונאמנות למולדת    האיש הצליח "לעשות בית ספר" לתקשורת הישראלית, כשהוא גורר אותה להתקפה אישית נגדו ונגד מפלגתו, ומכל התקפה צומח לו לפחות מנדט אחד בדרך
נסים גבאי
מכורסת "התרבות המערבית" בביתי אני מוריד את הכובע להתקוממות האירנית שרבים מבניה יפלו למענה על חרבם, שהרי המפגינים באירן, העומדים לפני ביצוע מהפכה היסטורית, רבים מהם לא יזכו לראות אותה במימושה
דודו אלהרר
הכְוונה של טילים נגד מדינת ישראל, על-ידי אזרח ישראלי, חבר-כנסת ישראל, עזמי בשארה שמו, היא עבירת בגידה חמורה, אבל היא מתגמדת מול הכְוונה של טילי שנאה וזעם, חרמות ונידויים כלפי מדינת-היהודים    תזכורת לאחמד טיבי: יהודי במדינה ערבית יכול רק לחלום על מציאות שבה הוא יכהן כחבר פרלמנט ערבי...
יהודה דרורי
גנץ יצטרך להתמודד, בין היתר, עם השאלה האם לאור ההתפתחויות החדשות במדינות הגובלות עם ישראל חייבים להגדיל את הסד"כ של צה"ל, או להישאר במגמה הקיימת של תיחכום אמצעים וכוחות והגברת האיכות על חשבון הכמות
ד"ר צ'לו רוזנברג
ספרם של דן מרגלית ורונן ברגמן עוד לא נחת על מדפי החנויות וכבר החלה מערכת ההשמצות המשומנת לפעול    נשק יום-הדין של המשמיצים: השמצות אישיות, הטלת כתם על המבקרים ויצירת דה-לגיטימציה    המבקר, היועמ"ש, המשטרה והשב"כ חייבים להירתם לבדיקה מעמיקה ומהירה של הפרשה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il