X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לילה גילברט עמיתה במכון הדסה   |  מכון הדסה
ההתעללויות שמהן סובלים הקופטים - נישואים כפויים, אונס, רצח על-רקע של כבוד, סחיטה ורצח - כמעט שאינן מדווחות בתקשורת המערבית
▪  ▪  ▪
חשופים לאיומים
נזיר אחד ושישה עובדי כנסייה נורו, כאשר צבא מצרים תקף את המנזר הקופטי-אורתודוקסי "אבנא בישוי". מטרת המתקפה הייתה הריסת הקיר ה"בלתי חוקי" שבנו הנזירים כדי להגן על המנזר מפני ההמון במהלך ההפגנות נגד הממשלה.

המטייל בעיר העתיקה של ירושלים פוגש לעתים קרובות כמרים נוצריים בתלבושות ובכיסויי ראש שונים ומגוונים. נזירים קופטיים המשרתים בכנסיית הקבר בולטים במיוחד בשל ברדסיהם השחורים האופייניים. "קולות" (בקופטית) או "קלאנסוות" (בערבית) אלה מעוטרים בתריסר צלבים קטנים ובאחד גדול, האמורים להזכיר לנזירים כי עליהם להניח מאחוריהם את הבלי העולם ולהביט רק לעבר אלוהים. בתקופתנו הסוערת, יותר ויותר מבני העדה הקופטית הנוצרית במצרים ניצבים בדיוק בפני ברירה זו.
עד עתה, 2011 לא הייתה שנת חסד לקופטים, החשופים לאיומים הולכים וגוברים, לרדיפות ולאלימות. קהילתם העתיקה - שעל-פי המסורת נוסדה באלכסנדריה במהלך המאה הראשונה בידי השליח מרכוס - מהווה בין 8 ל-10 אחוזים מאוכלוסייתה בת ה-83 מיליון איש של מצרים. בנוסף, יש במצרים קהילות קטנות של נוצרים אחרים - יוונים וסורים אורתודוקסים, ארמנים, חאלדינים, קתולים יוונים מלקיים וסורים, מארונים ו-16 כיתות פרוטסטנטיות.
מוצאם האתני של הקופטים הוא אפילו עתיק יותר מאמונתם הנוצרית, ומגיע עד ימי הפרעונים - מאות שנים לפני פלישות הערבים במאה השביעית. קופטית, שפת התפילה שלהם, היא השפה הקרובה ביותר למצרית עתיקה הקיימת כיום. כמיעוט דתי במדינה בעלת רוב מוסלמי, סובלים הקופטים זה שנים מאפליה בהיותם "בני חסות" על-פי ההלכה האיסלאמית. ובשנים האחרונות הם סובלים מהסלמה בהתקפות המכוונות נגדם מצד קיצונים איסלאמיסטים.
ההתעללויות שמהם סובלים הקופטים -נישואים כפויים, אונס, רצח על-רקע של כבוד, סחיטה ורצח - כמעט שאינן מדווחות בתקשורת המערבית. התנכלויות אלו גברו עתה מאוד, החל מסוף השנה שעברה והגיעו עד עירק. במהלך מתקפת טרור על מתפללים בבגדד, בכנסייה הסורית קתולית "גבירתנו של הישועה" ב-1 בנובמבר, תבעו התוקפים רעולי הפנים את שחרורן של שתי נשים מוסלמיות, בטענה (שהוחל בהפצתה בספטמבר) כי הן מוחזקות על-ידי נוצרים קופטים מצריים.
השלוחה של אל-קאעידה בעירק מיהרה לזקוף לזכותה את הטבח של 57 הנוצרים בבגדד, ובימים שלאחריו המשיכו להישמע איומים כלפי הקופטים. בערוץ הטלוויזיה הלווייני וברשת האינטרנט הושמעו שוב ושוב האשמות נגד כנסיות קופטיות, ובנוסף גם אישית נגד מנהיגים קופטיים מסויימים, אפילו אלה המתגוררים במערב, ששמותיהם וכתובותיהם פורסמו ברשת. בפסק הלכה שמקורו באתר איסלאמי רדיקלי בעל קשרים לאל-קאעידה, הוכרע דינם של יותר מ-200 קופטים מסויימים - למוות.
אלה לא היו איומי סרק. חודשיים אחר כך, בראש השנה האזרחי, 23 קופטים נהרגו ו-100 נפצעו בפיצוץ בכנסיית כל הקדושים באלכסנדריה שבמצרים.
צבא מצרים הרס את קירות המגן
במהלך ההתקוממות במצרים שבאה אחר-כך, היה קהל העולם מרותק כאשר מאות אלפי מפגינים - שנראה כי ייצגו את כל מגזרי האוכלוסיה, ובכללם היו גם קופטים - דרשו מחוסני מובארק לוותר על כסאו אחרי שלושה עשורים בשלטון.
ההפגנות נגד מובארק - שנודע לשמצה כשליט בעל אגרוף ברזל - זכו לתשואות ברחבי העולם. רק צופים זהירים אחדים גילו דאגה, וביניהם היו חברים בקהילה הקופטית. שאלתם הלגיטימית - "איזה סוג משטר יבוא אחר כך?" - הושתקה בקלחת ההתלהבות מן "החירות והדמוקרטיה".
בתוך כל האופוריה הבינלאומית, הקופטים שוב הותקפו. על-פי שירות הידיעות האשורית הבינלאומית, בעקבות האשמות בדבר פרשת אהבים בין קופטי ובין מוסלמית, "התרחש ביום א' ה-30 בינואר בשעה 3 אחה"צ טבח בכפר שרונה ליד מע'ע'ה, במחוז מינייה. שתי קבוצות של איסלאמיסטים, שנעזרו בשכנים מוסלמים, חדרו לבתים שבבעלות קופטים. שתי המשפחות שהו בבתים שדלתותיהם היו מוגפות, כאשר לפתע ירדו אליהם האיסלאמיסטים מגגות הבתים. הם הרגו 11 מהם, ובכללם ילדים, בהותירם ארבעה בני משפחה שהתוקפים סברו כי הם מתים. בנוסף, בזזו הפורעים כל מה שהיה בשני בתי הקופטים, ובכלל זה כסף, רהיטים ומכשירי חשמל. הם גם בזזו בעלי חיים וזרעים".
מסיבות ברורות, אלימות חדשה זו העצימה את חששם של הקופטים מפני המהפכה הפוליטית המתרחשת. כתב העיתונות לשעבר אַרנֶה פילדסטאד, הנמצא בקשר יומיומי עם הנוצרים במצרים, ציין כי "הם חוששים מאוד מפני העתיד. ככל שנמשך המשבר, הופך חוסר הוודאות שלהם להיות קשור בעיקר להשפעתם של האחים המוסלמים ולקבוצות איסלאמיסטיות אחרות שהן אפילו יותר רדיקליות. כמובן שהיו קופטים נוצרים צעירים בין המוני המפגינים הן באלכסנדריה והן בקהיר, כמו גם בערים אחרות. אבל עד עתה ההתקוממות נשלטת בעיקר על-ידי הרוב המוסלמי".
ב-23 בפברואר דיווחה סוכנות הידיעות הנוצרית "קומפס דיירקט", כי נזיר אחד ושישה עובדי כנסייה נורו, כאשר צבא מצרים תקף את המנזר הקופטי-אורתודוקסי "אבנא בישוי" בוואדי אלנטרון, 110 ק"מ צפון מערב לקהיר. מטרת ההתקפה הייתה להרוס את הקיר ה"בלתי חוקי" שבנו הנזירים כדי להגן על המנזר מפני ההמון במהלך השבועות שבהן נערכו ההפגנות נגד הממשלה; הם בנו את הקיר במהירות ובלי לקבל רישיון. בתקרית דומה תקף הצבא את מנזר "אבנא מקריוס אלסכנדרי" בפיום, 130 ק"מ דרומה לקהיר.
על-פי החוק המצרי, עוד מזמן השלטון הטורקי, נדרש רישיון לבנייה או לתיקון של רכוש כנסייה, ורישיון כזה מונפק רק לעיתים רחוקות. מדוע אכיפת צווי הריסה אלה מצריכים ירי בתחמושת חיה על נזירים - לא ברור, אבל סרטי וידיאו מבהילים ביו-טיוב משמשים עדות לאירועים.
ב-4 במרס פנו קופטים במצרים לכוחות הביטחון כדי לקבל את הגנתם מפני המון של כמה אלפי מוסלמים שתקפו את כנסייתם בכפר סול, כ-30 ק"מ מקהיר. כנסיית הקדושים מינה וג'ורג' הוצתה; כוחות הכיבוי והביטחון לא הגיבו לקריאות לעזרה מצד הקופטים בזמן ההצתה. לפי דוח של אגודת הידידות הקופטית-אמריקנית שמרכזה בוושינטון, הפורעים, כשבפיהם קריאות "אללה אכבר", עקרו את צלב הכנסייה והבעירו מיכלי גז בתוך הבניין. האש כילתה את הכנסייה ואת כל תכולתה, ובכלל זה שרידים של כלי קודש עתיקים. נטען כי המניע היה פרשת אהבים אסורה בין גבר מצרי ובין אשה מוסלמית. בעיני המוסלמים הקיצוניים, המצב רק הוחמר בגלל סירובו של אבי האשה להרוג את בתו ולשקם בכך את "כבוד" הקהילה.
משאיות זבל משמשות אמבולנסים
ב-9 במרס, התקיפו פורעים מוסלמים נוצרים קופטים במוקטעה, אחת משכונותיה העניות ביותר של קהיר, שבה ענף התעשיה העיקרי הוא איסוף אשפה ומיחזור. 13 איש נהרגו ו-140 נפצעו. ה"פייננשל טיימס" ציטט מפגין נוצרי בשם סמייה: "התארגַנּו בהפגנה שקטה למען הכנסייה, אבל הם התקיפו אותנו בכלי נשק, אבנים ובקבוקי תבערה... הטנקים פינו את הדרך לבריונים כדי לאפשר להם להיכנס... היריות נמשכו עד שתיים בלילה. אחר כך הם שרפו את הבתים וגנבו מהם. הם שברו כל מה שלא יכלו לקחת עמם. מכוניות כיבוי אש ואמבולנסים - לא הגיעו. נאלצנו לקחת את הפצועים לבית החולים במשאיות זבל". רבים מן הכדורים שהוצאו מן הקורבנות היו מתחמושת צבאית, ונשמרים כראיות.
גב' נינה שיי, מנהלת המרכז לחופש דת של מכון הדסון, וחברה בוועד האמריקני למען חופש דת בינלאומי, כותבת: "יש דאגה הולכת וגוברת כי בחסות הכאוס הפוליטי של ימים טרופים אלה...כעשרת מיליוני הקופטים הנוצרים במצרים סומנו כיעדי תקיפה וכי השוטרים המקומיים נטשו את משמרתם בפרובינציות, וכתוצאה מכך כנסיות רבות נותרו ללא הגנת שומרים חמושים, שניתנה להם מאז פיצוץ הכנסייה באלכסנדריה בהשראת אל-קאעידה שהתרחש בראש השנה".
פול מרשל, עמיתה של שיי במכון הדסון, מנהל מאז 2003 יומן אירועים הקשורים לקופטים. "מוקדם עדיין לדבר על מגמה, אך בארבעת השבועות מאז התפטרותו של מובארק, תדירות התקיפות נגד קופטים - עלתה. זה נובע בחלקו ממחדלים ביטחוניים, אך מדובר גם בהתקפות שמבצעים כוחות הביטחון עצמם, ובמקרים אחדים תוך שימוש בתחמושת חיה".
בנוגע לכיסוי התקשורתי של המתקפות נגד הקופטים, מוסיף מרשל: "יש לחדול מן השימוש במונח 'התנגשויות בינעדתיות'. מדובר בפוגרומים".
כמו היהודים במצרים בשנות הששים של המאה שעברה, הלחץ נגד הקופטים גובר בהתמדה. בדומה לנזיריהם, שנשבעו לחיי עוני, כך גם קהילה נוצרית עתיקה זו עלולה להיאלץ להשאיר מאחוריהם את כל הבלי העולם ולהביט רק לאלהים.

לאתר מגזין מראה
* המאמר במקור Living on a Prayer הופיע ב-Jerusalem Post Magazine.
הכותבת היא עמיתה במכון הדסון, חיברה ספרים רבים וזכתה בפרס על ספרה Blind Spot: When Journalists Don't Get Religion (Oxford University Press, 2008).
תאריך:  01/04/2011   |   עודכן:  01/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 חוסני מובארק
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חיים על תפילה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
המערב פושע בהפקרתם
ג'אוואן  |  2/04/11 14:50
2
הקופטים כמשל
אמיל56  |  2/04/11 16:17
3
והעולם המתחסד מתרכז בפלסטינים
הגנן  |  3/04/11 00:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צ'לו רוזנברג
הכרוניקה ידועה מראש: כל אימת שמישהו מתמנה לתפקיד רם ונישא, מחול השדים סביבו נפתח בפירואטים ותכסיסים שכל עניינם להסיט את הויכוח הלגיטימי לגבי מומחיותו של הזוכה המאושר והתאמתו לתפקיד אל "פינות אפלות" בעברו    על פיקנטריה זולה
ד"ר רון בריימן
עדר התקשורת מצא השבוע עניין לעסוק בו: מסעות בנימין נתניהו    ראש הממשלה ורעייתו אמנם משחקים לידי מבקריהם ותוקפיהם בהתנהגות מנקרת עיניים, אבל פעילות המבקרים אינה לשם שמיים אלא למען החלפת ראש הממשלה שלא באמצעות הקלפי, תוך צפצוף על הכרעת העם בבחירות 2009
צבי גיל
בפרסומת, ההבדל בין פוליטיקאי לבין נוזל לניקוי כלים הוא שהפוליטיקאי יושב בכנסת או על כיסא במקום אחר, ואילו הנוזל לכביסה מצוי על מדף    על פרסומת אווילית שבולעים הצרכנים
שאול מנשה
המתקוממים מדגישים שתירוצי המשטר - כי מצב החירום השורר בסוריה זה חמישה עשורים הוא בגלל המלחמה נגד ישראל - לא יועילו
נחמן פביאן
בעוד שהאדמה בוערת במדינות רבות על פני הגלובוס, עוסק, בעזרת רוח גבית מצד גורמים בישראל, מי שנבחר לתרום לפתרון בעיות פוליטיות בעולם ברוח מגילת האו"ם, דווקא ב"זכויות הבלתי מעורערות" של הפלשתינים
רשימות נוספות
ניצחון האותנטיות  /  דניאל פרדקין
חמאס - פיצול אישיות  /  נחמן פביאן
מצרים - לחירות או לאיסלאם?  /  שאול מנשה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il