X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לאחר שהיהודים סייעו לכובשים הפרסים מול השלטון הביזנטי, החליט המלך הפרסי לבנות את ירושלים כעיר נוצרית ולגרש את היהודים מתוכה. משהוחזר השלטון הביזנטי-נוצרי לאזור, הורה הקיסר הירקליוס לגרש את שארית היהודים מירושלים, ומרדיוס של שלושה מילין ממנה...
▪  ▪  ▪
[צילום: קק"ל]

במאגר המידע שלי במכון יע"מ (ייעוץ ומידע), מצוי מסמך שעשוי לעניין את הקוראים, דווקא לקראת יום ירושלים.
בשנת 361 לספירה היה יוליאנוס לקיסר האימפריה הרומית. מטעמים מהותיים, ובעיקר מטעמים פרקטיים, הכריז יוליאנוס על חופש דתי מוחלט, ומתוך כך ביקש לנהל חזית מבוצרת כנגד הכנסיה הנוצרית. עמדתו הליברלית והמחמיאה כלפי היהדות היתה נגועה בלא מעט פרגמטיות של רצון לגייס את יהודי בבל כנגד הממלכה הפרסית.
בשנת 362 לספירה נפגש יוליאנוס עם נציגים יהודים באנטיוכיה, והללו ביקשו ממנו להחזיר לידם את העיר ירושלים (שרובה היה נוצרי), להקים את בית-המקדש ואת המזבח, ולחדש את עבודת הקרבנות. והקיסר נענה בחיוב.
יוליאנוס הוציא בנידון שורת הוראות לנציב של הפרובינקיה פלאייסטינה. אחת מהן ביטלה כנראה את איסור כניסת היהודים לירושלים, ודרשה, מנגד, לגרש את הנוצרים מתוכה. בכל מקרה, הוראתו של הקיסר בעניין חידוש בניית המקדש והקמת ירושלים מהריסותיה (תהיינה סיבותיו ומגמותיו אשר תהיינה) נתקלה במחלוקת בין החכמים, מנהיגי הסנהדרין. לבסוף, גם בית הנשיאות וגם קבוצה גדולה של חכמים גילו כלפי יוזמתו של יוליאנוס אדישות מוחלטת, הקרובה יותר להתנגדות ולהסתייגות.
מפתיע? אולי כלל לא. המציאות הקיימת, זו שנקבעה עוד בדור יבנה, התאימה לכל הנוגעים בדבר, ופרויקט ירושלים קצת הפחיד אותם. הם, כמובן, נתלו, לפחות חלקם, בתיאוריה המשיחית שרק גאולה ניסית-משיחית תביא להקמת המקדש ולחידוש יסודותיה ומבניה של ירושלים. התירוץ הדחוק עתיד ללוות את חיי היהודים בתקופת ימי-הביניים, ולבסס את אי-עלייתם לארץ. העיר המרכזית בפרובינקיה, בל נשכח, הייתה קיסריה, לא ירושלים, מה שהוסיף כמה קבי שיכחה והשכחה ביחס לירושלים.
בשנת 613 לספירה פרצו הפרסים לגבולות הארץ, בראשות המצביא כוריאם רומיזאן, והפיצו את הצבא הביזנטי-נוצרי לכל עבר. תמיכת היהודים בפלישה הפרסית, בהתפרצות מרד גלוי פרו-פרסי (שהובילו אותו בני טבריה, הרי הגליל ונצרת), זיכתה אותם בשורת פריבילגיות. מהלך היסטורי זה לווה בהתגברות התקוות המשיחיות, ובכתיבה של מדרשי גאולה.
בשנת 614 פרצו הפרסים לירושלים, לאחר מצור בן עשרים יום. הנוצרים הנצורים נכנעו לכובשים, והעיר נמסרה לבסוף לידי היהודים. היהודים התאכזרו אל הנוצרים תושבי העיר, וכילו את זעמם בכנסיות המקומיות, וכן בהיכלים הפגאניים. את הנהגת העיר ירושלים, לתקופה קצרה ביותר, קיבלה לא ההנהגה היהודית המסורתית, הנשיאותית והסנהדרינאית, אלא גורמים חוץ-רשמיים, מרדניים על-פי אופיים. אין לנו על כך מידע מוצק, אך המגמה נשארה בעינה: הסתייגות מאכלוסה של ירושלים ומהתקדשותה המחודשת.
בשנת 617 החליט המלך הפרסי לבנות את ירושלים מחדש כעיר נוצרית ולהקים את כנסיותיה, ולגרש את היהודים מתוכה. המפנה חל, כנראה, לאחר שהיהודים מילאו את משימתם (מבחינת הפרסים) בסיוע לכובשים מול השלטון הביזנטי, ומשזה הוכנע - לא היה כל צורך בסיועם של היהודים. משהוחזר השלטון הביזנטי-נוצרי לאזור, הורה הקיסר הירקליוס לגרש את שארית היהודים מירושלים, ומרדיוס של שלושה מילין ממנה.
תובנה ללימוד: לאורך ההיסטוריה שלנו מתחולל המתח בין המשיחיות למעשיות, ובין החוכמה המדינית לברית עם הכוח העולה או הכוח היורד במרחב. כך בימי התנ”ך, כך בימי הבית השני, וכך בימינו.

תאריך:  29/05/2011   |   עודכן:  29/05/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דילמת ירושלים אחרי החורבן
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אין דבר כזה - דילמת ירושלים,
חנה שרה  |  29/05/11 15:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דוד שחם
נתניהו חותר לארץ ישראל שלמה בשלטון ישראלי, ובה שני עמים. אפשר לפתור זאת בחלוקת הטריטוריה - שנתניהו מכשיל; או בחלוקת השלטון, קרי מדינה דו-לאומית, מדינה כנראה לא דמוקרטית, ובוודאי לא מדינה יהודית
שלמה גזית
אנו עומדים ערב המבחן ל"בית השלישי". ההכרעה תיפול בשבועות הקרובים. אנו חייבים להתארגן מיד, אנו חייבים לעשות כל מאמץ כדי להציל את הבית השלישי. המעט שאני יכול לעשות בימים אלה זה להתפקד למפלגת העבודה
יוסי בלום הלוי
למדינת ישראל אין מדיניות ביטחון סדורה ואסטרטגיה רבתי ואף לא ראייה מערכתית של מכלול האיזונים הנדרש של הביטחון הלאומי, כפי שהם באים לידי ביטוי בהשוואה שבין כוח העמידה של האומה הישראלית לכוח המחץ הצבאי שלה. אין זה סוד שהתשומות ביחס להישגים של כוח המחץ הצבאי רחוקות מן הנדרש, בעוד שהתשומות הללו נעשות על חשבון כוח העמידה של אזרחי מדינת ישראל
ראובן לייב
בפינת רחוב לוינסקי-העלייה, שבדרום תל אביב, ממוקמת לה, כמעט בהיחבא, מסעדת "סנדר" הוותיקה והצנועה, המתעקשת לשמור על שארית הגחלת היהודית, שעוד נותרה בים הפליטים השחורים הגודשים את הרחוב, ואל מול כוחות-משטרה מתוגברים, העוצרים, כמעט מדי רגע, עברייני-חוק מקרבם ומקרב הסוחרים והרוכלים, שקנו להם שביתה בו
איתמר לוין
היועץ המשפטי לממשלה ומבקר המדינה חייבים להורות מיד על פתיחת חקירה בנושא קשרי קבוצת סמי עופר עם אירן    יש כאן חשד לעבירות פליליות חמורות ביותר, וצריך גם לוודא מה המדינה ידעה ואולי גם אישרה    עלינו לדעת בהקדם האם יש לנו עסק עם אנשי עסקים כשרים או עם בוגדים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il