X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במציאות הזאת של טילים וסכנת נשק לא קונבנציונאלי, של שדה הקרב הממוחשב, של הנשק הנקודתי המדויק - לחשוב על ההתנחלויות והירדן כ"גבול ביטחון" - זה תעתוע, שתועלתו היא רק למי שגונב את דעת הציבור למטרות פוליטיות וכאילו-פטריוטיות
▪  ▪  ▪
אין דבר כזה גבול ביטחון [צילום: AP]

ממלחמת ששת הימים ועד נאום ראש הממשלה בקונגרס, שולט בציבור המושג "גבול ביטחון". מי לא דקלם - מיגאל אלון ושמעון פרס ויצחק רבין, דרך מנחם בגין ואריאל שרון והרבנים ואפילו כמה "אנשי ביטחון", ועד נתניהו היום: גבול 67' - אי-אפשר להגן עליו.
אני טוען שאין דבר כזה גבול ביטחון. יש גבול מדיני, יש גבול גיאוגרפי, יש אפילו גבול טבעי. אבל, אין גבול בקטגוריה מלחמתית. והראיה פשוטה: את מלחמות ישראל-ערב הכרענו - מעבר לגבול.
תיאורטית (בלבד) יכול להיות גבול בטוח. למשל, מחסום בלתי עביר, כמו הוולגה ותעלת למאנש - האם לא נעברו? מחסום כזה היו תעלת סואץ וקו בר-לב, והוא נפרץ ביום הכיפורים. ההכרעה באה כאשר צה"ל צלח את התעלה, היינו חצה את "גבול הביטחון". מי שמדבר היום על גבול ביטחון, ומציג את הירדן וההתנחלויות כמוצבי ביטחון, כופר בתורת הביטחון של ישראל, וחובתו להציג תורת ביטחון חדשה.
מאז בן-גוריון הדוקטרינה הצבאית עומדת על שלושה: על ההרתעה, על ההתראה, ועל ההכרעה בשטח האויב. אם הירדן וההתנחלויות הם גבול הביטחון, עולה מכאן שהמלחמה הבאה, אם חלילה תבוא, תתנהל ממערב לירדן. זו אווילות אסטרטגית. הלוויינים מאפשרים התראה עד אירן. בין שהגבול יהיה הקו הירוק או הירדן, פירוש הדבר - לפי הדבקים במושג גבול ביטחון - שאפשר להגן עליו, ופירוש הדבר שצה"ל ימתין על "גבול הביטחון" עד שטנקים עירקים או אירנים או סעודים יגיעו לירדן. שרון, שהתנגד לקו בר-לב, חצה את תעלת סואץ, ואחר-כך סיפר שהסכם הביניים עם המצרים הוא סכנת עולם, והשלום עם מצרים וירדן הוא שגיאה לדורות, ו...הירדן הוא גבול ביטחון...
הסיפורים האלה אינם משיקולי ביטחון. אלה סיפורים להמונים. אחרי מלחמת יום הכיפורים, כשהיה חשש שעירק תתגבר את סוריה ביחידות צבא, הקים צה"ל אוגדה מיוחדת לפגוש את הצבא העירקי במוצאותיו (לו נאספה חטיבה זאת למלחמת לבנון 2, אולי הייתה מלחמה אחרת).וכל אלה נוגעים למלחמה קרקעית. היום הסיפור הוא אלפי טילים, וביניהם נקודתיים. איפה החברה הישראלית היום תחת מאות טילים? האמת הזאת דחפה את רבין להחליף דיסקט אל הסכמי אוסלו.
ובתוך כך, שאלת הנשק הלא קונבנציונאלי - כימי, ביולוגי, ובעתיד אולי איום גרעיני. עם הסכנה הזאת אפשר להתמודד רק באמצעות קואליציה אזורית, בשיתוף ארצות הברית. זה היה העיקר שהציע הנשיא סאדאת כשאמר בכנסת: “I am talking on a big, big plan" ("אני מדבר על תוכנית גדולה, גדולה"). ואנחנו - שוכני התעלות ומוגנים בצדק ובפחדים - קצרה בינתנו לתפוס, מפני שהמחיר היה פשרה עם הפלסטינים. אם נחמיץ קואליציה כזאת, ולא תימנע התחמשות בנשק לא קונבנציונאלי - הדוקטרינה הצבאית העתידית של צה"ל תישען לא על גבול ביטחון אלא על שני מרכיבים מרחביים: הלוויינים להתראה, והים לצוללות של המכה השנייה. בטכנולוגיות החדשות, המרחב האסטרטגי של ישראל גדל עשרת מונים יותר מאשר שטחי הגדה המערבית.
רק סרבן יושר מסרב להפנים כי המונופול של ההרתעה האסטרטגית, כשחיל האוויר יכול היה לגרום הרס בעורף הערבי, והם לא יכלו לגמול לנו - אינו קיים יותר. זה עולם אסטרטגי אחר. במציאות הזאת של טילים וסכנת נשק לא קונבנציונאלי, של שדה הקרב הממוחשב, של הנשק הנקודתי המדויק - לחשוב על ההתנחלויות והירדן כ"גבול ביטחון" - זה תעתוע, שתועלתו היא רק למי שגונב את דעת הציבור למטרות פוליטיות וכאילו-פטריוטיות.
אין בניתוח הזה ויתור על הסדרי פיקוח קפדניים וממושכים לאורך הירדן, עד לוודאות שההסדר ממומש כהלכה.
אפשר לסרב למדינה פלסטינית מסיבות שונות, אבל, לא מהנימוק שגבולות 67' אינם ניתנים להגנה. זאת בעיקר מול פלסטין מפורזת וחילופי שטחים מוסכמים, ומעל לכל - ערבויות, ואף ברית הגנה, עם ארה"ב.

תאריך:  03/06/2011   |   עודכן:  03/06/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שיח על השיח הציבורי (8)
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
לא ראוי לתגובה!
חנה שרה  |  3/06/11 10:44
2
לפני שנים היתה בקול ישראל פינה
חנה שרה  |  3/06/11 10:54
3
התנאי היחיד לשלום
ע. הנביא  |  3/06/11 14:01
 
- ואגב, מה עם האופציה הירדנית?
ע. הנביא  |  3/06/11 17:38
4
טילים _אינם_ נשק הכרעה ל"ת
אלא אמצעי טרור  |  3/06/11 17:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי בלום הלוי
מה יקרה ביום ראשון 5 ביוני 2010 בגבולות ישראל, בתוך שטחי המדינה ביו"ש, בגליל, בנגב? האם אירועי אוקטובר 2000 יחזרו? האם לקחו בחשבון את ההגמ"ר ברחבי ישראל ככוח בלימה משני במקרה של הצלחת הפלישה? האם יקבלו המפקדים פקודות ברורות מלשכת השר וממנה את לשכת הרמטכ"ל? האם במקרה של הרוגים רבים מקרב הפולשים יעמידו לדין מג"דים וטוראים?
איתמר לוין
חובה להגיב ברמת הכבוד הלאומי על פרשת עופר-אירן    הפוליטיקאים מבזים את כולנו בגיוס תרומות מגבירים בחו"ל ובהתחככות באירועים כמו חתונתו של תשובה    כולנו צריכים חשבון נפש בנוגע ליחס לירושלים    הרכבת מקבלת אישור לאחר משום שהיא פועלת במדינה פרטאץ'    יום אחד בחיי "ארבע הגדולות" מסביר למה הכדורגל הישראלי לא מגיע לשום מקום
ראובן לייב
פרשת עגינת האוניות של משפחת עופר באירן איננה פנים חדשות במראה הישראלית. מסתבר שכבר היו דברים מעולם. על אחת כמה וכמה כשהדברים אמורים ביחסים הדדיים של הון-שלטון. אחרי ככלות הכל, אסור לשכוח שיותר משהעגל רוצה לינוק - הפרה רוצה להיניק, ובאין ציפור-שיר - גם עורב הוא זמיר
איתמר לוין
ארבע הערות אחרי היומיים הראשונים לעדותו של אהוד אולמרט: הפגיעה באמינותו בשל חוסר הדיוק בשני פרטים שוליים-לכאורה, הצדק שבדבריו נגד ההדלפות, תיאוריית הקונסיפרציה המופרכת שהעלה, והצורך לבחון מחדש את סגירת התיק בפרשת בנק לאומי
מירה רז
בחג השבועות נכרתה הברית בין עם ישראל לאלוהים. משמעותה: להיות שותפים לתהליך החזרת העולם לעולם של ביטחון ושלום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il