X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ההתנהלות הישראלית צריכה להיגזר מנתיב ההתחמשות של טהראן [צילום: AP]
תוכנית ב' לאירן גרעינית
ישראל צריכה להכיר באפשרות שאירן עלולה להשיג את הפצצה. תחת האפשרות להגיע ליום פקודה מופתעת וחסרת אונים, צריכה ירושלים לפעול כדי לקדם את הרעה המתפתחת בהתמדה במזרח. הצלחה במשימה מחייבת את קובעי המדיניות לאַתֵר את נקודות החולשה של היריב האירני העיקש ולשלב אותן באופני התגובה לתרחישים האסטרטגיים השונים

גם אם קטן הסיכוי למנוע הגרעין מאירן, המאַכֵלֵת שעלולה להתנופף מעל לראשה מחייבת את ישראל לדבוק במאמצי הסיכול. מאידך, המאמץ להכַלַת אירן גרעינית אסור לו שיַחֵל ביום שאחרי. הצלחתו תלויה במידה רבה ביצירת תוכנית אסטרטגית מפורטת ויישום חלקים חיוניים מתוכה באופן מיידי. לצד המשך מאמצי הבלימה ותוך שמירה על זהירות מופלגת שלא לסכלם בפעולותיה שלה, נדרשת ירושלים לפַתֵח בהקדם 'תוכנית ב' לאירן גרעינית'.
הרתעה היא המרכיב העיקרי באסטרטגיה הישראלית הרצויה להכַלַת אירן. עוד לפני הצטיידותה בפצצה וביתר שאת לאחר מכן, צריכה ירושלים לשרטט בבירור את הקווים שחצייתם תוביל לתגובה אוטומאטית נחרצת. מעל לכל על ירושלים להבליט בפני טהרן והקהילה הבינלאומית את התוצאות הקולוסאליות שיתלַוו לשימוש בפצצה. באמצעות שיגור טילים ארוכי טווח משטחה הריבוני של אירן או הזנקת מטוסי קרב והפצצה אירניים לעבר המרחב האווירי הישראלי, כמו גם העברת מתקן גרעיני לגורם שלישי, דוגמת חיזבאללה או חמאס, תוביל עצמה אירן חזרה לתקופת האבן.
מלבד התבססות על עוצמתה האסטרטגית צריכה ירושלים לפתח מרכיבים נוספים. בהתאם למודלים של דרום קוריאה ויפאן צריכה ישראל להסתמך על מטרייה גרעינית משולשת, אמריקנית-בריטית-צרפתית, עִמן צריכה ירושלים לחתום הסכמי הגנה לפני שטהרן תשיג את הפצצה. תקיפה גרעינית אירנית של ישראל תיחשב כהתקפה על בנות בריתה המערביות שתצאנה למתקפת-נגד אסטרטגית כנגד אירן ובלא קשר ליכולת התגובה שתיוַותר בידי ירושלים.
ההתנהלות הישראלית צריכה להיגזר מנתיב ההתחמשות של טהרן. אירן גרעינית לאחר מתקפה ישראלית כושלת היא אפשרות הרת אסון. ביום שאחרי תחוש טהרן בטוחה ביכולתה לפגוע אנושות בישראל ובלא שלירושלים תהיה יכולת אמינה להתגונן או לפגוע בה בתגובה. הכישלון הישראלי יהַדְהֵד בחוזקה. בעקבותיו תפעל אירן באגרסיביות. טהרן תשכיל לנַצֵל עד תום את המצב החדש שיתהווה ותסחט בברוטאליות את ירושלים בזירות הפלשתינית, הסורית והלבנונית. אירן גם תנופף מעל ראשה של ישראל ב'חרב דמוקלס' מושחזת, בדמות פצצות גרעיניות אותן היא תאיים לשגר לעֵבֵר ערי ישראל במידה וירושלים לא תקבל את דרישותיה המתגברות והבלתי סבירות.
אירן גרעינית שתגיע לפצצה לאחר תקיפה צבאית מוצלחת - ישראלית, אמריקנית, או משולבת - תהיה חבולה ופגועה. בשל התגברותה על המאמץ הישראלי-אמריקני למנוע את שנתפס בעיניה כ'זכותה הלגיטימית', תחוש טהרן בלתי מנוצחת. אירן מדממת גם תכיר בעובדה שישראל וארה"ב יכולות לפגוע בה אנושות במידה והיא תאַתְגֵר אותן בשנית. חשש זה עשוי למַתֵן את התנהגותה. באותו זמן עשויה טהרן להסיק כי עליה לקחת את היוזמה לידיה ואַל לה להמתין עד שפטריות גרעיניות תתרוממנה מעל לשטחה. הכרה זו עשויה להוביל את משטר האייטוללות לנהוג בפזיזות מסוכנת.
האפשרות השלישית טומנת בחובה סכנות לא פחותות מקודמותיה. אירן גרעינית שלא תותקף בדרכה לפצצה תהיה בטוחה בעצמה ותפעל בארוגנטיות. טהרן גם תחוש כי התנהלותה המתריסה בעבר הייתה מוצדקת והיא תבטח ביכולתה להתגרות בישראל בעתיד.
ישראל צריכה להכיר באפשרות שאירן עלולה להשיג את הפצצה. תחת האפשרות להגיע ליום פקודה מופתעת וחסרת אונים, צריכה ירושלים לפעול כדי לקדם את הרעה המתפתחת בהתמדה במזרח. הצלחה במשימה מחייבת את קובעי המדיניות לאַתֵר את נקודות החולשה של היריב האירני העיקש ולשלב אותן באופני התגובה לתרחישים האסטרטגיים השונים.

הכותב מתמחה ביחסים בינלאומיים, חוקר אורח באוניברסיטת ג'ורג'טאון, וואשינגטון.
תאריך:  22/08/2011   |   עודכן:  22/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תוכנית ב' לאירן גרעינית
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
איראן גרעינית
רועי כהנוביץ  |  22/08/11 10:42
2
מה עלינו לעשות להגנתנו?
בלום נועם  |  22/08/11 13:01
3
impossible
אמל  |  22/08/11 13:24
4
במקביל
סתם_1  |  22/08/11 16:06
5
Iran
Adam S.  |  22/08/11 18:36
6
ניתוח מדהים! ל"ת
שניאור  |  22/08/11 23:26
7
צריך משהו יצירתי בהרבה
יריב דה בוטון  |  22/08/11 23:27
8
ניתוח מצוין וממצה
ארז ש  |  23/08/11 09:19
9
revolution in Iran
jrg  |  23/08/11 10:15
10
יישר כוח- מסקרן לקרוא את המחקר
לארי  |  25/08/11 12:41
11
ניתוח משכנע!
חנה גרין  |  29/08/11 11:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם פכטר
דוח המבקר על השריפה בכרמל מצית מחדש אצל המשפחות השכולות את "אש התמיד" של הכרמל. המחדלים, הליקויים, הכישלונות וההחלטות השגויות הם כה רבים ומהותיים שצריך "סופרטנקר" כדי לכבותם ולתקנם. אם יש מושג כמו "מוות מיותר" - מוות הסוהרים באוטובוס על הכרמל הוא דוגמה קלאסית וטראגית כאחת
אליקים העצני
היו זמנים, שסיסמת "תנו לחיות בארץ הזאת!" הייתה קריאת הקרב של הימין - חרות-ליברלים - מול השלטון הריכוזי, הבולשביקי של מפ"אי ועימה הטייקונים של אז
יוני בן-מנחם
למרות המתיחות ביחסי ישראל-מצרים מעוניין השלטון המצרי הזמני בשמירת הקשר עם ישראל ובהחזרת מצב הרגיעה לרצועת עזה    המדיניות המצרית החדשה כלפי ישראל היא יותר תקיפה אך צמרת הצבא המצרי מבינה כי המשך הסכם השלום בין שתי המדינות משרת גם את האינטרס של מצרים
ד"ר אריה אבישור
על כל פעולת טרור, צריך לגבות מהם מחיר גבוה מאוד בחיי אדם, כזה שהם לא מוכנים לשלם, ולעשות זאת עד שהם ילמדו או עד שלא יישארו ערבים - מה שיבוא קודם! במחלקות ליחסים בינלאומיים קוראים לזה "מדיניות הרתעה"
עמוס שריג
ביום שישי האחרון והוא בן 63 בלבד, הלך לעולמו גבי ללוש, ראש עיריית דימונה בין השנים 2003-1989    בקדנציה השלישית שלו שימשתי כדוברו ויועצו לענייני תקשורת, ובתקופה זו למדתי להכירו לפני ולפנים    ללוש היה פוליטיקאי מזן נדיר, ליכודניק "שרוף", בעל תפישה ייחודית, מהירה וכוללת, איש של חזון ומהפכות סולידיות, אך בעיקר, צנוע ועניו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il