X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
[צילום: AP]
"ניו-יורק שורדת בזכות האהבה"
ביום העשור לפיגוע במגדלי התאומים, המסעדות ובתי הקפה של ניו-יורק נשארים פתוחים ולא מושמעים שירים עצובים ברדיו. העיר השוקקת מתמודדת עם האסון בדרכה - טקס ללא נאומים בהשתתפות בני משפחות הנספים, עשרות תערוכות אמנות סביב גראונד זירו, והמשך של שגרת החיים העסקית והתיירותית. רשמי סיור

פחות משבוע לפני ציון יום השנה העשירי לאירוע הטראומתי ביותר שחוותה ניו-יורק אי פעם, העיר לא מאטה את הקצב. כל מי שאני משוחחת איתו מודה שפיגועי הענק של 11 בספטמבר שינו את העיר, אבל מעטים מתכננים לעשות משהו מיוחד ביום השנה עצמו. בתי העסק יישארו פתוחים, מוזיקה תמשיך להתנגן והעיר תתמודד עם הכאב בדרך היחידה שהיא יודעת - תמשיך לנוע קדימה.
המקום היחיד שבו הפיגוע עדיין מורגש הוא אזור ה"גראונד זירו". המונח שמתאר שטח אדמה לאחר פיצוץ הפך להיות הכינוי הידוע ביתר למקום נפילתם של המגדלים. 10 שנים אחרי הפיגוע, המקום עדיין לא משופץ. כל שטח המתחם מוקף גדר ונראה כמו אתר בנייה ענק. אחרי עיכובים בבנייה, חריגה מהתקציב, ויכוחים אינסופיים וביקורת ציבורית על ההתנהלות הכושלת, מגדל אחד מתוך חמשת המגדלים המתוכננים כבר עומד, ושניים נוספים נמצאים בשלבי בנייה מתקדמים. שלדי מתכת עצומים מתנוססים לגובה, וכיסוי הזכוכית שלהם נראה כמו בגד שמכסה את חצי הגוף.
התוכנית החדשה והגרנדיוזית כוללת בנייה של אלפי משרדים וחנויות ומרכז תחבורה. "מגדל החופש", המגדל הגבוה מבין החמישה, יתנשא לגובה 1,776 מטר, כשנת הכרזת העצמאות של ארה"ב - עובדה שתהפוך אותו למגדל הגבוה באמריקה.
ביום השנה עצמו צפוי להיפתח לקהל החלק הראשון של המתחם, אשר יכלול מוזיאון ואנדרטת זיכרון. המתחם, המעוצב על-ידי הארכיטקט הישראלי לשעבר מיכאל ערד, ייבנה על היסודות המקוריים של שני המגדלים, וישולבו בו המדרגות שדרכן ברחו ניצולי הפיגוע מהבניינים הבוערים.
את שני המגדלים התאומים יסמנו שתי בריכות שהמים שבהן נראים כצונחים לעומק. על דפנות הבריכות ייכתבו שמות הנספים. בנוסף יוצג במוזיאון שריד משלד המתכת של הבניין המקורי שנותר בצורת צלב. צלב המתכת היה אחד הסמלים המפורסמים של אזור האסון, אבל כשאוצרי המוזיאון ביקשו לכלול אותו לתערוכה הם נתקלו בהתנגדות של קבוצות שונות כמו ארגונים אתיאיסטיים וכמה ארגונים יהודיים.

הטוב והאכפתיות התגלו

ג'ון קוברן, צייר: "אחת המתנדבות אמרה לי שההרגשה שלה בחודשים שאחרי הפיגוע הייתה שככה העולם צריך להיות. כמובן שהטוב הזה דועך עם השנים, אבל ברמה העמוקה יותר הגורם המחבר הזה נשאר לתמיד. הוא נמצא ממש מתחת לפני השטח"

ג'ון קוברן הוא צייר קנדי שכל חייו היה מאוהב בניו-יורק. הוא פרסם עד כה ארבעה ספרי ציורים של העיר. כשהוא ראה את מתקפת הטרור בטלוויזיה הוא לא יכול היה לשבת בשקט, ומיד טס לניו-יורק והגיע לאזור האסון. אף שהמקום כולו היה מגודר, ג'ון הצליח להתגנב פנימה והתחיל לצייר. הוא צייר במשך חודשים את ההריסות, את הכבאים, את המתנדבים ואת בני המשפחה שקרוביהם נהרגו בפיגוע.
הציורים נאספו בספר שנקרא בשם "Healing Hearts", "לבבות מחלימים", ויצא לאור במהדורה מוגבלת למשפחות הנספים. כעת הפך הספר לתערוכה, וזו מוצגת בימים אלו בגלריית סיאמס, עשרות מטרים בלבד ממתחם הגראונד זירו. תערוכה זאת היא אחת מעשרות תערוכות שקשורות לאירועי 11 בספטמבר שנערכות במגוון גלריות ומרחבים קהילתיים בעיר. החל מציורי אקריל שבהם מעורב אפר מהבניינים ועד אוספים של תמונות וקטעי וידאו, ניו-יורק מתמודדת עם הזיכרונות הכואבים דרך האמנות.
"הפיגוע הזה יצר פצע עמוק בעיר. אפשר לשים פלסטר על הפצע הזה, אבל הוא כנראה לעולם לא ייעלם", אומר קוברן כשאנחנו נפגשים בפתיחת התערוכה. "11 בספטמבר היה אירוע נוראי, אבל הוא גם הוציא את הטוב והאכפתיות של העיר הזאת.
"אחת המתנדבות אמרה לי שההרגשה שלה בחודשים שאחרי הפיגוע הייתה שככה העולם צריך להיות. כמובן שהטוב הזה דועך עם השנים, אבל ברמה העמוקה יותר הגורם המחבר הזה נשאר לתמיד. הוא נמצא ממש מתחת לפני השטח".
ניו-יורק עכשיו היא עיר קצת שונה. יש מצלמות בכל מקום, האנשים קצת יותר פרנואידים. ניו-יורקים מרגישים היום שהם מטרה. ברור לכולם שלמרות השיקום המופתי של ניו-יורק, אם דברים כאלו ימשיכו לקרות העיר לא תוכל להמשיך להתקיים כמו שהיא.
"כשאני מדבר עם בני המשפחות", אומר קוברן, "ברגע שהם מתחילים לדבר או ברגע שהם אומרים את שמו של הקרוב שנספה, יש אנרגיה חזקה מאוד של עצב ואני לא יכול להגיד שהם השתקמו. מצד שני, הרבה מהם אמרו לי שהם לא רוצים לראות ציורים של ההריסות אלא ציורים של החיים שממשיכים.
"בארה"ב יש תרבות קרה וקצת מרוחקת, אנחנו לא עוצרים הכול ולא מגלים סנטימנטליות או מתחילים להשמיע שירים עצובים ברדיו. זה לא חלק מהתרבות שלנו, אבל אנחנו בהחלט מתאבלים. אנחנו שורדים בעזרת אהבה ובעזרת הדבר הזה שנקרא חוש הומור. אחרת כולנו היינו קופצים מגשר ברוקלין".

הסברה במשרה מלאה

ג'ואן טייר: "זה הכול כלכלה. המחבלים רצו לפגוע בנו במקום שיכאיב לנו במידה הרבה ביותר, אז הם בחרו את הבניין שהיה בו הכי הרבה כסף. אני חושב שעד עכשיו ניו-יורק לא התאוששה מהמכה שהיא חטפה אז"

בשבוע שלפני יום השנה אזור הגראונד זירו מוקף בעיקר תיירים. בכניסה לבניין המשרדים הצמוד למתחם, גבר צעיר כורע ברך על שטיח התפילה שלו. לידו אישה בכיסוי ראש מוסלמי מסורתי מוכרת פלאפל ושווארמה בדוכן נייד. בצד המזרחי של המתחם עומד הארי ג'ון רולנד כשבידו אלבום תמונות של אזור האסון לפני הפיגוע ושל ההרס שבעקבותיו. בקולו הרועם הוא מסביר לעוברים ולשבים את מה שהתרחש באותו היום, כשהוא נוטף זיעה מהתרגשות ומאמץ.
"כמה בניינים נפלו בפיגוע?" הוא פונה לזוג תיירים אנגלים. כשאלו משיבים "שניים", הוא מיד יורה: "לא, אל תגידו שניים. בעקבות הפיגוע נפלו בסך הכול שבעה בניינים. וכמה מטוסים התרסקו באותו היום?". גם כאן התשובה "שניים" לא נכונה. "ארבעה מטוסים, שניים בניו-יורק, אחד בפנטגון ואחד בפילדלפיה". הארי מושך אליו קהל גדל וגובר של תיירים. "אל תיתנו להיסטורי להיות מסתורי", הוא מכריז.
הארי, כך נראה, הפך למוסד באזור. כל עובדי הביטחון והתחזוקה מכירים אותו. לטענתו הוא לקח על עצמו את המשימה להסביר לאנשים את מה שקרה, כששמע שכלי התקשורת אינם מדווחים על הפרטים במדויק. הוא עצמו עבד במגדל הדרומי, וביום הפיגוע ניצל מכיוון שהיה צריך לקחת את בנו לבית הספר. כך על כל פנים הוא מספר.
היום, ההסברה הפכה מבחינתו לעבודה במשרה מלאה. הוא מתפרנס משטרות דולרים שהתיירים דוחפים לבקבוק פלסטיק שתלוי על צווארו. כשהוא אינו מסביר, הוא מצחצח את ציור הנחושת הענקי המתנוסס על קיר תחנת הכיבוי וההצלה שמאחוריו, ציור שמתאר את עבודתם של הכבאים. על-אף שהוא עומד כאן כבר 10 שנים, ברור לכל מי שרואה אותו שהארי מדבר מהלב ושהאירועים נגעו בו בצורה עמוקה מאוד.
"את מישראל, אני לא צריך להסביר לך מה זה טרור. זה לא קשור לדת או לאידיאולוגיה, מה שקרה פה זה פשוט רצח, טירוף, הרוע בהתגלמותו", אומר לי הארי.
גם ג'ואן טואר, תושב סטטן-איילנד בשנות הארבעים שלו, מכחיש את המניעים האידיאולוגיים של התקיפה. "זה הכול כלכלה. המחבלים רצו לפגוע בנו במקום שיכאיב לנו במידה הרבה ביותר, אז הם בחרו את הבניין שהיה בו הכי הרבה כסף".
הוא מנסה להסביר לי את התפיסה שלו כשאנו עומדים יחד על סיפון המעבורת שעושה את דרכה ממנהטן לסטטן-איילנד. "מאז הפגיעה ניו-יורק השתנתה מאוד. פעם היו מצלמות ברחובות ניו-יורק למטרות תחבורה בלבד. היום יש מצלמות אבטחה בכל מקום. אני חושב שעד עכשיו ניו-יורק לא התאוששה מהמכה שהיא חטפה אז". ביום השנה הוא מתכוון להגיע לאזור הפיגוע על-מנת להביע הזדהות עם המשפחות. לדעתו מן הראוי היה שהמסעדות ובתי הקפה יהיו סגורים במשך כל אותו היום, אך הוא מבין שזה לא יקרה מכיוון שאי-אפשר לעצור את מנגנוני הרווח הפעילים של העיר.
האירוע המרכזי שמציין את יום השנה הוא טקס צנוע במתחם הגראונד זירו, בהשתתפות בני משפחות הנספים כמו גם הנשיא המכהן ברק אובמה, הנשיא הקודם ג'ורג' בוש, וראשי העיר ניו-יורק בהווה ובזמן התקיפה, מייקל בלומברג ורודי ג'וליאני. בטקס אין נאומים, כדי לא להפוך אותו לבמה לפוליטיקאים, אך קטעי שירה הם חלק ממנו.
הטקס כמובן תחת אבטחה כבדה במיוחד, מכיוון שהמארגנים חששו שבעקבות חיסולו של בן-לאדן, ארגון אל-קאעידה או ארגונים אחרים עלולים לנצל את יום השנה על-מנת לבצע פיגוע ראווה כנקמה. במתחם המגורים של בן-לאדן נמצאו תוכניות לפיגוע נקמה ביום השנה העשירי של הפיגוע, אבל גורמי מודיעין אומרים כי נראה שהתוכניות לא התקדמו מעבר לשלב התכנון הראשוני. על כל פנים, המשטרה העלתה את רמת האבטחה ברכבת התחתית ובשדות התעופה, ופרסמה אזהרות שבהן היא מבקשת מהציבור לגלות ערנות מוגברת. אומנם כרגע אין התרעות ממוקדות, אך החשש הוא ממחבלים המוגדרים "זאב בודד", הקשים יותר לאיתור.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  12/09/2011   |   עודכן:  12/09/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורנה רב-הון
כמה חוויות מפסטיבל שירה חשוב בוולש, בו ייצגתי את ישראל
ד"ר איל קליש
זו תופעה הגורמת להופעת חזה נשי אצל בני נוער וגברים, יוצרת בעיות דימוי עצמי, מבוכה ובושה    בחלק מהמקרים ניתן לפתור את הבעיה בשאיבת שומן וכשמדובר ברקמת שד עודפת מבצעים ניתוח המחזיר את החזה לגודלו הנורמלי
עליס בליטנטל
התערוכה הכי מאלפת, מרתקת ושווה המוצגת כיום בגלריות ובמוזיאונים בישראל, היא תערוכת גדול הפסלים של ישראל כיום ובחמישים ומשהו השנים האחרונות - יגאל תומרקין, בגלריה חזי כהן. מומלצת לכל אוהב אמנות, ובמיוחד לתלמידי אמנות ולאמנים
בריגי'ט כוכבי
ארוחת בוקר משפיעה על ריכוז, זיכרון, משמעת והישגים בלימודים    מומלץ להביא בקבוק מים ואין לסמוך על ברזיות בבית-ספר    לפני חוג או פעילות, רצוי שהילד יאכל ארוחת ביניים
ד"ר נמרוד פרידמן
בעידן בו חזה סיליקון הפך ל"מוצר מדף" ובאנרים באינטרנט מציעים הנחות ומבצעים על הזרקות וניתוחים, מצאנו לנכון להסב את תשומת לבכם לאתיקה המוסרית העומדת מאחורי התחום
רשימות נוספות
לעבור למתקפה דיפלומטית  /  אסף גולן
סדרת חינוך לחיילי צה"ל: נכבה ורבנים רפורמיים  /  אריאל כהנא
למרות האכזריות הסורית, האדמה מבעבעת  /  פזית רבינא
דילמת האסיר  /  חגית ששר
שחיתות מביאה לרעידות אדמה  /  זאב שביידל
רוח חדשה  /  איתמר ברתור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il