X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דגל לא-לגיטימי [צילום: פלאש 90]
ספטמבר 01'-ספטמבר 11': עשור של דה-לגיטימציה
אסטרטגיית דרבן ב-2001 הגדירה את דרכי הפעולה והמטרות שמחמוד עבאס, שריו וארגוני זכויות אדם מבקשים להשיג במסגרת "יוזמת ספטמבר". הם מעוניינים בעיקר בדה-מוניזציה של ישראל, בבידודה ובהנצחת הקונפליקט החודש, ספטמבר 2011, יתרחשו שני אירועים שיגרמו לפתרון שתי המדינות להיראות רחוק אף יותר ממה שהוא היה בשנת 2001

"העיקר הוא לא להכריז על מדינה, אלא לבנות מדינה" - כך צוטט ראש הממשלה הפלשתיני סלאם פיאד בדצמבר 2010. היום ברור שמילותיו של פיאד סותרות את המתרחש הן בחברה האזרחית והן בזירה המדינית, שכן ההכרזה הפלשתינית המתוכננת באו"ם מציינת סופו של עשור בסימן חד-צדדיות אנטי-ישראלית במוסדות האו"ם ובקהילת הארגונים הלא-ממשלתיים.
המהלך הפלשתיני המתוכנן ב-20 בספטמבר יתרחש בצמוד לאירוע חשוב נוסף - ועידת דרבן השלישית. הוועידה היא המשך של ועידת האו"ם הבינלאומית נגד גזענות שהתקיימה בשנת 2001 בדרבן, דרום אפריקה. בוועידה זו (ועידת דרבן הראשונה), קמפיין הדה-לגיטימציה נגד ישראל קיבל דחיפה משמעותית. בעקבותיה התקיימה ועידה נוספת בשנת 2009, שבה נאומו של אביר זכויות האדם והדמוקרטיה, מחמוד אחמדינג'אד, היה האטרקציה המרכזית.
בוועידת דרבן הראשונה, יותר מ-1,500 ארגונים לא ממשלתיים - בינלאומיים, פלשתינים וישראלים - התאחדו על-מנת לגבש תוכנית מתקפה פוליטית נגד ישראל (אסטרטגיית דרבן). הם חיברו מסמך ה"מצהיר שישראל היא מדינת אפרטהייד, גזענית, שבה סוג האפרטהייד הישראלי הוא פשע נגד האנושות", וקראו לקהילה הבינלאומית "לכפות מדיניות לבידודה המוחלט של ישראל כמדינת אפרטהייד". הם גם ניסו לחדש את החלטת האו"ם בנושא "ציונות היא גזענות", שבוטלה ב-1991.

המטרה: השמדת מדינת ישראל
פתיחת ועידת דרבן השנייה [צילום: AP]

הרטוריקה האנטישמית בוועידה רשמית של האו"ם (כגון כרזת "דברים טובים שהיו קורים אילו היטלר היה מנצח"), אלימות כלפי פעילים יהודים שהשתתפו בוועידה, והקריאות המסיתות לפעולה היו מפתיעות. אבל ההפתעה הגדולה יותר - בייחוד בוועידה שמטרתה להילחם בגזענות - היא הפרטים שהושמטו מהמסמך.
לא הייתה שום קריאה להבנות הדדיות בין ישראלים לפלשתינים, לא דרישה לצעדים לקידום דו-קיום, ולא הטמעה של תוכניות - עסקיות, תרבותיות או אחרות - שיובילו לשינויים מעשיים באופן שבו ישראלים ופלשתינים תופשים אלה את אלה ויקדמו את פתרון הסכסוך. בדומה לכך, לא הייתה שום קריאה ליצירת תשתית או לנקיטת צעדים מוחשיים שיעזרו להקמת מדינה פלשתינית שתחיה בשלום לצד מדינת ישראל. המיקוד היחידי היה באסטרטגיות ובדרכי פעולה לדה-לגיטימציה של מדינת ישראל.
אירועי החודש הקרוב ימשיכו את מורשת זו - במקום פעילות פרו-פלשתינית, התמקדות מוחלטת בפעילות אנטי-ישראלית תוך כדי ניצול עקרונות זכויות האדם. וגם עכשיו, כמו אז, ארגונים לא-ממשלתיים מובילים את המגמה הזו.
לדוגמה, "אל-חק", ארגון "זכויות אדם" פלשתיני היושב ברמאללה, הודה כי מטרותיו הן בעיקר מתקפות פוליטיות נגד ישראל, ולא הכרה במדינה פלשתינית. ב"דוח משפטי" על יוזמות אלו, אל-חק כותב: "הנושא שעומד על כף המאזניים בהקשר של 'יוזמת ספטמבר' הוא לא מדינה כשלעצמה, אלא אסטרטגיה לחיזוק המעמד הפלשתיני בסדר המשפטי הבינלאומי... על-ידי הגשת תביעות בינלאומיות".
יחד עם אל-חק, ארגונים לא-ממשלתיים אחרים המקדמים אג'נדה אנטי-ישראלית, כמו המרכז הפלשתיני לזכויות אדם (PCHR), שיכללו אסטרטגיה זו. הם הקדישו סכומי כסף גדולים שהתקבלו מממשלות זרות על-מנת לקדם תביעות שווא נגד בכירים ישראלים באשמת "פשעי מלחמה". התומכים הקולניים ביותר של אסטרטגיית דרבן, כוללים בין היתר את ארגון "בדיל", ארגון פלשתיני לקידום זכות השיבה, ואת "סביל", ארגון פלשתיני-נוצרי. שני הארגונים משתמשים בדימויים אנטישמיים בפעילותם, מקדמים באופן תדיר את הפתרון של "מדינה אחת" ודוחים את ההצעות השונות לפתרון שתי המדינות, כגון מפת הדרכים או יוזמת השלום הערבית.
אך רטוריקה זו אינה בלעדית לארגונים הלא-ממשלתיים. במאמר דעה אנטי-ישראלי (בניגוד לגישה פרו-פלשתינית) שפורסם ב-16 במאי בניו-יורק טיימס, פרש יו"ר הרשות הפלשתינית, מחמוד עבאס, את משנתו: "הפנייה הפלשתינית לאו"ם תסלול את הדרך לבינאום של הקונפליקט בערוצים המשפטיים. היא גם תסלול את הדרך בשבילנו לקדם תלונות נגד ישראל באו"ם, גופי זכויות אדם ובית הדין הבינלאומי [בהאג]". ב-27 באוגוסט הכריז עבאס בשיחה עם אנשי דת ברמאללה שלעולם לא יכיר בישראל כמדינה יהודית. וכמובן, לא ניתן להתעלם מאמירתו של השר לענייני אסירים, עיסא קראקע, שפורסמה ב-28 באוגוסט ובה הוא טוען כי "ישראל היא המרכז הגדול ביותר בעולם לסחר באיברים, בגלל הסחר המתמשך בחלקי גופות של פלשתינים המוחזקים על-ידי הממשלה הישראלית" - אסטרטגיית דרבן הגדירה את דרכי הפעולה והמטרות שעבאס, שריו וארגונים כמו אל-חק מבקשים להשיג במסגרת "יוזמת ספטמבר". הם מעוניינים בעיקר בדמוניזציה של ישראל, בבידודה ובהנצחת הקונפליקט.

פתרון שתי המדינות - רחוק

כל האלמנטים השונים של אסטרטגיית דרבן חולקים מטרה משותפת - השמדת ישראל. מארגונים המקדמים חרם, משיכת השקעות וסנקציות (BDS), עד לאלו המפזרים האשמות שקריות בדבר "אפרטהייד" ו"טיהור אתני" שישראל מבצעת. על-מנת להפוך את המגמה הזו, אסטרטגיית דרבן חייבת לפנות את מקומה לעידן חדש. במקום משטים, דוח גולדסטון, לוחמה משפטית ו-BDS - שלא היו קיימים לולא ארגונים אלו - מוטב יהיה לו הארגונים יערכו ועידות בינלאומיות המקדמות את פתרון שתי המדינות ואת ערכי זכויות האדם בצורה הוגנת ולא מוטה. אחד מעקרונות הליבה של מאמצים אלו חייב להיות ההכרה בזכותה של ישראל להתקיים.
לפני עשר שנים, ארגונים לא-ממשלתיים ניצלו לרעה את מסגרת העבודה של האו"ם והחמיצו הזדמנות לקידום שלום וזכויות אדם אוניברסליות. הכרזה המבוססת על עקרונות אלו יכלה לייצר סביבה שבה המילים "זכויות אדם" אינן שקולות לשאיפה לחיסולה של מדינת ישראל. אך כמובן, דבר מזה לא התרחש. ההפך הוא הנכון - האשמות שווא, ניסיונות דה-לגיטימציה, אנטישמיות והרחקת האפשרות לשלום הפכו להיות חלק בלתי נפרד מהרטוריקה היומיומית של ארגונים אלו, כמו גם מתבטאת בהצהרות הפומביות של בכירי הרשות הפלשתינית ובדרכי הפעולה שלהם. כתוצאה מכך, החודש, ספטמבר 2011, יתרחשו שני אירועים שיגרמו לפתרון שתי המדינות להיראות רחוק אף יותר ממה שהוא היה בשנת 2001.

יהושע (ג'וש) בקון ואיתי ראובני הם חוקרים במכון המחקר NGO Monitor.
תאריך:  14/09/2011   |   עודכן:  14/09/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ספטמבר 01'-ספטמבר 11': עשור של דה-לגיטימציה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
הבעיה האמיתית היא
אברהם מערב השומרו  |  15/09/11 07:49
2
בסופו של דבר הכל יפעל כמו בומר
פלא יועץ  |  15/09/11 08:48
3
חידדתם בצורה מרשימה מאד את
אלדה  |  15/09/11 19:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליקים העצני
הפשע הראשון - השארת הדם השפוך של בני עמנו בשואת אירופה ללא נקם    הפשע השני - זניחת התפקיד המתבקש מעצם קומה של מדינה יהודית: להחזיר לעם ישראל את נידחי ישראל    הפשע השלישי - הוא בהר הבית, פשע לאומי שכולנו שותפים לו. הר ללא בעל בית    והפשע הרביעי - מסירת יהודה והשומרון לעם זר ואויב
מנחם רהט
הגיעה השעה ששר המשפטים יעקב נאמן יעשה סדר במשרדו וישלח הביתה את כל החותרים תחת מדיניות הממשלה, או שלחלופין יניח את המפתחות וישחרר את הציבור מאדישותו
יובל לובנשטיין
הבעיה האזורית שלנו... עוד נושא "קטן". האם הוא חשוב? אם כן, מדוע הוא לא מטופל כמו שצריך?!    נראה שבירושלים נוקטים גם כאן בדרך של סחבת, של "סמוך"    הגיע הזמן שירושלים תוביל מהלך תוך נטילת סיכון מחושב
ציפי לידר
ד"ר סיגל היה מופת לשלמות מוסרית ולמצוות שבין אדם לחברו    ד"ר סיגל גילם את כל המידות באישיותו ובדמותו המיוחדת    למרות מעמדו המקצועי הבכיר, הוא היה עניו מאֵין כמותו, ודיבר לכל אדם בגובה העיניים
שולמית קיסרי
המשפט הישראלי הנפוץ, הגלותי, הדפיטיסטי ששמענו כאן עשרות שנים, כתורה מסיני, "זה מה יש", מבוטל בזאת! בשמחה ובגילה אנחנו משליכים אותו לים, לראש השנה, יחד עם כל חטאינו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il