X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
השנה החולפת הייתה השנה שבה האזרח 'הקטן' הפסיק להיות קטן וגילה את כוחו. זוהי השנה שבה הכללים השתנו וכדאי לכולם להתרגל. סיכום שנת המחאה, ובחירה (לא) מפתיעה של איש השנה
▪  ▪  ▪
השנה שבה האזרח הפסיק להיות קטן [צילום: פלאש 90]
ערב ראש השנה תשע"ב, לאחר ועדות הריכוזיות וטרכטנברג ומחאות צרכניות מוצלחות, הגיע הזמן שנאמר לטייקונים בשפה ברורה: אנחנו בעד יזמים שמפתחים את המשק ומייצרים משרות, אנחנו אפילו מעוניינים שתרוויחו מכך ותרוויחו יפה. אבל אנחנו נגד חמדנים שמצאו את המסלול הקל להתעשר על חשבוננו.

לו הייתם שומעים לפני מספר חודשים שקבוצה קטנה של סטודנטים מורידה את 'תנובה' על ברכיה, מאלצת אותה להוריד מחירים ומנהלת נגדה חרם אפקטיבי שמשתתפות בו רבבות משפחות הייתם בטוחים שמדובר במתיחה. גם זהבית כהן, יו"ר 'תנובה', רוצה לצבוט עצמה ולהתעורר מהחלום הרע. חלום שהפך השבוע לסיוט כשאנשי הרשות להגבלים עסקיים פשטו על משרדי 'תנובה' ועצרו אותה לחקירה.
במשך שנים רבות הואשמו הסטודנטים בישראל שבניגוד לעמיתיהם בעולם הם אינם "חומר למהפכה". כל מה שמעניין אותם הם הציונים והבילויים, ולמחות הם יצאו מקסימום על שכר הלימוד שלהם. וכשזו הייתה האווירה הסטודנטיאלית, מה יאמר הציבור הרחב. נכון, להפגנות פוליטיות יצאו רבבות משמאל ובעיקר מימין - אך להפגנות חברתיות - יוק. עוד לפני שדובר רבות על דור הפייסבוק, הוקדם הגנאי לשבח. 'בטטות כורסה', 'מחאת הלייק' ו'עצומות וירטואליות' היו חלק מהכינויים שלבטח הרגיעו את הטייקונים ואת הפוליטיקאים. "זה ציבור שאוהב לרטון בסטטוסים מרהיבים בפייסבוק", הם בוודאי חשבו לעצמם, "אך מהבית הוא יצא מקסימום כדי לקנות קוטג' במחיר מופקע". הם טעו טעות מרה.

איש השנה – אני ואתה

מנהג יהודי עתיק הוא לסכם בסוף אלול את השנה ולבחור את אנשיה וגם אני אקבל עליי את דין התנועה. איש השנה שלי בעולם הוא מחמד בועזיזי, הירקן מתוניס שהצית את מהפיכת "האביב הערבי" – זו שהוא לא יזכה ליהנות מפירותיה.
בעוד הבחירה בישראל בסמלים כמו איציק אלרוב או דפני ליף היא כמעט טריוויאלית, אני רוצה להציע איש שנה אחר. אני ואתה. כן, אתה שם. לא זה שלידך, ממש אתה. אנחנו, שהתעוררנו, שיצאנו לרחוב, שקיבלנו אחריות, שהשתתפנו במאבקים צרכניים יעילים. אנחנו שמפתחים תודעה צרכנית נבונה יותר. אנחנו שלמדנו פתאום עולם מושגים חדש של 'פירמידות', ו'אחזקות ריאליות', ו'גירעון ביחס לתוצר'. אנחנו שהפסקנו להיות האיש הקטן וגילינו שביחד יש לנו הרבה כוח. לכולנו מצפה עוד דרך ארוכה אבל ההתחלה בהחלט מבטיחה.
שנה טובה!

האיש ה"קטן" דורש להפסיק להיות קטן

קשה להעריך מה יהיה גורלה של המחאה החברתית הנוכחית, אך באותה מידה קשה שלא להתרשם מהפוטנציאל הטמון בה. סופרי דברי הימים של החברה הישראלית עשויים להכתירה בעתיד כמהפכה החברתית השנייה, כאשר הראשונה היא זו של 1977 כמובן.
במחאה זו, לטוב ולמוטב, קולות רבים נשמעים בחוסר הרמוניות הרמונית במיוחד. מתוך הקולות האלו, מבולבלים ושונים ככל שיהיו, עולה תביעה אחת חדה וברורה – האיש ה"קטן" דורש להפסיק להיות קטן. פתאום הוא קם ומחליט שהוא העם והוא מבקש ליטול אחריות ולהפסיק להוות כלי משחק במגרש של הגדולים.
נמאס לו לראות את הטייקונים גוזרים קופון על חשבונו כשהם מתאמים מחירים בקריצה בקרטלים מוגנים היטב. נמאס לו לשמוע על עסקות בחדרים סגורים שבהן מקוצצים מיליארדים מהפנסיה שלו לטובת בעלי ממון נטולי אתיקת החזרת חובות, והוא הפסיק לראות בפוליטקאים שליחי ציבור מורמים מעם בעלי אחריות אמיתית לשולחיהם.
כן, זה הנדל"ן, והדלק, והקוטג', ויוקר המחיה, ותחושת הדריכה במקום, אבל יותר מכל זו האמירה "אני כאן!". אם בדור הראשון הפוליטיקה הייתה של נאומי כיכרות, בדור השני תשדירי בחירות טלוויזיונים עם ג'ינגלים קליטים, הרי שבדור השלישי, זה של 'עידן הפייסבוק' (וסליחה על הקלישאה), החברה האזרחית דורשת להיות מוכרת ומעורבת, כפרטים ולא רק כהמון.

הכללים השתנו. תתחילו להתרגל

"הממזרים שכחו להודיע ששינו את הכללים", הוא ציטוט המיוחס לסגן נשיא ארצות הברית לשעבר ספירו אגניו כשנאלץ להסביר כיצד כשל בשחיתות. התירוץ לא סייע לו והוא נאלץ להתפטר. לימים גם הבוס שלו, ניקסון, יעזוב את הכהונה הרמה בבושת פנים.
"הממזרים שכחו להודיע ששינו את הכללים", היה גם התירוץ הלא רשמי של מושחתי ש"ס שביקשו השוואה ציבורית לימי מפלגת העבודה העליזים. אבל הכללים השתנו. מדי פעם נוצרים חוסר איזונים במערכות וגופים מצליחים לפרוח ללא בקרה. לרוב זה גורם להם להגדיש את הסאה. עד להתעוררות. כך היה ב-1977, השנה שבה קמה הדמוקרטיה הישראלית לאחר שנות שחיתות וההתבדלות של מפא"י שאיבדה את דרכה ההיסטורית. כך היה כשש"ס בפריחתה לא שמה לעצמה כל רסן והצמיחה את התופעה המכוערת הקרויה "שינוי". ולכך אנו גם עדים בשנתיים האחרונות שבהן אקטיביזם ציוני נלחם בכוחות פוסט ציוניים שפשו במדינה עד כי הם חשים כאדוניה החדשים.
ערב ראש השנה תשע"ב, לאחר ועדות הריכוזיות וטרכטנברג ומחאות צרכניות מוצלחות, הגיע הזמן שנאמר לטייקונים בשפה ברורה: אנחנו בעד יזמים שמפתחים את המשק ומייצרים משרות, אנחנו אפילו מעוניינים שתרוויחו מכך ותרוויחו יפה. אבל אנחנו נגד חמדנים שמצאו את המסלול הקל להתעשר על חשבוננו. הכללים השתנו. תתחילו להתרגל.

שמו לישראלי את המראה מול הפנים

"פתאום קם אדם בבוקר" שר שלמה ארצי בהפגנה הגדולה את מה שהפך מיד להמנון המחאה. אבל מה שמאפיין מהפכות יותר מהכול הוא קיומם של סימנים מעידים הכתובים באותיות של קידוש לבנה על הקיר. סימנים שהם ברורים כל כך עד שאיננו מצליחים לראותם כלל.
2007 הייתה שנת השיא של הטייקונים. העסקים פרחו, והמימון והמינוף היו בשיאם. זו גם הייתה השנה שבה הם הפכו לגיבורי תרבות, לאייקונים ולמושא להערצה בכתבות שער נמרחות. האימא היהודייה כבר לא רצתה שבנה יהיה עורך דין או רופא. אלא שיגדל להיות תשובה או לבייב, מינימום גאיידמק. כל זה בלי אף מילה על הון-שלטון ותרבות הפריימריז.
ואז הגיע המשבר העולמי של סוף 2008, ומגדל הקלפים החל לקרוס. פתאום גילינו שגיבורינו הם לא רק בעלי הון, אלא בעיקר בעלי חוב. ולא סתם חוב ערטילאי אלא חוב לנו – הציבור. כך התוודענו למושג 'תספורת', לא זו החדשה של נינט אלא זו שמקצצת לנו את החסכונות. המאבק החצי ציבורי של רועי ורמוס מ'פסגות' בהסדרי חוב לא ראויים היה תחילת האות לירידת קרנם של גיבורי-העל החדשים שהכתרנו עלינו. ואז באה 'ועדת ששינסקי' ואיתה המאבק המכוער של כמה מהטייקונים שהחליטו להמשיך להיאחז בקרנות המזבח של אוצרות הטבע הלאומיים בכל מחיר.
במקביל, המשך העלייה במחירי הדלק ושיעור המס הגבוה שהניבו את מחאת הדלק, יחד עם 'מחאת הקוטג' - הסמל הגדול של השנה - היו ניצני האביב הראשונים לקיץ של מחאה. לא תמיד נעים לפרגן למתחרים, אבל השנה אחד מהם זכאי לכך ובגדול. זהו כמובן העיתון 'גלובס' שהחל את תחקירי יוקר המחיה ומוצרי היסוד, בעיקר בהשוואה לחו"ל. אחריו החזיקו שאר העיתונים הכלכליים, (כולל המוסף הזה) שלא הרפו מהתופעה ששמה לישראלי את המראה הגרועה ביותר שהוא יכול לקבל – "אתה פרייאר!". מכאן הדרך לדפני ליף כבר הייתה קצרה.

פורסם במקור במוסף כלכלה, מקור ראשון
תאריך:  28/09/2011   |   עודכן:  29/09/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שנת תשע"א - שנה של התעוררות
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
וואו איזו התלהבות !
ישמעאל  |  30/09/11 08:13
2
התעוררות מ"שלום"הבלהות=תחילה! ל"ת
קורןנאוה טבריה  |  30/09/11 08:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסים ישעיהו
ראש השנה אינו מציין משהו מיוחד בהיסטוריה של עם ישראל דווקא, שכן הוא נחוג לציון יום ההולדת של האנושות כולה    ראש השנה הוא יום בריאת אדם הראשון ביום השישי למעשה בראשית. אז למה זה יום ההולדת של העולם ולא קבעו את היום הראשון לבריאה כיום הולדת של העולם?
הרב אליהו קאופמן
ביו"ש הקטנה, ואפילו בישראל המורחבת, אין "כוחות הביטחון" יכולים להניח ידם על חבורה אלמונית וקטנה!    ה"מחתרת" החדשה ששמה "תג מחיר" מעלה שאלות רבות שלכל הפחות צריכות להרים לא מעט גבות
יובל לובנשטיין
בכל שנה נערכות רשתות המזון ל"יציאה מהחגים". השנה, בשונה משנים קודמות, היציאה מהחג תהיה "מהודרת" אף יותר מהחג ובלי שנשים לב ינחתו עלינו מבצעים שלא פיללנו להם. רגע, תנמיכו את סף ההתלהבות - מטרת רשתות המזון היא להציל את עצמן ולא להיטיב עמנו הצרכנים
גיל נתן
לפני חמש שנים, בשנת 2006, הגיש פרופ' מנואל טרכטנברג דוח גיבוש מדיניות חברתית-כלכלית לצמצום העוני ולהקטנת הפערים החברתיים לראש הממשלה דאז אהוד אולמרט    לאחרונה נקרא פרופ' טרכטנברג להתייצב שנית. הפעם בראש הוועדה לשינוי חברתי-כלכלי
איתן קלינסקי
התשדיר של חברת עמידר התכווץ בפינת אולם בית המשפט של השופט עודד מאור. הוא נותר מבויש ונכלם כי מנהלי החברה החליטו שזו חברת "עַמִּי לא דָּר כָּאן"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il