X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
טועים מי שמציגים את הדמוקרטיה, עם כל חשיבותה והכרחיותה, כמסכת ערכים עליונה, המהווה תחליף והבאה במקום ערכים ותרבות מסורתית טועים מי שתופסים את הדמוקרטיה כמעין-דת המונהגת על-ידי "כוהני ורבני הדמוקרטיה"
▪  ▪  ▪
דמוקרטיה - יוצרים הזדהות [צילום: AP]

מה שכבר ניתן ללמוד מן המאבק המדאיג בין המחנות הפוליטיים הגלויים והסמויים על דמותו של בית המשפט העליון שהדבר המסוכן ביותר לדמוקרטיה היא ניכוסה ל"מחנה דמוקרטי" מוגדר. מחנה המונהג על-ידי אליטה, בסך-הכל בעלת כוונות טובות, שלאורך זמן סברה בטעות שתוכל לפעול במרחב הציבורי ללא תגובות נגד. לפיכך, אין להסיר מהנשיא לשעבר, אהרן ברק וממשיכיו את האחריות לתגובות הנגד המכרסמות בעוצמתו של בית המשפט העליון ואולי אף בשלטון החוק.
דמוקרטיות נתונות לשני סוגים של סכנות: האחת טוטאלית - פשיטת רגל של השיטה הדמוקרטית ושינוי המשטר, האחרת - התרחקות מתרבות דמוקרטית וחוסר מחויבות לנורמות מצד קבוצות שונות באוכלוסיה, התנהגות בלתי דמוקרטית על-ידי הפרה של הכרעות הרוב, שלילת זכויות המיעוט ופגיעה בזכויות האדם ובכבודו.
איננו עומדים בפני סכנה מהסוג הראשון של שינוי רדיקלי בשיטה הדמוקרטית הנהוגה אצלנו. אולם עלינו להיות מוטרדים מאוד מתופעות מהסוג האחר, המהוות סכנה למרקם הדמוקרטי, ועלולות לגרום להחרפת המתחים בין סקטורים רחבים החשים מאוימים אלה על-ידי אלה, לפגיעה ממשית באיכות החיים של קבוצות מיעוט ויחידים ולערעור הנורמות הבסיסיות המאפשרות חיים שלווים הנעזרים במערכות ציבוריות משותפות.
טועים מי שמציגים את הדמוקרטיה, עם כל חשיבותה והכרחיותה, כמסכת ערכים עליונה, המהווה תחליף והבאה במקום ערכים ותרבות מסורתית. טועים מי שתופסים את הדמוקרטיה כמעין-דת המונהגת על-ידי "כוהני ורבני הדמוקרטיה". גישה זו מעוררת חשש וניכור בקרב סקטורים גדולים בציבור הרחב לגווניו ומעודדת אצלם עוד יותר את מגמת ההתרחקות מערכי הדמוקרטיה וממחויבות למסגרת החיים הדמוקרטיים.

מבחן החוכמה מתבטא בצניעות
האליטות ממלאות תפקיד מכריע בהתפתחותה של תרבות דמוקרטית, אך בו בזמן הן עלולות להרוס את הדמוקרטיה כאשר דובריה אינם משכילים לרקום את מסריה אל תוך המרקם החברתי
▪  ▪  ▪

אין מחנכים לדמוקרטיה על-ידי יצירת ניכור, אלא יוצרים הזדהות. אין מחנכים באמצעות הדגשת הסתירה והעמקת המבדיל, אלא יוצרים את השילוב, ואין מחנכים על-ידי הטפה לערכי הדמוקרטיה, אלא בחיבורם של עקרונות אלה לתרבויות השונות המקובלות על קבוצות רחבות באוכלוסיה ולשפה המיוחדת של תת-תרבויות אלה.
האליטות ממלאות תפקיד מכריע בהתפתחותה של תרבות דמוקרטית, אך בו בזמן הן עלולות להרוס את הדמוקרטיה כאשר דובריה אינם משכילים לרקום את מסריה אל תוך המרקם החברתי, יוצרים דחייה אצל סקטורים רחבים, גורמים למתח תרבותי מיותר ומחזקים את מאזן האימה. שיוך סקטוריאלי של הדמוקרטיה הוא אנטי דמוקרטי, ופוליטיזציה של זכויות האדם היא הכשר להפרתם!
אליטות צריכות להיות גם חכמות ומבחן החוכמה לאליטה מתבטא בצניעות: "והאיש משה עניו מאד מכל האדם אשר על פני האדמה" (במדבר י"ב, ג'). הענווה מכל אדם היא התכונה ההכרחית להיות האליטה משפיעה באמת. התרחקות מכל שמץ התנשאות וביטולה של "ההסתדרות להגנת זכויות האליטות" הם תנאים הכרחיים לחיזוק הדמוקרטיה.
האליטה תוכל להבטיח את עתידה של המסגרת לחיים משותפים של חברה כל כך רב גונית ורב תרבותית, אם תדע, בחוכמה סוקראטית, לשאול את השאלות הנכונות. את התשובות צריכים לתת אזרחי המדינה הזאת, כל אחד מתוך עולמו התרבותי והערכי, מבלי שיחשוש לביטולו או להפחתה בערכו.
האם מי שחלקים רחבים מאוד בציבור דחו את ההטפות שלהם על דמוקרטיה וזכויות אדם מבינים את הנזק שגרמו? האם הם מסוגלים לקחת אחריות על החקיקה האנטי-דמוקרטית ועל הסכנה שהביאו במו פיהם על שלטון החוק שבשמו הטיפו? האם הם מסוגלים לחשבון נפש לנוכח תגובת-הנגד המדאיגה שעוררו?
יש לפרק מייד את הגדרות התוחמים את "המחנה הדמוקרטי" ולהקים מסגרת דמוקרטית כוללת. אם לא כן ימשיכו המחנות מימין ומשמאל לערער, לקעקע ולהרוס את הדמוקרטיה שהיא המסגרת היחידה היכולה להכיל את כולם יחד.

הכותב הוא עמית מחקר בכיר במכון ון ליר בירושלים.
תאריך:  27/11/2011   |   עודכן:  27/11/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הורסים את הדמוקרטיה מימין ומשמאל
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
הם לא כל כך תמימים
סתם_1  |  27/11/11 19:14
 
- יותר מזה,בית המשפט העליון
בני בנקר  |  29/11/11 11:01
2
מעורר מחשבה
קרן פ.   |  27/11/11 21:50
3
דימוקרטיות מזויפות
חילוני  |  28/11/11 08:20
4
הערות לכתבתך
מני גל  |  28/11/11 11:09
 
- ההערה שלך מחזקת את טענת הכותב
יהודה ל.   |  1/12/11 13:54
5
אליטות הסמול והימין זהות גנטית
הכבשה דולי  |  28/11/11 19:31
6
מסכים עם המאמר ל"ת
יוסי סויסה  |  6/12/11 19:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
בשנים האחרונות, בסיוע המשרד לאיכות הסביבה, הצליחה עיריית באר שבע להציל את נחל ב"ש    באלו הימים, העירייה והעומד בראשה יכולים לזקוף לזכותם הישג מרשים, הקורם עור וגידים בדמות פארק באר שבע
יהודה כסיף
לאחרונה הועלו שבעה שמות של שופטים כמועמדים לבית המשפט העליון. חמישה מהם מזרחיים. כאב ליבי על אותם שופטים שישראליותם לא עמדה להם ומישהו הוציא אותם מהארון והציבם במרכז התודעה הציבורית עם מזוודת המהגרים הישנה והבלה של הורי הוריהם
גורי גרוסמן
ראש האופוזיציה, ח"כ ציפי לבני, מגלה לבוחרים שהיא מצפה מהם שיבחרו בה לראשות הממשלה, שהיא שונאת את המקצוע בו היא עוסקת וכך היא אומרת: "אני מזכירה לעצמי שזה זמני, שעוד מעט אני הולכת מכאן ומתחילה לחיות באמת"
עומר דוסטרי
הכתם האחרון שדבק באוניברסיטה מתקשר להשקת ספרה של ד"ר ענת מטר, העוסק בסוגיית האסירים הפלשתינים    ד"ר מטר נכחה ביום שחרור גלעד שליט בקבלת הפנים שנערכה לאסיר ערבי-ישראלי    אבל, כידוע, ענת מטר לא לבד, לצידה פועלים "מרצים" נוספים המשמשים כסוכנים של האויב
הרב משה שפיר
החרדים אינם מבקשים את אילת וגם לא תל אביב. הם מבקשים בריאות נורמלית שהם משלמים עליה כמו כולם ולא מקבלים את התמורה כמו כולם    מדוע החרדים מופלים בכך שהם אינם יכולים לנצל את ההטבה של קופות החולים - מימון שהייה לשם רפואה בים המלח?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il