X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מדינת ישראל קבעה ב-2009: "מתקן התפלה יוקם בשטח שיועד בתוכנית מאושרת לתעשיה לסוגיה ויהיה צמוד דופן למתקנים קיימים". החלטה ממשלתית הגיונית לכאורה, שהפכה לאבק
▪  ▪  ▪
מתקן התפלה. מדובר בהקמת אזור תעשייה חדש הסותר את תמ"א 35 [צילום: פלאש 90]

מדינת ישראל קבעה בשנת 2009 (תמ"א 34ב/5, על הקמת מתקני התפלה): "מתקן יוקם בשטח שיועד בתוכנית מאושרת לתעשיה לסוגיה (...) ויהיה צמוד דופן למתקנים קיימים (...). מדובר בהחלטה ממשלתית מחייבת ומאוד הגיונית לכאורה. גם הצורך הלאומי להקים מפעלי התפלה גדולים ולספק את צרכי המדינה במים, לא יכול לאפשר השתוללות תכנונית, הרס ערכי סביבה וטבע והקמת אזורי תעשיה חדשים בהשקעה בלתי הגיונית של הקמת תשתיות מאפס.
על-רקע ההחלטה ההגיונית הזו – מתרוממת גבה של תמיהה ומתגנב אל הלב חשד, שמשהו מוזר מתרחש בתחום קבלת ההחלטות על מיקום מפעל התפלה גדול בגליל המערבי (קישור).
התעלמות מההיגיון התכנוני
מעט רקע על התעלומה שהולכת ומתרקמת לנגד עיניהם המשתהות של תושבי הצפון: לאחרונה התקבלה המלצה של ועדת העורכים (ועדה בינמשרדית), על הקמת מפעל התפלה ותחנת כוח, על האדמה החקלאית הפורייה של שבי ציון. ההמלצה הזו של הוועדה, שעלולה להפוך למציאות, מגלמת ליקוי מאורות ומהווה איום להרס בלתי הפיך של איכות חיים, ערכי טבע וערכי סביבה באזור כולו.
על-פי טענת ועד הפעולה גליל מערבי, ההחלטה התקבלה תוך כניעה ללחצים נגד אתרים אחרים, תוך התעלמות מהשכל הישר ומההיגיון התכנוני ותוך סתירה של החלטות קודמות של המדינה.
במלים פשוטות, מדובר בהקמת אזור תעשיה חדש, לא מתוכנן ולא מאושר, שסותר את תמ"א 35, את עיקרון שימור השטחים החקלאיים והמרחב הפתוח, ואת תנאי הסף לבחינת חלופות מיקום וסותר גם את החלטות העבר של המדינה עצמה בנושא מפעלי התפלה.
.
אין ספק, כי מדובר בתקדים מסוכן. מקומם של מפעל ההתפלה ושל תחנת כוח הוא באזור תעשיה קיים ולא על שטח אדמה חקלאי צר בין שני יישובים כפריים. מה שיקרה מחר על אדמת שבי ציון, יקרה מחרתיים בכל מקום בארץ.
מפלצת תעשייתית מזהמת
בדיקה על כוונות המדינה עלולה לעורר פלצות: מדובר בהקמת מפלצת תעשייתית מעשנת, מזהמת, מרעישה ומוארת - 24 שעות ביממה – בלב לבו של מרקם חיים כפרי, בקרבת בתים, באזור המשמש לתיירות, בקרבת חוף ים ייחודי ובסמוך למקטע ים המיועד לשמורת טבע ייחודית.
המפלצת התעשייתית עלולה לקום על 100 דונם אדמה חקלאית מניבה, במרווח צר, שבין קיבוץ לוחמי הגטאות לבין המושב שבי ציון. בהמשך, המפעל עלול לגדול לכדי 200 דונם ואולי יותר.
לנוכח התוכניות אין ספק: מראה האזור, אופיו ויופיו ישתנו לעד.
מי שלקח על עצמו את המאבק נגד התוכנית, הוא צוות פעולה של מתנדבים, שמספרם גדל מיום ליום בקצב מעורר השתאות. האתגר: מאבק נחוש ובלתי מתפשר, לבטל את המחטף של ועדת העורכים ואת המלצתה להקים מפעל התפלה ותחנת כוח על שטח ראשוני של 100 דונם ועל שטח כפול ויותר בהמשך.
וועד הפעולה אומר: "ההמלצה על הקמת מפעל התפלה ותחנת כוח במיקום הנוכחי, מגלמת ליקוי מאורות ומהווה איום להרס בלתי הפיך של איכות חיים, ערכי טבע וערכי סביבה באזור כולו. ההחלטה התקבלה בדרכי הסתרה והטעיה, תוך כניעה מבישה ללחצים נגד אתרים אחרים, תוך התעלמות מהשכל הישר ומההיגיון התכנוני ותוך סתירה של החלטות קודמות של המדינה."
מאיר בן שיה, אחד מבין חברי צוות הפעולה אומר: "אין לזה שום פרשנות אחרת. מדובר בהקמת אזור תעשיה חדש, לא מתוכנן ולא מאושר, שסותר את תמ"א 35, את עיקרון שימור השטחים החקלאיים והמרחב הפתוח, ואת תנאי הסף לבחינת חלופות מיקום וסותר גם את החלטות העבר של המדינה עצמה בנושא מפעלי התפלה. נילחם בזה בכל הכוח, ללא פשרות ומבלי שנתעייף – עד שההחלטה תבוטל."
וכאמור בראש דברים אלו, מטה המאבק גליל מערבי נלחם נגד מדינת ישראל על החלטה שלה, שסותרת החלטה קודמת שלה משנת 2009. החלטה הגיונית בעליל, שקבעה: מתקן התפלה יוקם בשטח שיועד בתוכנית מאושרת לתעשיה לסוגיה ויהיה צמוד דופן למתקנים קיימים.
יש לזכור, כי לא מדובר רק בהחלטה עקומה על אזור תעשיה חדש בגודל 100 דונם. זהו לא הסוף! אחד הפרמטרים לאישור מיקום של אזור תעשיה בכלל ומפעל התפלה בפרט, הוא היכולת להרחיבו בעתיד. משמעות הדבר היא, שעל קטע האדמה הצר בין שבי ציון לבין לוחמי הגטאות יקום בסופו של דבר אזור תעשיה בשטח כולל של 200 או 300 דונם.
סכנה זו מעוררת תהיות. הייתכן כי המשרד להגנת הסביבה, שוחרי הסביבה באזור והגופים הירוקים, שנאבקו בפגיעה בחוף בצת, ייתנו יד להרס מקטע ים סמוך, שמומלץ שיהיה שמורת טבע ימית ייחודית? הייתכן שהמדינה מחליטה ביד ימין לשמור על הגיון תכנוני ולהקים מפעלים כשהם צמודי-דופן לתעשיה קיימת וביד שמאל לאמץ החלטה הפוכה וסותרת?

הכוב החל את דרכו העיתונאית בשבועון "כותרת ראשית" ולאחר מכן היה עיתונאי חוקר בידיעות אחרונות. זכה ב-1996 ב"אות אמיתי" על חשיפת מחדלים ושחיתויות במערכות הממשל והמדינה, על היותו עיתונאי לוחם, ללא מורא וללא משוא פנים ועל אמינות דיווחיו ותחקיריו.
תאריך:  10/12/2011   |   עודכן:  11/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מפעל התפלה בגליל המערבי - תמיהות וחשדות
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
שכחת לחקור את הקניון שהוקם
מקס פאואר  |  10/12/11 14:43
 
- הבהרה ו
סליחה!  |  11/12/11 15:43
2
NIMBY
סדום והמורה  |  10/12/11 14:53
3
לנו בצפון לא חסר מים
יואבחלב  |  11/12/11 12:42
4
או התפלה או ייבוש נחלים
בין הפטיש לסדן  |  11/12/11 19:48
5
מתקן התפלה מזימה תפלה
דני ורדי  |  24/07/12 14:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בועז ארד
התנועה הליברלית החדשה אשר נוסדה בקיץ האחרון התפנתה השבוע מהפגנות, הקמת דוכני הסברה והרצאות, והחלה בפעילות משפטית. היעד שבחרה התנועה לתקוף תחילה הוא שוק הדבש על-ידי עתירה שהגישה לבג"ץ
יוסי דר
בקול המוזיקה סבורים מן הסתם שהיום אנחנו חיים על פלנטה אחרת ומשמיעים יצירות בניצוחו של הרברט פון קארייאן
שולמית קיסרי
הפטנט של ביבי הוא לעשות קולות של כאילו. כאילו עוד רגע אני הולך "לשבת לשולחן" עם אבו מאזן כפי ש"הכריז" לפני בוועידת בר-אילן. קולות של כאילו, אלה הם קולות הנשמעים ומוקלטים, ואפשר כל פעם לחזור אליהם ולהתייחס אל זה כאל עובדה
עו"ד אברהם פכטר
האחים המוסלמים משתלטים על המזה"ת. הנשיא פרס - התגלה כנביא בדורו, כשניבא ושאף למזרח תיכון חדש. עכשיו - הנביא פרס בפרויקט חדש בווייטנאם מנבא למזרח אסייתי חדש - כאשר על גבולותינו רוחשים ובוחשים כוחות איסלאם רדיקלי - שאיש מפרשנינו המובהקים לא יודע מה יילד יום ממש ומה יקרה בעתיד
אורי גנני
את הלקחים הנובעים מאירועים היסטוריים למדנו מצוין, אך מה צריכים לעשות אדם או קבוצת אנשים אשר יודעים כבר היום איך תיראה המלחמה הבאה וכמה קשה תהיה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il