X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם ניתן לזהות חוסר מוטיבציה מבעוד מועד? האם קיימים ערוצי תקשורת לעשייה פוריה? האם קיים בעסק ניהול יתר או ניהול חסר? והאם מועברת תחושבת חוסר הערכה לפועלו של העובד?
▪  ▪  ▪
עסק לא יכול לשגשג ללא רתימת העובדים לפעילותו

ניהול עובדים והשגת שיתוף פעולה פורה בעסק הינו אחד האתגרים אשר עומדים בפני בעל עסק. עסק לא יכול להצליח ולשגשג ללא רתימת העובדים לפעילות העסקית. אין ניהול, גאוני ככל שיהיה, שיכול להשיג תוצאות עסקיות ללא תרומתם ורתימתם של העובדים בעסק. למרות הנחות יסוד אלו אנו מוצאים עסקים רבים אשר מנהלם לא מצליח לרתום את העובדים לעבודה משותפת, לא מצליח להשיג שיתוף פעולה. נהפוך הוא - הללו גורמים נזקים או שעשייתם מינימלית. השאלה הנשאלת היא: האם אפשר לזהות חוסר מוטיבציה מבעוד מועד וכיצד אפשר לשפר את המצב?
כיצד נזהה חוסר מוטיבציה בקרב העובדים?
  • ביצועים בינוניים של העסק - כאשר קיימים ביצועים בינוניים בעסק הרי שקיים פער בין העשייה בפועל לבין הפוטנציאל של עסק זה. הפער מתבטא גם ברמת העסק בו ניתן להגיע ולהשיג יותר, אך גם ברמת הפרט, העובדים לא ממצים את יכולותיהם בעסק. אם אקח לדוגמה את אנשי המכירות, אזי כמנהל העסק קיימת ידיעה ברורה שהרבה מהעסקות בשוק יכלו להשתייך לעסק אך העובדים האחראים לכך לא השיגו זאת. דוגמה נוספת, תאריכי האספקה שהובטחו ללקוח לא מכובדים ולא מבוצעים וכך יוצא שהלקוח מקבל את סחורתו הרבה אחרי הזמן שהובטח לו מבלי שהדבר מעורר עניין בקרב העובדים. אם בעובדי יצור עסקינן, הרי שכמות המוצרים הפגומים עולה ואין התייחסות ותשומת לב לקבלת איכות גבוהה של מוצרים עם שאיפה לאפס תקלות. העובדים עסוקים בדרך כלל במתן הסברים ופחות עסוקים בעשייה איכותית וטובה.
  • עשייה מינימלית - העובדים עושים את המינימום הנדרש בעסק מבחינתם. הם עובדים רק על מה שצריך ועל מה שהם מחויבים לעשות במסגרת התפקיד. לא מגלים יוזמה וראש גדול לעשייה מעבר למחויב בהגדרת תפקידם. הם לא מגלים אכפתיות כלפי העסק ולא נותנים מעבר למה שהתחייבו לו על-פי הסכם העבודה.
  • אין ערוצי תקשורת לעשייה פורייה בעסק. לא מתקיימים דיונים פתוחים לגבי המתרחש בעסק. העובדים מדברים פחות על העסק ולא מגלים עניין במה שקורה. גישת העובדים היא: "תן לעבור את היום בשלום וניפגש במשכורת בסוף החודש". גם אם מתקיימות פגישות וישיבות הרי שלא מתקיים דיון. לדיון צביון של מונולוג מצד המנהל ולא דיאלוג ושיחה של מנהל עם עובדיו.
  • קונפליקטים - כל עבודה צוותית "מייצרת" קונפליקטים. קונפליקטים הם לא דבר שלילי בהכרח, הם לעיתים אפילו חיוניים ותורמים לעסק בכך שמסייעים לנקות משקעים או חוסר הבנה ובפתרונן מאפשרים פתיחת דף חדש וחידוש אנרגיות בעסק. קיומם של אלה נובע מעצם היותנו שונים האחד מהשני. אלא שבמקרים בהם בסיס יחסי העבודה אינו איתן ותקין הרי שאז קיים קושי למצוא פתרונות לקונפליקט. במצבים אלו מוצאים עצמם העובדים מתבצרים בעמדתם ולא מוכנים לשתף פעולה או להתגמש עם הצד השני.
מהן הסיבות לחוסר מוטיבציה מצד העובדים?
ברצוני להביא חלק מהסיבות שיכולות להוות את הסיבה להתנהגות זו מצד העובדים.
  • ניהול יתר - הכוונה למעורבות יתר של המנהל בפעילות היומ-יומית של עובדיו. לדוגמה, מנהל שיודע בכל רגע נתון היכן עובדיו, מה הם עושים, מהם התוכניות לשעה הקרובה, ליום הקרוב, לשבוע הקרוב. ניהול שלא מאפשר לעובד לתת ביטוי ודרור למי שהוא וליצירתיות שבו. בהתנהגותו מונע המנהל מהעובדים את האופציה להיות עצמאיים ואחראיים לפעילותם בעסק. בניהול זה הוא נותן "היתר בלתי כתוב" לעובד להוריד אחריות מכתפיו ולהעבירה לידיו של המנהל כדי שזה יחליט עבורו וינחה אותו. ניהול כזה לא מוציא מהעובד את היכולות שלו אלא את הצד הטכני בלבד של העשייה.
    ָָ
  • ניהול בחסר - חוסר נוכחות של המנהל בעסק כדמות מובילה ומנהיגה. חוסר מעורבות של המנהל במה שקורה בעסק. ניהול כזה מאפיין מצב שבו לעובד יש תחושה (ואפילו מעבר לכך) כי מנהלו נמצא ב"מגדל השן" ולא באמת מעורב במה שקורה. לא מתעניין בעובדים, לא מתעניין בעשייה שלהם וגם לא מגלה אכפתיות. המנהל לא מכיר אותם ולא יודע כיצד להניע אותם. במצב שכזה העובד לא יתאמץ יתר על המידה כי ממילא אין מי שרואה ומעריך את פועלו.
  • חוסר הערכה - קיימים עסקים בהם מועברת תחושת חוסר הערכה לפועלו של העובד ותשומת לב רבה יותר ניתנת לטעויות ושגיאות מאשר לתועלת ולחיוב שבעבודתו. חוסר הערכה שנמשך לאורך זמן מונע את העובד למוטיבציה כיוון שלא משנה מה יעשה, ממילא פעולותיו לא יביאו לידי ביטוי כהערכה שמהווה צורך חיוני בעבודה.
כאשר מזהים את אחד מהסימנים שציינתי מומלץ להתערב מהר ככל האפשר. לצערי התמהמהות לא עוזרת במקרה זה אלא אף הורסת. איבוד הזמן לא תורם לשיפור המצב ולתדמית המנהל.
אז מה עושים?
אני ממליצה על מספר צעדים לשיפור המצב. הצעדים אינם חד פעמיים אלא צריכים לבטא את רוח העסק ואת התנהגות המנהל באופן רציף וקבוע. הצעדים הינם:
  • שמירה על תקשורת קבועה - תקשורת קבועה היא ראש וראשון בניהול עובדים. למה הכוונה? זה מתחיל ביחס בבוקר, באמירת "בוקר טוב" לעובדים בעת ההגעה לעסק. ההתייחסות הראשונית של הבוקר הינה לצוות שכפוף אליך אך גם לצוות שנמצא בקרבת מקום מושבך בעסק. עצם אמירת השלום בבוקר מקרבת בין הצדדים ולא גורמת לריחוק בין הצדדים.
בנוסף, יש לשמור על מסגרת של פגישות קבועות אחת לשבוע / שבועיים / חודש תלוי בנושא ובעניין. העובדים צריכים לדעת על מועדים קבועים בהם מתקיימות פגישות / ישיבות שמטרתן הם סיכום, העלאת בעיות הקשורות לנושא הישיבה ודיון ענייני בעסק.
  • הגדרת תפקידים - הגדרת תפקיד ברורה וידועה הינה דבר בסיסי בניהול עסק אך לא כולם מבינים את חשיבות העניין ולעיתים מעדיפים עמימות תפקיד על הגדרות ברורות. עמימות מביאה לעיתים גם עמימות בתוצאות ולכן רצוי להימנע מכך. כאשר התפקיד מוגדר וברור לעובד, מבין העובד מה צפוי ממנו וכן מהי האינטראקציה בינו לבין חבריו לעבודה. מהי מערכת היחסים בין התפקידים השונים, ומהו תרשים הזרימה לתפקידים השונים. במידה ויש אפשרות להתקדם בתפקיד וכבעל עסק ניתן לראות אופק לקידום אזי רצוי וכדאי לציין זאת. במצב שכזה יש לעובד לאן לשאוף, יש לו מטרות ויעדים להגיע אליהם וכעת הצלחתו תלויה גם בו ולא רק במנהל העסק.
  • ניהול ציפיות - תהליך פורמלי של פתיחות מצד המנהל והעובד בו מבינים שני הצדדים היטב את דרישות הצדדים האחד מהשני ומסכימים עליהם. מצד העובדים, הם יודעים ומבינים את מה שאתה כמנהל רוצה מהם בהתנהלות העסקית, ולהפך, אתה מבין מה הם מצפים ממך. לדוגמה: הגדרת משימות ויעדים לעובד מחד, ומאידך, השכר בגינה. במידה והמשימות בוצעו שהשכר ישולם.
  • פתרון קונפליקטים - כאשר אלו קורים, והם אכן קורים, צריך לטפל בהם במהירות האפשרית ולא לתת להם לגדול לרמת בעיה שקשה לגשר עליה. מהם הצעדים לפתרון יעיל:
הגדר את הקונפליקט כך שתהיה הסכמה על הבסיס; מתן עובדות הקשורות בקונפליקט, לא פירוש לעובדות אלא העובדות עצמן. מתן מידע זה רצוי שיועבר בקול טבעי ולא בקול מתלהם; לשאול את העובד כיצד הוא רואה את הפתרון למצב, כיצד הוא רואה את הקץ לקונפליקט; יחד להגיע להסכמה שמתאימה לשני הצדדים; נשמע פשוט אך אין זה פשוט כלל ועיקר. הפתרון דורש הקשבה ורצון להגיע לפתרון הקונפליקט, אך מרגע שנפתר נפתחים ערוצי פעילות משותפים שתורמים לעסק.
מתן הערכה גלויה - גילוי הערכה הוא דבר חשוב בכל רמת ניהול. העובד מעוניין לדעת ולקבל משוב שעבודתו מוערכת ותורמת לחברה ויותר מכך – שרואים אותו. המשוב ראוי שיבוא כתגובה עבור הצלחה או פעולה שראויה להערכה ומעידה על אכפתיות לעסק. במסגרת זו אפשר כמובן גם לציין תכונה / יכולת חיובית שאתה מזהה בעובד ולומר לו את זה.
לסיכום
כאשר העובדים בעסק מגלים חוסר עניין בפעילות העסקית וירידה במוטיבציה אין להרים ידיים ולוותר, אין להשאיר את המצב כמות שהוא ולהסכים איתו. יש בהחלט מה לעשות ולשפר כדי לקדם את העסק למטרות והיעדים הרצויים.

תאריך:  29/12/2011   |   עודכן:  29/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מיקסום היחסים עם העובדים בעסק
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
תגובה למאמר
עפרה בריל, עו"ד   |  1/01/12 18:01
2
תגובה למאמר
עפרה בריל, עו"ד   |  1/01/12 18:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רן שורר
ההשתוללות החרדית-דתית מהווה אות משמיים לממשלת ישראל לכך שעליה לעצור כאן ועכשיו את החיבור שלה עם המפלגות החרדיות בפרט ועם הדתיות-לאומיות בכלל    במקום קואליציה דתית-ימנית עליה למצוא את הדרך להתאחד עם כוחות המרכז - עם מפלגות כמו קדימה והעבודה, ואולי גם מרצ
דניאל גיגי
הכלכלה הניאו-ליברלית שמנחה את רה"מ ומקבלי ההחלטות בישראל היא כלכלה שמבוססת על העולם הישן, ולכן אינה מצליחה להתמודד עם השינויים הטכנולוגיים והגלובליים. אך ניתן למצוא פתרונות שיגנו על מעמד הביניים ויפחיתו את הפערים שמאיימים על המרקם החברתי ועל הדמוקרטיה בכללותה
צביקה ובר
הדרת הנשים והמגמה הקיצונית ההולכת ומתרחבת בקרב המגזר החרדי - הכל מתחיל ונגמר במדיניות הממשלה שלנו. הממשלה מממנת תשלומים שונים לחרדים, מממנת את הישיבות ואת הבנייה בשכונות חרדיות, ולא מפעילה את החוק כנגד מפירי החוק מאוכלוסיה זו
עו"ד ערן יעקובוביץ
שר האוצר מתיימר לבטל, במחי קולמוס של תקנות, את קביעת בית המשפט העליון בנוגע למועד התיישנות תביעות ביטוח בגין נכות. הדבר ייצור אנדרלמוסיה ובסופו של דבר רק יפגע במבוטחים, שיידרשו לשלם פרמיה גבוהה יותר ויחיו בחוסר ודאות
עו"ד חוה קליין
הרצון "להראות" לו, להוציא ממנו יותר, להעניש אותו - רצון זה בוער בדיני משפחה יותר מכל תחום אחר. המכשירים קיימים ואפשר להשתמש בהם. אבל האם זה באמת כדאי? האם הנזק אינו עולה על התועלת?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il