אולם, ישנם כיום לא מעט מנהלים בעלי חזון וארגונים החושבים אחרת, מבינים את היתרונות הגלומים בהתנהלות סביבתית נכונה מרצון ולא מכורח, ורואים את ההזדמנויות הטמונות בהקמת בסיס נתונים בתוך הארגון והצבת מדדים ויעדים סביבתיים לפעילותם.
ארגונים וחברות נבדלים ביניהם, בתרבות הארגונית, ההון האנושי, השוק בו פועלים, האתגרים הניצבים בפניהם וכד', ואין פתרון קסם אחד המתאים לכולם. עם זאת, בבואנו לדון בניהול סביבתי נכון כמנוף לתהליכי שיפור בארגון כולו, ישנם כמה עקרונות בסיסיים הנכונים לכל הארגונים.
העיקרון הראשון - תכנון. יש להשקיע זמן ניכר בתכנון מראש כדי לקבוע בדיוק מה לנטר, אלו נתונים צריך לאסוף ומה הוא הערך של כל מדידה. תכנון איסוף הנתונים בצורה נכונה מונע בזבוז זמן ומשאבים באיסוף נתונים חסרי תועלת ומאפשר לנטר תהליכים לא רק לצרכי דיווח לרגולטור. הניסיון מלמד, שגם מחלקות אחרות בתוך הארגון יצאו נשכרות מתהליך הניטור ואיסוף הנתונים, כיוון שהתכנון משפר את זרימת המידע בארגון. לדוגמה, איסוף נתוני שימוש בדלק לחישוב פליטות עשוי להיות שימושי גם למחלקות הייצור, תכנון פיקוח ייצור (תפ"י), הנדסה או שיווק.
העיקרון השני - עבודת שטח. יש לוודא כי האמצעים והשיטות לאיסוף הנתונים עומדים בקנה אחד עם הסטנדרטים המקובלים בתחום. ניטור תהליכים ואיסוף נתונים אפקטיבי ייעשו על-ידי בחינת כל זרם הערכים בתהליך. מניסיוננו, איסוף הנתונים מזהה תהליכים שאינם תורמים ערך (צריכה עודפת של אנרגיה, מים או חומרי גלם, פליטות, פסולת), ומסייע לגלות בזבוזים נסתרים ותקלות חוזרות, שלא פעם מצביעות על בעיות בהתנהלות הארגון. ניטור התהליכים שמטרתו למידה ושיפור (בניגוד לחיפוש אשמים) יאפשר לזהות בעיות מהשורש, לטפל בהן בצורה יסודית ובכך למנוע את התקלה והחריגה הבאה.
העיקרון השלישי - שיתוף. תהליכי למידה ושיפור מחייבים לערב את האנשים הנכונים מהמחלקות השונות בארגון, כגון מערכות מידע, כספים, ייצור, וכו', כך שכולם יהיו מודעים לנתונים שנאספו, לשיטות האיסוף ולמשמעות שלהם לתפקוד הכולל של החברה. במילים אחרות, יש להבין מה הם הצרכים של המחלקות השונות, ולוודא כי הנתונים מוסיפים ערך להשגת המטרות הסופיות של כולם.
לסיכום, כדי להיענות טוב יותר להעדפות הלקוחות, בעלי העניין ובעלי המניות, כדי לעמוד בלחצים הרגולטוריים וכדי לייעל את תהליכי הייצור, יש צורך במידע סביבתי עדכני ובתוכניות אסטרטגיות מפורטות. איסוף נתונים ושימוש נכון במידע שנאסף יביאו ליצירת ערך ללקוח ולשיפור בביצועים העסקיים.