X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
חגית שניר-זלינגר ראש תחום סביבה וקיימות חברת הייעוץ 4S
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
בשנתיים האחרונות אנו עדים למבול חקיקתי המחייב ארגונים גדולים בדיווחים סביבתיים מסוגים שונים על הארגונים שאינם נמנים על רשימת ה-150, ה-250 או אפילו ה-500 החייבים בדיווח
▪  ▪  ▪
יתרונות רבים להתנהלות סביבתית נכונה [צילום: 04net]

לאחרונה עבר בוועדת הפנים של הכנסת חוק מרשם ודיווח פליטות מזהמים. החוק המוצע יחייב כ-500 חברות גדולות לנהל רישום תנועת חומרים מסוכנים, לדווח על סוג וכמות המזהמים שפלטו ועל כמות הפסולת שייצרו. חוק זה מצטרף לשורה של חוקים ותקנות שנכנסו לתוקף בשנים האחרונות ומחייבים חברות מרף מסוים ברישום ובדיווח של נתונים סביבתיים. הבולט בהם הוא חוק אוויר נקי המחייב בהוצאת היתר פליטה ובתשלום אגרה משמעותית בעד ההיתר.
כיום, נעשה איסוף נתונים סביבתיים בארגונים גדולים בתדירות משתנה, ונועד להפיק דוחות שמסכמים את ביצועי הארגון. כמה פעמים היו חריגות בנתוני הפליטה לאוויר במהלך הרבעון האחרון? האם היו חריגות בשפכים? אם כן, האם התקלות טופלו מיד? הנתונים הנאספים משמשים לקביעת מצב תאימות הביצועים בחברה ביחס לדרישות התקן הסביבתיות. בסופו של יום מתמצה איסוף הנתונים והצגתם בשאלה אחת פשוטה: "האם נעברו עבירות אשר עלולות להוביל לתביעות משפטיות והטלת קנסות?".
במילים אחרות, הקפדה על התנהלות סביבתית אחראית נתפסת, לרוב, כפעילות שנועדה למזער הפסדים, ולא כחלק אינטגרלי של ניהול העסק. אף על-פי שהנתונים עצמם קיימים, השימוש בהם מוגבל; במקום לייעל את שיטות העבודה או להבין את השפעת הנתונים הסביבתיים על סיכויי הצמיחה של החברה וביצועיה העסקיים, מסתפקים המנהלים בידיעה שלא נעברו עבירות. אין קנסות? הכל בסדר.
חברות מתחת לסף ייצור או היקף פעילות שנקבעו בחוק פטורות מאיסוף הנתונים ודיווח עליהם. ההחלטה להגביל את חובת האיסוף והדיווח נסמכת על מספר נימוקים וביניהם המחשבה שעלות איסוף הנתונים גדולה מדי, ההשפעה של חברות אלו על הסביבה פחותה, אין יתרונות כלכליים מיידיים, ובנוסף כוח האדם העומד לרשות הרגולטור לאכיפה ובדיקת הדיווחים ובקשות להיתרים שהוגשו מצומצם. לכן ארגונים אלו אינם ממהרים לאסוף נתונים סביבתיים באופן וולונטרי.

העקרונות הבסיסיים

אולם, ישנם כיום לא מעט מנהלים בעלי חזון וארגונים החושבים אחרת, מבינים את היתרונות הגלומים בהתנהלות סביבתית נכונה מרצון ולא מכורח, ורואים את ההזדמנויות הטמונות בהקמת בסיס נתונים בתוך הארגון והצבת מדדים ויעדים סביבתיים לפעילותם.
ארגונים וחברות נבדלים ביניהם, בתרבות הארגונית, ההון האנושי, השוק בו פועלים, האתגרים הניצבים בפניהם וכד', ואין פתרון קסם אחד המתאים לכולם. עם זאת, בבואנו לדון בניהול סביבתי נכון כמנוף לתהליכי שיפור בארגון כולו, ישנם כמה עקרונות בסיסיים הנכונים לכל הארגונים.
העיקרון הראשון - תכנון. יש להשקיע זמן ניכר בתכנון מראש כדי לקבוע בדיוק מה לנטר, אלו נתונים צריך לאסוף ומה הוא הערך של כל מדידה. תכנון איסוף הנתונים בצורה נכונה מונע בזבוז זמן ומשאבים באיסוף נתונים חסרי תועלת ומאפשר לנטר תהליכים לא רק לצרכי דיווח לרגולטור. הניסיון מלמד, שגם מחלקות אחרות בתוך הארגון יצאו נשכרות מתהליך הניטור ואיסוף הנתונים, כיוון שהתכנון משפר את זרימת המידע בארגון. לדוגמה, איסוף נתוני שימוש בדלק לחישוב פליטות עשוי להיות שימושי גם למחלקות הייצור, תכנון פיקוח ייצור (תפ"י), הנדסה או שיווק.
העיקרון השני - עבודת שטח. יש לוודא כי האמצעים והשיטות לאיסוף הנתונים עומדים בקנה אחד עם הסטנדרטים המקובלים בתחום. ניטור תהליכים ואיסוף נתונים אפקטיבי ייעשו על-ידי בחינת כל זרם הערכים בתהליך. מניסיוננו, איסוף הנתונים מזהה תהליכים שאינם תורמים ערך (צריכה עודפת של אנרגיה, מים או חומרי גלם, פליטות, פסולת), ומסייע לגלות בזבוזים נסתרים ותקלות חוזרות, שלא פעם מצביעות על בעיות בהתנהלות הארגון. ניטור התהליכים שמטרתו למידה ושיפור (בניגוד לחיפוש אשמים) יאפשר לזהות בעיות מהשורש, לטפל בהן בצורה יסודית ובכך למנוע את התקלה והחריגה הבאה.
העיקרון השלישי - שיתוף. תהליכי למידה ושיפור מחייבים לערב את האנשים הנכונים מהמחלקות השונות בארגון, כגון מערכות מידע, כספים, ייצור, וכו', כך שכולם יהיו מודעים לנתונים שנאספו, לשיטות האיסוף ולמשמעות שלהם לתפקוד הכולל של החברה. במילים אחרות, יש להבין מה הם הצרכים של המחלקות השונות, ולוודא כי הנתונים מוסיפים ערך להשגת המטרות הסופיות של כולם.
לסיכום, כדי להיענות טוב יותר להעדפות הלקוחות, בעלי העניין ובעלי המניות, כדי לעמוד בלחצים הרגולטוריים וכדי לייעל את תהליכי הייצור, יש צורך במידע סביבתי עדכני ובתוכניות אסטרטגיות מפורטות. איסוף נתונים ושימוש נכון במידע שנאסף יביאו ליצירת ערך ללקוח ולשיפור בביצועים העסקיים.

חגית שניר-זלינגר מומחית בחשיבה אקולוגית‚ פיתוח בר קיימא‚ ניהול סביבתי. בעלת 16 שנות ניסיון במגוון תחומי הסביבה. בעלת תואר שני בניהול משאבי טבע וסביבה.
ד"ר אורנה הראל מרצה במוסדות מחקר מובילים בארץ ובעולם. בעלת תואר דוקטור בביולוגיה.
תאריך:  29/02/2012   |   עודכן:  29/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דיווח סביבתי: האם הגודל קובע?
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
דיווח סביבתי
אמציה ואביה  |  1/03/12 13:18
2
לחוק זה אין ערך כי הוא לא יאכף
הטובע המחוזי  |  2/03/12 05:29
 
- תשובה לטובע
ח.  |  4/03/12 11:13
3
הצעות יישומיות
אף ברוח  |  4/03/12 11:44
4
הכשרה מקצועית
נתוניהו  |  4/03/12 11:52
5
בדיקה וולונטרית
סקפטי  |  4/03/12 13:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורן פרסיקו
ברפורמה בחוק התכנון והבנייה, המאושרת כעת בכנסת, מסתתר סעיף המותיר על-כנו הטבה לעיתוני הדפוס בגובה מיליוני שקלים בשנה
חיים נוי
מי שרוצה להרגיש את הווסט-אנד שבלונדון או ברודווי, ממש אינו זקוק לכרטיס טיסה בימים קרים אלה לחו"ל, כאן ברמת גן זה מדהים וזה ממש אותו הדבר
ראובן לייב
במפגש שבין האוקיינוס האטלנטי לבין הים התיכון מתגלה בכל הדרה מדינה זעירה שמצליחה לכבוש את ליבם של תייריה בזכות תופעות הטבע המהממות שלה ובזכות פיצול האישיות של ישותה האנגלית על טריטוריה ספרדית
עליס בליטנטל
איזו חגיגה! ההצגה שמבוססת על שירי דני סנדרסון מעוררת נוסטלגיה וצובטת בלב. איזו מוזיקה נפלאה, טקסטים לכאורה פשוטים אך מספרים כל אחד סיפור שונה. והכל - כה ישראלי אמיתי, כה יונק מהמהות הישראלית, שכיום אובדת בבליל השפעות נחותות ומחוסר כותבים רציניים
הרצל חקק
תערוכה במוזיאון הדואר והבולאות: מבט על היישוב בארץ ישראל במאה ה-19, מבט על החיים בימי התנ"ך באמצעות תצלומים ותמונות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il