X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יציאת מצרים כבר חלפה לה. אך האם באמת יש לנו חירות?
בין חירות פיסית לחירות מחשבתית
דומה שהחרדות ההיסטוריות עדיין שולטות בנו. אנו עדיין מתקשים מאוד בקבלת החלטות מהפכניות ובנקיטה בשינויים דרמטיים הנדרשים בכל תחומי חיינו האם טרם יצאנו לחירות אמיתית? האם אנחנו עדיין עם ללא ארץ? האם טרם הבשלנו כעם וכמדינה?
יעקב בר-סימן-טוב ראש המכון מכון ירושלים לחקר ישראל ומומחה לניהול סכסוכים
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
חרדה קיומית תמידית
64 שנים לאחר הקמת המדינה ועצמאותנו הפיסית, אנו עדיין משועבדים לעבדות מחשבתית ורוחנית ובדומה לדור המדבר, טרם הצלחנו להשתחרר מהפחד, מהחרדה, מאי-הביטחון התמידי, של "בכל דור ודור עומדים לכלותנו"

חג הפסח הוא גם חג החירות. היציאה מבית העבדים במצרים הייתה חירות פיסית אולם לא הייתה בהכרח חירות מחשבתית ורוחנית. במידה רבה המשיכו בני ישראל לאחר יציאתם ממצרים להיות משועבדים לעבדות ולא הצליחו להשתחרר ממנה במחשבה וברוח. תלונותיהם הבלתי פוסקות לאחר יציאתם ממצרים כנגד קשיי המדבר, געגועיהם לסיר הבשר במצרים ונכונותם לחזור למצרים בכל רגע משברי, הצביעו על כך כי הוצאת העבדות מהגוף לא הביאה בהכרח להוצאתה מהראש ומהרוח.
המאבק הרצוף של משה בעבדות המחשבתית והרוחנית נכשל לחלוטין. היה אפוא צורך במותם של העבדים יוצאי מצרים במדבר ולשינוי דורי, כדי להשתחרר מהעבדות המחשבתית והרוחנית. לא ניתן היה להיכנס לארץ המובטחת עם דור העבדים. משה הבין זאת והשלים עם עובדה זו וגם נאלץ לשלם מחיר אישי יקר מאוד. הוא שילם את מחיר העבדות המחשבתית והרוחנית של עמו למרות שהוא מעולם לא חווה עבדות, כי אם יציאה ממנה. אולם כמנהיג נאלץ לשאת באחריות אישית.
עוד לא יצאנו לחירות אמיתית - האומנם?!
64 שנים לאחר הקמת המדינה ועצמאותנו הפיסית, אנו עדיין משועבדים לעבדות מחשבתית ורוחנית ובדומה לדור המדבר, טרם הצלחנו להשתחרר מהפחד, מהחרדה, מאי-הביטחון התמידי, של "בכל דור ודור עומדים לכלותנו". מצד אחד, אנו המדינה החזקה ביותר במזרח התיכון על-פי הערכות מנהיגינו, ומצד שני, אנו פוחדים מהצל של עצמנו ומצילם של אחרים. אנו חיים כל הזמן בעולם של פרדוקסים וסתירות פנימיות שאנו יצרנו במו ידינו ומתקשים מאוד להשתחרר מהם.
אכן יש קבלות היסטוריות ועכשוויות לחרדותינו ואין חלילה למזער אותן. אולם דומה שהחרדות ההיסטוריות עדיין שולטות בנו, אף שרובנו כבר נולדנו כאן. אנו עדיין מתקשים מאוד בקבלת החלטות מהפכניות, ובנקיטה בשינויים דרמטיים הנדרשים בכל תחומי חיינו. אנו נוטים יותר להגיב מאשר ליזום. אנו מתקשים וחוששים להגדיר מחדש ערכים ואינטרסים בסיסיים. מה אנו באמת רוצים? איך אנו באמת רוצים להיות? מדוע אנו נמנעים מלקיים דיון אסטרטגי רב-תחומי? אם בשאלות של שלום ואם בשאלות של צדק חברתי? מדוע אנו מסרבים לקבל עלינו חוקה ומתלוננים על בית המשפט העליון כי "הכל בגיץ"?
מדוע אנו מעדיפים כיבוי שריפות (ולא תמיד בהצלחה רבה) ואלתורים מאשר דיון מעמיק בהווייתנו ובעתידנו? האם משום שטרם יצאנו לחירות אמיתית? האם אנחנו עדיין עם ללא ארץ? האם אנחנו כאבותינו יוצאי מצרים משועבדים למוסכמות ישנות? לעולם של אתמול? האם טרם הבשלנו כעם וכמדינה?
פסח בפתח ויום העצמאות קרוב מאוד. שני האירועים החשובים הללו סמוכים זה לזה באופן מקרי ויום השואה נקבע משום מה דווקא בין שניהם. במקרה או לא במקרה? האם לא הגיעה השעה לצאת משעבודנו המחשבתי לחירות אמיתית? מחאת הצדק החברתי בקיץ האחרון מבשרת טוב ומחייבת את הדור הצעיר ליטול את האחריות עליו (שכן דור אבותיהם כשל), לא רק בנושא הצדק החברתי, אלא גם בנושא השלום ובכל הסוגיות החשובות שאנו משתדלים להדחיק הצדה. הגיעה העת לחירות מחשבתית ורוחנית.

הכותב הוא ראש מכון ירושלים ומומחה לניהול סכסוכים, באוניברסיטה העברית.
תאריך:  02/04/2012   |   עודכן:  02/04/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בין חירות פיסית לחירות מחשבתית
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
ונניח
פנחס  |  2/04/12 22:20
2
זה הכל נדמה לנו.
אהוד פרלסמן  |  5/04/12 04:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן אלון
גל המהומות החברתיות מבהיר לנו מה הם משחקי הרעב. רעב הוא מצב רגשי-נפשי, ולא רק מצב פיזי ותלוי מיקום גיאוגרפי. גם שבעים יכולים להיות "רעבים", ובדיוק על המנגנון הזה בנויה ההישגיות הקפיטליסטית שאינה יודעת שובע וזכתה אצלנו לכינוי "טייקון". ואפשר גם אפשר לנצח את המנגנון הזה. זהו מאבק אישי להכרה בפחד שלנו, ומאבק חברתי להכרת הפחד הקולקטיבי שלנו. זהו גשר צר מאוד, והעיקר, לא לפחד כלל
עו"ד אברהם פכטר
הארנב - מהיר אבל יהיר, שחצן ועצלן והולך לישון במהלך המירוץ. הצב - איטי, אבל נחוש, בוחש, לוחש וצובר תומכים וקבלני קולות, והבטחות וזוכה בפריימריז. הארנב - נעלב, מסתגר בבית וכל מה שיחליט, פרט לפרישה, ייחשב ככישלון, צורב וכועס. הצב - הופך ליהיר, שחצן, וכבר מודיע כי הוא ראש הממשלה הבא, עם 12 מנדטים. אשרי המאמין
שלמה קפלן
"אָדָם תּוֹעֶה מִדֶּרֶךְ הַשְׂכֵּל בִּקְהַל רְפָאִים יָנוּחַ" [משלי]    ממשלה תועה בדרכה, מוצאת את מנוחתה בהטלת האשמה אצל קהל יהודים, תושבי חוץ, שהותירו שפע של מטבע זר במדינה, ברוכשם בארץ הקודש דירות הקרויות באיוולת "דירות רפאים"
מוטי היינריך
כשכל מקורות הכלכלה היו בידי הממשלה, הסוכנות וההסתדרות, והשלטון היה ההון ולהפך
לילה גילברט
על "קרב על תודעתנו: אליטות המערב ואיום הטרור" מאת מיכאל וידלנסקי    המחבר הוא מומחה ללוחמה בטרור, לשעבר כתב בניו-יורק טיימס, יועץ לשעבר למשרד לביטחון הפנים בארץ, ובמשך שני עשורים שימש מרצה למדיניות ותקשורת ערבית באוניברסיטה העברית
רשימות נוספות
לא על התלוש לבדו...  /  רינה קטש
מחירי סלי הקניות צונחים יותר מ-50%  /  מיכל רז חיימוביץ'
קמחא דה-פסחא של עמותת הדר  /  קובי ברדה
הַשַּׁבָּת הַגָּדוֹל  /  איתן קלינסקי
פסח - נכס צאן ברזל אמריקני  /  יורם אטינגר
הא ארעא עניא  /  הרצל חקק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il