X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הספר "מותו של איוון איליץ'" יצא לאור בתרגום חדש לאנגלית ועדיין ממשיך להוות מקור לשאלת ההתמודדות עם המוות
▪  ▪  ▪
פחד מוות
בן אדם משתדל לא לחשוב על המוות כמשהו שיכול לגעת בו אישית, אלא כעל משהו שקורה לאנשים אחרים.

ועוד קצת על אמנות ושאלות הנצח שהיא מעלה. רשימתו של ג'ורדן סמיט ב-American Interest מוקדשת לאחת היצירות הקלאסיות שתורגמה כעת לאנגלית מחדש - "מותו של איוון איליץ'" מאת לב טולסטוי. סיפורה של יצירה זו מתחיל במשבר קשה שחווה טולסטוי לאחר שסיים לכתוב את "מלחמה ושלום". בעת שהותו בעיר ארזמס (250 מייל מזרחית למוסקבה) התעורר משנתו בתחושת בעתה נוראית שהתלוותה לה הידיעה שמותו קרוב. מכאן ואילך הרבה טולסטוי לעסוק במוות ביצירותיו, כשאחת הקלאסיות שבהן היא "מותו של איוון איליץ'" המתארת שופט רוסי בן 45 שתופס בהיותו על ערש דווי שהשחית את חייו בחיפוש אחר נוחות ומעמד חברתי. השופט מזהה את חוסר התכלית שבחיים הבורגניים התפלים שלו, אך מצליח לקראת הסוף להשלים עם גורלו ואפילו לחוות שלווה.
כשהספר התפרסם הוא זכה מיד למעמד של קלאסיקה. המלחין צ'ייקובסקי אמר כי הספר הוכיח כי טולסטוי הוא "אמן הכתיבה הגדול ביותר שחי אי פעם", וגם כיום, 125 שנה אחרי פרסומו, פסיכולוגים ורופאים פונים לספר כדי ללמוד ממנו על דרכי ההתמודדות עם הסופיות האנושית.
עם זאת, יש לדעת שלא כך היה בהתחלה. זמן רב פסיכולוגים לא התעניינו בכלל בחוויה של המוות, היות שלדעתו של פרויד פחד המוות לא מילא תפקיד משמעותי בחייו הרגשיים של האדם. בניגוד לילדות, איש לא עבר חוויה של מוות ולכן אין לאף אחד זיכרונות טראומתיים ממנה. רק בשנת 1973 פרסם האנתרופולוג ארנסט בקר את הספר "הכחשת המוות". בקר דיבר על חווית המוות כמוכחשת מהתודעה הציבורית בתרבות האמריקנית ועל ניסיונות להגשים כל מיני מטרות הרואיות כדרך להימלט מפניה. הספר זכה לפרס פוליצר ב-1974, אך נותר כנראה הספר הכי פחות נקרא בתולדות הפרס.
מודל ראוי
בקר אומנם איננו מזכיר את הספר "מותו של איוון איליץ'", אך הוא משלב בספרו תובנה הדומה מאוד לזו שמופיעה אצל טולסטוי - בן אדם משתדל לא לחשוב על המוות כמשהו שיכול לגעת בו אישית, אלא כעל משהו שקורה לאנשים אחרים. בהתבסס על עבודתו של בקר פיתחה קבוצת פסיכולוגים חברתיים בארה"ב בשנות השמונים את "תיאוריית ניהול האימה", והוכיחה בין היתר שאנשים נוטים להתנהג בצורה מתחשבת יותר כשהם חווים את המוות בצורה קרובה.
טולסטוי השפיע גם על תיאורטיקנית חשובה של שלבי ההתמודדות עם האבל, אליזבט קובלר-רוס, ועל הפסיכולוג הקיומי ארווין יאלום. בספריו מתייחס יאלום לדרך שבה יכול אדם להתמודד עם מותו הקרב ולהתמלא בשלווה על שחי חיים אותנטיים. אחד הניגודים הבולטים שאליו מתייחס יאלום הוא הניגוד בין הרופא המטפל באיוון איליץ' למשרת שלו. הרופא מגלה יחס מנוכר ובלתי אישי למטופל. הוא רואה מולו אוסף תסמינים ולא אדם חי. לעומת זאת, המשרת הפשוט גראסים עושה את אשר ביכולתו כדי להקל את מצוקת אדונו הסובל ברגעיו האחרונים והוא גם בעל גישה מפוכחת כלפי המוות.
כתבי עת רבים בתחום הרפואה ניתחו באריכות את סיפורו של טולסטוי כדי להתוות את המודל הראוי של היחס למטופל ואת האופן שבו ראוי להתמודד בזמן המפגש עם הסופיות האנושית האחרונה - מהלך קשה ביותר גם עבור הרופא. בכל מקרה, נראה שחווית האימה של טולסטוי בארזמס לא הייתה לשווא וששנים רבות לאחר מכן אנשים שואבים ממנה כוחות ונחמה להתמודדות בשעותיהם האחרונות.

פורסם במקור: מוסף שבת, מקור ראשון
פורסם במוסף 'שבת', 'מקור ראשון', ז' בניסן תשע"ב, 30.3.2012 .
תאריך:  12/04/2012   |   עודכן:  13/04/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לרקוד עם מלאך המוות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
נהניתי לקרוא.
יהודית מליק-שירן  |  13/04/12 11:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
לאלה המבלים את ימי הפסח האחרונים באילת ולאלה המתעתדים להגיע אליה בעונת האביב העכשווית מוצע לגוון את חופשתם בדרכים רבות ומרתקות גם מחוץ לתחומיה, כמו, למשל, סיור ממוקד בחבל-אילות - מרחק-נסיעה קצר בלבד ממנה, עם אינסוף אתרים בחיק הטבע
אריה אבנרי
איך נראית מנהיגת מפלגת העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ', בלי מסיכה? לא כל-כך טוב. ניתן לראות בפניה ניצנים של צביעות ואפילו יהירות. נחמיה שטרסלר: "מדובר במי שלא כיהנה מעולם בתפקיד מיניסטריאלי ומי שאין לה שום ניסיון בנושאי חוץ וביטחון. גם בנושאי כלכלה וחברה היא מאחזת עיניים"
זהר נוי
כששואלים את המשורר אלישע פורת את השאלה "מהי שירה?" הוא נוהג להשיב עוד לפני שהוא מרים בייאוש את ידיו כלפי מעלה – "שירה? האם היא ניתנת בכלל להגדרה במובן של גדר שבתוכה היא נכלאת? והרי זה אמור להיות הז'אנר החופשי ביותר מכל סוגות הכתיבה". בספר השירים השישי – פְּחִיתָה, מכונסים שירים העוסקים בפרידה ובשנות המשורר המתקצרות, ובצידם מבחר של שירי זיכרון שראו אור בספריו הקודמים
מאיר עוזיאל
כך משתקף השבוע מהפייסבוק שלי
ארז אלון
רצוי או לא רצוי להשתמש במייבש שיער בקיץ? מה גורמת שתיית אלכוהול מרובה לשיער?    טיפים ועצות לשמירת מראה השיער ושיקומו לקראת האביב והקיץ
רשימות נוספות
המועמד לתפקיד ראש מערך הגיור: הרב לוי  /  זאב קם
מתנה מהטבע  /  אבינדב ויתקון
הרצאות רבנים מנוצלות להסתה נגד ישראל  /  אסף גבור
האחים המוסלמים והבעיה הכלכלית של מצרים  /  אריה גלוזמן
חשש חורים ונקבים  /  ישראל לבקוביץ
עבר את הגבול  /  יהודה יפרח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il