X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אף על-פי שהעיצומים הנוכחיים פגעו באירן בצורה משמעותית, יש הסבורים כי אירן תוכל לעמוד בהם עד אין סוף, ולפיכך תמשיך בטקטיקה הנוכחית של מניעת משבר תוך כדי המשך העשרת אורניום. היה והעיצומים יוחרפו בצורה משמעותית, אירן עשויה להסכים לוותר על ההעשרה עד לדרגה של עשרים אחוזים. תרחיש שכזה יהיה בבחינת ניצחון פוליטי למערב, יותר מאשר ניצחון מעשי, שכן אירן תוכל בכל זאת לייצר נשק גרעיני
▪  ▪  ▪
נשיא אירן. מבקש שהמעצמות יכירו בדרישה בנושא הגרעין [צילום: AP]

שיחות איסטנבול-בגדד-מוסקבה בנושא תוכנית הגרעין האירנית הסתיימו. כצפוי, לא הושג דבר בעל משמעות, למעט ההחלטה על המשך השיחות בדרג נמוך. אכן, מדינות ה- P5+1 והמשלחות האירניות חלקו מטרה אחת: הן אינן מעוניינות בסיום התהליך, אשר יוביל בהכרח להחלטה על שינוי כיוון. האירנים משחקים בהצלחה על זמן, במיומנות שבה שהם עושים זה שנים רבות, וחברי קבוצות ה- P5+1 מנסות אף הם לדחות החלטות לא נוחות, כל חבר מסיבותיו שלו.
די ברור הוא שהמשלחת האמריקנית מעדיפה לדחות כל החלטה מכרעת עד לאחר הבחירות לנשיאות הצפויות להתקיים בחודש נובמבר 2012. האירנים, מצידם, זקוקים לזמן כדי לקדם את תוכנית הגרעין שלהם ולהפיק כמות גדולה ככל האפשר של אורניום מועשר. אף כי על-פי דיווחים רבים הסנקציות פוגעות באירן, הן לא פוגעות בה בצורה כואבת דייה, והאירנים מסוגלים לשאתן.
המטרות הסופיות של שני הצדדים הן, מטבע הדברים, מנוגדות לחלוטין זו מזו. האירנים מעוניינים לשמור על יכולת העשרת האורניום לרמות צבאיות, ולהשיג יכולת לייצר כמה פצצות גרעיניות במהירות, היה ורשויות הרפובליקה האיסלאמית יקבלו החלטה ברוח זו. האסטרטגיה האירנית פשוטה למדי: האירנים רוצים שהעולם יכיר בלגיטימיות של התוכנית האירנית להעשרת אורניום. אפילו במסגרת תנאים מוגבלים, הכרה שכזו תאפשר לאירן להחזיק ביכולותיה הטכניות, לשכלל את פעילויות ההעשרה, ולהותיר בידה אפשרות לפריצת דרך (המוגדרת כתחילתו של התהליך לייצור אורניום מועשר בדרגה צבאית), במועד הרצוי לה. כמו-כן, האירנים יוכלו בהחלט להקים מתקנים מוסתרים ולייצר בחשאי אורניום מועשר לכל רמה שיבחרו.
מדינות ה-5+1 מעוניינות למנוע אפשרות זו, אך החלופות העומדות בפניהן מעטות. קשה להעלות על הדעת תרחיש לפיו מועצת הביטחון תנקוט צעדים נוספים נגד אירן, כיון שרוסיה וסין צפויות להצביע נגדם. האפשרות הראשונה והסבירה ביותר עבור המערב (מדינות P5+1 למעט רוסיה וסין), היא להפעיל את הסנקציות על ייבוא הנפט מאירן המתוכננות להיכנס לתוקף בחודש יולי, ולקוות לטוב. החלופה האפשרית הבאה היא להחריף את העיצומים בצורה משמעותית ולהמתין עד שהאירנים ימצמצו ראשונים. החלופה השלישית היא פעולה צבאית נגד מתקני הגרעין האירניים.
מה יבחרו האירנים לעשות?
אף על-פי שהעיצומים הנוכחיים פגעו באירן בצורה משמעותית, יש הסבורים כי אירן תוכל לעמוד בהם עד אין סוף, ולפיכך תמשיך בטקטיקה הנוכחית של מניעת משבר תוך כדי המשך העשרת אורניום. היה והעיצומים יוחרפו בצורה משמעותית, אירן עשויה להסכים לוותר על ההעשרה עד לדרגה של עשרים אחוזים. תרחיש שכזה יהיה בבחינת ניצחון פוליטי למערב, יותר מאשר ניצחון מעשי, שכן אירן תוכל בכל זאת לפרוץ ולייצר נשק גרעיני בפרק זמן קצר יחסית. בנקודת הזמן הנוכחית, קשה להעלות על הדעת מצב שבו אירן תוותר על כל פעילויות ההעשרה שלה. יותר מדי מוטל על כף המאזניים מבחינה פנימית, וצעד שכזה ייתפס בקרב האוכלוסיה כתבוסה ואולי אף יגרום למהפך שלטוני. חלופה נוספת העומדת לרשות האירנים לפריצת המבוי הסתום של עיצומים לעומת העשרה היא להתקדם ולנקוט צעדים לקראת ייצור נשק גרעיני.
צעדים אלה צפויים לכלול, בין היתר, השעיה חד-צדדית של פעילויות הפיקוח של סבא"א באירן, פרישה מאמנת ה-NPT, וביצוע ניסוי גרעיני תת-קרקעי (המנוגד למחויבויותיה לאמנת ה- CTBT). כל אחת מפעולות אלה עשויה להתממש, אם בגלל תסכולה של אירן או בשל גאוותה הלאומית הפגועה או בשל רגשות יהירות ושחצנות מצידה, לאחר שלתפיסתה, יצאה כשידה על העליונה בכל הסבבים הקודמים. אירן עשויה לשאוב השראה ועידוד מהתקדים הצפון-קוריאני, שבו לא היו השלכות קשות למדינה בעקבות הניסוי הגרעיני התת-קרקעי הראשון שלה. העולם עשוי לראות בניסוי אירני תת-קרקעי אירוע המצדיק פעולה מלחמתית, אך גם תרחיש זה אינו ודאי.
בוטנים ושוקולדים בתמורה ליהלומים
האופן שבו תתייחס ישראל להתפתחויות באירן הוא עניין אחר. אירן גרעינית נתפסת ללא ספק בישראל כאיום שלא ניתן להשלים עמו. בעוד שארה"ב רואה בהגעה לפצצה גרעינית קו אדום, המחייב נקיטת פעולה תקיפה, ישראל רואה באפשרות לייצר נשק גרעיני בטווח קצר את הקו האדום שלה. היה ואירן תיסוג מאמנת ה- NPT או אפילו ממחויבויות אמצעי ההבטחה שהיא מחויבת להם, יהיו אלה שיראו בכך עילה למלחמה. קו אדום זה אינו מוגדר בצורה ברורה כל כך, ואפילו המשך העשרה בכמויות גדולת עשוי להיחשב כזרז לפעולה צבאית. לפיכך חשוב מאוד לחזור ולשקול מחדש את התהליך הדיפלומטי כולו למניעת פעולה צבאית.
עד כמה שזה נראה מוזר, יש גרעין מסוים של צדק בלעג האירנים בתגובה להצעת מדינות ה- P5+1, על התמורה להפסקת ההעשרה לדרגה של עשרים אחוזים, סגירת המתקן בפורדו והעברת האורניום המועשר אל מחוץ לגבולות המדינה. הצעת המערב (חלפים למטוסים וכיו"ב), כונתה על-ידי האירנים "בוטנים" ו"שוקולדים" בתמורה ל"יהלומים." מה שהיה על המערב להציע הוא השעיית הסנקציות על ייבוא דלק מאירן המתוכננות לחודש יולי הקרוב. ההשעיה צריכה להישאר בתוקף לפרק זמן של שישה חודשים למשל, שלאחריהם, במקרה של אי הגעה להסכם הסנקציות ישובו ויתחדשו אוטומטית. כל יתר העיצומים הקיימים יישארו בתוקף, והלחץ על אירן יימשך ברמתו הנוכחית המשמעותית.
בשלב הבא של שיחות המשא-ומתן, אם יסכימו הנושאים ונותנים על צעד ראשון זה, לא יהיה מנוס אלא לעמוד בדרישות מועצת הביטחון בנוגע להשעיית העשרת אורניום ופעילויות ייצור הפלוטוניום. השלב הסופי חייב להיות פירוק והפסקה מוחלטת של כל הפעילויות הנוגעות לייצור חומר בקיע. בטרם החלו שיחות מוסקבה, אמר הנשיא אחמדינג'אד כי אירן תהיה מוכנה לוותר על העשרה לדרגה של עשרים אחוזים בתמורה לאספקת דלק לכור המחקר בטהרן. אין כל ספק שאירן תוכל להשיג הסכם דומה לאספקה, קרוב לודאי מרוסיה, של דלק בדרגה של 3.5 אחוזים לכור הגרעיני שלה בבושהר. אז תוכל לוותר על הצורך בהעשרת אורניום מקומית. אף על-פי שבשלב הנוכחי מדובר בחלום רחוק, זו תהיה הדרך היחידה לנטרל מצב מסוכן מאוד העלול לגרום נזק אזורי ועולמי רב, אם נניח לו להמשיך ולהתפתח באין מפריע.

מבט על, גיליון 347, 26 ביוני 2012.
תאריך:  27/06/2012   |   עודכן:  27/06/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם בן-עזרא
לעתים קרובות, כאשר צד לדיון החש עצמו נפגע מפסק הדין ומחליט על הגשת ערעור לערכאה גבוהה, ככל שפסק הדין יותר גרוע, לדעת הצד שחש נפגע - כן ייטב, כי מלאכתו בערעור תהיה יותר קלה, טיעוניו יותר משכנעים, וסיכוייו יותר גבוהים
דן אלון
מהפכה חברתית שתכיל את שלושת המרכיבים, תביס כל מכשפה וקוסם. דרוש לנו לב טוב שיחבר את כל הפלגים. על הלב להיות מחובר לשכל שיידע להבדיל בין טוב לרע ולתכנן את הדרך הביתה, ושניהם יהיו חייבים להתחבר עם אומץ לצאת לדרך נכונה, ולהוביל את כולנו יחד, וכל אחד לחוד, לעבר הארץ המובטחת. לב, שכל ואומץ. בנו, ורק בנו הדבר
מאיר אינדור
אחלם תמימי שהובילה את המחבל המתאבד למסעדת 'סבארו' התחתנה עם חבר אחר משורות ארגוני הרצח שהשתתף ברצח חיים מזרחי. תמימי גורשה במסגרת עסקת שליט לירדן והבעל המשיך לנסות את מזלו לאיחוד משפחות עד שנעתר. מהסיפור הזה התעלמו מפיקי החדשות למרות שמדובר בפגיעה ברגשות המשפחות השכולות
ראובן גפני
למרבה הצער, מקצוענות המחאה אינה שייכת רק לצד אחד של המפה הפוליטית בארץ, או למארגני המחאה החברתית. בשנים האחרונות דומה שכל אייטם חדשותי גורר אחריו כמעט באופן מיידי תנועת מחאה, הנזקקת וזוכה לרוח גבית מן התקשורת. וכך, את מאהל המחאה של משפחת שליט החליף עד מהרה מאהל המחאה של הציבור האתיופי, ואת המאבק להשבתו של גלעד החליפה מחאתן של משפחות חללי אסון הכרמל
ד"ר שלמה פרלה
אירופה חיה בנאיביות מסוכנת בכל הקשור לנעשה במזרח התיכון. נאיביות זו עלולה להעצים את שקיעתה. ישות תרבותית-פוליטית חפצת חיים ראוי לה שתזהה נכוחה מאפייני יסוד תרבותיים-פוליטיים-חברתיים של האזורים שבשכנותה, כי רק כך תעמוד על טיבן של התפתחויות פוליטיות באזורים אלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il