X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
תהליך קבלת החלטות נשמע לעיתים כנושא כבד ובעל חשיבות רבה בחיינו, אך אם נעצור לרגע ונבחן את הנושא, הרי שנגלה שאנו מבצעים בכל יום עשרות, אם לא מאות, החלטות קטנות וחשובות כאחד
▪  ▪  ▪
איזה טיפוס אתה? [צילום: פלאש 90]
לא פשוט
עבור בעל עסק, ההחלטות יכולות להיות מורכבות וחשובות: את מי לקבל לעבודה? האם להשקיע בפרויקט? לאיזה שוק לכוון את מאמצי השיווק וגם...מתי לפרוש?

החלטות כמו: מתי לקום ומה ללבוש, מה לאכול ועם מי לדבר, מתי לנסוע ומתי לחזור. אלו הן רק מקצת מהדוגמאות להחלטות קטנות שמתקבלות כל יום ובמהלך כל היום, מהרגע שהתעוררנו ועד שנלך לישון. כעת, אם בעסקים עסקינן, הרי שעבור בעל עסק החלטות אלו הופכות להיות מורכבות וחשובות עוד יותר, החלטות כמו: את מי לקבל לעבודה? האם להשקיע בפרויקט? לאיזה שוק לכוון את מאמצי השיווק וגם...מתי לפרוש?
החלטה של חיים ומוות
חשוב לזכור לפני שאנו ממשיכים, כי לא כל החלטה בחיים או בעסק היא עניין של חיים ומוות. לעיתים קורה שאנו מייחסים חשיבות רבה מדי להחלטה מסוימת כאשר בפועל היא לא הרת גורל כפי שחשבנו. יש להוסיף ולציין כי בתהליך זה נכנסים אלמנטים אישיותיים רבים כמו רמת חרדה ופחד, ניסיון קודם ותפקוד בתנאי אי וודאות. בכל מקרה, אם ניקח את מקרי הקיצון הרי שעדיין לא מדובר בהחלטות של חיים ומוות כי הרי לא כולנו רופאים, נכון?
איזה טיפוס של מקבל החלטות אתה?
נבחין סביבנו ונמצא כי ניתן לאפיין את טיפוסי מקבלי ההחלטות על-פי ארבעה סגנונות שונים שאני רוצה להציג לפניכם:
המפקד - טיפוס שמקבל החלטות באופן מהיר ולעיתים אף פזיז. לרוב תאופיין דרך קבלת החלטותיו בחוסר סבלנות ובחוסר רצון לשתף אחרים בהחלטותיו. אין ספק שבסיטואציות שבהם זמן הוא משאב קריטי ובקושי קיים הרי שתכונה זו מצוינת. דוגמאות כמו מפקדים בצבא, רופאים או אחיות בחדר מיון מאפיינים טיפוס זה.
הרגיש - טיפוס אשר מקבל החלטות על-פי הרגש בלבד. לרוב הוא יקבל את החלטותיו בצורה אינטואיטיבית ולאו-דווקא שכלתנית. משפטים כמו "הרגשתי שזה הדבר הנכון לעשות עכשיו" או "חשתי שהפרויקט יכול להצליח" יכולים להיות משפטים השגורים בפיו.
האכפתי - טיפוס אשר מתחשב בזולת וכל החלטותיו הם תוך שיתוף ואכפתיות של כל הסובבים אותו. תהליך קבלת החלטות יאופיין לפי התחשבות בכלל. כמו-כן הוא זקוק לזמן עד אשר מקבל את החלטותיו.
המחושב - הטיפוס הפרפקציוניסט, זה אשר צריך את כל המידע לפניו לפני שיקבל החלטה. תמיד יחוש שלא כל המידע לפניו ולכן ישאף לקבל עוד ועוד מידע לפני שיקבל את החלטותיו. לרוב ידחה קבלת החלטות עד למצב שבו אין ברירה אלא לקבל החלטה.
כלים לקבלת החלטות
כאשר אנו מקבלים החלטות אזי עומדים לרשותנו שני כלים חשובים שכדאי שנשתמש בהם בצורה מושכלת.
הראשון - איסוף מידע. לפני שאנו מקבלים החלטה רצוי וכדאי לאסוף כמה שיותר מידע (ללא חשש) שקשור לעצם קבלת ההחלטה. רצוי שהמידע יהיה אובייקטיבי ולא יסתמך על דעות סובייקטיביות (לסנן דעות סובייקטיביות) ורחב ככל האפשר.
השני - אינטואיציה או כפי שאנו מכנים "מה הבטן אומרת בקשר להחלטה זו". כדאי ורצוי להשתמש בכלי טבעי זה שקיים אצלנו באופן מולד במיוחד בכל מה שקשור לבחירת אנשים אשר יעבדו איתנו.
מהו התהליך המומלץ לקבלת החלטות?
ראשית - הגדרת הבעיה. נשמע פשוט? מסתבר שלא. מצב מסוים בעסק יכול להיראות לאחד כבעיה ולאחר כחוסר בעיה. לדוגמא: קושי מסוים בניהול העסק יכול להיחשב בעיני אחד כמצב שנגרם בגין התנהגות של אדם מסוים וההמלצה היא לפטרו, כאשר לאדם אחר יכולה להראות כבעיה של מבנה העסק. שתי הסתכלויות שונות שגוררות בהכרח קבלת החלטות אחרת לגמרי. לכן השלב הראשון הוא הגדרת הבעיה איתה צריך להתמודד.
שנית - איסוף נתונים. בשלב זה צריך לאסוף כמה שיותר מידע שיכול לעזור בקבלת ההחלטות. המידע יכול להיות מידע אינטרנטי, תשאול אנשים, דוחות כספיים או בעצם כל מידע אודות הבעיה, אשר יכול לשפוך אור ולסייע בקבלת ההחלטות.
שלישית - וכאן נכנס השלב היצירתי, הרי לכל בעיה או דרך יש יותר מפתרון אחד, אלא שצריך לאתרם ולהניחם על השולחן. בשלב זה הציעו מספר חלופות לפתרון הבעיה. עודדו את האנשים שאיתכם שגם חלופה "לא ראויה" היא חלופה טובה בשלב הזה, במקרה ה"גרוע" אפשר לעדכן אותה ולשפר אותה במקצת.
רביעית - עבור כל חלופה שהועלתה לעיל יש לייחס את היתרונות והחסרונות שלה. לעיתים ניתוח מידע זה יביא בסופו של דבר לקביעת החלופה המועדפת ביתר קלות.
חמישית - קביעת החלופה המועדפת. גם כאן ההחלטה אינה קלה ולעיתים כוללת בתוכה המון רגשות של אובדן או של חוסר בהירות ואי וודאות. עם זאת, כדאי להגיע בשלים לשלב זה ויחד עם זאת להגיע להחלטה ולא לשהות זמן רב במצב של חוסר החלטה.
לסיכום, לקבל החלטות לעיתים הינו תהליך פשוט ולפעמים מורכב. מידע ואינטואיציה חשובים ביותר בתהליך זה כדי לקבל החלטות טובות. ושיהיה בהצלחה!

תאריך:  27/06/2012   |   עודכן:  27/06/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
איך נקבל החלטות בעסק מבלי ללכת לאיבוד?
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גיל ברינגר
בפס"ד שערורייתי, השופט אלכסנדר קיסרי הודה במה שכולם ידעו אך נמנעו מלומר - חוקי התכנון והבנייה אינם חלים בשווה על יהודים וערבים. מועצה מקומית ערבית ערערה על החלטות ועדות תכנון שדחו בקשה להכשיר בנייה בלתי חוקית, וקיסרי קיבל את הערעור רק משום שלדעתו הציבור הערבי מופלה לרעה, ועל כן יש לייחד לו הליכי תכנון משלו. אז אומנם ביהמ"ש העליון ביטל את פסה"ד, אך גם הוא שלח רמז עבה לוועדת התכנון. פלא שאין מי שמעוניין לאכוף את החוק במגזר?
ד"ר איל קרמר
אחת התופעות הפחות נוחות בקיץ היא הזעת יתר, ממנה סובל חלק מהאוכלוסיה    אין הסבר מדויק למה זה קורה, אבל יש בהחלט דרך לפתור את הבעיה באמצעות טיפול פשוט בהזרקת בוטוקס    מזריקים - ועוברים את העונה החמה "על יבש"
נורית רייכמן
פוצחים בדיאטה? מנסים לחסוך קלוריות במהלך היום, כמעט שלא אוכלים דבר ומשאירים את עיקר הקלוריות והרעב לשעות הערב? אל תתפלאו שאינכם יורדים במשקל ואפילו עולים    האם יש משמעות לפיזור הקלוריות במהלך היום ולא רק לסך צריכת הקלוריות היומית?!
שי אבו
בעלי עסקים יקרים, האם יוצא לכם שאתם תוהים מה אתם יכולים לעשות כדי לשווק את העסק שלכם ברשת האינטרנט, אבל מתבלבלים מכל המושגים הקיימים בתחום הזה ומכל ההצעות שאתם מקבלים מאנשי המכירות של החברות השונות? זה בהחלט מובן    כעסק צעיר יחסית - האינטרנט נשאר עדיין לא ברור ולא מפוענח עבור מרבית החברות בישראל
עליס בליטנטל
In Vincoli (בכבלים) הוא שם תערוכתה של זוכת הפרס ב-2011 ע"ש חיים שיף, המוצגת בימים אלה במוזיאון תל אביב. את הקרן למתן הפרסים כמדי שנה מזה 5 שנים לאמן ריאליסטי, מעניק בנו, דובי שיף, שמתאפיין כמצאנט נדיב וחם לב, כמו אביו המנוח, שכל מטרתו היא נתינה, ללא תמורה, וללא דרישה לשלטי נחושת על קירות המוזיאון החיצוניים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il