X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התקופה בה אנו חיים כיום, מאופיינת די במובהק, בהעדר התאמה בין קצב ההתפתחות הטכנולוגית והמדעית של הרפואה מצד אחד, לבין גיבוש מסגרת מושגית וערכית להבנה ולהכרעה בשאלות המתעוררות בפרקטיקה הרפואית. האיסור המוחלט על כל צורה של אותנזיה, שהיה יפה לזמנו של היפוקראטס, אינו מתאים לדור שבו מאפשרת הרפואה מבחינה טכנית, הארכה בלתי נסבלת של תהליך הגסיסה
▪  ▪  ▪
בלתי נסבלת של תהליך הגסיסה [צילום: האגודה למלחמה בסרטן]

"אחת הצרות הגדולות של דורנו, נעוצה בכך שהרגלי החשיבה שלנו אינם משתנים באותה מהירות שבה משתנות הטכניקות שאנו מפתחים. לפיכך ככל שגדלה מיומנותנו, כך פוחתת חוכמתנו".
אבחנה תמציתית זו של ברטרנד ראסל , מי שנחשב לאחד הפילוסופים הבולטים של המאה ה-20, משקפת במידה ניכרת את דעתי שהתגבשה לנוכח העובדות, הפרטים ושלל המצבים האנושיים אליהם התוודעתי, תוך עיון במשמעות ערך חיי האדם, לאור החוק המתיר המתה וולונטרית - כל זאת מנקודת ההיבט של הרופא והמשפטן ומנגד כאדם שלקה במחלה ממארת על כל השלכותיה עלי כמטופל.
עקרונות מוסריים תיאורטיים, וכמוהם ההשקפות המוסריות היום-יומיות או האינטואיטיביות שלנו, מתגבשים בין היתר, לאור שינויים במערכת הפוליטית, בידע המדעי, באמונות הדתיות ובמבנה החברתי. כאשר השינויים הללו חריפים ופתאומיים, נוצר מצב, שבו דפוסי החשיבה המוסרית אינם הולמים עוד את הנושא שבו הם אמורים לכוון ולהכריע, ואפילו מפגרים אחריו. ההסתגלות של דפוסי המחשבה המוסרית לנסיבות החדשות היא אטית, במיוחד במקרים של תגליות ופריצות דרך טכנולוגיות, כדוגמת האמצעים להארכת חיים הקשורים לענייננו.
בתקופה העתיקה, שבה לא הוסדרה עבודת הרופא על-ידי המערכת המשפטית, היה מקור התוקף של כללי ההתנהגות המוסרית של הרופא, המצפון המוסרי והמחויבות הדתית שלו. שבועת היפוקראטס היא למעשה הקוד הראשון המוכר לנו, שנועד להסדיר את הממד האתי של עבודת הרופא. לשבועה זו נודעה השפעה רבה במהלך ההיסטוריה הרפואית, עוד מניסוחה ביוון העתיקה בסביבות שנת 400 לפני סה"נ, על-ידי הרופא היווני היפוקראטס.
מושג קדושת החיים תובע בחינה מחודשת
קצת על הפער אותו הזכרתי, שקיים בין תפיסת ייעודו של הרופא בעת העתיקה לזו שבעידן המודרני, למדתי מהנוסח של השבועה, שבה מתחייב היפוקראטס כי השיטה שילמד "תשמש לטובתם של חולים לפי יכולתי ושיפוטי ולא כדי להזיק או להרע להם בשום צורה. לא אתן סם מוות לאיש אפילו אתבקש לעשות כן, ואף לא אייעץ כדבר הזה". פער זה מקבל משנה תוקף לנוכח הנוסח של 'חוק החולה הנוטה למות' - בניגוד גמור לשבועת היפוקראטס, החוק מצהיר מפורשות כי מטרתו הראשונית היא קביעת האיזון הראוי בין העיקרון הערכי של קדושת החיים של האדם וחשיבות איכותם, ובין העיקרון הערכי של כבוד האדם וזכויותיו בתחום מימוש האוטונומיה שלו. בניגוד לשבועת היפוקראטס, מדגיש החוק, כמו גם כל קוד אתי מודרני, את זכויותיו של הפרט.
ראשית, יש לחולה הזכות לדעת מהי מחלתו ומהן האפשרויות לטיפול בה. שנית, יש לו הזכות לסרב לקבל טיפול זה או אחר, גם אם הוא נראה רצוי בעיני הרופא. כך, במקום הדגם הפטרנליסטי של רופא הדואג לחוליו ע"פ הבנתו ולאור תפיסת עולם ערכית, שהוא מניח שמשותפת לו ולחולה, אנו מחזיקים היום דגם של יחסים, שיש בהם יותר סימטריה והדדיות מצד אחד, אך מצד שני, גם פחות אמון ויותר קונפליקט בין השיפוט הרפואי של הרופא המקצועי לבין האוטונומיה של החולה.
הנה כי כן ובכל שנותיי כרופא וכמטופל טולטלתי בין התפיסה ההיסטורית של הרפואה לעומת זו של העידן המודרני - תהליך לא פשוט של חוויה אותנטית 'על בשרי'; גם לאחר חיבוטי הנפש כנגד השכל והעיון המעמיק במשמעות ערך החיים לאור החוק המתיר המתה וולונטרית, נותרו בלתי פתורות עד תום הבעיות הרובצות לפתח הסוגיה - דילמות מוסריות קשות, הנובעות מפיגור כלי החשיבה המוסרית אחרי קוד ההתפתחות המדעית והרפואית. לעניות דעתי אנו עודנו רחוקים מלדעת כיצד יש לשקלל את הערך של תוחלת החיים עם הערך של איכות החיים וייתכן שמושג קדושת החיים עצמו תובע בחינה מחודשת.
לטעמי התקופה בה אנו חיים כיום, מאופיינת די במובהק, בהעדר התאמה בין קצב ההתפתחות הטכנולוגית והמדעית של הרפואה מצד אחד, לבין גיבוש מסגרת מושגית וערכית להבנה ולהכרעה בשאלות המתעוררות בפרקטיקה הרפואית. האיסור המוחלט על כל צורה של אותנזיה, שהיה יפה לזמנו של היפוקראטס, אינו מתאים לדור שבו מאפשרת הרפואה מבחינה טכנית, הארכה בלתי נסבלת של תהליך הגסיסה.
נקודת מפנה בתפיסת ערך החיים
היענות לבקשתו של אדם שחתם על הצהרת כוונותיו לממש את "הזכות למות בכבוד" (כפי שאושר ע"י הכנסת במדינתנו), יש בה משום ביטול מימוש הזכות לחיים, ובכך יש כמובן ערעור על הערך העליון המיוחס להם. על-אף שאלו הדברים, סבורני שהיענות זו איננה מבטלת את התייחסותם המוסרית של המחוקקים או של שליחיהם (למשל הצוות הרפואי שינתק אדם ממכונת החייאה) חובת ההימנעות מרוע עודנה מנת חלקם של המסייעים למי שמצבו הבריאותי מוגדר סופני והוא עונה על ההגדרה של חולה הנוטה למות, כפי שמצוינת בחוק. דעתי היא כי החוק שנכנס לתוקף ביום כ"ד בכסלו תשס"ז (2006) מהווה נקודת מפנה בתפיסת ערך החיים משום המגמה למציאת האיזון עם תוחלתם. עצם קיומה של מסגרת התייחסות לרצונו של אדם או למנת הסבל בה נתון, מקדשת אספקט אחר של ערך החיים, זה התלוי בביוגרפיה האישית של האדם.
כבר בין שורותיו הראשונות של 'חוק החולה הנוטה למות' ישנה התייחסות לקביעה כי חזקה על אדם שהוא רוצה להוסיף לחיות, אלא אם כן הוכח אחרת. חזקה זו ניתנת לסתירה, אולם הנטל להוכיח כי אדם אינו רוצה להוסיף לחיות, הוא נטל כבד, המוטל על מי שטוען זאת. כלומר - כל עוד לא הוכח מעבר לכל ספק סביר כי אדם רוצה שלא להוסיף לחיות - יש להניח כי האדם רוצה להוסיף ולחיות, ולפעול בהתאם לכך.
קביעה זו מתייחסת לביקורת נגד החוק או נגד המתת חסד כפי שהעלו מספר מתנגדים לחוק הגורסים כי בעידן של רפואה המתבססת על הוכחה, חייב מדען חסר פניות, לדרוש נתונים המבוססים מאלה הקיימים כיום, כדי לקבוע שהמתת חסד וסיוע רופא להתאבדות אכן מפיקים תועלת לחולה, למקצוע ולחברה. אם מצבו של החולה עונה לקריטריונים שמפורטים בחוק ואם הוכיח את כוונתו לחדול את חייו, הרי שניתוקו ממכשירי החייאה או סיוע במותו הם שרצויים לו. באשר לתועלת למקצוע ולחברה.
הגבול שבין החיים לבין המוות
הגישה הרווחת שהרופאים מופקדים על החיים; והמוות הוא חלק מהחיים, לפיכך אנחנו צריכים להעביר את החולים, בלית ברירה, גם את הגבול שבין החיים לבין המוות. במילים אחרות, אנו הרופאים נמצאים על התפר בין הבריאות והחולי, ובין החולי והמוות ומכאן המשא הכבד בחציית הגבולות הנ"ל. יחד עם זאת אל לנו להקל ראש בהיבטים הפסיכולוגיים והמוסריים בחיי הישות האנושית שבה הפילוסופיה משמשת כרקע לדיון בסוגיית החיים והמוות, ועוסקת בדיון תיאורטי של האפשרות להפעיל עקרונות מוסריים כלליים בעניינים קונקרטיים כדוגמת החקיקה בדבר נטילת חיי אדם, מחד, ובאופן שבו עקרונות אלה דורשים התאמה מחדש, לאור נסיבות חיים משתנות מאידך.
בזירת הרפואה המודרנית, אנו עדים לשאלות מוסריות שמעולם לא נשאלו בעבר, והיא כר פורה לבחינה דו-סטרית זו של עקרונות כלליים והכרעות קונקרטיות. כך לנוכח סיפורים אנושיים כאובים, הן כרופא והן כחולה בעבר במחלה ממארת הוארתי בתובנות כי במאבק של הרפואה עם המוות, קיימת סכנה של התעלמות מרצונו האוטונומי ומטובתו של האדם ומאי-הנמנעות הטבעית של המוות. מכאן התגבשה תפיסתי בעד חוק החולה הנוטה למות והמשך חקיקה פרטנית באופן סדור של מסגרת חוקים ברורה סביב הסוגיה של המתת חסד. ניסיון שכזה עשוי ליתן ביטוי לאוטונומיה של האדם על גופו באותם מצבים בהם קיימת הסכנה של פגיעה בערך החיים המקודש.
לבסוף אביא ציטוט מדבריו של פרופ' אבינועם רכס יו"ר ועדת האתיקה של ההסתדרות הרפואית בישראל, המטיב לשקף את עמדתי : "יש מצבים שבהם להשקפתו של החולה מוטב לרוץ לקראת המוות ולפגוש אותו יותר מוקדם, מאשר לנסות לברוח ממנו בזחילה. אני חושב שבמצבים האלה אולי כדאי לנו כחברה לסייע לו. יש אנשים שכדאי לנו לעזור להם למות."

תאריך:  08/09/2012   |   עודכן:  08/09/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 כבוד האדם וחירותו
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המתת חסד וערך קדושת החיים - הרהורים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסים גבאי
אנחנו טובעים בביצה ענקית שנשארה אחרי מפולת השלגים שכביכול התחילה ברצון לשינוי כיוון, לצמיחה כלכלית, לרוגע נפשי, ולשידרוג רמת החיים לסבירה ומעלה... והנה אנחנו רואים רק שחור
יוסף דוריאל
שאלה/זעקה זו של פרופסור די-נור בימי השואה מתאימה גם להיום. כי מה יוכלו לומר קברניטי המדינה כיום? היינו עסוקים בפלפולים משפטיים על גירוש יהודים ממגרון, שכונת האולפנה ובית עזרא בחברון, וגירוש מסתננים מאפריקה שהכנסנו מהגבול הפרוץ עם מצרים והסענו באוטובוסים לדרום תל אביב - כדי להפוך את חיי תושביו לגיהינום
אברהם פכטר
ניצן שירזי, מאמן הפועל בסיום הניתוח: "הייתי מוותר ברצון על הניתוח, אך לעולם לא אוותר על האהבה והתמיכה שקיבלתי ממשפחתי, ממשפחת הפועל, מהשחקנים וההנהלות של כל הקבוצות בארץ ומהציבור הרחב. זה מחמם את הלב ועוזר להבראה והתאוששות". זאת הצעתי האישית, לתגובת ניצן שירזי שאני בטוח שרבים וטובים מזדהים ותומכים בה
אפרים הלפרין
ברוב חוכמתנו הצלחנו לבלבל את עצמנו    אנו מחייבים את השופטים להחליט החלטות מוסריות, שהם לא הוכשרו להן ואין להם ניסיון בהן, ובכך אנו מזיקים גם למוסר וגם לצדק
דרור עמית
כל עיר המנהלת אורח חיים ומנהל תקינים והמכבדת את עצמה, דואגת להנציח את עברה, מנסה לטפח את המורשת שלה ולתת את היחס הנאות לאתרים היסטוריים הנמצאים בשטחה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il