X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
קיימת פרצה בחוק התקציב ועלינו להרחיבה ולהגישה כשפיטה בפני הערכאה השיפוטית העליונה בישראל במקביל לקיום שיח נוקב בחברה הישראלית אודות ליקויי תקציבי ממשלת הימין
▪  ▪  ▪
הצבעת הכנסת על התקציב הדו-שנתי. שפיט בפני בג''ץ [צילום: פלאש 90]

תקציב המדינה אמור להוות למעשה את הכלי העיקרי לביטוי המדיניות הכוללת, ולאו-דווקא הכלכלית, של הממשלה. הוא מבטא כמובן את המדיניות התקציבית של הממשלה, כך שאין כמעט החלטה של הממשלה שאין לה ביטוי בתקציב המדינה.
תקציב המדינה, מנקודת מבטו של איש המשפט הציבורי, הוא בראש ובראשונה 'הסדר חוקתי' בין הרשות המחוקקת לבין הרשות המבצעת. הסדר זה נועד לשמש בסיס חוקי להגשמת מדיניות הממשלה. עיקרון העל העומד ביסודם של חוקי התקציב השונים, הוא עיקרון שלטון החוק - כל הוצאה של כספי הציבור, תהיה גלויה לעין-כל ומאושרת על-ידי רוב חברי הכנסת. לאחר שנחקק כדין, מהווה תקציב המדינה מסגרת, שבתוכה, ורק בתוכה, רשאית הממשלה לפעול.
כללי השחק מבטלים את מהות התקציב
ניתוח משפטי של תקציבי המדינה לפחות בשני העשורים האחרונים לפחות ניראה יותר כעיסוק ב"כללי המשחק", תוך הימנעות מהתייחסות אל "המשחק" עצמו. תקציב המדינה נועד להגשים את יעדי המדיניות הכלכלית של הממשלה, ומהותו נעוצה דווקא במספרים שבו. המספרים הקבועים בחוקי התקציב, יותר מאשר המושגים המשפטיים והניסוחים המדויקים ומהמפותלים, הם האמורים להפיח רוח בתקציב המדינה.
הנה כי כן וכאמור, אבן הראשה של תקציב המדינה אמורה להתייחס באופן ענייני ומהותי ליעדי המדיניות של הממשלה על בסיס ההסדר החוקתי שבין הרשות המבצעת לבין הרשות המחוקקת. אולם עם תחילתם של התמרונים הפוליטיים של ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר שטייניץ שתכליתם משיכת זמן; וכאשר מפלגת 'המקופחים' התורנית מאיימת בפרישה מן הקואליציה באם לא תתקבלנה דרישותיה וכל סקטור מושך לכאן ולשם; או אז ידע כל דרדק כבעלי האסופות שהחל העיסוק בכללי המשחק של רקימת תקציב שבינו לבין המהות אין כל קשר.
כך למשל, תקציבים האמורים לאושש את מערכת החינוך, מערכת הבריאות, לסגור פערים חברתיים ולדאוג לאוכלוסיות קשות יום, ינותבו בסופו של יום ליעדים שאין בינם לבין חוסנה של המדינה והחברה הישראלית ולא כלום.
'שפיט' בפני בג"ץ
מעמדו המשפטי של תקציב המדינה, חייב להיות שלוב במעמדו כמכשיר להגשמת מטרות כלכליות, חברתיות ופוליטיות. בעת ההתנצחות סביב "העוגה התקציבית", כשהכל נושאים עיניהם לעבר גודלן של "פרוסות העוגה החתוכות" ומתעניינים לדעת כמה יקבל כל צד; או-אז בוחן המשפטן את דרך ביצועו של החיתוך, את תקינותו והגיונו, את אופן ההחלטה עליו, את חוקיותו. לפיכך ולתפיסתי עניין תקציב המדינה יכול להיות 'שפיט' בפני בג"ץ בהתקיים מספר תנאים שמפאת קוצר היריעה לא אמנה אותם עכשיו וכאן. אומנם ולמרות ההסדר החוקתי שבין הרשות המבצעת ולבין הרשות המחוקקת בנושא חוק תקציב המדינה עלולים להיווצר 'תקלות' שבמהותן הינן בלתי-חוקתיות והעושות אותו כאסקופה - כאן המקום להתערבות הרשות השופטת ולהסדיר 'קלקולים' מהותיים בתקציב ולהסדירו כדבר דבור על אופניו.
זכותו של הציבור להשמיע דעותיו בעניין תקציב המדינה כאשר הממשלה מתעסקת בכללי 'המשחק' ולא במהות. העובדים והמובטלים, הצעירים והגמלאים, אנשי העיר ואנשי הפריפריה, היבואנים והיצואנים, החילונים והחרדים, החלשים והחזקים, הפוליטיקאים והעיתונאים - לכולם תפקיד מוסרי-אזרחי בשיח הציבורי שבו יביעו את עמדתם בסוגיות הרבות שמעורר תקציב המדינה.
פתיחת שני הדלתות, הראשונה כעניין שפיט והשניה השיח הציבורי - נחוצות לנו יותר מתמיד. כאשר תקציבים חיוניים האמורים לשקם מערכות רבות העומדות לקרוס במדינה ואוכלוסיות רבות עומדות בפני שוקת יבשה והמציאות המכבידה אכפה על מרבית האזרחים, עדיפה בעיניי פתיחת הדלתות על פני מרי אזרחי והפגנות זעם.
רוב הציבור מבין ויודע לאן זורמים התקציבים ולמה הם משמשים. מימון בעלי ברית, 'גילוח' נוסח נתניהו, הזרמת כספים לסקטורים בעלי השפעה קואליציונית, עיבוי ובניית התנחלויות בלחץ הימין והעלויות שבאחזקת צבא לשמירה על בתיהם וחייהם של המתנחלים - כל זה ועוד הינם תוצאה של כללי המשחק בתקציב המדינה בעוד שהמהות נדחקת עד קצה היש.
'הכפפה' הושלחה לפני המשפטנים ואלו בעיקר מתנועות 'לאיכות השלטון' - קיימת פרצה בחוק התקציב ועלינו להרחיבה ולהגישה כשפיטה בפני הערכאה השיפוטית העליונה בישראל במקביל לקיום שיח נוקב בחברה הישראלית אודות ליקויי תקציבי ממשלת הימין.

תאריך:  10/09/2012   |   עודכן:  10/09/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תקציב המדינה: זניחת המהות והדרכים לשינוי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
התקציב אינו שפיט. הוא כלי עבוד
ירון זכאי 1  |  11/09/12 11:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
אם אחד מקוראי רשימה זו יהיה לו חוב פעוט של 2,150 שקל, הוא לא יזכה לקבל פריבילגיה של משא-ומתן מתמשך וסבלני על גורל החוב, שיסתיים בתספורת של 65% של חובו, והיתרה תיפרע עד שנת 2022
יוסי שחר
יש אומרים שידוע לשב"כ מי הם מבצעי תג המחיר, אך חשיפתם והעמדתם לדין יחשפו בהכרח את מקורות המידע, דהינו את הסוכנים השתולים. אמירה מגוחכת. זו הוכחה ניצחת כי יש חוסר פרופורציה בין הערכת הנזק והמשקל האמיתי של תג המחיר לבין ההצהרות הבומבסטיות והדאגה המזויפת המוקרנת לתקשורת
בעז שפירא
כל מי שחי את ההוויה היהודית בארץ ישראל של היום ער להתעללות אותה חווים יהודים במדינת היהודים רק בגלל היותם יהודים    אמירה זו נכונה לגבי הקשיים אותם אנו מכירים בתחומי ההתיישבות, השוויון בפני החוק, עולם המשפט ואפילו בהעדר חופש הפולחן הדתי
נרי אבנרי
שניהם התפכחו מאשליות השלום. שניהם טענו שמדובר במזימה ארוכת-טווח למחוק את ישראל. יהושע סובול חש שלהיות עם האמת הרחק מהעדר, זה קשה. פרופסור בני מוריס, הוכיח שניתן להתפכח ולהישאר בחיים. הלכתי לארכיון...
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
פסק דין חדש של ביה"מ העליון מבהיר אימתי הגשת ערעור לבית המשפט העליון תעכב את חובת תשלום המס על-ידי הנישום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il