X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כתיבה לא אקדמית, אלא הגיגיה של אזרחית, החרדה למה שקורה בארצה אישית, אני לומדת 'דמוקרטיה' מהי, מתוך עשייתי בקהילה ומעמדי כחברת מועצה מה שאני מגלה רחוק מאד מכל ההגדרות האפשריות למה היא דמוקרטיה
▪  ▪  ▪
אין חינוך לדמוקרטיה [צילום: זהר שיטרית]

דמוקרטיה היא שיטת ממשל שבה יש לאזרחים יכולת להשפיע על המדיניות הציבורית במדינתם, באופן חוקי וממוסד. האומנם?
"מיהו דמוקרטי" או "מהו דמוקרטי"? מעניין שיש חילוקי דעות בנושא זה. דומה, כי לפחות עבור רוב האנשים, קיומם של בחירות וזכות ההצבעה והתמודדות הינן תנאי ראשוני להגדרת המדינה כדמוקרטית. קיימים אפילו גופים שונים, אשר עוסקים במדידת הדמוקרטיה, לפי מדדים שהגדרתם אובייקטיבית. אולם מהי הגדרה אובייקטיבית? ואולי זו הסיבה שלגבי אנשים ומפלגות, נראה כי ההגדרה המקובלת ביותר להיותם של אדם או תנועה פוליטית דמוקרטיים, היא היעדר נכונות לנקוט באמצעים הנחשבים פסולים במדינות או חברות אחרות, אבל לא במסגרת המדינה או החברה שהם נמצאים בתוכה.
כלומר: ניתן להטות את הדמוקרטיה. כי גם לפי המקובל במדינות דמוקרטיות שונות, סטייה ממאפיינים מסוימים תיחשב חריגה שלפעמים תיחשב כחריגה "מותרת".
סיבוך בפירוש המילה
שלוש נקודות השקפה על הדמוקרטיה:
- אברהם לינקולן - הדמוקרטיה היא "שלטון העם, ע"י העם, למען העם".
- וינסטון צ'רצ'יל - "דמוקרטיה היא צורת הממשל הגרועה ביותר פרט לכל האחרות שנוסו".
- אדמונד ברק - " אין לראות דמוקרטיה מוחלטת כצורת שלטון לגיטימית, לא יותר מאשר מונרכיה מוחלטת היא לגיטימית".
כל מה שכתבתי לעיל, בא לנסות לענות על תהיותיי לגבי "מדד הדמוקרטיה הישראלית לשנת 2012" שנעשה על-ידי המכון הישראלי לדמוקרטיה. ניסיתי להתעמק בממצאים של המחקר והיה לי קשה. מאד אקדמי. אבל בין לבין, מצאתי גם סתירות בממצאים שאולי נבעו גם בגלל הסיבוך שבפירוש המילה 'דמוקרטיה'.
אישית, אני לומדת 'דמוקרטיה' מהי, מתוך עשייתי בקהילה ומעמדי כחברת מועצה. מה שאני מגלה רחוק מאד מכל ההגדרות האפשריות למה היא דמוקרטיה. אלה שציינו ואלה שלא התייחסנו אליהן מפאת קוצר הדף.
בתור התחלה - אין חינוך לדמוקרטיה. מאפשרים לאזרחים לחשוב שדמוקרטיה היא מתן אפשרות לכל אזרח לעשות ככל העולה על רוחו, כמובן במסגרת החוק, שגם הוא הולך ומתמוסס ועד אנרכיה מוחלטת ושלילת כל הכלת אורחות חיים חברתיים של כבוד והערכה. לעומת זאת - במקום שניתנת, לאזרח, האפשרות להשפיע בצורה ישירה, שם אין השתתפות של האזרחים. כמה אנשים מתפקדים למפלגות כדי שיוכלו להשפיע על בחירת נציגים ראויים בכנסת? כל עבודת בחירת חברי הכנסת נעשית ע"י מייכרים ובשיטת המקח והממכר. זו סטירת לחי לדמוקרטיה. זו דרך המאפשרת לאנשים הכי פחות ראויים להגיע למשרות ודרגות בעלות משמעות ממשית על חיי האזרחים. זה קיים מהדרג הבכיר - שרים (דוגמאות להתנהלותם של שרים יש לנו למכביר) ועד ראשי ערים. תשכחו מדמוקרטיה כשזה נוגע להשתלטות של ראש עיר במשך עשורים, בדרך של הפחדה ועריצות. נשמע מוזר ובלתי אמין? הסתובבו בארץ, בקרו בפריפריות (בעיקר) אבל לא רק.
לפחות במה שנוגע לעיר בה אני חיה, הבחירות אינן דמוקרטיות. אלה בחירות של עריצות וכפייה על אנשים שהורדו לדרגת נתמכים פיסית, נפשית וחומרית במשך שנים. התנהלות מכוונת וממוקדת מטרה. "הנסיך" של מקיאוולי. אצטרך לעוד הרבה עמודים כדי לפרט לפרטים את השיטה ובמיוחד את תוצאותיה.
לסיכום - אני שואלת את עצמי, לאור תוצאות המחקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה, עד כמה הם לקחו בחשבון שתשובות של אנשים לשאלונים, לא תמיד משקפות את האמת, אלא את מה שהם למדו שמצופה מהם לענות. ומכאן, שאני שואלת - האם אנחנו באמת חיים במדינה דמוקרטית?

תאריך:  12/09/2012   |   עודכן:  12/09/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על הדמוקרטיה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
גולדווסר לא שמעה על ההבדל בין
תאוריה לפרקטיקה..  |  12/09/12 22:55
2
אורוול צדק:"מלחמה היא שלום-אמת
קורןנאוה טבריה  |  14/09/12 04:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רן שורר
מזה חודשים ארוכים מנסה ראש הממשלה לשכנע את דעת הציבור הישראלי לתמוך במהלך התקפי נגד אירן, אבל עד עתה הוא הצליח להוביל אותנו לשום מקום    באותה שעה הוא מיטיב להסתכסך עם כל העולם התרבותי ובמיוחד עם ידידתנו הגדולה והחשובה ביותר -ארה"ב    גם מנהיגים שהיו מוכנים בעבר לשמוע אותו, לבחון ברצינות את דעותיו, לא מאמינים עוד לאף מילה היוצאת מפיו, הן כראש ממשלה ואני בטוח שגם כאיש פרטי
ישראל הראל
מאהלים על כל הרכס, התייצבות גורפת של כל חלקי הציבור, שותפות פעילה של השרים והח"כים מהימין. לא היה, לא נברא, אולי משל היה
ד"ר גבי אביטל
על שולחן הדיונים בסוגיית הגרעין האירני עומד מחיר של כמה עשרות אזרחים וחיילים במקרה הקיצוני ביותר ונזק מלחמתי של כמה שבועות, מול פוטנציאל הרג של 25 אלף יהודים ועוד כמספר הזה פצועי קרינה, מפצצה אחת בלבד. לפעמים יש לבחור בין כאב נסבל לסיוט מתמשך
עמוס שריג
הביבי לא למד דבר ולא שכל דבר: אותה התנהלות מדינית של שב ואל תעשה, קיפאון מוחלט במשא-ומתן עם הפלשתינים, הכלכלה שלו שממשיכה להעשיר את העשירים ולרושש את מעמד הביניים והנמוך    ובעניין אחר: המעשה שעשתה השופטת אלשיך הביא את לשכת עורכי הדין לתבוע את פרישתה מכס המשפט לאלתר    זה לא קרה
איתן קלינסקי
השבוע הזדמנתי לירושלים לאירוע משפחתי, שהתקיים ברחוב הנושא את השם יוחנן הורקנוס    אני מבקש את סליחת באי האירוע, שבמשך שעה ארוכה העסיק אותי דבר אחד, מה קורה לנו כחברה, כאשר אנחנו מחליטים להנציח שמו של אדם, שייקרא רחוב על שמו?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il