X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תוכנית תמ"א 38 במקורה היא שם קוד לתקן לחיזוק מבנים קיימים. על-פי התוכנית, יזם יכול לקחת על עצמו לחזק בניין מגורים על חשבונו ובתמורה יקבל זכויות בנייה נוספות על גג הבניין שם הוא יבנה יחידות דיור נוספות אותן ימכור
▪  ▪  ▪
פרויקט תמ''א 38. להיערך לקראת רעידת אדמה [צילום: פלאש 90]

ההזדמנות הטמונה בתוכנית תמ"א 38 קורצת כמעט לכולם: מעבר לצורך הבסיסי בחיזוק הבניין והתמודדות עם האיומים שרעידת אדמה גדולה הולכת ומתקרבת לאזורנו, בימים בהם שוק הנדל"ן פורח רואים דיירים רבים פוטנציאל כלכלי בתוכנית לשדרג את ביתם ולזכות בתוספת כלכלית נאה באמצעות הרחבת הבית, תוספת מרפסת, ממ"ד או סתם שיפוץ אוברול כללי לבניין המשדרג את מחיר הדירה. אך בכל זאת, עדיין אחוז היישום של התוכנית בקרב הבניינים הדורשים חיזוק הוא נמוך מאוד ועל-אף ההקלות הנוספות שאושרו לה בתקופה האחרונה, התוכנית אינה ממריאה ומגיעה למספרים גדולים.
מה זה למעשה תוכנית תמ"א 38?
התוכנית מתייחסת לבנייני מגורים שנבנו לפני שנת 1980. במקרה של רעידת אדמה מבנים אלה אינם עומדים בתקן ועשויים לקרוס או להינזק בצורה קשה המסכנת את חיי יושביהם. המדינה הציעה תוכנית מיוחדת: היא הבינה כי אין היא יכולה לעמוד בעלויות של חיזוק מאות אלפי בנייני מגורים ברחבי המדינה ולהכשרים, ולכן העבירה את המנדט לכך לדיירי הבניינים ויזמים פרטיים. על-פי התוכנית, יזם יכול לקחת על עצמו לחזק בניין מגורים על חשבונו ובתמורה יקבל זכויות בנייה נוספות על גג הבניין שם הוא ייבנה יחידות דיור נוספות אותם ימכור.
תוכנית תמ"א 38 במקורה היא שם קוד לתקן לחיזוק מבנים קיימים. התיקון הראשון שנכנס לאחרונה, מספר 2 בחוק, מאפשר בפעם הראשונה לבצע הריסה מלאה של המבנה ובנייתו מחדש. תיקון מספר 3, נותן הקלות נוספות למצב הקיים ומאפשר תוספת זכויות של עד שתיים וחצי קומות, במקום קומה אחת כפי שהיה עד היום.
יתרונות התוכנית ברורים: הדיירים זוכים לחיזוק המבנה והכנתו לתקן במקרה של רעידת אדמה, ישנה התחדשות עירונית, לעיתים בניין חדש או שיפור חזות הבניין, המפרט הטכני שלווה שטחים הניתנים לדיירי הבניין מעלים את שווי ערך לשווי נכס גבוה יותר מהקיים. משתתפי התוכנית זוכים גם להקלות במס שונות.
חשוב לציין כי כיום ע"פ החוק נדרשת הסכמה של כל דיירי הבניין למהלך. אך במידה ויהיה דייר סרבן המתנגד מטעמים לא אובייקטיבים, היו כבר תקדימים משפטיים ומקרים בהם שאר הדיירים תבעו את אותו דייר סורר לפצותם על הפגיעה בהם בעקבות סירובו, ובכך אילצו אותו למעשה לחתום ולאשר את ביצוע הפרויקט.
מנגד ישנה גם רשימת חסרונות לא קטנה: בחלק מהמקרים תהליך התמ"א 38 אינו כלכלי ורווחי ליזם ולכן הפוך ללא ישים, בעיקר באזור הפריפריה שם היכולת למכור את הדירות החדשות שנבנו על הגג במחיר רווח לעומת ההשקעה בחיזוק הבניין היא נמוכה. לכך יש להוסיף חוסר נוחות משמעותית לדיירים במהלך ביצוע חיזוק המבנה ומכשולים ביורוקרטים ברשויות המקומיות אשר תוקעות את כל תהליך יישום פרויקטים במסגרת תוכנית תמ"א 38.בשוק קיים היום חוסר רגולציה המסנן את סוג ואיכות היזמים אשר יהיו ראשים כיום לקדם פרויקטים במסגרת תמ"א 38, מה שמביא לכניסתם של יזמים לא מקצועיים המנסים לחסוך באיכות העבודה.
חשוב לציין כי התוכנית מועילה גם לרשות המקומית ולא רק לדיירי הבניין: זוהי למעשה התחדשות עירונית והתפתחות סביבתית שאינה עולה כסף לעירייה. לרוב דורשות העיריות גם תוספות של מקומות חנייה לדירות הקיימות ולדירות החדשות מה שמקל את נושא החנייה במקום, זאת בנוסף להבאת תושבים חדשים וארנונה נוספת המגיעה לקופת העירייה.
אם כולם מרוויחים, מדוע פרויקטים רבים אינם תופסים תאוצה?
הנקודה הראשונה נעוצה בקרב דיירי הבניין. ישנם דיירים המסרבים לתהליך בעיקר בגלל חוסר הנוחות ולפעמים גם חוסר המודעות לתמורה שתהיה להם מהעניין. ישנם גם דיירים המנצלים את המצב והופכים את ההליך לאלמנט סחטני מול היזם ובאים בדרישות נוספות שהופכות את העסקה עבורו ללא כדאית.
מנגד, אצל היזמים, הפרויקט אינו זוכה לכדאיות פיננסית, בעיקר בערי הפריפריה הרחוקות ששם שווי ערך הדירות הנוספות שיבנו במסגרת הזכויות הנוספות הוא יחסית נמוך ואי לכך לא מכסה את עלויות ביצוע חיזוק המבנה. בעיה שלישית היא הביורוקרטיה: הרשות המקומית אינה ערוכה לרוב להיכנס לתכנון ואישור תוכניות מסוג זה ליזמים למרות שבשנה האחרונה רואים יותר פתיחות מצד העיריות לקידום הנושא. בנוסף, קיים גם קושי במתן ביטחונות לבנק כתנאי למימון פרויקט.
אז מה הם בכל זאת הפתרונות למצב? יש לקבוע קריטריונים ברורים מה הדיירים אמורים לקבל במסגרת פרויקט כזה מהיזם על-מנת להימנע מסחיטה ומו"מ עקר המביאים לעצירתו של הפרויקט. כמו-כן נדרש צמצום הליכים ביורוקרטים במסגרת הרשויות העירוניות ופתיחות גדולה יותר לקידום פרויקטים בתחום. הגדלת זכויות הבנייה הנוספות הניתנות ליזם יכולות לסייע רבות בכדאיות הכלכלית ובמשיכת יזמים מקצועיים יותר לתחום.
אין ספק כי במידה ותמ"א 38 תתפוס תאוצה מסיבית תהיה לכך השפעה רבה על סביבת המגורים של כולנו. במקרה כזה נראה הרבה התחלות בנייה של בניינים ישנים שיתחילו לעבור תהליך של חיזוק המבנה ושיפור בחזות החיצונית של הבניין. פרויקטים רבים יביאו לבסוף לשיפור משמעותי בחזות העירונית הכללית, אך החשוב מכל זו המטרה העיקרית: במקרה של רעידת אדמה נהיה ערוכים עד כמה שניתן ונצמצם את כמות הנפגעים כתוצאה מקריסת בניינים.

תאריך:  03/03/2013   |   עודכן:  03/03/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המדריך לדייר המבולבל: מהי תמ"א 38?
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יעקב איציקוביץ
כאשר 3 חרדים מגויסים מתוך 100, יתר ה-97 מקבלים קצבה, וכשהאחוז נשאר קבוע, אלא שהשנתון גדל ל-200 צעירים, הרי שמספר מקבלי הקצבה קפץ ל-194    זוהי רק הדגמה בקצה המזלג איך מתנהלים להם כספי הציבור בגין המעשה לכאורה של "הגיוס החרדי"
יובל ברנדשטטר
ביבי קיבל את המפתחות למלכות, וציפה לממשם בדרך הפשרנית - שהסוחטים יסחטו קצת פחות והנסחטים יחושו קצת פחות נסחטים. אלא שייתכן כי זמן הפשרות כבר חלף    "שוויון בנטל" הוא עידון של המושג "די לסחיטה המאורגנת"
קובי קמין
הסרט התיעודי "חמש מצלמות שבורות" לא זכה באוסקר. באמת יפה מאוד, ואפילו מרגש מאוד. כמעט הזלתי דמעה. לא, לא מעצב, אלא מן הרעיון שאני, מהמיסים שלי, מימנתי אותו    ובכל זאת נותרו אצלי כמה תהיות לא ממש עקרוניות
מנשה שאול
"מאז תבוסת 1967 עסקו הערבים בכעסים ובשנאות. במהלך תקופה זו ייסדה ישראל שמונה אוניברסיטאות, מאתיים מוזיאונים, וישראל מתחרה בארצות-הברית בתחום האלקטרוניקה ובתוכנות מחשבים"    כך פונה לערבים אינטלקטואלית סעודית, וזאת, על-מנת לא להעצים את הפסדיהם
יהודה דרורי
מרבית הציבור בארץ הינו חילוני, ואילו החרדים מהווים רק כ-15% מהתושבים - אבל סדר היום הכלכלי והחברתי במדינה מושפע על ידם מעל ומעבר לכוחם באוכלוסיה    גרוע מזה, החרדים הם אלו המונעים מנהל ציבורי תקין במניעת הפרדת הדת מהמדינה, ומהווים נטל כלכלי חסר פרופורציות למספרם, ובהיותם קבוצה סוררת מבחינת הנשיאה בנטל הביטחון, הכלכלה ומבחינת חינוך צעיריהם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il