X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המצרים קצים בחייהם מפני בני ישראל, ואחרי מאות שנים יש למואבים אותה הרגשה. וגם אצלנו: הכל כוחני, כולנו קוצים זה לזה. חייבים לייצר שיח עמוק ומכונן כדי להסיר את הפחד ואת הקוצים
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

הכל התחיל מפחד. המלך המואבי הכל-יכול (או כך לפחות חשבו נתיניו) ראה את מה שעוללו הפולשים מדרום למלכות העוצמתית של בני האמורי, וידע שהוא החלש מבני האמורי, לא יוכל לכובשים החדשים, בני ישראל. התנועה הנפשית המתרחשת אצל המואבים היא כפולה, וכך מתארת אותה פרשת השבוע שלנו, הקרויה על שמו של המלך המואבי, בלק "ויגר מואב מפני העם מאוד, כי רב הוא".
"ויגר" פירושו: פחד פחד-מוות. אחר כך מתרחש השלב השני: "ויקץ מואב מפני בני ישראל". את המילה "ויקץ" מסביר "המזרחי": "אנשים הדרים במקום אחד, כשהם מצרים זה לזה, נחשבים כקוצים אלו לאלו". לחשוב שהשני הוא "קוץ", פירושו לתעב או לשנוא אותו, ובמיוחד לעוות את פניו. הוא אינו עלה ירוק עם פרחים לתפארה, כי אם קוץ דוקר וחסר צבע.
אותו מהלך נפשי מתבצע מאות שנים קודם לכן, כשפרעה הראשון מזהה סכנה מבני ישראל, המהגרים הזרים שהתרבו במצרים. בשלב הראשון: "ובני ישראל פרו וישרצו וירבו ויעצמו במאוד מאוד ותימלא הארץ אותם", ואז קם מלך חדש על מצרים שלא מכיר את הרקע להגירתם וחושש מאוד. כמו בלק מלך מואב מאות שנים אחריו, פרעה פונה אל עמו ומזהיר מהסכנה הפנימית האורבת לו: "ויאמר אל עמו, הנה עם בני ישראל רב ועצום ממנו. הבה נתחכמה לו פן ירבה, והיה כי תקראנה מלחמה ונוסף גם הוא על שונאנו ונלחם בנו".
במילים אחרות: השבט הזר עלול להיות גיס חמישי במצב של מלחמה מבחוץ, והוא יילחם בנו מבפנים. בעקבות זאת, מענים המצרים את בני ישראל, אך הם ממשיכים להתרבות ולהתעצם: "וכאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ". התגובה הנפשית לא מאחרת לבוא: "ויקצו מפני בני ישראל". בני ישראל הופכים לקוצים בעיני המצרים, והמצרים - כמו המואבים - קצים בחייהם.
חרדה, תיעוב, שנאה, אלימות
אולי לא לחינם ילידי הארץ מכונים "צברים". לצערי הרב הפכנו לחממת קוצים. אנו קוצים אלה לאלה: הסלידה והתיעוב ההדדיים הולכים ומתגלים ומתעצמים משבוע לשבוע. ראו את היחס בין החברה הישראלית לחרדים, ואת המטבע בה נוקטים החרדים בחזרה כלפי החברה. כולם חרדים מכולם. כולם נראים מאיימים וזרים. כך החרדה מביאה לתיעוב, התיעוב לשנאה והשנאה לאלימות.
הפחד שולט ברחובותינו ומתורגם לשיח קוצני ומריר. כולנו "משיחיים" או "שמאלנים" או "עוכרי ישראל" או "ניאו רפורמים" או "לא ראויים" או "פוליטיים" או "טייקונים" או "נצלנים" או "מורחים" או "מטייחים". אין שיח, אין אהבה, יש פחד ותיעוב. זאת האווירה השולטת.
אני לא יודע כמה אנשים אני מייצג, אבל בטוחני כי יש רבים המרגישים שנמאס להם מהאווירה הזאת: מהפחד ההדדי והשנאה שתמיד באים בשם צידוק הגיוני ואפילו תורני. כל המהומה הזאת מתרחשת באי קטן מוקף בגלים, מסביב אביב ערבי שמזכיר יותר חורף קודר; אירן מתגרענת ולא ברור לאן ארצות הברית הולכת ומוליכה. על הדוגית הקטנה הזאת, בלב האוקיינוס הסוער, אנשים מתקוטטים, בועטים, ולא מסוגלים לדבר שלום אחד עם השני. והדוגית, מה יהיה עליה?
הבשורה המרגיעה של פרשת השבוע היא בניתוח שורש התיעוב הקוצני, הנעוץ בפחד ההדדי. על פחד אפשר לעבוד. פחד מחייב שיחה, מפגש, היכרות. פחד מחייב עבודה יסודית על-מנת לחשוף שורשים משותפים ותפיסות משותפות.
השיח הרדוד לא יכול להחליף את השיח הרעיוני, הרוחני והערכי. מי שחושב שהכל קומבינות ופוליטיקות - טועה. פוליטיקה מייצרת בריתות זמניות, מאזני אימה וכוח, אולם בסופו של יום כל השברים והרסיסים הם חלק מהכלל. חייבים לייצר שיח עמוק ומכונן כדי להסיר את הפחד ואת הקוצים. חייבים לחזור אל החזון משיר השירים: "כשושנה בין החוחים".

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב ראש מכון פוירשטיין וחבר הנהלת ארגון רבני צהר.
תאריך:  19/06/2013   |   עודכן:  20/06/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב רפי פוירשטיין
המרידה במשה רבינו, ולאחר דורות רבים בשמואל הנביא, מלמדת על קיומו של יצר הרס המזין את הלהבות, ומוביל לעיתים קרובות לתוצאה שהיא גרועה בהרבה נגד המציאות העכשווית
הרב יובל שרלו
פרשת המרגלים מלמדת אותנו על חשיבות נקודת המבט בדרך להסקת המסקנות. האם אנחנו מצטרפים למרגלים הפועלים מסיבות אישיות ולכן משמיצים את ארץ ישראל, או ליהושע וכלב שמניעיהם טהורים ופרשנותם חיובית?
הרב רפי פוירשטיין
סיפור הלשון-הרע שדיברו מרים ואהרון במשה הוא בעל משמעות עכשווית מרחיקת לכת. הוא מלמד אותנו על התוצאה הקשה של התנפצות "אגו" הבנוי על תדמית ויחסי ציבור
הרב רפי פוירשטיין
הנה הצעה לטקס משפחתי בחג השבועות. טקס קצר, שיעזור לנו לחזק את המוסריות שמשום מה הולכת ומתרופפת. טקס שיחבר אותנו לתמצית היהודית של חג מתן תורה
הרב דוד סתיו
יום פטירתו של ר' שמעון בן יוחאי הפך ליום שמחה, משום שבעולם האמת יש מקום לתורתו הטוטאלית. היום הזה מלמד אותנו על הצורך בראייה פנימית - שבלעדיה גם קשה לחגוג את יום העצמאות ואת יום ירושלים
רשימות נוספות
ללמוד כדי לשמור, לעשות ולקיים  /  הרב יובל שרלו
והיא שעמדה  /  הרב רפי פוירשטיין
המראה לא משקרת  /  הרב רפי פוירשטיין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il