X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אם החברה הישראלית תתרכז ב"ערבות הדדית" במקום במשחק קח ותן בין דתיים וחילונים, הפרהסיה בארץ תהיה יהודית יותר. הרחובות ביום הכיפורים יוכיחו
▪  ▪  ▪
שבת אחרת [צילום: AP]
אזיקי הסטטוס-קוו
השיח של "מי אתה שתגיד לי מה לעשות" כולא את כולנו באזיקי הסטטוס-קוו, שהוא אוסף הסכמות עתיקות ולא רלוונטיות. הסטטוס-קוו מייצג חלוקת שלל ולא בנייה משותפת של חברה ערכית

את עומק קדושתו של יום הכיפורים גיליתי בין רבותיי בישיבה. את רוחב קדושתו גיליתי בין רוכבי האופניים ברחוב משה דיין במודיעין. בשנות ילדותי ובחרותי גדלתי ביישובים דתיים. רק בגיל שלושים ומשהו חוויתי לראשונה בחיי יום כיפורים כלל-ישראלי. יצאתי מבית הכנסת לאחר תפילת כל נדרי, מצאתי עצמי בתוך נחיל עולץ של דוושות וכידונים, וקפאתי במקומי.
מי שמורגל במראה הרחובות שותתי האופניים אולי כבר שכח עד כמה המחזה הזה חריג. אין בעולם כולו עוד מדינה אחת שתושביה משביתים מרצון את כלי רכבם למשך יום תמים. חוקרים מכל העולם עורכים ביום הכיפורים הישראלי מחקרים על השפעת הנסיעה במכוניות על זיהום האוויר (אגב, המסקנה היא שבזמן תפילת נעילה אנו נושמים את האוויר הצלול ביותר בשנה).
כשראיתי לראשונה את הרחוב נטול המכוניות, פחד ורחב לבבי. חרה לי: כך בוחרים לציין את היום הקדוש?! אך גם התרגשתי: בוחרים לציין את היום הקדוש! שהרי אפשר היה לדמיין בקלות יום כיפור שנראה כמו שבת רגילה ברחוב הישראלי, כמו סוכות או ראש השנה: יום של נופש, קניות וטיולים. אך הישראלים - הלא דתיים - בחרו מרצונם להפוך את היום הזה ליום שבתון. ובזמן תפילת נעילה נהרות אדם ממלאים את הרחובות בדרכם אל בתי הכנסת, כדי לשמוע את תקיעת השופר.
למסכת העוסקת בענייני יום הכיפורים קראו חכמינו בפשטות "יומא", כלומר: היום, בה"א הידיעה. כשאני צועד בליל כל נדרי בין רוכבי האופניים, עטוף בקיטל ובטלית, אני שומע את הדוושות שרות חרישית: היום הזה מדבר גם אלינו; א-לוהים מדבר גם אלינו; לכולנו יש חלק בקדושתו של "יומא".
מוסכמה אקדמית קובעת שהחברה הישראלית הפכה לפדרציה רופפת של מגזרים. השאלה היא האם נצליח להתפייס, כלומר לחיות יחדיו בלי שאחד ידרוך על בהונותיו של האחר. זו משימה לא קלה, אבל גם לא מאוד קשה. אנו ראויים למשימה קשה יותר: לחפש שוב גרעין של קונצנזוס ערכי משותף.
"יומא" מראה שהמשימה הזאת אפשרית. במשך כל ימות השנה הישראלים מגִנים בחירוף נפש על זכותם לעשות מה שבא להם, בלי שאף אחד יכתיב ויכפה ויאמר להם מה לעשות. אבל ביום הכיפורים בחרו הישראלים מרצונם בכפייה קולקטיבית. ומה אם מישהו בכל זאת רוצה לנסוע ברכבו ביום הקדוש? הוא מתאפק, כדי לא להיתקל באופניים נעים ובמבטים מגַנים. כך נוהגת חברה בריאה, המבטאת את ערכיה ברשות הרבים, מתוך הסכמה ובלי חקיקה פורמלית.
הצעיר החרדי אלחנן אסתרוביץ ריסס בשנת תשע"ב כתובות נאצה נגד הציונות ביד ושם, נתפס והועמד לדין. בתשע"ג הוא בחר בטקטיקה מאופקת יותר (וישראלית מאוד) למלחמה נגד הישראליוּת: הוא עתר לבג"ץ בדרישה לא להשמיע ביום הזיכרון צפירה במקומות ציבוריים. הצפירה הזאת, טען אסתרוביץ, פוגעת בחופש הפרט שלי. בערב יום הזיכרון התפרסמה תשובת בית המשפט, ובה טיעון אמיץ: מותר לרוב האזרחים לעצב יחדיו את אופי הרחוב שלהם, גם אם יש מעטים המסתייגים מהקונצנזוס הזה. לא רק למיעוט יש זכויות, גם לרוב.
על הדברים היפים הללו אני מוסיף, שעלינו לשאוף לשתף גם את החרדים בבניית הקונצנזוס הישראלי. כשמדברים על החרדים, אי-אפשר להתעלם מדרישת השוויון בנטל המופנית כלפיהם. זוהי דרישה מוצדקת מאין כמותה. תוקפה המוסרי נגזר מצמצומה: אסור לנו לדרוש מהחרדים להשתנות; מותר לנו לדרוש מהם לתרום את חלקם במאמץ הלאומי. יש להם זכות לחבוש שטריימלים ולהפריד אוטובוסים; יש להם חובה לשרת בצבא. הדרישה הזאת צריכה להתממש בנועם ובהדרגה, אבל יש לה תוקף מוסרי ללא עוררין.

קונטרה לסקטוריזציה

הרחוב יהיה אחר
שַׁבּתם של הדתיים תישאר שבת דתית לגמרי, ושבתם של החילונים תישאר חילונית לגמרי. אבל הרחוב יהיה אחר. אולי מעט חגיגי יותר. אולי מעט שבתי יותר

עם עלות שחרהּ של שנה חדשה, אני מעז להביע משאלה מהוססת: הלוואי שהיינו מצליחים להתעלות מהשפה הקשה הזאת לשפה אחרת. שפה של הסכמה לאומית סביב גרעין קונצנזוס משותף. הלוואי שנצליח לוותר על ה"שוויון בנטל" ולעבור לדבר על "ערבות הדדית". זה יכול לקרות רק אם החרדים יסכימו להסיר את קליפת שריונם הנוקשה, ורק אם אנחנו נפסיק להטיף להם.
אסור ש"דוקטרינת אסתרוביץ" - זכותו של הרוב לעצב את הרחוב - תשמש רק כאיל ניגוח כלפי החרדים. היא תקפה באותה מידה כלפי דמות השבת בתל אביב, למשל. לאחר שבית המשפט הוקיע את צביעותה של עיריית תל אביב, המאפשרת לעסקים גדולים לפעול בשבת, בניגוד לחוק העזר העירוני, נחפז ראש העיר להודיע שלמען "החופש" ישנה את חוק העזר (ובכך ירמוס את בעלי העסקים הקטנים, החושקים ביום מנוחה אמיתי). החברה הישראלית עיצבה רחוב יום-כיפורי, שאינו נראה כמו יום הכיפורים הדתי, אלא כמו יום כיפורים ישראלי. האם אין בכוחה לעצב שבת ישראלית? איש בביתו ינהג כרצונו, אך הרחוב יכול וצריך להביע את ערכיה הנצחיים של השבת, בנוסח ישראלי בן דורנו.
השיח של "מי אתה שתגיד לי מה לעשות" כולא את כולנו באזיקי הסטטוס-קוו, שהוא אוסף הסכמות עתיקות ולא רלוונטיות. הסטטוס-קוו מייצג חלוקת שלל ולא בנייה משותפת של חברה ערכית. תן לי אוטובוסים בשבת, קח לך מכוניות פרטיות. כדי להיחלץ מכלא הסטטוס-קוו עלינו להבין שעיצוב הרחוב הישראלי אינו משחק סכום אפס של תן וקח: כולנו נרוויח אם הרחוב שלנו יהיה יהודי יותר. לא דתי יותר, אלא יהודי יותר, בסגנון כלל-ישראלי. אמנת גביזון-מדן ניסתה לעשות זאת, וקרסה לנוכח החומה הבצורה של הנוקשות הפוליטית והשנאה ההדדית.
הפוליטיקה הישראלית טולטלה השנה. היא בשלה להגדרות חדשות, חוצות מגזרים. גם החברה הישראלית מטולטלת. רבים בתוכה מואסים בגבולות הישנים שבין המחנות. בחודשים האחרונים הוזמנתי ללמד תורה בפני חילונים יותר מאשר בפני דתיים. המסקנה אינה לוותר על אמונותינו המנוגדות לטובת המרכז המטושטש. דווקא טוב שכל צד יחדד ויבהיר את עמדותיו. אך עם זאת, נוכל בשעת הרצון הזאת למצוא גם מכנה משותף ערכי, מוקד חדש של זהות ישראלית.
הזהות הישראלית המשותפת הזאת תהיה מרכז כובד מנוגד למגמת ההתפוררות והסקטוריזציה. היא לא תיישר את כולנו לדפוס אחד. שַׁבּתם של הדתיים תישאר שבת דתית לגמרי, ושבתם של החילונים תישאר חילונית לגמרי. אבל הרחוב יהיה אחר. אולי מעט חגיגי יותר. אולי מעט שבתי יותר. ואין מדובר רק בנושא השבת: אישות ומשפחה, כשרות, ערכים חברתיים - כולם צריכים להתבטא בפרהסיה שלנו באופן יהודי מוסכם, עם מעט חקיקה והרבה הסכמה חברתית. גם שנת השמיטה תשע"ה יכולה לבטא מוקדים ערכיים משותפים, שבעזרתם נחגוג יחדיו את יהדותנו.
זהו חלום רחוק, אני יודע. בערבו של "יומא" אני מעז לחלום.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  13/09/2013   |   עודכן:  13/09/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 משה  דיין
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
עידן יוסף
ארבעים שנה אחרי המלחמה, כשמצפון נטבחים בסוריה מדי יום והעולם שותק ומדרום לא ברור מי באמת שולט במצרים, מתעטף העולם היהודי בקדושה ובתפילה    מערכת News1 תחדש את פעילותה במוצאי הצום    גמר חתימה טובה לכל בית ישראל
נסים ישעיהו
ביום כיפור אנו מבקשים בכל מאודנו להתקרב אל השם. ודווקא הריחוק הוא המניע שלנו לעשות כל מאמץ להתקרב. הרי "בנים אתם לה' אלקיכם" וכמו בנים שהתרחקו מהוריהם ובמרוצת הזמן קרה שאפילו לא זכרו להתקשר ולהתעניין בשלומם, כך גם מתנהלים קשרינו עם הקב"ה במהלך השנה, לא תמיד זוכרים ליצור קשר
מאיר אינדור
איתן קלינסקי
ערב יום הכיפורים תשע"ד חוזר אלי ישעיהו ליבוביץ בדמותו של ירמיהו הנביא. את שניהם עם ישראל העדיף לא לשמוע, לנאץ, לגדף ולהחרים, כל אחד בתקופתו
צ'לו רוזנברג
מלחמות לעולם ידרשו קורבנות בנפש, הרוגים ופצועים, הלומי קרב, משפחות אבלות על כל היקר שאבד להן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il