אז הינה כמה מן הכלים והכללים בהם נעשה שימוש
|
|
כלל מספר 1:
החלף מקצוע - במקום שיווק עסוק בפסיכולוגיה; במקום משווק היה מנטור!
זהו עיקרון בסיסי וכלל ברזל בשיווק גרילה. על-מנת להיות משווק גרילה טוב, עליך להיות קודם כל פסיכולוג מעולה ולפני שתהיה פסיכולוג מעולה של אחרים, עליך להיות הפסיכולוג של עצמך. לכן, מסיבה זו התמקד בתחילה תמיד פנימה, וכשתבין את עצמך לעומק, תבין היטב גם את האחרים, ותתמקד בהם. בעשותך כך, אתה מקיים גם את הכלל הראשון ביזמות עסקית של משווקי גרילה, ואתה מסיר את חסמי הכניסה הקוגניטיביים רגשיים, ואז ממשיך עם הידע הזה הלאה.
כלל מספר 2:
המר הון וכסף בזמן, מוטיבציה, אנרגיה וידע!
זהו המשחק והמגרש שלך. מרום מעמדם ומעמדתם הביורוקרטית, עסקים גדולים הפכו לרוב פילים מגושמים בתחום זה. נצל את הגמישות היזמית שלך ותהיה יצירתי, פרובוקטיבי וקריאטיבי. תחומים אלו, כמו גם הידע, הם החלק החזק שלך. נצל את הדברים הללו כמה שיותר, ובכך תצליח לנצל עד תום את הערך המוסף והיתרון היחסי שלך. אם תשלב זמן, מוטיבציה, אנרגיה וידע עם נחישות, סבלנות והתמדה, והינה לך הגישה המנצחת של שיווק השותפים שתביא אותך רחוק מאוד.
כלל מספר 3:
המר תחרות בשיתוף פעולה
השימוש במודיעין תחרותי לא נועד כדי להעלים את מתחריך, אלא כאשר תהיה מודע למתחריך, תוכל להתמקד בעצמך ובלקוחותיך ללא פחד. הצורך להעלים, בין אם בעסקים או בחיים, זהו דרכו של הפחדן - לא של האדם הבוטח בעצמו. זכור גם תמיד, שככל שתהיה יותר עסוק במתחריך, ככל שתהיה מונע מפחד, וככל שמחשבותיך והאנרגיה שלך תהיה ממוקדת בהם, כך למעשה מתחריך יגדירו את פעולותיך, יישלטו בך, בהחלטותיך ובמחשבותיך ואתה תהיה תלוי בהם.
משווק גרילה טוב, אינו ממוקד יותר מדי באחרים, למעט מה שחשוב באמת, אלא ממוקד בעצמו ובלקוחותיו. בכך הוא אינו תלוי באף אחד, אף אחד אינו מגדיר את פעולותיו, והוא אינו מונע על יד או מושפע מאחרים. כאשר אינך מפחד, ועסוק בדברים התפלים של התחרות, אתה מבין, שכאשר תקדם אחרים, הם יקדמו אותך. כך אתה ממיר תחרות לשיתוף פעולה, ממקום של חוסר ביטחון לביטחון עצמי חזק, ובכך אתה פועל כמשווק גרילה אמיתי.
כלל מספר 4:
הרוג פרות קדושות ואל תיתפס לאשליות ומיתוסים.
מיתוס מספר 1: מקסום רווחים
רוב העסקים בניגוד לסיפורים, אינם נופלים בגלל שהם לא ממקסמים את הרווחים. העיתונות אינה מספרת לך את הנתונים האמיתיים לגבי כמות העסקים שנופלים מול אלה שמצליחים, ובכך היא יוצרת מצג שווא של הצלחה מטאורית. אולם על כל שני עסקים מצליחים, יש כשמונה שנופלים. אלה שנפלו ניסו גם ניסו למקסם את רווחיהם, אך זה עדיין לא הספיק להם. האמת שבעולם ארעי, דינמי ומשתנה תדיר, שבו גם הצרכים שלנו הולכים ומשתנים כל הזמן, יש תקופות בהם יש להגדיל את הרווחים, יש תקופות בהם ניתן לשמור על הרווחים הקיימים, ויש תקופות בהם ניתן לספוג גם הפסדים. אבל מה קורה אם תנסה למקסם כל הזמן רווחים? סביר להניח, שתצא מאיזון ומפרופורציות. וזאת משום, שגם סביר להניח שלא שאלת את עצמך בהתחלה מה מניע אותך בפתיחת העסק? האם זה רק הכסף, האם זה הנוחות שבעבודה בבית, האם זה היופי של להיות הבוס לעצמך, האם זה חוסר הרצון לעבוד עבור מעסיק שדורש יותר מידי ומשלם פחות מדי? האם זה כל הדברים ביחד? ואז כאשר תשרוף את האנרגיות, המוטיבציה והכוחות, ייעלם גם המעוף, ובעקבותיו היצירתיות, הדמיון והמוטיבציה. בכך, תאבד את המשחק ומגרש המשחקים שלך. שוב, תיפול למלכודת של הגדולים ותהייה לכוד במעגל קסמים, שאין ממנו שום מוצא!
מיתוס מספר 2: שיווק זה בידור, שיווק מדבר לרגש, אתה לא מוכר מוצר אתה מוכר פנטזיה
האמת שזהו מיתוס שהגדולים אוהבים במיוחד. למעשה, זה גם מגרש המשחקים שלהם, שכן בריצה אחר הרצונות והגחמות לבעל הממון תמיד יש יתרון. כיזמים ועסקים קטנים, לא רק שאין לנו את אותם מקורות האשראי, אלא שגם לעולם נהייה מופלים לרעה בידי הבנקים, בין אם בריביות או בין אם בהעמדת המקורות. אולם שיווק זה לא רמאות ולא תחמנות, ואחד מכלי הנשק הסודיים שלנו הוא האמינות והאינטגריטי. שיווק ועסקים בפני עצמם אינם רעים או טובים, מסוריים או חסרי מוסר לגמרי. מי שלוקח אותם למקומות האלו הם האנשים ולא העסקים עצמם. שיווק אמיתי, זה שמשווק הגרילה עוסק בו, מטרתו היא ליידע, ללמד, לתת מידע, לעזור, להאיר, לשפר והוא בעל טוב טעם. מסיבה זו, אין הוא זקוק לכסף. הוא זקוק לאהבה, למוטיבציה, לזמן, לאנרגיה לדמיון, יצירתיות ועוד. רק כשזה לא קיים, אנו מתבססים על כסף.
מיתוס מספר 3: אנשים לא קוראים הרבה, תכתוב מעט
אם אתה לא יודע לכתוב, אנשים לא ייקראו אותך? אם אין לך מה למכור או לספר, אז זה לא מעניין אף אחד? אם כתיבתך נוראית, אף אחד לא ירצה להתעלל בעצמו. אך אם אתה יודע מה לקוחותיך רוצים, הם ייקראו אותך. אם אתה נותן להם מידע רב, שהם גם זקוקים לו, וזהו מידע איכותי, הם ישמחו לקרוא אותך. אם כתיבתך טובה, מהנה וקולחת לא תהיה לך שום בעיה. ניהול תוכן אסטרטגי הוא אחד מכלי השיווק המרכזיים של משווק הגרילה וגם איש המודיעין התחרותי. נצל מדיום זה היטב, שכן הוא מהווה את אחד היתרונות הבולטים והחזקים שלך.
מיתוס מספר 4: כל מה שחינם הוא לא טוב
זהו אחד הסודות הכמוסים של משווקי גרילה. זהו גם אחד הדברים, שבהם לא תראה את מתחריך ממטר, וזהו גם אחד הדברים שהגדולים בורחים ממנו כמו מאש. למעשה זה מתחבר גם אם עולם האינטרנט והרשת, שזהו מגרש המשחקים הטבעי שלך. למעשה, אתה יכול להפוך לטייקון, בעולם כזה גם בלי שקל על התחת. אם תזכור, לנצל גם את תחום הטכנולוגיה עד הסוף, למעשה תבין שאין כמעט תחום שלא ניתן לתת לו פתרון חינמי כל שהוא. לא רק שיש פתרונות חינמיים לכל, אלא עם הידע המתאים את יכול להטמיע אותם ללא פגיעה במיתוג ותדמית. למעשה בעוד מספר שנים, ובעתיד הלא רחוק כל כך, זו תהיה המגמה גם בחברות גדולות, שכן הם לא יוכלו אחרת להתחרות איתנו. זכור כלל ברזל זה ונצל אותו עד תום! זכור, כי כמות לא תמיד קובעת את האיכות וכסף גדול לא תמיד אומר הכל?
כלל מספר 5:
המר חמדנות באהבה; הדוניזם ברוחב לב ונדיבות!
תהיה נדיב עם לקוחותיך. תן גם דברים בחינם. בין אם יש לך מוצר או שירות, ישנם דברים רבים שאינם סוד מסחרי רגיש. יש המון דברים שביכולתך לתת והם לא יפגעו בך. זכור, שגם אם אתה נותן דברים אלו, לקוחותיך עדיין יזדקקו לך. תן את מה שאתה יכול, וכך תזכה בתמורה גדולה הרבה יותר. אחד מיתרונותיך, בטח ובטח אם אתה בא גם מתחום שיווק השותפים הוא הידע. זהו גם התחום שבו הכי קל להיות נדיב. הצף את לקוחותיך במידע ותן להם כמה שיותר. אם אתה איש מקצוע מעולה, לא יקשה עליך למלא שוב את מאגריך במידע. לכן, אל תהיה קמצן, אלא תמיד תהיה נדיב.
כלל מספר 6:
אין לך לקוחות, יש לך קהילה וחברים!
בתחילת הדרך, כאשר אתה בונה את מאגר הלקוחות, התמקד בהבאת לקוחות על בסיס מכנה משותף, כאלה שגם תוכל להיות החבר שלהם. עשה זאת כך, ושמור על כלל זה, מאחר שבהמשך תמיד יהיה לך קל וזול יותר לפתח מוצר או שירות המשך ללקוח קיים מאשר לפתח שירותים ומוצרים עבור לקוחות חדשים. בשלב הבא, כאשר יש לך כבר את הלקוחות, התמקד כאמור במתן מענה לצרכיהם בקשת כמה שיותר רחבה, כך שתקיף את כל מה שהם צריכים עד כמה שזה אפשרי.
הסיבה היא כפי שאמרנו קודם, שפיתוח ושיווק מוצרים ללקוחות קיימים, תמיד תהיה יותר זולה מן המקבילה ללקוחות חדשים. תוך כדי עבודה זו התמקד תמיד בזיהוי צרכים ולא התמקדות ברצונות. בנוסף, זכור שאתה לא בונה מאגר של לקוחות, אלא אתה יוצר קשרים ומשיג חברים. התנהג עם לקוחותיך בהתאם לכלל זה. אל תהיה אף פעם איש המכירות של חבריך, אלא תהיה התומך שלהם. בסיכומו של דבר העבר את מסרך לקהילה ולאינדיבידואל שבה.
כלל מספר 7:
זהה צרכים, לא רצונות והתמקד בהם
כפי שראינו, זהו כלל חשוב מאוד. הוא נכון מסיבות רבות, אך בראש ובראשונה בכאלו שקשורים בך. אם ברצונך לנצל עד תום את הערך המוסף, והיתרון היחסי שלך בדמות זמן, אנרגיה, מוטיבציה, דמיון, יצירתיות, נחישות, התמדה וכך הלאה, תצטרך להבין לעומק את מניעך והצרכים שיש לך. הבנה כזו תיצור איזון והרמוניה, ותאפשר לך לפעול במלוא הכוח ולאורך זמן. אל תזלזל, אל תמעיט בערך של זה ואל תיפול לאשליה שלי זה לא יקרה. זיהוי צרכים במקום רצונות, חשוב גם ליצירת חברים וקהילה במקום לקוחות, כפי שהסברנו, וזה גם חשוב ברמה העקרונית של בניית תוכניות שותפים רצינית, שתהיה פחות מבוססת על גחמות אלא דברים מוצקים וצרכים אמיתיים.
|