X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כיצד אפשר ללכת בשבת לבית הכנסת, לעשות קידוש, ואחר כך לפתוח את הרדיו - ולשמוע חזנות? החשש מפני קריעתה של התורה משליך על היחס לעשרת הדברות, ומצד שני - אין לזלזל גם מי ששומר רק את עיקריה
▪  ▪  ▪
מתן תורה [ציור: ז´אן ליאון ז´רום]
בגלל המלחמה ההיא
עם כל האהבה הגדולה לסבא, אין לי אף לא מילה להגנתו של המעשה. כשאני חושב על כך לעצמי, ברור לי שהכל בגלל המלחמה ההיא. שם התערערו מערכות היחסים בין סבא לבורא. הרוח הרעה שעברה על האנשים השתלטה גם על יסודות האמונה שלו. מצד שני אני יודע כי אלמלא הוא, אלמלא סבא והביקורים בבית הכנסת, לא הייתי אני. בית הכנסת של סבא היה זה שהוביל אותי בסופו של דבר אל בית המדרש

זוהי חוויה שלא אשכח לעולם. הייתי כבן שש או שבע, ומכיוון שכבר עמדתי על דעתי, התמונה זכורה לי בבהירות כאילו התרחשה זה עתה. סבא שלי, ר' יעקב משה דיקמן ע"ה, לקח אותי לראשונה לבית כנסת. היה זה מניין קטן של שכן בקומה השנייה של בניין בי"ס "בית יעקב" ברח' מיכאל שבחיפה.
היה זה מניין של אנשים מבוגרים עם פנים חרושות קמטים, שעומקם העיד יותר מכל על שנות הזעם שעברו באירופה ועל מה שהותירו "שם", ואני הייתי הילד הקטן היחיד שם. בכל שבת, מיד לאחר התפילה, היינו חוצים חזרה את הכביש לכיוון ביתם של סבא וסבתא. שם קידשנו על הכוס, בצענו פרוסת חלה, אכלנו דגים ושאר מיני מטעמים ממטבחה של סבתא, ואחר-כך היה סבא מתיישב בכורסה ושולח ידו אל הטרנזיסטור הקטן ומקשיב לתוכנית החזנות שלה ציפה כל השבוע. כילד להורים שאינם שומרי תורה ומצוות, לא ראיתי בפעולה זו משהו יוצא דופן; יחד הלכנו לתפילה, יחד קידשנו ושרנו מזמורי שבת בנוסח ובניגונים של חסידות ויז'ניץ ויחד גם האזנו לרדיו בשבת.
חלפו להם הימים, ואני באופן לא מתוכנן (לפחות מצד המשפחה) מצאתי את דרכי מבית הספר הדתי שאליו נשלחתי ("כדי שאדע מהי יהדות", כך אמרה אמא) לסניף בני עקיבא, ממנו לישיבה התיכונית וממנה לישיבה הגבוהה. היום כשאני נזכר בסבא ובמנהגו מדי שבת, הוא נראה לי כלקוח מתיאטרון אבסורד. רדיו בשבת אחרי התפילה, ועוד - חזנות?!
עם כל האהבה הגדולה לסבא, אין לי אף לא מילה להגנתו של המעשה. כשאני חושב על כך לעצמי, ברור לי שהכל בגלל המלחמה ההיא. שם התערערו מערכות היחסים בין סבא לבורא. הרוח הרעה שעברה על האנשים השתלטה גם על יסודות האמונה שלו. מצד שני אני יודע כי אלמלא הוא, אלמלא סבא והביקורים בבית הכנסת, לא הייתי אני. בית הכנסת של סבא היה זה שהוביל אותי בסופו של דבר אל בית המדרש.
נזכרתי בסבא שלי היות שהשבת אנו קוראים את עשרת הדברות. שנה אחר שנה מרגש אותי המעמד הזה שבו אנו עומדים ולמעשה מקבלים מחדש את התורה. קולו של בעל הקורא מצטרף לקול ההולך ומהדהד מאז מעמד הר סיני ועד עתה ואומר: "אנכי", "לא יהיה לך" וכו'.
לא מדובר בעניין סמנטי בלבד. חשיבותם של עשרת הדברות עמדה לנגד עיניהם של חכמים בכל הדורות והדבר אף גרם להם, בשלב מסוים, לתקן תקנה המחייבת לקרוא את הדברות בכל יום ויום (מסכת תמיד, פרק ה', משנה א'). לשאלה מדוע עשו כן, עונה הרמב"ם: "הטעם שקוראים עשרת הדברים בכל יום מפני שהם יסוד הציווי ותחילתו".
לאחר החורבן היה מי שביקש להעביר את התקנה אל בית הכנסת אולם "כבר בטלום מפני תרעומת המינים". התלמוד הירושלמי מבהיר מהו אותו חשש מפני תרעומת המינים: "ומפני מה אין קוראים אותן? מפני טענת המינים, שלא יהיו אומרים: אלו לבדם ניתנו לו למשה בסיני". חכמים ביטלו את התקנה בשל החשש לעיוות התורה ולהעדפתם של עשרת הדברות על פני כל שאר הציוויים. חכמים הבינו, כי יהיה מי שירצה לראות בעשרת הדברים עיקר הגובר על כל השאר. אגב: כיום אנו יודעים, כי חששם של חכמים מהפיכתם של הדברות לעיקר היה נכון ומוצדק, וזאת לאור ממצא ארכיאולוגי מרתק שנמצא במערות קומראן. מתברר, כי אנשי כת קומראן הכניסו אל התפילין שלהם את פסוקי עשרת הדברות.
החשש מפני העדפתם של הדברים על פני כל השאר הוביל גם למחלוקת הלכתית הנוגעת לעמידה בעת קריאת עשרת הדברות. הדבר מתבטא באחת מתשובותיו של הרמב"ם שכותב: "אשר הנהיג הרב הנפטר לישב, הוא הראוי, וראיותיו ראיות נכונות לפי דיני אנשי העיון, ואין להוסיף עליהן. וכך היה ראוי לעשות בכל מקום שמנהגם לעמוד, צריך למונעם, בגלל מה שמגיע בזה מן ההפסד באמונה ומה שמדמים שיש בתורה מדרגות... וזה רע עד מאוד. ומן הראוי לסתום כל הפתחים שמביאים לזאת האמונה הרעה... וכבר ביארו, שאין הפרש בין המכחיש התורה כולה או מכחיש פסוק אחד ואומר משה מפי עצמו אמרו. והיה מן המינים מי שהאמין, שאין מן השמים אלא עשרת הדברות וששאר התורה משה מפי עצמו אמרו, ולכן ביטלו קריאתן בכל יום. ואסור בשום פנים לעשות בתורה מקצתה מעולה מקצתה". (תשובות הרמב"ם, סימן רס"ג).
חששותיו של הרמב"ם מפני אלו הרואים בחלק אחד מהתורה עיקר, הובילו אחרים לחלוק עליו תוך שהם מציינים את העובדה, כי הרמב"ם עצמו מונה י"ג עיקרי אמונה, וכן ר' יוסף אלבו שצמצמם את עיקרי האמונה לשלושה בלבד. כך או אחרת, ברור כי מה שהנחה את חכמים בכל הדורות היה חשש מצמיחתה של יהדות חלקית, מדולדלת וחסרה, הבוחרת לה חלקים מסוימים מהתורה ממניעים פולקלוריסטיים או תרבותיים. מצד שני, בעוד חכמים פחדו מאפשרות שהתורה תיעשה קרעים, אי-אפשר להתעלם מהתרומה העצומה שתרמה במשך הדורות ההקפדה רק על עיקרי תורה ומצוות. אף על-פי שלא מדובר בתורה שלמה, יש כאן בסיס התפתחותי עמוק השומר על הגחלת ומחבר אל נקודת הזהות הפנימית.

שר החינוך, הרב שי פירון, הוא מרבני צהר. המאמר מובא באדיבות ארגון צהר
תאריך:  16/01/2014   |   עודכן:  16/01/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חזנות ברדיו
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
הרבה פיוטי תפילות ומנגינותיהם
אסתר משדה יעקב  |  16/01/14 14:32
2
החזנות ברדיו
יוסף ל  |  20/01/14 14:42
3
יפה כתיבתך- החד צידית
בניאה   |  22/01/14 08:16
4
יפה כתיבתך- החד צידית
בניאה   |  22/01/14 08:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב יובל שרלו
כאשר קשה להגיע בבת אחת ליעד הסופי, לא מטיחים את הראש בקיר אלא מציבים יעדי ביניים מעשיים. כך נהג ריבונו של עולם בעמו בעת יציאת מצרים, וכך צריכים כולנו לנהוג בחיי היום-יום
הרב רפי פוירשטיין
במקום חגיגות ניצחון, יושבים בני ישראל בליל יציאת מצרים בבתיהם כאשר הם מבועתים מפחד. התודעה הראשונה הנצרבת בלבבות העם החדש היא, שאמונה באלוקים פירושה אמונה בחוסר יציבותו של האדם
הרב ד"ר בני לאו
בני ישראל אינם מסוגלים לקלוט את לשונות הגאולה של משה, משום שהם זקוקים לפתרון למצוקתם העכשווית. החברה הישראלית עברה גם היא שנים של נמיכות רוח, אך בכל משבר הוכיחה מחדש את חוסנה
הרב רפי פוירשטיין
בני ישראל מתקשים לעכל את החזון ארוך הטווח של משה רבינו - אם משום שהם שקועים בקשיי ההווה ואם משום שאין להם שאר-רוח. החזון והמעש חייבים להיות משולבים, וגם כיום המילה "חזון" עודנה נחוצה לנו
הרב יובל שרלו
כאשר אדם מבקש ברכה מצדיק, עליו לזכור שהברכה אינה באה במקום חובתו-שלו לתקן את מעשיו. וחשוב עוד יותר: עליו לדעת שמקור הברכה אינו אדם, קדוש ככל שיהיה, אלא רק ריבונו של עולם
רשימות נוספות
העתיד וההווה   /  הרב משה לוי
אז מי ניצח?  /  הרב אחיה שלמה אמיתי
החלומות הגדולים והמעשים הקטנים  /  הרב חגי גרוס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il