X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
מערכת ספרינקלרים מציעה את הרמה הגבוהה ביותר של הגנה מאחר שהספרינקלרים שולטים במקור השריפה בחדר מיידית, עוזרים במניעת התפשטות האש, ולפעמים מכבים אותה לפני ששרותי הכבאות מגיעים
▪  ▪  ▪
[צילום: דרור עמית]

תופעת הפירומאניה שמשתוללת בעיר פתח-תקווה חושפת מחדל חמור. בעוד שבבתי עסק נדרשת מערכת מתזי מים על-מנת לקבל אישור להפעלה, הרי שבבתי מגורים ישנה דרישה חוקית רק למערכת התזה חיצונית וכללית בלבד. מצב זה מפקיר את משקי הבית הפרטיים לסכנת שריפה מבלי אמצעי מתאים להתגוננות ולכיבוי.
בעצם, כשאומרים ש"נשרף הבית", בדרך כלל אין הכוונה שנשרפה התקרה או עמודי הבטון. הכוונה היא שנשרפו חפצים, רהיטים, כלים ובעצם רכוש בעיקר. במילים אחרות הכוונה לתכולה. מערכת ספרינקלרים (מתזי מים) יכולה לעצור את השריפה כבר בתחילתה, לפני שתהיה באפשרותה להתפשט לאזורים נרחבים נוספים בבניין.
מערכת מתזי מים אוטומטית (ספרינקלרים) בנויה מרשת של צינורות בקירות ובתקרות אשר להם ראשי התזה המספקים הגנה למסדרונות, חדרים, מדרגות, ואזורים נוספים בבניין. ברוב המערכות, הצינורות תמיד מלאים במים לכיבוי השריפה באופן מיידי.
וכפי שמסבירה במידע שמפרסמת הרשות הארצית לכבאות והצלה לגבי אופן פעילות המערכת: הספרינקלרים בדרך כלל ממוקמים במפלס התקרה בבניינים. הספרינקלר הנפוץ ביותר הינו בעל אמפולה מזכוכית המלאה בנוזל על בסיס גליצרין אשר מתרחב בחום. נוזל זה מתוכנן להתפשט בחום ולשבור את האמפולה בטמפרטורה מסוימת.
השסתום נדחף החוצה על-ידי לחץ מים. המים מותזים על לוחית פיזור, אשר מתוכננת להפיץ אותו באופן שווה. מים ימשיכו לזרום עד שהברז הראשי ייסגר. מערכת ספרינקלרים מתוכננת לספק כמות מסוימת של מים למטר רבוע בהתבסס על הסיכון עליו היא מגנה (The National Fire Protection Association).
מערכת ספרינקלרים היא החלק היעיל ביותר, כפי שקובעת - במערכות הבניין בנושא בטיחות אש. הספרינקלרים מקטינים את הסיכוי למקרה מוות בחצי עד לשני-שליש האחוזים בכל מקום בו הם מותקנים.
מערכת ספרינקלרים מציעה את הרמה הגבוהה ביותר של הגנה מאחר שהם שולטים במקור השריפה בחדר מיידית, עוזרים במניעת התפשטות האש, ולפעמים מכבים אותה לפני ששרותי הכבאות מגיעים.
אין שימוש בפועל בספרינקלרים בנכסים ששימושם מגורים פרטיים ואולם, למרות כל האמור, המחוקק שמצא לנכון לחייב התקנת ספרינקלרים בבתי ספר, בבתי עינוגים, בבתי מסחר ובבניינים ציבוריים ואוכף זאת בקפידה וכן מתנה את הרישוי ורשיון הפעילות בהתקנה של הספרינקלרים, לא מצא לנכון לחייב את התקנתם בנכסים שמיועדים למגורים פרטיים.
המחוקק הפקיר נכסים פרטיים
בכך המחוקק הפקיר את הנכסים הפרטיים לסכנת שריפה מבלי שיהיה בנמצא אמצעי ראוי להתגוננות מן האש והעשן. התקנות מחייבות רק מערכת חיצונית לבניינים וכזו לא יכולה לעצור שריפה בפנים הנכס ולמנוע את התפשטותה. ואכן ברוב בתי המגורים אין בנמצא, לא מערכת התזה ולעיתים, אפילו לא מטף כיבוי. דברים אלו מפורטים בתקנות שירותי הכבאות (ציוד כיבוי בבתי מגורים), תשל"ב בהתייחסן לדוגמה, לבתי מגורים מעל ארבע קומות ובכלל. שם נקבע במפורש שהדרישה למערכת התזה בבנייני מגורים הינה למערכת חיצונית בלבד.
כיום כשדירות מגורים ונכסים פרטיים ערכם מגיע למיליוני שקלים, והנזק לרכוש, לנפש ולסביבה מאש בשעת שריפה ברור, הרי שאי-אפשר להשען על חוקים ותקנות ישנים שהונהגו ונכנסו לשימוש בשנת 1972 כפי שנתגלה שנהוג בארץ לאחר השריפה הידועה ביערות הכרמל.
מערכת ספרינקלרים מודרנית היא בטוחה, זולה יחסית, אמינה ויכולה בהחלט ובסיכוי גבוה להציל חיים ורכוש בשעת צורך. לא צריך לחכות ולראות אם הפירומן מפתח תקוה יצליח גם הלילה לשרוף עוד כמה דירות - מערכת ספרינקלרים שתמנע את הסיכון מאש וכפי שנהוג וחובה בבתי עסק, היא הכרחית גם בבתי מגורים.

הכותב הוא מהנדס בניין
תאריך:  16/02/2014   |   עודכן:  16/02/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ספרינקלרים בבית - חובה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
למה המחוקק הפקיר?
אהרון שחר  |  16/02/14 20:47
2
ב-1972 נעשה ניתוח סיכונים סביר
ירון זכאי 1  |  19/02/14 00:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפי לאופרט
השמאל הישראלי ושלוחותיו מנסים להפחיד את הציבור וודאי שאינם עוסקים בחברה אלא בזו הפלשתינית
יוסף קנדלקר
הסוף היה ידוע בצורת הנפילה הכלכלית הגדולה בשנת 2008 ובעובדה הפחות משמחת שעם תום שנת 2008 נעלמו לי 65% מהכסף המועט שהפקדתי    הלכו לעבוד ולא חזרו    הדקות הארוכות שביליתי מול מסכי המחשב במטרה לגלות לאן הלך הכסף, לא גילו לי לאן הוא הלך, רק שברור היה לי שכנראה הוא לא יחזור
צבי גבאי
אסונם של הפליטים היהודיים ממדינות ערב מגיע סוף סוף לשולחן הדיונים
סנדרין אלבאום בוחניק
ישראל טובה יותר מניו-יורק או ברלין - העולים מצביעים ברגליים    אני חיה במדינת היהודים בראש מורם, מלאה בגאווה
יובל ברנדשטטר
אולי הגיעה העת לומר לאירופה כי חרם ייענה בחרם, וכי מדינת ישראל לא תשתף פעולה עם מסמכים אנטישמיים המפלים יהודים לרעה על-פי מקום מושבם, צבע עורם וגודל כיפתם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il