X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
רשויות מקומיות רבות פשוט אינן יכולות לטפל בתחום ולעסוק בו בשל חוסר תקציב, בעיות נזילות ובהיותן פושטות רגל
▪  ▪  ▪
מי אחראי? [צילום: דרור עמית]

אי הטיפול ברמה הארצית בתופעת העצים הקורסים הוא מחדל ממשלתי.
העץ שנפל אתמול ביקנעם פגע בחמישה נערים. זה מצטרף לכך שבשבוע החולף, אקליפטוס שקרס על משפחה שטיילה בעמק ואדי נחל הגיבורים בחיפה הרג אישה בת חמישים. אין הדבר סתמי ששני מקרים דומים כאלו אירעו סמוך מאוד בזמנים האחד לשני והסבו פגיעות קשות עד כדי אובדן חיים.
מסתבר שפגיעה ברכוש ובנפש בישראל בשל קריסת עצים היא עניין שבשגרה. זה קרה ב-15.11.11 בפתח תקוה, כאשר עץ נפל על מכונית במהלך נסיעתה. בכפר סבא ב-11.4.03 בשטח פרטי ובעצם מדי זמן מה, שוב ושוב מדווחים מקרים כגון אלו.
ההתייחסות של הרשויות אל התופעה היא ככזו שנגרמת בשל כוח עליון ועל כן לא ניתן לטפל בה טיפול שורש. ואולם מאחורי הרושם הראשוני שאכן כך הם פני הדברים, מסתתרת הזנחה פושעת שגרמה ברשלונותה לכל אחד ואחד ממקרי הפגיעה. מתברר שבמקום שהממשלה הנוכחית ובמיוחד המשרד להגנת העורף שעומד בראשו כיום מר עמיר פרץ, יתנו את דעתם על הנושא, יקחו אחריות ויצאו בתוכנית מקיפה לטיפול ומניעה, העדיפו אלו כמו כל הממשלות הקודמות לדורותיהן, לגלגל מעליהם את האחריות לנושא לפתחם של עשרות גורמים אחרים.
בשטחים הפרטיים הוטלה האחריות על בעלי הקרקע. בערים, נקבע בסעיך 242 לפקודת העירייות כי הן האחראיות וזה אושש בפסק הדין משנת 2006 - עיריית ירושלים נגד עמרם מימוני. בתוואי שמתחת לקווי מתח חשמליים ממונה חברת החשמל על הגיזום והכריתה. בשמורות ובפארקים אחראיות המנהלות וכן הלאה והלאה...
מרוב עצים לא רואים את היער ומרוב אחראים עקרונית נוצר מצב אבסורדי שבו שאף אחד לא נושא באחריות בפועל למלחמה ולמיגור מלא של התופעה.
עצים קשישים
רשויות מקומיות רבות פשוט אינן יכולות לטפל בתחום ולעסוק בו בשל חוסר תקציב, בעיות נזילות ובהיותן פושטות רגל. אזרחים פרטיים לא נותנים את הדעת על האפשרות של קריסה ואינם ערוכים למנעה מבעוד מועד. ובכלל, במדינה צחיחה שבה אין יערות של ממש לא ייתכן שנושא שכרוך בחיי אדם, בפגיעה ברכוש ובסכנה יהיה כל כך מפוזר ובלתי מאורגן.
לא סביר שבשביל להתקין איזו פרגולה שמשקלה עשרים ק"ג ידרש תכנון, אישור מהנדס, הגשת תוכנית לוועדה וכיו"ב ולשתילה של עץ שיכול להגיע למשקל של טונות רבות לא יהיה כל תיעוד ורישום. רוב העצים בישראל, מלבד כמה מינים ספציפיים שחיים זמן ארוך מאוד כמו הזית והשקמה, הם בעלי תוחלת מחיה של עד כמאה שנים. לכן המדינה הצעירה שלנו לא סבלה מצורך בתחזוק עצים קשישים בעבר ועל כן לא נקבעה מעולם מדיניות רצינית למלחמה בתופעת הקריסה של עצים מחמת זיקנה, ריקבון, מחלות, פגיעה בזדון או כרסום מזיקים.
ואכן השנים חלפו, ובישראל קיים כיום דור שלם של עצים קשישים המועדים לקריסה בכל עת. פגיעות עוצמתיות ולחצים כפי שאירעו בסופה האמתנית מן החורף החולף מספיקות על-מנת לקרב עץ רקוב וחולה לסופו.
על-מנת להתמודד עם הדברים כראוי, נדרש הליך שבו המשרד להגנת העורף יקבל עליו ממשית ובפועל את האחריות לכל הצומח בישראל ויזום פעולה של מיפוי ותיעוד העצים. כמו-כן נדרש לבצע כריתה של ענפים בשל ריקבון, מעקב שוטף, גיזום וכיו"ב.
נדרשת פעולת הסברה ציבורית מיידית לשם פרסום התופעה והצורך להיות ער אליה ולנסות להמנע מסיטואציה טראגית. כן נדרש להציב שלטי אזהרה שיתריעו באזורים שמועדים לפורענות ובחלקות מסוכנות. נראה שבשל הגיל המתקדם של חלק מאוכלוסיית העצים בישראל אנחנו צפויים במחוזותינו לצפות שהתופעה של קריסת עצים תגבר. לאחר שגבתה קורבנות בנפש לא אפשרי עוד לעצום עיניים ולהתעלם. ההזנחה הנוכחית ששוררת מטעם הממשלה ואי העשיה כמוהם כרשלנות ואי הטיפול כמוהו כפשע.

הכותב הינו מהנדס בניין droramit@hotmail.com.
תאריך:  15/05/2014   |   עודכן:  15/05/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
צונאמי של עצים קורסים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
עוד לא נהרגו אנשים בכמות מספקת
עץ בני  |  18/05/14 01:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם פכטר
אין לי כל ספק - שמתחילה תקופה חדשה, בכל הנוגע של התייחסות מערכת אכיפת החוק, לרבות בתי המשפט, הציבור והתקשורת לנושא שחיתות ציבורית
שמעון זיו
האם איתן כבל העלה הצעתו כי ראה כיצד הוא וחבריו מתנהגים כאשר העיתון הוא חינם? כי הרי הם אינם אלטרואיסטים הרואים את טובת המדיה העיתונאית בראש מעיניהם
משה ניסנבוים
חברי ההרכב "התזמורת העממית" הוציאו אלבום חדש בשם "אהבה רבה" שמוקדש לניגוני חב"ד    ספרו החדש של יואב בלום מדבר על אנשים שבאפשרותם לגרום לאחרים אחרים להרגיש דברים שהם היו רוצים להרגיש    ד"ר יואל אליצור, מבקש בספרו החדש לבחון את המקומות שנזכרים בפרשיות השבוע
משה שפריר
סיפור בני-האלוהים, הנפילים, והגיבורים; ופרשת נֹחַ והמַבּול    (בּראשית פרק ו, 4-2, 21-7, וכל הפרקים ז,ח,ט.)
יהודה דרורי
לאחר מאבק של יותר מ-40 שנה, וחשיפה אחר חשיפה - אין לי כל ספק שאריה אבנרי הוא הכוכב האמיתי בכל פרשת הנפילה המבורכת הזו של אהוד אולמרט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il