X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי   /   מאמרים
מפת הרחובות ומפת החנויות בחוק העזר החדש היא מפת הפרת החוק, כמעט אחד לאחד. ומי שמדבר ברצינות על שלטון החוק לא יכול להתעלם מזה, גם אם הוא מאמין שזה שירות חיוני בשבת
▪  ▪  ▪
השר גדעון סער [צילום: פלאש 90]
השבת היא לא רק של החרדים והיא לא רק של הדתיים. השבת היא השבת של כולנו, היא המורשת המשותפת של כולנו, ואנחנו ביחד צריכים לצקת תכנים שסביבם צריך לגבש הסכמה רחבה, ולא בדרך שזה קרה וקורה.
שאלת פתיחת בתי עסק בשבת היא אחת השאלות הכי כבדות משקל והכי חשובות, אם אנחנו רוצים לשמר איזשהו מכנה משותף בינינו, עם כל השוני שיש באורח החיים של כל אחד מאיתנו.
כל אחד וכל אחת - השבת שלו היא שונה משל האחר. אבל אני חושב שיש הסכמה, שיש קונצנזוס -נתחיל מהדבר הכי פשוט, שהשבת היא לא כמו כל יום חול; שהרחוב בשבת לא יכול להיראות כמו בכל יום חול. זה הדבר היסודי, שחשוב להבין אותו, כי אנחנו עלולים, בשם ערכים שאנחנו מאמינים בהם, של חרות, של סובלנות, של דמוקרטיה, של פתיחות, של כיבוד אורח חיים, להגיע במדרון חלקלק להרס יום המנוחה השבועי. וכיבוד יום המנוחה השבועי, שזה רעיון שהעם היהודי נתן לכל עמי העולם, הוא היום לא רק נחלת העם היהודי. במדינות אירופיות מתקדמות, ביום המנוחה שהוא ביום א' - באוסטריה, בצרפת, בגרמניה - יש הקפדה גדולה מאוד בנושא הזה מטעמים חברתיים, מטעמים סוציאליים. ולא נכון לומר שלכל עובד יש בחירה. יש עובדים חלשים ויש אנשים שצריכים להתפרנס, ואם יהיה אילוץ הם לא יהיו עם המשפחה ביום שבת, הם יהיו בעסק. מה הדעה שלנו על זה?
השבת היא לא רק של החרדים והיא לא רק של הדתיים. השבת היא השבת של כולנו, היא המורשת המשותפת של כולנו, ואנחנו ביחד צריכים לצקת תכנים שסביבם צריך לגבש הסכמה רחבה, ולא בדרך שזה קרה וקורה. נכון, יש דינמיות בחיים, וגם הסטטוס-קוו נע עם השנים, אבל השאלה איך. סטטוס-קוו שמתגבש בהפרת חוק? פה זה מקובל? פה זה בסדר, סטטוס-קוו? זכויות קנויות שנקנות בהפרת חוק. מפת הרחובות ומפת החנויות בחוק העזר החדש היא מפת הפרת החוק, כמעט אחד לאחד. ומי שמדבר ברצינות על שלטון החוק לא יכול להתעלם מזה, גם אם הוא מאמין שזה שירות חיוני בשבת. ואני אגע בזה, אבל קודם כול, בואו נחליט איך אנחנו רוצים לעצב את המציאות שלנו.
זה שיש לו כוח כלכלי ויכול לספוג 600 שקל או 660 שקל קנס, ולכפות בניגוד לחוק - לפחות כך טוענים בעלי המכולות, ובית המשפט העליון קיבל את טענתם - תחרות בלתי הוגנת? לכבוש עוד נתחי שוק באמצעות עבודה ביום המנוחה השבועי, זו באמת המורשת של העם היהודי? ואני לא פוגע, ואני נגד לפגוע ביכולת של כל אחד ליהנות מהשבת לפי דרכו, לפי אורח חייו ולפי אמונתו. יש מי שילך לבית-הכנסת ויש מי שילך לחוף-הים ולבריכה ולבית-הקפה ולפאב ולמסעדה ולקולנוע ולתיאטרון, והכול אפשר. איש לא אסר את זה.
האם אין הבדל בין תרבות, בין נופש, בין עינוגים, אפילו במובן הרחב, לבין קניות, לבין מסחר, לבין מסחר קמעונאי? אין שום הבדל? ואיפה זה יעצור בדיוק? איפה זה יעצור? מסחר לממכר מזון? בחוק העזר יש אפשרות להכשיר עסקים מעל 800 מטר. מעל 800 מטר זה חנות לחלב ודיאט-קולה? ויש שם רק ממכר מזון?
עד 800 מטר אתה יודע שאלה סופרמרקטים. זו לא חנות קטנה, זה סופרמרקט גדול שעובדים בו הרבה מאוד אנשים. הוא משנה את האופי של הרחוב או שכונת המגורים, והוא מסחר קמעונאי בשבת. רבותי, אם זה הדגל, יהיה מאוד קשה, או לפחות בוא נגיד באופן ישר שאנחנו דוגלים בדבר הזה. אם הייתי מאשר את חוק העזר כפי שעיריית תל אביב הביאה אותו, היו לזה השלכות גם לרשויות מקומיות אחרות. היו מביאים בפני עוד חוקי עזר דומים, אז מה הייתי אומר? פה מותר ופה אסור, אם מועצת העיר אישרה את זה? וגם לא ניתן היה לתחם בסופו של דבר - איך אמר חבר הכנסת ניצן הורוביץ? פעם גם דברים אחרים היו אסורים ועכשיו הם הותרו.
נכון, היה מאבק, אבל עובדה שגם היום אין שאלה. ואנחנו צריכים להיות הגונים עם עצמנו להגיד אם אנחנו נכנסים עכשיו, אחרי עולם הנופש ועולם התרבות ועולם העינוגים, לעולם המסחר, כי זה יביא להרס יום המנוחה השבועי.
צריך לשאול גם איך זה קרה, בצורה הגונה. כשהיו אצלי הנציגים של עיריית תל אביב - ואני רוצה להגיד: אני חושב שעיריית תל אביב היא עירייה טובה, אני ביחסים טובים מאוד עם ראש העיר, אפילו הצבעתי לראש העיר הזה, ולא פעם אחת, יותר מפעם אחת. אני מצטער, חבר הכנסת הורוביץ, זאת הייתה בחירה בין חלופות.
אבל אני שואל קודם כול איך נוצרה המציאות. המינוחים שבהם השתמשו נציגי הרשות המקומית כדי לנמק איך זה קרה - כי זה היה תהליך: בשנות ה-90 נכנסו ה"פיצוציות"; המרכולים נכנסו רק בתחילת העשור הקודם, לפי גם מה שהוצג לי. הם דיברו במונחים שלקוחים מהתיאוריה הכלכלית של אדם סמית: היד הנעלמה, כוחות השוק. כוחות השוק ייעצרו במסחר לממכר מזון? אם מה שקובע זה הרצון לעשות כסף מצד אחד והרצון הצרכני - שאני יכול להבין אותו, וזה נוח, ואני יכול להבין אותו באופן אישי ומהסביבה הכי קרובה אלי; זה נוח לאנשים, זה דבר מובן מאליו - אבל אם אלה שני העקרונות שקובעים, הצרכנות מצד אחד והרצון לעשות כסף מצד שני, אז איפה יהיה קו הגבול? הוא לא ייעצר בנושא הזה.
אני אומר, השאלה שעומדת בפנינו היא איך תהיה השבת במרחב הציבורי. ואני אומר "במרחב הציבורי", וודאי שברשות שהיא רשות מעורבת הקו המנחה לא יהיה דתי. לצורך העניין, חבר הכנסת גפני או חבר הכנסת כהן או חבר הכנסת וקנין או מוזס לא יוכלו, על-פי השקפת עולמם ושליחותם, לומר כן למה שאני אומר לו כן. כי אם הקו המנחה הוא דתי, התשובה ברורה בכל דבר. אבל יש גם אוכלוסייה אחרת, ואנחנו מבינים - אני אומר את השקפתי: צריך לכבד את הבחירה ולתת את האפשרויות לכל סוגי האוכלוסייה; גם צריך לכבד, כפי שאמרתי, גם את יום המנוחה השבועי, אבל גם קבוצות אחרות באוכלוסייה.
לכן הקו המנחה גם בהחלטה שלי לא היה דתי. אני אישרתי את אותם מתחמים - מתחם התחנה בנווה-צדק, מתחם הנמל ומתחם יפו - כי בין היתר היו בהם מאפיינים מסוימים, שאמרתי: נכון, בעסקים, הכלל הוא לא אבל יש יוצאים מן הכלל, ונתתי את זה כדוגמה; המתחם מבודד, זה לא אזור מגורים, מי שבא לשם בא למטרות מסוימות. זה יותר עושה שכל.
ניתן לטעון שגם היה ניתן לבחון אופציות יותר מידתיות. אבל זה לא נעשה. לקחו את כל העסקים שהפרו את החוק - בגדול, אני מדבר - וזאת המפה של חוק העזר עם כתבי כמויות: אבן-גבירול כך וכך ואלנבי כך וכך, ובלי אמות מידה ובלי קריטריונים. אני חושב שאם הייתי אומר לזה כן, לְמה הייתי אומר לא? הדבר היחידי שהיה קובע זה החלטה של הרשות המקומית. אבל האם הצביון הציבורי של יום המנוחה השבועי, של השבת, הוא לא חלק מהצביון שלנו כמדינה יהודית ודמוקרטית? זה לא מרכיב? הרי אם זאת רק הרשות המקומית, אז גם שר הפנים לא צריך לאשר. אין פה שום דבר שצריך לחשוב עליו?
לכן זאת לא החלטה קלה, זאת לא החלטה פשוטה, כי קרו כל מיני דברים בשטח במהלך השנים, ואני חוזר על זה: הם קרו באופן לא-חוקי. ואני חוזר על זה שמי שדוגל בשלטון החוק לא יכול לטעון "שלטון החוק" רק כשזה נוח לו ורק כשזה מתאים לו, ולהתריס נגד קבוצות שהן קבוצות אידיאולוגיות אחרות. להפך, הוא צריך להיות עקבי.
היה פסק-דין של בית המשפט העליון, היה חוק עזר. בחנתי אותו. חלק מהסעיפים אישרתי, וחלק מהסעיפים לא יכולתי לאשר על-פי מיטב הכרתי מהי טובת הציבור. אני מאמין שמי שמחפש להגיע למצב שבו אנחנו נוכל להגדיר את החיים המשותפים שלנו על-פי עקרונות שנוכל להתלכד סביבם כמידת האפשר, עם כל השוני - יש ציבור שלא יוכל להגיד: אני מקבל את זה, אבל יוכל לחיות עם זה. וגם אנחנו נוכל לשמור על עצמנו כחברה. והשאלה היא בעיקר לא לציבור הדתי, השאלה היא בעיקר לציבור הלא-דתי, שגם הוא, אני בטוח שבשאלה הראשונה שהצבתי, האם אתה רוצה שיום השבת יהיה כמו כל יום חול, הוא יגיד "לא".
אנחנו חייבים לתת על זה את הדעת. זה מחייב שיקול דעת, זה גם מחייב פשרות, אבל זה בהחלט לא יכול להוביל לתוצאה של לקבל את חוק העזר כמו שהוא הובא לי. אני מקווה מאוד שהדיון הציבורי שיתקיים סביב העניין הזה, שהוא דיון מאוד מאוד חשוב, יתקיים באחריות, יתקיים על בסיס של עובדות, יתקיים על בסיס של כיבוד אחד את התפישה של השונה וגם ניסיון להקשיב לאחר. כי בסופו של דבר כולנו נצטרך - לא "נצטרך", זאת לא גזרה שאנחנו רוצים לחיות ביחד, זה הייעוד שלנו. אנחנו מאמינים שהדברים המשותפים וגם הרעיון המשותף של השבת לעם היהודי ושהונחל אחר כך לעולם כולו הוא רעיון גדול, שצריך למצוא איך הוא מאחד אותנו ולא איך הוא מפריד ומפלג אותנו.
נאום שר הפנים במליאת הכנסת ביום 02.07.2014. הנאום עבר עיבוד קל לצורך הקלה על ההבנה.
תאריך:  03/07/2014   |   עודכן:  03/07/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
  אביגדור (איווט) ליברמן / Avigdor  Liberman   אברהים צרצור   אברהם מיכאלי   אברהם (אבי) וורצמן   אופיר אקוניס / Ofir Akunis   אורי מקלב / Uri Maklev   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach   אורית מלכה סטרוק / Orit Malka Struk   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אחמד טיבי / Ahmad  Tibi   איילת שקד / Ayelet Shaked   אילן גילאון / Ilan Gilon   איתן כבל / Eitan Cabel   אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan   אליהו ישי   אמנון כהן   אראל מרגלית / Erel Margalit   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   באסל גטאס / Basel  Ghattas   בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   ג'מאל זחאלקה / Jamal  Zahalka   דב חנין / Dov Hanin   דב ליפמן   דני בן יוסף דנון / Dani Danon   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   זבולון כלפה   חיים כץ / Haim Katz   חיליק (יחיאל) בר / Yehiel Bar   חמד עמאר / Hamad Amar   חנא סוייד   חנין זועבי / Haneen  Zoabi   טלב אבו-עראר   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יאיר שמיר / Yair  Shamir   יואב בן-צור / Yoav Ben-Tzur   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יואל קוסטנטין רזבוזוב / Yoel Konstantine  Razvozov   יעל גרמן / Yael  German   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   יעקב מרגי / yaakov Margi   יעקב פרי / Yaakov  Perry   יפעת קריב   יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch   יצחק הרצוג   יצחק וקנין   יצחק כהן / Yitzhak  Cohen   יצחק (איציק) שמולי / Itzik  Shmuli   יריב לוין / Yariv Levin   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל חסון   ישראל כץ / Israel  Katz   כרמל שאמה-הכהן   לימור לבנת / Limor  Livnat   מאיר כהן / Meir  Cohen   מאיר פרוש / Meir Porush   מוחמד ברכה   מיכל בירן / Michal Biran   מיכל רוזין / Michal Rozin   מיקי לוי / Mickey  Levy   מיקי רוזנטל   מירב בן ארי / Merav Ben Ari   מירי  רגב / Miri Regev   מסעוד גנאים   מרב מיכאלי / Merav  Michaeli   מרדכי (מוטי) יוגב / Mordhay  Yogev   משה גפני / Moshe Gafni   משה מזרחי   משה (בּוֹגי) יַעלון / Moshe  Ya'alon   משה זלמן פייגלין   משולם נהרי / Meshulam Nahari   נחמן שי   ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky   ניצן הורוביץ / Nitzan Horovitz   נסים זאב   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סילבן שלום / Silvan  Shalom   סתיו שפיר / Stav Shafir   עדי קול   עוזי לנדאו / Uzi  Landau   עיסאווי פריג' / Issawi Frej   עליזה לביא / Aliza Lavi   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   עמר בר-לב / Omer  Bar-Lev   עמרם מצנע   עפו אגבאריה   עפר שלח / Ofer  Shelah   פניה (פאינה) קירשנבאום   פנינה תמנו-שטה / Pnina Tameno-Shete   ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely   ציפי לבני (שפיצר) / Tzipi  Livni   קארין אלהרר / Karin  Elharar   רוברט אילטוב / Robert Ilatov   רונן הופמן   רות קלדרון   רינה פרנקל   שולי מועלם-רפאלי / Shuli  Mualem-Refaeli   שי  פירון / Shai  Piron   שלי רחל יחימוביץ' / Shelly  Yachimovich   שמעון  אוחיון   שמעון סולומון   תמר זנדברג / Tamar Zandberg
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מדרון חלקלק להרס יום המנוחה
תגובות  [ 30 ] מוצגות  [ 30 ]  כתוב תגובה 
1
מכבסת מלים של סער
בן צינה  |  3/07/14 20:44
 
- הוא יכול לסמן 100 פעמים ..
מ.אלקרייאף  |  3/07/14 21:36
 
- סער שמאלני,כולם יודעים את זה
מוזס הפטרון  |  4/07/14 00:55
 
- "רוב העם בתל אביב רוצה" - ???
שרגא, ערד  |  6/07/14 03:13
2
הפטריוטיזם הוא מפלטו הראשון של ל"ת
הדרעק  |  3/07/14 20:48
 
- הדקראק משחק פה שח ולא שש-בש
ראיס-פוטין-טיל400  |  4/07/14 11:28
3
זה חוק חברתי. לא דתי!
בעל חנות  |  3/07/14 21:20
 
- אתה צודק..צריך חוק איסור מוחלט
מ.אלקרייאף  |  3/07/14 21:53
 
- תגובה
צנחן  |  3/07/14 22:37
 
- השבת חוק סוציאלי מובהק ל"ת
יצחק דויטש  |  3/07/14 23:12
4
גידי הנכלולי, לאחר כיבוש גאולה
פקח בן רמליהו  |  3/07/14 21:21
 
- אין לו שום סיכוי. אינו אהוד
על הציבור, ואף  |  4/07/14 07:53
5
אין יהדות ללא סמל, שבת
זה סמל לא מונדיאל  |  3/07/14 21:49
6
השבת כערך יהודי במדינת ישראל ה
נפתלי גור אריה   |  3/07/14 22:30
 
- אין מספיק פרייארים לסער....
ירון זכאי 1  |  3/07/14 23:05
7
כל הכבוד לשר הפנים גדעון סער!
סנדרה 1  |  3/07/14 23:09
 
- סנדרה, האם גם את היית אחת
ג'סיקה  |  4/07/14 05:25
8
סער כלומניק, יותר מביבי!! ל"ת
שמיל44  |  3/07/14 23:16
9
ומה עם ה"כאילו" בתי מרקחת בשבת
gemny   |  3/07/14 23:30
10
גדעון סער - אתה צודק לחלוטין
המוטרד הקופטי  |  4/07/14 04:34
11
סער אינו מבוגר אחראי, ולא הרב
של אפאחד  |  4/07/14 06:48
12
ובאמת יש לשמור על החוק?
משה רבנו  |  4/07/14 07:38
 
- להוכיח שגאולה אבן משמאל ולא
ראיס-פוטין-טיל400  |  4/07/14 11:23
13
סער כל הכבוד!!גאה בך! השבת
שינשין  |  4/07/14 08:11
14
חוק שעות עבודה לא דמוקרטי
אחד העם  |  4/07/14 11:05
15
תגובה לסער בנושא השבת
רפאל שרגא  |  4/07/14 17:54
 
- על סמך מה אתה קובע
שרגא, ערד  |  6/07/14 03:37
16
חייה ותן לחיות
עין שם  |  5/07/14 08:15
17
יש לברך את גדעון סער
ד"ר רון בריימן  |  5/07/14 17:19
18
השבת שמרה על היהדות
סתאם אחד  |  29/09/14 11:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות כנסת 19
עידן יוסף
נתניהו נתפש בציבור כחלש מול הטרור וגורם להתחזקות הבית היהודי    מפלגות השמאל באופוזיציה מתחזקות על-חשבון מפלגות האופוזיציה    מרצ מכפילה את כוחה וש"ס ממשיכה בירידה
עידן יוסף
דיון מהותי שעסק בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת התקיים ללא נוכחות נציג הממשלה    שר התחבורה קוזז, סגניתו לא הייתה אמורה להשיב ואפילו השר התורן הספיק לצאת בטרם עת
עופר וולפסון
ועדת הכספים אישרה צו המפחית את הביורוקרטיה על-ידי כך שאישור המעמד המיוחד ניתן לאחר בדיקה של רשות המיסים ושל משרד הקליטה במקביל
יפעת גדות
"יש מסמך שכתוב בו שסמסונג מודה שהייתה תקלה בפס הייצור"    "ניסיתי לקרוא לציבור להחליף את הסוללות אבל קיבלתי דרישה מסמסונג שלא לעשות את זה"    בדוח שכתב פרופסור עין אלי כתוב במפורש כי יש סכנה לחיי אדם
מחלקה ראשונה
בקרוב: ועדת הכלכלה תשים סוף לזמני ההמתנה הארוכים במוקדי השירות - אישרה לקריאה ראשונה הצעה שתחייב מענה אנושי חינם בתוך 3 דקות לכל הפניות לחברות התקשורת, לספקיות האינטרנט ועוד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il